אנציקלופדיות עירוניות מקוונות

13989

ארגון הידע האנושי בצורת אנציקלופדיות כגון בריטניקה היא פעולה מדעית הנמשכת כבר מאות שנים , אך ארגון הידע ההיסטורי והגיאוגרפי אודות ערים בעולם ומרחבים עירוניים במתכונת של אנציקלופדיה שיטתית היא פעולה מדעית חדשה יחסית שהחלה רק בשנת 1983 עם הקמת מפעל האנציקלופדיה של לונדון היוצאת לאור בצורה מודפסת והכוללת מעל 5000 ערכים ב1000 עמודים מודפסים .

עם התפתחות הוויקפדיה באינטרנט כמפעל אנציקלופדי מקוון מתחילות להתפתח גם אנציקלופדיות עירוניות מקוונות ביוזמה של ארגונים , מוזיאונים וחוקרים הפועלים באופן עצמאי .

תל אביב

tel aviv encyclopediaאחד המפעלים האנציקלופדיים החדשניים והמעמיקים בעולם נמצא דווקא בתל אביב במפעל המדעי  המרשים הראוי להערכה של דני רכט , "אנציקלופדיה עירונית של תל אביב"

"העבודה על תל אביב 100 החלה בשנת 2002. ובחודש יולי 2007 עלה האתר לאינטרנט. מדובר באנציקלופדיה עדכנית הכולל תחקיר היסטורי וגיאוגרפי על ערכים רבים האופיינים לעיר תל אביב" ,

לדוגמא , הערך על שכונת בצרון באניצקלופדיה העירונית של תל אביב

ודוגמא נוספת : שכונת צ'לנוב א'

בכל אחד מהערכים יש קישורים פעילים ומעודכנים ויש גם הפניות וקישורים פעילים בין הערכים.

לאנציקלופדיה העירונית של תל אביב נכתבים כל הזמן ערכים חדשים , כגון , בנובמבר 2013  על , שיכון מפוני שכונת מחלול.

tel encyclopedia in the facebookצוות העורכים והכותבים :

"האנציקלופדיה העירונית של תל אביב יפו בעריכת דני רכט ובהשתתפות חוקרי העיר, אדריכלים ואנשי אקדמיה: אדריכל אור אלכסנדרוביץ', פרופ' גדעון ביגר, פרופ' אדריכל אמנון בר אור, יוסי גולדברג, פרופ' רם גופנא, אדריכל שמואל גילר, יעקב יוסף הלחמי, פרופ' חגית הלפרין, שולה וידריך, אדריכל נחום כהן, יעקב שלמה לוי, הניה מליכסון, ד"ר ניר מן, עמית מנדלסון, פרופ' אדריכלית ניצה סמוק, שי פרקש, ד"ר ברוך רביד ואחרים."

מבחינה מידענית , החסרון העיקרי של  האנציקלופדיה העירונית של תל אביב הוא מנוע החיפוש באתר ( כנראה מבוסס על התאמת מנוע החיפוש של גוגל)  שפעולתו משתבשת באופן תדיר. יש להניח שסוגיה מידענית זמנית זו תבוא על פתרונה בהמשך .

למרות חסרון טכנולוגי זה (שסביר להניח כי הוא זמני) ,  האתר בנוי בצורה מרתקת , עתיר תמונות ומתעדכן כל הזמן .

קישור לדף המידע של האנציקלופדיה העירונית של תל אביב בפייסבוק . מומלץ לעשות להם לייק .

אנציקלופדיות עירוניות מקוונות אחרות בעולם

 

שיקאגו

encyclopedia of chicagoבתחקיר שערכנו התברר כי עדיין מרבית האנציקלופדיות העירוניות בעולם הן עדיין מודפסות , למעט האנציקלופדיה המקוונת של העיר שיקאגו בארה"ב ( וגם פילדלפיה , ראו בהמשך) . מדובר על אנציקלופדיה שיטתית המכסה את כל ההיבטים התרבותיים וההיסטוריים הנוגעים לעיר שיקאגו , לדוגמא , הג'אז בתולדות העיר שיקאגו, תופעה תרבותית חשובה בתולדות המוסיקה .

הערכים באנציקלופדיה המקוונת של שיקאגו מאורגנים היטב עם קישורים פנימיים וקישורים בין הערכים . בהשוואה לאנציקלופדיה העירונית של תל אביב , רמת העדכון של הערכים איטית יחסית , אך מנוע החיפוש פועל היטב , מדוייק ומציג את כל מופעי החיפוש בצורה נכונה.

מפעל מדעי זה מבוסס על מיזם האנציקלופדיה  של שיקאגו ( אנציקלופדיה מודפסת)  שהחל עוד בשנת  2004 בהוצאת University of Chicago Press, 2004

פילדלפיה

phildelphia encyclopedia  1מפעל אנציקלופדי עירוני מקוון אחר הוא האנציקלופדיה העירונית של פילדלפיה הבנויה היטב מבחינה מידענית ומעוצב בהתאם . הדגש באנציקלופדיה זו הוא היסטורי-גיאוגרפי והערכים כתובים בצורה מאד מעמיקה על ידי מומחים שונים התורמים מזמנם לאנציקלופדיה מקוונת זו . כך לדוגמא , נראה הערך על "השפעת מלחמת העולם השנייה על  העיר פילדלפיה" .

מבחינה מידענית , מנוע החיפוש באתר פועל היטב עם פריסה נכונה ומדוייקת של מופעי החיפוש.

encyclopdia of phildelpia 2

לסיכום , התופעה של התגבשות אנציקלופדיות עירוניות מקוונות  מייצגת התפתחות חדשה יחסית של עולם  המידע המקוון , תופעה אשר תלך ותתרחב בשנים הקרובות ,כאשר  יקומו קבוצות מתנדבים של חוקרים ומדענים ( כגון היוזמה  הברוכה של דני רכט באנציקלופדיה העירונית של תל אביב)   ויתארגנו באופן התנדבותי לגיבוש וארגון הידע במרחב העירוני .

· · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *