חיפוש סמנטי , פריצת הדרך של פרופסור אורן עציוני

13637

ד"ר יפה אהרוני , מומחית לאיחזור מידע בביה"ס לרפואה באוניברסיטת תל אביב,  מדווחת בבלוג הספריות של אוניברסיטת תל אביב על התפתחות משמעותית בתחומי איחזור המידע .

לאחרונה הושק מנוע החיפוש החדשני של פרופסור אורן עציוני השוהה בארה"ב כבר שנים ונחשב בעולם מגדולי המומחים לאיחזור מידע ולמנועי חיפוש.

"ב- 2 בנובמבר 2015  הושק מנוע החיפוש המדעי Semantic Scholar של  Allen Institute  for Artificial Intelligence  שב. Seattle. מדען המחשב פרוופסור אורן עציוני בעל היסטוריה מרשימה בתחום כלי החיפוש עומד מאחורי המנוע .

מנוע החיפוש קורא, מתמצת ומסווג ממצאים מ-2 מיליון מאמרים מדעיים שמתפרסמים מדי שנה. למעלה ממחצית מסמכים אלה מעולם לא נקראו על ידי יותר מ- 3 אנשים. המערכת סורקת מאמרים מדעיים  בווב  , מזהה ציטוטים והפניות   בטקסט  וממפתחת את הסטים של  הנתונים ושיטות המחקר שבהם נעשה שימוש.

Information Exchange and a Transfer of Knowledge

תוצאות החיפוש כוללות גם תקציר ומספר ציטוטים בשלב. אפשר לעדן את השאילתה על פי  מספר פרמטרים כולל סטים של נתונים, מחבר, מילות מפתח ותאריך.  בשלב זה  מנוע החיפוש מתמקד במדעי המחשב . בעתיד הכוונה להרחיב את החיפוש בתחומים נוספים: כולל ביולוגיה, פיסיקה ושאר מדעים..

המטרה לסייע לאנשי מדע ולתת בידם כלי לניתוח המצב בתחום המחקר שלהם בדרך קלה יותר כולל תמיכה בשאילתות בשפה טבעית ".

מקור וקרדיט : ד"ר יפה אהרוני, בלוג הספריות של אוניברסיטת תל אביב , 5 בנובמבר 2015.

אורן עציוני הוא פרופסור למחשבים באוניברסיטת וושינגטון והקים במשך 20 שנה גם כמה עשרות חברות סטארט-אפ מוצלחות אשר את רובן מכר בעשרות מיליוני דולרים.

כמו כן, פרופסור אורן עציוני היה בין המייסדים של מנוע החיפוש MetaCrawler בשנת 1996.

עציוני, 47, נולד בניו-יורק אבל עבר לישראל בגיל שנה לאחר גירושי הוריו, ניצולי שואה שנפגשו בישראל. אביו צלח את הפלמ"ח, המשיך ללימודים אקדמאים, עבד על הדוקטורט באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה ולימד בניו-יורק באוניברסיטת קולומביה.

בישראל עברה ילדותו של עציוני הצעיר בשכונת נווה אביבים. הוא השתתף בתוכנית לילדים מחוננים. 

דף הבית של פרופסור אורן עציוני

הערות הנסיין :

בדקתי את מנוע החיפוש הסמנטי (בשבועיים האחרונים) ומצאתי כי הוא יעיל מאד לחיפושים אקדמאיים , בעיקר לראיית הרשת הסמנאטית של משפטי מפתח הקשורה מעבר לניתוח הטקסטואלי . כלומר , זהו לא חיפוש נקודתי המציג תשובות מדוייקות של  של השאילתא שנשאלה כמו בגוגל  .

במנוע החיפוש של פרופסור אורן עציוני התגבשו הקשרים סמנטיים כתוצאה מהפעלת אלגוריתם תבוני של בינה מלאכותית שאינו קיים עדיין במנוע החיפוש של גוגל . בניגוד לגוגל לא מקבלים תשובות ספציפיות אלא רשת סמנאטית של משפטי החיפוש הקשורים ביניהם מעבר לטקסט.

מנוע החיפוש  של פרופסור אורן מנתח את רשתות המופעים גם עפ"י פירוק של משפטי המפתח, Key Phrase

כך נראה ניתוח משפטי המפתח בשאילתא שהרצתי במנוע חיפוש זה:

נושא השאילתא : information curation

Key Phrase:

  • Annotation (309)
  • Curation (137)
  • Protein-Protein Interaction (114)
  • Protein Interaction (66)
  • More (6)

במבט ראשון לא רואים קשר בין משפטי המפתח , אך במבט נוסף ניתן לגלות קשרים של נושאי החיפוש בדיספלינות מחקר שונות , ולכן  מדענים  עשויים להפיק תועלת ממנוע החיפוש הסמנטי יותר ממידענים הרגילים לחיפוש טקסטואלי או חיפוש בוליאני .

מנוע החיפוש הסמנטי עשוי לסייע יותר באיתור כיווני מחקר או נתיבי מחקר ופחות באספקת תשובות עובדתיות חד-משמעיות.

ניתן גם למיין את הממצאים על פי רלבנטיות או עדכניות .

למנוע החיפוש

ראה גם :

AI tool scours all the science on the web to find new knowledge

"Paul Allen's AI research group unveils program that aims to shake up how we search scientific knowledge. Give it a try.". The Washington Post.

 Semantic Scholar: re-inventing Academic Search | Oren …

בתמונה למטה , צוות הפיתוח של מנוע החיפוש הסמנטי :

orem staff miami

 

· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *