יצירת מעורבות בלמידה (engagement)  מבחר מקורות מידע חדשים וחדשניים וגם כלים מתוקשבים

18401

אחד ההיבטים החשובים ביותר בלמידה בכלל ובלמידה מתוקשבת בפרט הוא מעורבות גבוהה (high engagement) של הלומד. המשמעות היא לגרום ללומד להיות משתתף פעיל, כדי שיטמיע באופן יעיל יותר את התוכן ואת המיומנויות של יחידת הלימוד. כשהלומד הוא פעיל, גדלה המוטיבציה שלו ללמוד ולכן יש סיכוי טוב יותר שיפנים את החומר ויזכור אותו לאורך זמן.
בימים האחרונים ( ינואר 2016) יצא לאור ספר אלקטרוני חדש ומעניין בשם   Engagement That Works: Tips from Learning Solutions Thought Leaders, המציג גישות של מומחים ללמידה ולמידה מתוקשבת לגבי יצירת מעורבות גבוהה בלמידה. הספר האלקטרוני מציג ומרכז את דברי המומחים שייקחו חלק בכינוס הבינלאומי  Learnings Solutions 2016 Conference שייערך בחודש מרץ 2016 באורלנדו פלורידה , ארה"ב.

פרסום חדש , להורדת הספר האלקטרוני

למידע נוסף על תכולת הספר :  New eBook: Engagement That Works: Tips from Learning … laptop with book pages flying out of its screen, as concept for e-book

בהקשר זה , מצאנו לנכון לרכז כאן עוד כמה מקורות מידע חדשניים על תהליכים מאתגרים היוצרים מעורבות גבוהה (engagement) בתהליך הלמידה ןלמידה מתוקשבת

יחסי מורה-תלמיד ומעורבות: המשגה, מדידה ושיפור של היכולת לקיים אינטראקציות כיתתיות (תרגום לאנגלית בפורטל מס"ע).

Pianta, C.R., Hamre, B.K. & Allen, J.P. (2012). Teacher-student relationships and engagement: Conceptualizing, measuring and improving capacity of classroom interactions, in: Christenson et al., (Eds.), Handbook of research on student engagement, Springer, 365-386.

המאמר סוכם מאנגלית ושוכתב לעברית ע"י ד"ר פנינה כץ ממכון מופ"ת

תקציר המאמר

המאמר דן בקשר שבין איכות יחסים ואינטראקציות בין תלמידים לבין מורים לבין יצירת מעורבות של תלמידים בלמידה בכיתה.מעורבות משקפת את המצב והיכולות הקוגניטיביות, הרגשיות, ההתנהגותיות וההנעתיות של תלמידים,ומותנית בחלקה ביחסים בין-אישיים המפעילים ומארגנים יכולות אלה כדי להשיג מטרות התפתחותיות רחבות.

תצפיות באינטראקציות וניתוחן עשויות להעמיק את ההבנה ולתרום לשיפור תהליכים כיתתיים.במאמר, שהוא פרק מספר, המחברים מתארים תופעה זו במאמץ להציג מסגרת תפיסתית לדיון במעורבות תלמידים כפועל יוצא של מערכת יחסים ואינטראקציות בכיתה.

קישור לסיכום בעברית שכתבה ד"ר פנינה כץ ממכון מופ"ת.

ראה גם : מאמרים נוספים העוסקים במעורבות בלמידה בפורטל מס"ע

gutman 3

שיתוף התלמידים בבניית סביבות למידה- האם זה אפשרי?

סקירה מרתקת של לימור ליבוביץ על רקע הפעילות המשחקית הייחודית בבית הספר עין הים בחיפה. קיימת מעורבות עמוקה של התלמידים בלמידה הם נתפסים כשותפים בבניית תהליכי הוראה-למידה וסביבתם הקרובה. כן, זה אפשרי. בסקירה מובאת גם עבודת מחקר משמעותית התומכת בתהליכי שיתוף של התלמידים בבניית סביבת למידה מגוונת וקונסטרקטיביסטית ( לימור ליבוביץ) .

לסקירה של לימור ליבוביץ ולתגובות
שיתוף התלמידים בבניית סביבות למידה- האם זה אפשרי?

ראה גם: שבע אסטרטגיות מוכחות לשילוב התלמידים בשיעור

ort students chrombook 1

מעורבות גבוהה ב-3 רמות – עדי סימון בר

עדי סימון בר מציגה שלוש אסטרטגיות ליצירת מעורבות גבוהה בלמידה:

"מעורבות גבוהה (high engagement) של הלומד היא יעד שכל מפתח למידה והדרכה שואף להגיע אליו. ככל שהלומד יהיה פעיל יותר, כך תהיה לו יותר מוטיבציה ללמוד וכך הוא ילמד טוב יותר. למה הכוונה בלומד "פעיל"? איך יוצרים את זה הלכה למעשה?

כדי לענות על שאלות אלה, מאמר זה מציע להישען על ההבחנה של חוקרי ה-NLP בין 3 הפלחים של מעגל החוויה האנושית. לטענתם, כל אדם חווה את המציאות בדרך שונה, המורכבת מ-3 פלחים עיקריים: המחשבה, הרגש וההתנהגות. כך, לדוגמה, אדם שאצלו פלח ההתנהגות דומיננטי יותר יהיה ממוקד בפעולות (doing), אדם מחשבתי יתמקד בדמיון, ניתוח, תכנון וכדומה ואדם שפלח הרגשות שלו דומיננטי יתמקד ברגשות שמעוררת בו כל סיטואציה. מובן שהצגת מעגל החוויה כאן היא פשטנית למדי,
אולם היא מספיקה כדי להבין את הרציונל שעומד מאחורי הבחירה להתייחס למעורבות בלמידה מ-3 היבטים אלה.

אם כך, נתייחס ל-3 רמות של מעורבות: רמת המחשבה (האינטלקט), רמת הרגש ורמת הפעולה".

למידע נוסף ולמאמר המלא באתר של עדי סימון בר  

Two schoolgirls concentrated on their task with notebook

 Zeetings  יצירת תוכן אינטראקטיבי למעורבות גבוהה של לומדים

אפרת מעטוף מפרסמת בבלוג שלה סקירה אודות Zeetings: כלי המאפשר להוסיף תוכן אינטראקטיבי לקבצי PPT ,PDF או תמונות, באמצעות הוספת סרטוני יוטיוב, קישור לאתרים, הטמעת תכנים והוספת סקרים. את הקבצים ניתן להעלות מהמחשב האישי או משרותי הענן השונים".

"הצופים יכולים להגיב במהלך או אחרי ההרצאה, באמצעות השתתפות בסקרים, כתיבה בצ'ט ועוד.הכלי מאפשר ליוצר התוכן לקבל מידע על מידת המעורבות של צופיו – כמה השתתפו בסקר, כמה הגיבו, כמה לחצו אהבתי, כמה זמן צפו במצגת ועוד".

מקור וקרדיט : פורטל מס"ע

לסרטון הדגמה 

לסקירה המלאה של אפרת מעטוף

שימוש בקבוצות פייסבוק ליצירת מעורבות גבוהה יותר של לומדים בלמידה

Social media for enhancing student engagement: The use of Facebook and blogs at a University of Technology

תובנות של מורים המלמדים בסיוע קבוצה סגורה בפייסבוק

social media

 

 

· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *