מתחת למכסה המנוע : אסטרטגיות חיפוש מידע באינטרנט ובמאגרי מידע

31463

ליקט וערך : עמי סלנט , גרסה 6 , ספטמבר 2019 

Clerk with big magnifying glass look for something מהן בעיות אחזור המידע של משתמשים במנועי חיפוש ובמאגרי מידע וכיצד ניתן להתמודד עמן? מהן טכנולוגיות הWeb-  הנכונות והשיטתיות  וכיצד ניתן לרתום אותן לצורך אחזור מידע יעיל יותר באינטרנט ? כיצד ניתן לארגן באופן יעיל את המידע במהלך האיחזור ( חיפוש המידע) ?

סקירה זו נכתבה בעקבות מעקב רב-שנתי ( 2009-2013 ) אחר דפוסי החיפוש של מורים משתלמים, סטודנטים ועובדים במקומות עבודה עתירי ידע  שהתמודדו עם איתור  מידע במאגרי מידע ובמנועי חיפוש באינטרנט .

מטרת הסקירה היא להציע שיטות מגובשות יותר לצורך חיפושי המידע וידע קוגניטיבי מעמיק יותר לביצוע מוצלח של דליית המידע באינטרנט ובמאגרי המידע .

הגדרת הבעייה והקשיים

הגידול המתמשך במימדים ובשימוש של הרשת העולמית כופה דרכים חדשות של עיצוב ופיתוח של שירותי מידע ברשת. רוב המבנים ברשת גדולים ומורכבים ולעיתים קרובות מחמיצים המשתמשים את מטרת החיפוש, או מקבלים תוצאות מעורפלות כאשר הם מנסים לנווט דרכה

המורים , התלמידים וגם הסטודנטים באוניברסיטאות אינם מודעים כלל למורכבות של עולם החיפוש באינטרנט. הם  נוטים להציב פקודות חיפוש רחבות מדי במנוע החיפוש ולבחור את התוצאות הראשונות המופיעות ברשימה.

במהלך התצפיות  שנערכו בארה"ב התברר כי מול השפע העצום של המידע מתקשים התלמידים להבחין בין טפל ועיקר באינטרנט. התלמידים התקשו להבחין בין סוגי מקורות המידע באינטרנט כגון מאמרים/מחקרים ופרשנויות. המעבר ההיפרטקסטטי המהיר בין האתרים לא קידם את התלמידים למסקנות ברורות ומגובשות. התלמידים וגם סטודנטים במכללות ובאוניברסיטאות נוטים למצוא את המידע הנדרש באופן מזדמן ואקראי לא כתוצאה מאסטרטגיה מתוכננת של חיפוש מידע.

ראה , מצגת בנושא: search_class

מחקר שנערך ע"י קבוצת חוקרים בשנת 2013 מצא כי בתהליך חיפוש המידע המשתמשים מקדישים  שני שליש מזמנם לדליית מידע ישירה ללא כל ניסיון להעריך ולנתח את הממצאים שנמצאו במהלך חיפוש המידע , לא מתבצעת הערכה תוך כדי החיפוש וגם לא אחרי החיפוש ( 2013   Toms, Elaine GVilla, RobertMcCay-Peet, Lori).

מחקר שנערך בשנת  2013  מצא כי מחפשי המידע נוטים במהלך החיפוש להעריך את הממצאים שנדלו בצורה לינארית ולא בצורה אסוציאטיבית , בהעדר חשיבה אסוציאטיבית תוך כדי חיפוש המידע  מתקבלות תוצאות דלות יותר במהלך החיפוש (Finn, BridgidRoediger, Henry L, III, 2013 ).

מחקר שנערך בשנת 2013  (  Ding, RenMa, Feicheng  (מצא כי סטודנטים באוניברסיטה מבצעים את תהליך החיפוש במאגרי מידע ביעילות נמוכה מאד . מרביתם אינם מכינים מראש את אסטרטגיית החיפוש מראש ואינו נוטים להיעזר במילות מפתח וכלי עזר לקסינוגראפיים ( תיזראוס) במהלך החיפוש .  החיפוש השטחי פוגם בכתיבת העבודות שלהם ומוביל לשטחיות בלמידה העצמית.

אינטרנט ומנועי חיפוש הינם חלק בלתי-נפרד מחיי היום-יום של אנשים רבים בארץ ובעולם. עם זאת, איחזור מידע הינו לעתים פעילות מאתגרת והסיבות להצלחה או לכישלון בחיפוש אינן תמיד שקופות. חשיבות רבה באחזור מידע מייחסים בדרך כלל לגורמים הבאים: המערכת, המשתמש, והמשימה עצמה. לכל אחד מהגורמים האלה ישנן תכונות המשפיעות בדרך זו או אחרת על מהלך החיפוש. בין התכונות של משימת החיפוש אשר זכו לתשומת לב בקרב החוקרים אפשרות לזהות את מקור התשובה מתוך גוף המשימה, כמות המקורות הנדרשים, כמות המידע הנדרש (כגון, עובדה בודדת או אוסף מידע בנושא מסוים), דחיפות המשימה, מטרת המשימה (כגון, ביצוע רכישה, חיפוש אתר מסוים או חיפוש מידע) ועוד. כל אחת מהתכונות האלה משפיעה בצורה זו או אחרת על מהלך החיפוש ועל תוצאותיו ( ילנה ברסקי 2013) .  "השפעתו של ניסוח המשימה על בחירת מילות חיפוש והצלחה בחיפוש באינטרנט, ילנה ברסקי) .

glasses spectaclesהיערכות נדרשת לביצוע מושכל של חיפושי מידע  

לאחר שהגדרנו את הקושי הקיים באיתור מידע ברשת, נציע כעת מסלול (אסטרטגיה) לחיפוש מידע ברשת. אסטרטגיה זו באה לענות על הקושי באיתור מידע, שבו נתקל המשתמש בבואו להשתמש ברשת האינטרנט.

נציין מספר שלבים בחיפוש המידע:

1. שלב ראשון – הגדרת החיפוש – מה מחפשים, אופי החומר המבוקש, הגדרת מילות המפתח.

2. שלב שני – חיפוש המידע – הכרת שיטות החיפוש.

3. שלב שלישי – מיון וסלקציה בין מקורות מידע שונים שאותרו.

4. שלב רביעי – הערכת המידע שאותר לפי מספר פרמטרים איכותיים.

שלב ראשון – הגדרת החיפוש

שלב זה הוא מהותי ויכול לחסוך זמן יקר. המשתמש נדרש לאפיין את אופי

המידע שאותו הוא מחפש, להגדיר מילות מפתח ולהרכיב מהן את מחרוזת

החיפוש. ניתן לחזור לשלב זה מספר פעמים משלבים קודמים אם מסתבר

שהגדרת הפרמטרים אינה מדויקת מספיק.

הגדרת מחרוזת החיפוש

יש להקפיד על מספר כללים בעת הרכבת מחרוזת החיפוש:

1. אם מחפשים מושג או ערך, חשוב להקיפו בגרשיים. לדוגמא, אם מחפשים

מידע על Distance Education, יש לחפש את המחרוזת "Distance Education".

2. ניתן להשתמש באופרטורים בוליאנים כגון or ו- not בין מילים שונות. לדוגמא,

"water pollution" and "air pollution" יחפש דפי מידע שבהם מוזכר נושא זיהום

האוויר וגם זיהום המים.

ככל שמצמצמים ( מיקוד)  את מונחי החיפוש , טווח החיפוש למיצוי הנושא יהיה טוב יותר.

אך אם מצמצמים יותר מידי את נושא החיפוש, אנו עלולים לפספס חומר רלוונטי.

אם אנו נותנים יותר מידי מרווח בנושא החיפוש אנו עלולים לקבל יותר מידי מידע, לא רלוונטי.

שלב ב':

שפת חיפוש: תלוי בשפת החיפוש שאנו מבצעים את שפת החיפוש, אני עלולים להתקבל בבעיה.

במידה ויש תזאורוס, אז הבעיות הללו, כמעט ולא קיימות אך אם מחפשים בעברית, למשל, במקום שאין בו תזאורוס (אתר מידע חופשי GOOGLE) אז יש סיכוי לחוסר הבנה של המחשב כמקרים של כתיבת המילה אחות (בית חולים או אח ואחות?)

או למה הכוונה מרקורי (שם, כוכב, רכב?)

ברוב מקומות חיפוש מידע,  קיים שימוש  מסויים בנוסחאות הבוליאניות ( לוגיקה בוליאנית) .

חיפוש מתקדם

​מנועי חיפוש רבים מציעים, פרט לשימוש במילות מפתח, אפשרות לבצע חיפוש מתקדם, בעזרתו ניתן להגדיר פרמטרים נוספים ולהגיע לתוצאות מדויקות יותר, לדוגמה:

האם יש מילים שאינכם מעוניינים לראות בעמוד החיפוש? בחיפוש המתקדם ניתן להגדיר אילו מילים אינן קשורות לחיפוש שלכם. לדוגמה: אם אתם מחפשים מידע על המנהיג הציוני מנחם שינקין, רצוי להזין את המילה "רחוב" בשדה המילים שאינן קשורות לחיפוש. תוכלו גם להשתמש בסימני הפלוס והמינוס כדי למקד חיפוש. סימן ה"-" מסמן למנוע החיפוש שלא להציג תוצאות המכילות את המילה/מונח שכתוב אחרי ה"-" (סלט ירקות-עגבניות). סימן ה"+" מסמן למנוע החיפוש להציג תוצאות שבהן מופיע שילוב של שתי מילים או שני מונחים (המבורגר+צ'יפס(

האם אתם מעוניינים בחיפוש תמונות, קבצי וידאו או קול? בחיפוש המתקדם תוכלו להגדיר למנוע החיפוש לבצע חיפוש רק על קבצים אלו. מנועי החיפוש פיתחו שיטות לאיתור ואינדוקס תצלומים דיגיטליים וקבצים סרוקים אך אינם מסוגלים לחדור לתוך התמונה ולנתח את הטקסט או העצמים שבתוכה. משום כך, קורה שכאשר מחפשים תמונה, מתקבלות תוצאות שנראות "לא רלוונטיות". חוסר הרלוונטיות נובע מפער בין התוכן הנראה בתמונה לבין הטקסט המילולי שהוצמד אליה, לפיו מחפש מנוע החיפוש.

האם אתם מעוניינים במידע שעלה ברשת בטווח תאריכים מוגדר? במרבית כלי החיפוש המתקדם תוכלו להזין תאריכים רלוונטיים לחיפוש.

מקור וקרדיט: כיצד להשתמש במנועי החיפוש? – חיים חכם ברשת

 מיקוד החיפוש באמצעות שדה הכותר (Title)

אחת הבעיות הגדולות ביותר בחיפוש מידע במנועי חיפוש ובמאגרי מידע היא בעיית "הרעש",  כלומר, קבלת מספר רב של תוצאות לא רלבנטיות.

 עודף מסמכים לא רלבנטיים נגרם כתוצאה מכך שמנועי החיפוש מאנדקסים כמעט כל מילה בטקסט ולכן לא נוצרת אבחנה לוגית נכונה בין מילים המבטאות את הרעיון המרכזי במאמר לבין סתם מילים המופיעות  בטקסטים אותם סורקים מנועי החיפוש במתכונת של מיפתוח אוטאמאטי. כלומר, כל מילה הופכת להיות מילת אינדקס במנוע החיפוש. לכן , שאילתא ממוצעת במנוע החיפוש של גוגל מכילה אלפי מסמכים/ממצאים. מתוכם אולי 2% הם רלבנטיים.

 בעיה זו באיחזור מידע (תחום  ההתמחות של חיפוש במנועי חיפוש) ידועה מקמת דנן בספרות המקצועית בתור בעית precision and recall .

לכן , מומלץ בהתמודדות מקצועית עם שאילתות , דבר ראשון לפתור את בעיית ה"הרעש" העצום בממצאי חיפוש באמצעות טכניקה מסננת  של מיקוד החיפוש באמצעות הכותרת ( TITLE) .

הנחת היסוד היא כי כותב המאמר או הכתבה מבטא את הנושא המרכזי שעליו הוא כותב באמצעות כותר (כותרת) משמעותי כלשהו . עקרון זה עשוי להיות נכון במיוחד בסקירות , דו"חות ופחות בכתבות עיתונאיות

brdgif7להסבר המלא : מיקוד החיפוש באמצעות שדה הכותר (Title)

Best Internet Concept of global business from concepts series

התבנית לחיפוש מידע מתקדם בגוגל

מעבר לפקודות האופראטורים הלוגיים שקיימות ופעילות במנוע החיפוש של גוגל ( אותם נראה בהמשך) ניתן לחפש גם באמצעות תבנית הטופס לחיפוש מתקדם שלאחרונה הוצבה בפינה העליונה השמאלית או הימנית של הדפדפן ( בהתאם להגדרת השפה אצלכם) .

 למעשה,מרבית המידענים מעדיפים לחפש באמצעות תבנית טופס החיפוש המובנה .

יותר קל להציב כמה פרמטרים בתבנית הטופס ולראותם במשולב כי בכל שלב חיפוש ניתן לחזור לטופס התבנית ולהחליף פרמטרים לחיפוש בגוגל.

טופס החיפוש המתקדם מתמלא אוטומטית במידע מהשאילתה הקודמת שלכם – אם הקלדתם שאילתה לפני שלחצתם על הקישור חיפוש מתקדם. אם חיפשתם משפט (כציטוט, במרכאות), המשפט יופיע בתיבת הביטוי במדוייק. אם הגבלתם את החיפוש לאתר או תחום אתרים (domain), הוא יופיע בתיבת אתרים.

מילוי החלק העליון של טופס חיפוש מתקדם הוא דרך קלה לכתוב שאילתות ממוקדות מבלי בביטויים של נוסחת הלוגיקה הבוליאנית במהלך ניסוח שאילתה.

brdgif7

sample 1 of advanced search

דוגמה לחיפוש מתקדם במנוע החיפוש  Google

brdgif7תוספות לסקירה , 2 לספטמבר 2016 , NEW

google2

אי – הכללה של מילים במנוע החיפוש של גוגל 

נניח ואתם מעוניינים לבצע חיפוש של תוכן אודות נושא מסויים ולהוציא מהחיפוש מילים מסויימות. לדוגמא, אתם רוצים לחפש מידע על שיווק דיגיטלי, אך רוצים להסיר מתוצאות החיפוש את התוצאות המכילות את הביטוי קורס. כדי לבצע זאת, הוסיפו את הסימן מינוס (-) לפני המילה אותה אתם רוצים להסיר.
דוגמא: חיפוש בגוגל של הביטוי  שיווק דיגיטלי, מחזיר תוצאות רבות של קורסים ולימודים. תוצאות שלישית וחמישית בחיפוש כזה, מתקבלות מאתרי מכללות.

נשתמש במגדיר החיפוש (-) ונקבל דף תוצאות שמתאים במדויק לשאילתה:

שיווק דיגיטלי -קורס

זה או זה בגוגל

ברירת המחדל של גוגל כאשר אתם מבצעים חיפוש, היא למצוא את כל הביטויים שהוגדרו בחיפוש. אם אתם מעוניינים באיתור של אחד או יותר מהביטויים בחיפוש, השתמשו בהגדרה של OR, כאשר חשוב שהמילה OR תהיה באותיות גדולות.
דוגמא לחיפוש כזה בגוגל:

שיווק דיגיטלי OR פרסום

מקור

  הפעלת מנגנון לחיתוכים לוגיים במהלך ביצוע החיפוש

חיפוש בוליאני

​חיפוש בוליאני (הקרוי על שם המתמטיקאי בן המאה ה-19 ג'ורג' בול מאבות הלוגיקה המודרנית) הוא שיטת חיפוש המאפשרת למחפש לצמצם את מספר התוצאות ולהגדיל את סיכויו למצוא מידע שימושי המתאים לצרכיו.

בחיפוש זה ישנן שלוש פקודות נפוצות:

  AND (וגם) – כאשר מעוניינים לקבל תוצאות שיכילו את כל מילות המפתח שהקשנו.

OR  (או) – כאשר מעוניינים לקבל תוצאות שבהן תופיע לפחות אחת ממילות המפתח. זהו חיפוש רחב יותר

AND NOT  (ולא) – כאשר מעוניינים לקבל תוצאות שיכילו נושא מסוים, אך לא אם הן מכילות נושא אחר.

במנועי חיפוש בודדים ומתקדמים במאגרי מידע בינלאומיים נמצאת גם הפקודה NEAR הדורשת ששתי המלים שבניהן הופיעה הפקודה NEAR ימצאו במרחק לא גדול האחת מהשנייה (כ-10 מלים). במנועי חיפוש מקצועיים קיימת לעיתים גם אפשרות להגדיר את המרחק הרצוי בין המלים ולשלוט בסדר הופעתן. catching lights 2013חיפוש בעזרת and  מקטין את כמות המסמכים שיתקבלו כיוון שהוא יתן את המסמכים שבהם מופיעים ביחד 2 המונחים שביקשנו.

 חיפוש בעזרת or מגדיל את כמות המסמכים שנקבל כיוון שהוא יתן את המסמכים שבהם מופיעים או המונח האחד או המונח השני.

 חיפוש בעזרת not יוריד מהחיפוש מסמכים שבהם נמצאת המילה אשר לגביה ביקשנו not .

שאילתא  מוצלחת במאגרי מדע או במנועי חיפוש יכולה להיות הרבה יותר מורכבת מאשר שני  תנאים לחיפוש , היא יכולה לכלול 3 ויותר תנאי חיפוש ( חיתוכים) בין מילות חיפוש

לדוגמא : סיפור חיים של אמהות חד-הוריות, שיש להן ילדים וגם ההתמודדות שלהן וגם ספרים שנכתבו על כך.

ראה בהרחבה : לוגיקת החיפוש המתקדם (אופרטורים בוליאניים) במאגרי מידע מקוונים

human-factor-advanced-search-21

ראה גם :איתור מידע אקדמי באמצעות גוגל סקולר

ראה גם : אופראטורים מתקדמים לחיפוש בגוגל

אופראטורים מתקדמים לחיפוש בגוגל

 

research1חיפוש המידע כתהליך מחזורי

 תהליך החיפוש באינטרנט אינו חד-פעמי, אלא תהליך חוזר. מנועי החיפוש הקיימים אינם מקלים על התלמידים ואינם מאפשרים להם לשמור את התוצאות, באופן שיוכלו להמשיך מאותה נקודה בשיעור הבא. לכן, המורים צריכים להרגיל את התלמידים לחזור ולהפעיל את מנועי החיפוש כמה פעמים, ואין להסתפק בהרצת שאילתא/בקשת חיפוש בודדת. כל שאילתא צריך לחזור ולהריץ כמה פעמים בכיוונים שונים, במילות מפתח אחרות, ולעתים לעבור כמה פעמים על תוצאות החיפוש. החזרה הנוספת על מימצאי החיפוש, כלומר, החיפוש החוזר באינטרנט היא המקנה לתהליך הלמידה את היסודות של חקרנות וספקנות המאפיינים את המחקר האקדמי (Elliot, S. Raven, 1997 ) .

שלב א' : לגבש את אוצר מילות המפתח , הביטויים הנרדפים והאפשרויות ( ראה בהמשך כלי עזר לבחירת מילות מפתח וביטויי חיפוש) .

שלב ב' : לגבש את  מבנה החיפוש , כלומר  להציב תנאי חיפוש ( אופראטורים בוליאניים) בין הביטויים

שלב ג' : להריץ את השאילתות ולבדוק את יעילותן .

אמנות ניסוח השאלות באמצעות מילות חיפוש ומילות מפתח

מחקרים גילו שמחפשי מידע רבים אינם מסוגלים לבקר את תהליך האיתור שלהם: הם נוטים להסתפק בפריטים שמצאו בעזרת השאילתה, בלי להבין שהם אינם מייצגים בהכרח את מלוא הפוטנציאל של המאגר, ובלי לבחון את תקפותם. יתרה מכך, כשהם מקבלים משוב שלא נמצאו פריטים העונים על דרישתם, רבים מהם מייחסים זאת לתכולת המאגר ולא לאופן הניסוח של השאילתה

השימוש הנפוץ ביותר, אך לא היחיד, שעושים לומדים במאגרים, הוא איתור מידע. בתהליך האיתור הלומד מתשאל את המאגר על-ידי שהוא מנסח שאלות המפעילות את המערכת ושולפות מתוכה פריטי מידע העונים לתנאים שהציב השואל. בתהליך זה הלומד מנהל "משא ומתן" אינדיווידואלי עם נתונים ופריטי מידע של תחום התוכן, המצויים במאגר בלי קשר זה לזה. איתור המידע מצליח כשהוא נתון לבקרה מתמדת של המשתמש. הבקרה כוללת הערכה של טיב תהליך האיתור עצמו ושל טיב פריטי המידע שאותרו. ללא בקרה יש חשש שהידע שיגבש המשתמש מהמידע שאותר לא יהיה מבוסס דיו. האתגר המרכזי העומד בפניו של מאתר המידע הוא לתכנן ולקיים תהליך תשאול אמין – כלומר, לנסח את שאלותיו בעזרת כלי החיפוש שהמאגר מעמיד לרשותו כך שיניבו מידע העונה בדיוק לצרכיו. לשם כך עליו לתרגם את המושג או את הנושא שהוא מחפש מניסוח סמנטי לניסוח תחבירי (המכונה שאילתה). היעילות של תהליך האיתור תלויה במידה רבה באסטרטגיות שמפעיל הלומד במהלכו (וגם ביעילותו של מבנה המאגר). לתוצאות של תהליך איתור המידע תהיה השפעה רבה על טיב המידע שנמצא, ובעקבותיו גם על טיב הידע שהלומד עשוי להפיק מהמאגר.

מקור וקרדיט : איתור מידע: האמנות של ניסוח שאלות

בחירה מושכלת של מילות מפתח/מילות חיפוש 

בחירת מילות מפתח לחיפוש הוא השלב המשמעותי ביותר בתהליך החיפוש. במנוע חיפוש אינדקסלי, המכיל אתרים מסודרים לפי קטגוריות, החיפוש בעזרת מילות מפתח הוא נוח יותר, שכן עורכי תוכן כבר עשו פעולת חשיבה וקטלגו מילות מפתח רלוונטיות לכל אחד מהקישורים באתר.

בחירת מילות המפתח לחיפוש במנועי חיפוש היא מעט מורכבת, אך ניתן ליישם מספר כללים פשוטים שיקלו על מלאכת החיפוש במנועי חיפוש:

מומלץ להשתמש בכ-6 מילות מפתח: ככל שתשתמשו ביותר מילים כך החיפוש יהיה מדויק יותר. זכרו שמילות מפתח הן אוסף מילים שאנחנו רוצים למצוא בעמוד המבוקש והן אינן אמורות להרכיב משפט הגיוני.

אל תשתמשו באותיות השימוש ב', ה', ו', ל': אותיות אלו, שמוצמדות למילת חיפוש, גורמות למנוע החיפוש למצוא רק את המילה בצירוף אות השימוש. לדוגמה: אם אתם מחפשים מידע על גידול כלבים וחתולים ביחד, עדיף לחפש: כלב חתול יחד.  computer in green 2014אל תכתבו שאלה, כתבו תשובה:  בבחירתכם מילות חיפוש, מצאו את מילות החיפוש שיהיו בתשובה המבוקשת. לדוגמה: אם אתם רוצים לדעת אם יהיה היום חם מהרגיל בתל אביב, מילות המפתח שתזינו צריכות להיות: מזג אוויר תל אביב.

השתדלו לקשר את החיפוש לתחום הרלוונטי : הוסיפו מילת מפתח לחיפוש שתקשר אותו לתחום המבוקש. לדוגמה: אם אתם מחפשים מידע רפואי על מחלת החצבת בקרב תינוקות, הזינו במנוע החיפוש: חצבת תינוקות רפואה, ותקבלו קישורים לאתרים רפואיים עם מידע על מחלת החצבת.

השתמשו בשמות עצם, ללא פעלים: לפעלים יש הטיות רבות, כמו: זכר-נקבה, יחיד-רבים, עבר-עתיד, ולכן רצוי להקיש שם עצם או שם תואר במקום. לדוגמה: אם אתם מחפשים מידע בוטני, עדיף להשתמש במילים "פריחת כלניות" מאשר "כלניות פורחות", שיובילו אתכם דווקא לשיריה של שושנה דמארי.

נסו איות שונה: לפעמים מילים נפוצות מופיעות בכתיב מלא ולפעמים בכתיב חסר, לדוגמה: היריון מופיע לעיתים כהריון, כיסא יכול להופיע ככסא וכדומה.

השתמשו במילים נרדפות: יש מילים שונות שהן בעלות משמעות דומה, לדוגמה: אם ניסיתם למצוא מידע על רופא נשים, נסו להשתמש במילה גניקולוג.

הימנעו משימוש במילים נפוצות מידי: מילים אלו יכולות להופיע במגוון אתרים שלאו דווקא תואמים את מילות החיפוש שלכם, כמו המילה: מבצע. אם אתם מחפשים מציאות ברשת, עדיף לבצע את החיפוש פעמיים: בפעם הראשונה בצעו חיפוש לפי המוצר שאתם מחפשים, לדוגמה: שולחן קפה, ואז בצעו חיפוש בתוך התוצאות האלה .

ככל שמצמצמים את מונח, טווח החיפוש מיצוי הנושא יהיה טוב יותר.

-אך אם מצמצמים יותר מידי את נושא החיפוש, אנו עלולים לפספס חומר רלוונטי.

-אם אנו נותנים יותר מידי מרווח בנושא החיפוש אנו עלולים לקבל יותר מידי מידע, לא רלוונטי.

שיטת מילות המפתח במאגרי מידע  מקוונים  (  keywords or descriptors)

מילת מפתח (keywords or descriptors  ) היא ביטוי מתוך מילון מבוקר של מילות מפתח ( תיזראוס ) המתאר את הנושאים העיקריים של המסמך או המאמר במאגר המידע . כל מסמך או מאמר  במאגר מקטלגים באמצעות 6-9 מילות מפתח שונות המתארות את נושאי המאמר . השימוש העיקרי בשיטת מילות המפתח ( או תארנים ) הוא במאגרי מידע ביבליוגראפיים .

הנה דוגמא של מאמר מקוטלג עפ"י מילות מפתח ( תארנים ) :

כותר : תלמידים אלימים בכיתות בתי ספר מקיפים

מחבר : אליהו כץ

מקור : מגמות

תאריך :  , תשנ"ו , גליון מס' 3

מילות מפתח ( תארנים ) :

  • אלימות
  • דרכי התמודדות
  • בתי ספר תיכוניים
  • מאפיינים
  • תלמידים

 לסיכום :

מילות המפתח הן נציגי הנושאים העיקריים במאמר או במסמך.

מילות המפתח מתארות את הכיוונים בהם עוסק המאמר או המסמך .

במאגרי מידע ביבליוגראפיים מנהלים את הבקרה על מילות המפתח באמצעות מילון היררכי של מילות מפתח הידוע כתיזראוס .

 

_wsb_348x313_fotolia_1173651

 כלי עזר לתכנון בחירת מילות המפתח במאגר מידע או במנוע חיפוש

ממצאי מחקרים מצאו כי תכנון נכון של מילות המפתח או ביטויי החיפוש מייעלים באופן משמעותי את תוצאות החיפוש. מומלץ מאד להשקיע זמן לפנהי ביצוע החיפוש באיתור מילות המפתח המתאימות וביטויי החיפוש אותם יש להציב במחרוזת החיפוש . מחרוזת החיפוש מורכבת מצירוף של כמה וכמב מילות מפתח או הביטויי חיפוש , כולל מילות נרדפות Trant, J. (2009 ), ).

אחד מכלי העזר החשובים לגיבוש השאילתא הם , כמובן , התיזראוסים לסוגיהם

אֶגְרוֹן (או: אוֹצָר; בלועזית: תזאורוס, Thesaurus) הוא מילון של מילים נרדפות, המבוסס על שדות סמנטיים.

בעוד שמילון כללי מגדיר מילים באותה השפה או נותן תרגומים של המילה לשפה אחרת ונועד בעיקר לשם בירור פירושה של מילה בטקסט קיים, האגרון ( תיזראוס)  כולל רשימה של מילים נרדפות.

מקור המילה תיזאורוס ביוונית ומשמעותה אוצר או אוסף. התיזאורוס משמש כאוצר מונחים לאיחזור מידע. מטרת התיזאורוס היא למצוא מונח מתאים עבור מושג, ולא להסביר את מובן המילים.

מתוך תזאורוס להמשך קריאה

התיזראוס במאגרי מידע מקוונים מוצג כעץ נושאים או עץ מילות מפתח המאורגן בצורה היררכית.

מה התזאורוס מכיל?

תארנים; הפניות; קשרים בין מונחים: היררכיים, אסוציאטיביים; הערות תיחום;

מתוך "איך בונים תזאורוס"? להמשך קריאה (ד"ר שחף הגפני ) .

דוגמא של תיזראוס באינטרנט :  ( חיפשנו את ההקשרים של נושא המים במהלך חיפוש על מקורות המים בסוריה ובלבנון )

קישור ישיר  

במקביל כדאי גם להשתמש ב במקורות האלו :

http://thesaurus.com

http://onelook.com

מומלץ להשתמש במנגנון המילים הנרדפות של Reverse Dictionary

merriam websterhttp://www.merriam-webster.com

במילון של .merriam-webster יש להקיש על תיזראוס

……וגם מומלץ להשתמש במילון מקוון למילים נרדפות

visuwordsvisuwords  –  מילון גרפי מקוון

באמצעות הכלי ניתן לחפש הקשרים רלוונטיים עבור מילה ספציפית – מילים נרדפות, מושגים ועוד, כאשר התוצאות ממוינות לפועל, תואר וכו'.

לאתר

books44

…… ואל תשכחו את טבלת העזר

  ועכשיו , אחרי שנעזרנו  במילונים , בתיזראוסים ובכלי עזר נוספים , צריך לגשת לבניית טבלת העזר שהיא בעצם תכנית העבודה המעשית שלנו לגיבוש אסטרטגיית החיפוש , תכנון מילות המפתח והרצת שאילתת החיפוש .

טבלת העזר היא טופס תבניתי לתכנון החיפוש מראש ע"י הצבת מילות המפתח וביטויי החיפוש האפשריים בשלב הבא , כלומר , במהלך הרצת השאילתא במנוע החיפוש או מאגר המידע.

 לפניכם כמה דוגמאות של שימוש בטבלאות עזר לתכנון אסרטגיית החיפוש , כל הדוגמאות הן מתוך חיפושי מידע מוצלחים שבוצעו במאגרי מידע מקוונים . חלק נכבד מהצלחה הושג ע"י תכנון נכון של כל מילות המפתח וביטווי החיפוש האפשריים . מתוך טבלת העזר של מילות החיפוש/מילות מפתח בוצעו לאחר מכן הצירופים השונים במהלך ביצוע החיפוש והרצת השאילתא.

Keyword 1

Keyword 2

Keyword 3

Keyword 4

environmental

risk

costs

oil spills

Synonym/related term:

Synonym/related term:

Synonym/related term:

Synonym/related term:

environment

hazard(s)

price

oil leak(s)

habitat

prevention

penalties

pollution

ecosystem

recovery

marine

reefs

wildlife

From the table, you can select different combinations of key words to search:

environment AND risk AND oil spills
wildlfe AND oil leaks
marine pollution AND oil spills
oil spills AND penalties AND Australia

Keyword 4

Keyword 3

Keyword 2

Keyword 1

דוגמא של חיפוש מידע באמצעות טבלת תכנון מילות מפתח וביטויי חיפוש

אסטרגיית חיפוש רפורמות ופנסיה

 

חומרי הדרכה נוספים ומומלצים :

מכללת לוינסקי לחינוך – הספרייה ,   [PDF]מדריך לאסטרטגיות חיפוש – מכללת לוינסקי לחינוך

קישור ישיר

איתור מידע אקדמי באמצעות גוגל סקולר

שיטות חדשות ומחודשות לאיתור מקורות אקדמיים

אינדקסים לעומת מנועי חיפוש

 אינדקסים ככלי עזר לחיפוש מידע מסונן – חלק ב'

advanced search

איתור חדשות באינטרנט , מנועי חיפוש ומערכות איסוף, חלק ג': חיפוש מתקדם בעיתון "הארץ"

איתור חדשות באינטרנט , מנועי חיפוש ומערכות איסוף , חלק ד': איתור חדשות במנועי חיפוש בינלאומיים באינטרנט

תגיות וענן תגיות – שיעור מקוון במידענות

"מחט בערימת שחת" : חיפוש ספרים במרחב האינטרנט

חיפוש ואיתור תמונות , שיטות, כלים ומאגרים

Use of MeSH in Online Retrieval – 2014 – National Library ..

 

   שימוש ברב-מנוע להשבחת חיפוש המידע

הגדרה: רב-מנוע

רב-מנוע או meta search engine הוא מנגנון שילוח שאילתא לכמה למנועי חיפוש במקביל. כלומר הוא שולח השאלה עליה אנו מחפשים מידע למספר מנועי חיפוש ואינדקסים במקביל. מטה-מנועים טובים יודעים לרכז את התוצאות כך שלא יהיו כפילויות. יתרונם על פני המנועים והאינדקסים הרגילים הוא בכיסוי הנרחב יותר שהם מספקים.

ראה הגדרה והסבר נוסף

מידענים העוסקים בחיפוש מידע ובאיסוף מידע אינם מסתפקים עוד במנוע חיפוש אחד כמו גוגל, אלא מחפשים במקביל בכמה מנועי חיפוש. הסיבה לכך היא שאין בהכרח חפיפה בין תוצאות החיפוש של מנועי החיפוש השונים, ולעתים מוצאים דווקא במנוע החיפוש השני את הממצאים במקום בולט יותר. לטובת מידענים המבקשים לחפש במקביל בכמה וכמה מנועי חיפוש יש כמה וכמה מנגנוני עזר המראים את התוצאות במקביל על המסך, כך שאפשר בו זמנית לסרוק במהירות את התוצאות בשני מנועי החיפוש, יש את  Twingine המשווה בין ממצאי החיפוש של יאהו וגוגל  . אפשר בקלות רבה יותר לסרוק ממצאי חיפוש בשני מנועי חיפוש באמצעות Twingine. אפשר, לדעתי להסתפק בסריקה מקבילה של גוגל ויאהו. אף אחד מהם לא מושלם, אך שניהם ביחד באותו מסך בהחלט מאפשרים חיפוש יעיל.

dogpile

"הכלב" נותר תמיד רב-המנוע הנאמן ביותר

רב-המנוע היעיל ביותר לדליית מידע בשני שלושה מנועי חיפוש הוא  dogpile

רב-המנוע DOGPILE  הוא מן הוותיקים ביותר באינטרנט הפועל בנאמנות כרב-מנוע כבר 10 שנים. כרב-מנוע עם יכולות "כלביות" הוא מפעיל בו-זמנית כמה מנועי חיפוש וגם מביא הרבה ממצאים בעברית. בעלי "הכלב" דואג לטפח אותו כל הזמן וכרב-מנוע הוא משתכלל כל הזמן. כך, לדוגמא, הוסיפו לפני שנתיים מנגנון רמיזות בסרגל הימיני במסך התוצאות.

http://www.dogpile.com

במבט כולל ומסכם : מודלים לתכנון וביצוע חיפוש יעיל באינטרנט ובמאגרי מידע

 

e-bookמבנה החיפוש משפיע על תפיסת ההצלחה וקושי המשימה בדליית המידע , וגם על  תוצאות החיפוש. ניתן לומר כי יש מספר גורמים נוספים אחראים על אופן החיפוש והצלחה במשימה: תכונות המשתמש, כמו ידע באנגלית ודפוסי חיפוש חוזרים ועקביים (טעיות חוזרות, שימוש לא יעיל בגרשיים), יכולת לזהות את התשובה האופטימאלית בגוף הדף, יכולת להוסיף מילים חדשות לחיפוש ודחף לספק תשובה; תכונות הנושא, כמו כיסוי; ותכונות הדף, כמו סגנון, מבנה ה-URL, כותרת, גודל האותיות; ולבסוף תכונות ומגבלותיו של מנוע חיפוש.

 דרכי חיפוש באינטרנט והשלבים הקוגניטביים השונים הנדרשים לצורך ביצוע המשימה המידענית

מאת: מוטי קרניאל

יש כמה וכמה שלבים בתהליך חיפוש המידע:

1.זיהוי הצורך במידע

2. הגדרת המידע הדרוש

3. החלטה האם את המידע נשיג במאגר מידע , , באינדקס או במנוע חיפוש

4. ניסוח שאילתות לחיפוש או מסלולי חיפוש באינדקס

5. ביצוע החיפוש

6. הערכה האם התקבל מידע רלוונטי

7. בדיקה וסינון המידע (אנליזה)

8. חקר המידע

9. סיכום וארגון המידע שהתקבל (סינתזה)

10. הסקת מסקנה ראשונה על היקף המידע (הערכה)

11. החלטה כי המידע שהתקבל מספק תשובה לשאלה

12. סיכום המידע ושילובו במקום המיועד

13. הצגת המידע (הפצת המידע)

14. נטיקה

ד"ר  חיים צינס הגדיר מודל בשם SUCCESS, המציע אסטרטגיה לחיפוש מובנה של מידע. המודל מניח שחיפוש מידע כולל סדרת פעולות עוקבות התלויות זו בזו, ויכולות ביחד להשלים את המשימה: איתור המידע המבוקש. לפי המודל, תנאי לביצוע חיפוש יעיל הוא יכולתו של המחפש לקיים בקרה מתמדת על תהליך החיפוש ועל איכות תוצריו. תהליך חיפוש המידע בנוי אפוא משבעה שלבים עוקבים:

  1. הגדרת המשימה: מה אנו מחפשים? מהו תוצר החיפוש הצפוי? איזה סוג של ידע אנו מבקשים ליצור?
  2. הגדרת המקורות: מהם מקורות המידע העומדים לרשותנו?
  3. הגדרת מילים: מהן מילות המפתח הרלוונטיות לנושא?
  4. הגדרת שיטה: באיזו שיטה נבחר לניסוח השאילתה?
  5. ביצוע החיפוש.
  6. הערכה: כיצד נבחין בין פריטי מידע רלוונטיים ללא-רלוונטיים, בין פריטים מדויקים ללא-מדויקים ובין פריטים אובייקטיביים למוטים?
  7. שיפור השאילתה וחזרה על החיפוש לפי הצורך.

 

strategy diagram 1

ביבליוגרפיה

Ding, RenMa, Feicheng, "Assessment of university student web searching competency by a task-based online test" . The Electronic Library (2013): 359-375.

 

Finn, BridgidRoediger, Henry L, III "Interfering effects of retrieval in learning new information". Journal of Experimental Psychology (Nov 2013): 1665.

Toms, Elaine G; Villa, Robert; McCay-Peet, Lori "How is a search system used in work task completion?. Journal of Information Science  (Feb 2013): 15.

Trant, J. (2009), "Studying social tagging and folksonomy: a review and framework", JODI: Journal of Digital Information, Vol. 10 No. 1,

 

מקורות מידע נוספים לגבי גיבוש אסרטגיות חיפוש במאגרי מידע  

Develop Effective Search Strategies

How to develop a search strategy – Cochrane Haematological

Search Strategies

Formulating a Search Strategy – Hunter College Libraries

How to plan a search strategy – University of Hull

 

· ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *