מתודולוגיה ושלבי עבודה בהקמת מרכז מידע מתוקשב באינטרנט

14013

מאת : עמי סלנט , מידען ראשי בפורטל הבינלאומי  Content Curation Hub ,     למידע נוסף

המטרה

  1. ליצור מרכז מידע מתקדם באינטרנט בו המשתמש יוכל לראות בצורה אינטגרטיבית ברורה ונוחה את כל המידע הויזואלי והטקסטואלי הנוגע לתחום דעת מסוים.  (לדוגמא : מרכז מידע על בחברה הערבית בישראלית , מרכז מידע על תהליכי עיור בישראל , מרכז מידע על  התפתחות אורבנית -השכונות של דרום תל אביב , וכדומה).
  2. הקלת עומס המידע וסיוע בהתעדכנות שוטפת של המשתמשים  בתחום הנושא הנבחר על ידי הצגת כותרות של תכנים קיימים וחומרי רקע היסטוריים , מדעיים או גיאוגרפיים קשורים.

התועלת הצפייה מהשגת המטרה 

עושר התכנים והגיוון באופיים ומהותם באתר האינטרנט המוצע  (חומר ויזואליים , פריטי תוכן טקסטואליים  ותקצירים ) עשוי למשוך קהלים מתעניינים שוחרי תחום הדעת או הנושא .

השיטה ודרך הפעולה

מרכז המידע  באינטרנט יהיה במהותו  מרכז יעץ (רפרנס), המצביע על המיקום העקרוני בישראל של התכנים, המסמכים , הסרטים והתמונות אשר נגנזו בארכיונים, באוספים מבוזרים ובאתרים שונים.

מסמכים ותמונות שאין לגביהם בעיות זכויות יוצרים ניתן יהיה לאחסן גם באחד ממדורי מרכז המידע .

פלטפורמות : הקמת מרכז המידע באינטרנט על בסיס תוכנת בקוד פתוח (תוכנה שאינה תלויה בתיכנות יעודי של בית תוכנה ויש לה בסיס ציבורי בינלאומי וישראלי להמשך פיתוח ע"י קהילת מפתחי תוכנות בקוד פתוח. עולם התוכנות נחלק ל-2 חלקים עיקריים – תוכנות השייכות לחברות פרטיות העולות כסף או ניתנות חינם לבין תוכנות המשתייכות לקוד הפתוח) .

Young business woman in cafe

כשאנו באים לבחור תשתית לאתר אינטרנט עומדות לפנינו שפע של אפשרויות וכלים בעולם הקוד הפתוח. שתי האפשרויות שמומלץ להתמקד בהן כאן, שהן הנפוצות והמקובלות בעולם האתרים, הן דרופל וורדפרס. שתי האפשרויות מספקות "ישר מהקופסא" את הרכיבים החיוניים כמעט לכל אתר אינטרנט:

  • מערכת ניהול תוכן עשירה: כלים לכתיבה ועריכה של טקסט, ניהול תמונות וקבצים, ניהול תפריטים וקטגוריות וכיו"ב.
  • ערכות עיצוב מגוונות.
  • אינטגרציה עם רשתות חברתיות וכלי קידום.
  • מערכת רישום משתמשים.
  • כלי חיפוש תוכן.
  • מנגנון יצירת קשר
  • התקנה פשוטה ויכולת הגירה בין שרתים.

בדרופל מערכת ההקמה והניהול מורכבת מאד, עשירה באפשרויות (אך מצריכה זמן לימוד ארוך) ומולה יש  את וורדפרס עם מערכת ניהול מינימליסטית ומכוונת תהליכים פשוטים ואינטואיטיביים. ברבות הימים וורדפרס צברה עוד יכולות וכלים אשר העשירו את כלי הניהול שלה,

בגלל המורכבות של דרופל זמן הפיתוח וההקמה ארוך יותר , והדבר מתבטא בהוצאות כספיות גבוהות יותר ותלות בבית תוכנה .  לעומת זאת , בפלטפורמה של וורדפס , הפיתוח וההקמה מהירים הרבה יותר ואין בהכרח תלות בבתי תוכנה אלא בפרלינסרים המכירים היטב את הפלטפורמה.  תעריפי עבודה למפתח דרופל / וורדפרס שונים במהותם , כאשר העלות של מפתח  דרופל היא גבוהה יותר.

לאור השיקולים הנ"ל מומלץ לבחור בפלטפורמת הקוד הפתוח של וורדפרס ולהקים את  מרכז המידע באמצעות פרילנסר מנוסה המכיר את הפלטפורמה של וורדפרס והיכול להתאימה לצרכי התצוגה של ארכיון חזי עובדיה.

pearltrees 2014

שלבי הפעולה

  • בחירת איש פיתוח/תומך טכני

התקשרות עם פרילנסר , מומחה להקמת אתרי אינטרנט מבוססי וורדפרס.

  • בחירת חוות שרתים אינטרנט

התקשרות עם חוות איחסון אתרים בישראל , המתמחה בשרתים  מהירים התומכים בוורדפרס . קיימות כמה אלטרנטיבות , העלות נעה בין 500 ל-600 ₪ לשנה .

  • בחירת תבנית

בחירת תבנית מקוונת לאתר , מתוך מבחר קיים בעברית של תבנית , או "גיור" לעברית של תבנית קיימת, באופן שתהיה דו-לשונית.

התבנית המקוונת צריכה להיות רספונסיבית , כלומר מותאמת לתצוגה גם בסמארטפונים ולטבלאטים .

התבנית המקוונת צריכה לאפשר תצוגה ויזואלית מאד נוחה ומרשימה עם אפשרויות של מנגנונים לתצוגת תגיות ( מילות מפתח) , יצירת קטגוריות ברורות ( מדורים) .

התבנית צריכה לכלול מנועי חיפוש פנימי לחיפוש חופשי , מערכת ניוזלטר להפצת מידע שבועית/חודשים למנויים על מרכז המידע .

התבנית צריכה לתמוך בווידג'טים, יכולת ניהול תפריטים, החלפת תמונת רקע ועיצוב ייחודי ומיוחד.

דוגמא מוצעת של תבנית מקוונת

http://www.historicalmoments2.com/

a view

יש כיום ( נכון ליוני 2015 ) ,2500 תבניות וורדפרס אפשריות וכל שבוע מתפרסמות עוד כמה עשרות תבניות חדשות .

כתובת המאגר הכולל

אחד הדברים החשובים ביותר שמומלץ לבדוק בעת בחירת תבנית הוא הוותק שלה.  תבניות ישנות אינן תומכות בפונקציונליות של גרסאות חדשות יותר של וורדפרס. פרט חשוב נוסף בעת בחירת תבנית הינו בדיקת התאמה לדפדפנים שונים. תבניות וורדפרס שונות יכולות להיות מוצגות בצורה שגויה בדפדפנים שונים ויש להימנע מבחירת תבנית כזו.

30 Best Free Responsive Magazine WordPress Themes 

 

תרגום תבניות לעברית

מצב התבניות התומכות בשפות הכתובות מימין-לשמאל (RTL) נותר נמוך – פחות מ-5% מכל התבניות המאגר התבניות של וורדפרס.

ניתן לתרגם לעברית תבניות וורדפרס , בדרך כלל ,  העלות של העבודה נעה בין 1500 ש"ח ל3000 ש"ח לתבנית .

keyword in green  2012

ניהול סוגי תוכן במרכז המידע

וורדפרס יוצרת שני סוגי תוכן – פוסטים ועמודים.

יצירת עמודי תוכן ייעודים ( מובלעות תוכן עצמאיות)

Post vs. Page — Support — WordPress.com

Creating Content in WordPress: Posts vs. Pages

כמו כן, המערכת רושמת שתי טקסונומיות עבור הפוסטים – קטגוריות ותגים. היום ניתן כבר להחיל את הטקסונומיות האלה גם על עמודים.

יצירת היררכיה של מובלעות תוכן מסוג עמודים

ניהול קטגוריות בוורדפרס

ניהול הקטגוריות בוורדפרס הוא מאוד פשוט והוא מתבסס על היררכיה בסיסית – כל קטגוריה משויכת לקטגוריית אב וניתן ליצור קטגוריות ללא שיוך כלומר ללא קטגוריית אב.

ניהול תגיות בוורדפרס

ההבדל העקרוני והמידעני בין קטגוריות לבין תגים בוורדפרס

  • הזנת תכנים וקיטלוגם

לאחר האמת התבנית המקוונת בהתאם לאיפיונים הנ"ל יש לגשת למלאכת ההזנה והקיטלוג של התכנים .

בעקרון ניתן לבנות מערכת הזנת תכנים וקיטלוג תכנים מבוזרת , כלומר , במקביל יוכלו ממקומות שונים בארץ להזין תכנים ולקטלג אותם בצורה אחידה .

עבודה מבוזרת על האתר תחייב מינוי עורך תוכן לאתר אשר בסמכותו לבדוק ולאחד תכנים . עורך התוכן הדיגיטאלי אינו עורך לשוני אלא מומחה או איש מקצוע הבקי בתחום הדעת או תחום הנושא.

מבחינת שיטת ייצוג התכנים , מוצע במרבית המקרים להכין ולעבד תקציר או סיכום בעברית ולהעלותו לאתר . לכל סיכום כזה יש להצמיד מילות מפתח/תגיות מוצעות .

כל סיכום יש לשייך לקטגוריה נושאית ( אחת או  יותר) עם קישור לתמונה ויזואלית ברורה ברמת JPEG .

במקביל ניתן לבנות כמה וכמה אוספי משנה ע"י נושאים ( עמודים נפרדים) .

תהליך המיפתוח (אינדוקס)

Fotolia_11595379_XS[1]

אחת הבעיות הגדולות ביותר בחיפוש מידע במנועי חיפוש ובמאגרי מידע היא בעיית "הרעש",  כלומר, קבלת מספר רב של תוצאות לא רלבנטיות.

עודף מסמכים לא רלבנטיים נגרם כתוצאה מכך שמנועי החיפוש מאנדקסים כמעט כל מילה בטקסט ולכן לא נוצרת אבחנה לוגית נכונה בין מילים המבטאות את הרעיון המרכזי במאמר לבין סתם מילים המופיעות  בטקסטים אותם סורקים מנועי החיפוש במתכונת של מיפתוח אוטאמאטי.

במאגרי מידע מקצועיים ובמרכזי מידע באינטרנט  מנסים להתגבר על כך באמצעות מילות מפתח. כלומר, מקטלגים באופן ידני את המאמרים וקובעים את הנושאים כמילות מפתח מתוך מילון מבוקר ( מה שידוע  בתור תיזראוס) . במסגרת המיזם מוצע לגבש מילון מבוקר של מילות מפתח. ניתן לגבש את התיזראוס תוך כדי עבודת ההזנה . מוצע גם כי התיזראוס יוצג למשתמשים גם כענן תגיות באתר.

בכל מקרה לכל פריט תוכן יש להקצות בין 2 – ל6 מילות מפתח . מעבר לתיאור של 6 מילות מפתח עשוי להיווצר "רעש" באיחזור" .

הפצת המידע

כל חודש יש להפיץ במסגרת המיזם , ניוזלטר מתוך האתר לכל אלו שנרשמו לקבלת עדכונים . הניוזלטר ידווח על פריטים חדשים שנוספו למרכז המידע .

armillary-s resized to small size

מוצע לחבר בין האתר ובין מערכת גוגל פלוס באופן שניתן יהיה ליצור קהילה פעילה סביב האתר ( במקביל לקהילה בפייסבוק) . מוצע להשתמש במערכת בגוגל פלוס הנקראת "אוספים" .

היתרון הגדול כאן של גוגל פלוס הוא מערכת איחזור המידע ( חיפוש מידע) של גוגל פלוס שהיא הרבה יותר מתקדמת בהשוואה לפינטרסט ובוודאי לפייסבוק.

יתרון נוסף הוא שכל העוקבים או החברים שלך בגוגל פלוס רואים את כל פריטי המידע החדשים שאצרת ( בניגוד לפייסבוק המאפשרת רק ל10 אחוז מהחברים או העוקבים לראות את הפריטים החדשים)

content management

 סיכום

הקמה ותשתית :  הקמת מרכז המידע באינטרנט  שיתבסס על פלטפורמת וורדפרס

תפעול מידעני וניהול תוכן : לאחר הקמת התשתית יהיה צריך להזין ולקטלג את כל פריטי התוכן והתמונות , כולל מילות מפתח  וכתיבת תקצירים. זהו שלב עתיר עבודה שעשוי להימשך בין שלושה חודשים לשנתיים ( תלוי בהיקף החומר ובכמות כוח האדם ) .

 

· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *