מיומנויות מידע לתלמידים: הערכת מקורות מידע והפתרון של אוצרות דיגיטלית

16967

כתב  וערך : עמי סלנט , מידען ראשי של מכון מופ"ת, אפריל 2013

במציאות שבה רשת האינטרנט מכפילה עצמה כל 8 חודשים , חשוב להקנות לתלמידים מיומנויות להערכה של מקורות מידע. אין אנו יודעים באיזה עולם יעבדו ויתפקדו אבל אנו מניחים, לאור היקף ההתרחבות  האדירה של האינטרנט משנה לשנה , כי אחת המיומנויות החשובות שלהם  יידרשו  בעתיד  היא היכולת להעריך במהירות את איכות מקורות המידע להם הם נחשפים . מיומנויות זו קשורה ליכולת לסנן מקורות מידע ולהבחין בין סוגי המקורות המידע השונים .

מטרת השיעור הנוכחי  היא , על כן , להציע למורים/מרצים , כמה גישות פדגוגיות ומידעניות מעשיות באמצעותם יוכלו להקנות לתלמידים/סטודנטים מיומנויות מידע חשובות לתפקוד יעיל בעולם האינטרנט בו יחיו בעתיד.

 sp_gסעיפים  1-6 נמצאים בקובץ הWORD  כאן

final מיומנויות מידע לתלמידים april 22 2013

ראה גם :  מעריכים מידע מתוקשב ( מכון וייצמן- המרכז להוראת המדעים) .

keyword in green  2012

6. הערכת מקורות מידע באינטרנט: הבנייה ממוקדת של המידע שנאסף

מחבר: David F. Warlick

Evaluating Internet-based Information: A Goals-based Approach

 מטלות איסוף המידע וההערכה הניתנות כיום לתלמידים הן כלליות מדי והן עדיין מושפעות מראייה מסורתית של הרגלי עבודה נושנים של המורים. מדובר על הרגלי עבודה המעודדים תלמידים למציאת התשובה לשאלה ללא כל ניסיון להשפיע על כיוונים שונים וללא מאמץ להבנות בדרך משמעותית את הידע שנאסף. לתלמידים בימינו אין קושי כמו בעבר להשגת המידע ממקורות שונים ולכן הדגש במטלות מקוונות צריך להיות יותר לכיוון הבניית הידע שנאסף ועיצובו בדרך תכליתית המזכירה יותר למידה מבוססת פרויקט.

לפריט המידע ( כולל הקובץ הנמצא מצד שמאל)

7. לאופייה של המטלה המידענית המקוונת כיום: מה בין איה למאיה?

אופייה של המטלה המקוונת כיום השתנה באופן מהותי. המטלה המקוונת אינה שואבת את השראתה מהמבנה הדידקטי של מטלות שהכין המורה בכיתה אלא מתפיסה דינאמית יותר של סביבת הלמידה באינטרנט. המטלה המקוונת הנדרשת כיום צריכה להיות דינאמית ולאתגר את התלמיד להבין את התכנים על ידי יצירת הקישורים המתאימים ואיסופם , לא רק על ידי השוואה והתאמה כפי שהיה בעבר. על מנת להמחיש את הפער בין המטלות המקוונות בין הדור הקודם באינטרנט ובין הדור החדש באינטרנט מוצגות שתי דוגמאות של אותה מטלה מקוונת, האחת שהכינה המורה איה על רבין והשנייה אותה מטלה שהכינה המורה מאיה על רבין.

שתי המורות מלמדות בחטיבת ביניים במרכז הארץ. איה מבינה את חשיבות האינטרנט אך אינה מבינה כי התלמיד צריך לפעול עפ"י עקרון החשיבה המסתעפת. לעומתה מאיה נחשפה לעקרונות של חשיבה מסתעפת ולצורך להפעיל את התלמיד בדרך של איסוף מידע באינטרנט.

קישור לפריט המידע בפורטל מס"ע , יש להוריד את הקובץ המצורף בסרגל מצד שמאל ( ראה : חומרים נוספים) .

קישור אלטרנטיבי למסמך

 להורדת קובץ  PDF

aya and maya 2013 information gathering

קישור ישיר לקובץ ( קובץ WORD ) , להורדה.

 aya and maya april 22 2013

8. הערכת איכות המידע באינטרנט – תפיסות חדשות

בהקשר זה, לחשוב לציין את המסמך החשוב של Stephen Downes על הערכת אתרי אינטרנט (Principles for Evaluating Websites) המייצג את הגישה הביקורתית החשובה ביותר כיום לכל תחום הערכת מקורות המידע באינטרנט ומשמש כסיס תיאורטי ויישומי לכל פרקי הערכת מקורות מידע בקנדה ובארה"ב. סטיפן דאוונס, חוקר קנדי וסמכות עולמית להערכת מקורות מידע בחינוך, טוען כי אחד הקריטריונים המרכזיים בהערכת אתרי אינטרנט והוא גורם הסמכות שוב אינו בעל משקל רב כפי שהיה בעבר. לא תמיד גורם הסמכות באתר כגון אתר ממשלתי או אתר עיתון הוא גורם ודאי מבחינת אמינות הדיווחים והמקורות. לעתים גם אתרי סמכות מציגים מידע מוטעה או נתונים חלקיים. לכן, יש צורך בהערכה עצמית ובהצלבת מידע עצמית כדי לבחון את איכות המידע גם באתרי סמכות כגון אתרים ממשלתיים או עיתונים באינטרנט.

internet - blue earth

 במשקל ההערכה של אתרי אינטרנט עולה המשקל של גורם האמון כי אנחנו לא יכולים כל הזמן לבדוק בעצמנו. כלומר, אנו חייבים לקרוא את הבלוג או האתר כמה וכמה חודשים ולדעת האם אפשר לסמוך עליו. כלומר, מלאכת הערכת אתרים אינה פעולה חד-פעמית אותה ניתן לתרגל סטודנטים או תלמידים אלא פעולה רציפה ומתמשכת אשר במהלכה לומדים הקוראים האם אפשר לסמוך על האתר המסוים או הבלוג המסוים. אתר באינטרנט כמו סוכן חשאי צובר אמינות לאורך זמן.

Joe Barker מאוניברסיטת UC Berkely הנחשב גם הוא כמומחה מוביל בתחומי הערכת מקורות מידע מציע טכניקה בדוקה להערכת איכות האתר והיא מספר הקישורים וההפניות הניתנות לפריט מידע או לקטע מידע באתר. ככל שהאתר מספק יותר קישורי השלמה ויותר הפניות משלימות כך עולה חשיבותו במשקל ההערכה שצריך לבצע. כמו כן, יש לשאול בהערכה האם אותם קישורים משלימים מספקים נקודות מבט נוספות או אחרות על הסוגיה המוצגת באתר.

ראו לדוגמא פריט המידע הבא באתר הגורם האנושי כדוגמא אופיינית.

ראו לדוגמא פריט המידע בפורטל מס"ע כדוגמא אופיינית

עוד פריט מידע באתר אינטרנט כדוגמא אופיינית

9. אוצרות דיגיטאלית כפעולה לימודית

  אוצרות דיגיטלית כפעולה לימודית

computer312

אירגון והצגת מידע

גישה זו , ההולכת ומתחזקת בשנה האחרונה (למידה הבנייתית)  מאמינה כי מיומנויות מידע ויכולת הערכת מקורות מידע ניתן להקנות רק כאשר התלמידים או הסטודנטים חייבים להבנות בדרך משמעותית את הידע שנאסף.

למידה הבנייתית – עדויות מחקריות על יעילות תהליך הלמידה בסביבה המתוקשבת

ראה גם :אוצרות דיגיטאלית

כלים מתוקשבים פתוחים לאוצרות דגיטאלית

קישור ישיר לסקירה על הכלים המתוקשבים

המונח ‘אוצר’ (Curator) פורץ מגבולות המוזיאונים והגלריות לתחומים אחרים. התמודדות ארגונים בעולם של הצפת מידע אינה בהכרח יצירת מידע נוסף אלא בהפיכתם לאוצרי תוכן רלבנטי לקהל שלהם – החל מאיתור, סידור, הנגשה והפצה.

תמי נויטל , המידענית של האוניברסיטה הפתוחה, מגדירה אוצרות דיגיטלית: "זיקוק מידע בנושא מוגדר והנגשתו לקהל היעד עם ערך מוסף " .

כל פעולת האוצרות הדיגיטלית נועד להוסיף מסגרת הקשר ותובנות וזהו הערך המוסף.

עפ"י גישה זו התלמידים או הסטודנטים ידאגו לאסוף את מקורות המידע הרלבנטיים ולהבנות אותם באמצעות יצירה של מוצר מידע באמצעות אחד מהכלים הבאים :

כלים טקסטואליים:  diigo.com

בעידן ה-וב2.0, גם ה"מועדפים" הינם משאב לחלוק עם משתמשים אחרים. באמצעות שיתוף זה, ניתן להרחיב את מאגר האתרים המועדפים הרלוונטיים לכל משתמש, ולהגיע למידע חדש ולא מוכר.
יתרון נוסף של סימון המועדפים ברשת הוא זמינותם ברשת בכל מקום ומכל מכשיר, ולא רק במחשב עליו סומנו המועדפים במקור.

למידע נוסף

דוגמאות מנחות :

 מאגר הסימניות של עמי סלנט ( מאגר ידע על מאגרי מידע בישראל)

דוגמא נוספת ( בעברית)

שימוש בבתי ספר בארה"ב ( קבוצות למידה שיתופיות)

Diigo Groups for Student Collaboration

Student Diigo Directions – eduScapes

sp_g

שימושים אפשריים בחינוך בישראל  :

 הצעת המורה אביב צמח , מטובי המורים המתוקשבים בישראל :

המורה יכול לתת לתלמידים משימה הכוללת איסוף קישורים בנושא מסוים ומיונם לפי קריטריונים ביישום רשת מתאים, ובכך הלומדים יביאו לידי ביטוי אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה דוגמת מיון, זיהוי רכיבים וקשרים ועוד.

תלמידים – יכולים ליצור רשימות מועדפים אישיות, לשתף אותן ולהעשירן, ובכך להרחיב ולהעשיר את סביבת הפעילות ברשת.

כיתה או קבוצה העובדת על נושא מסוים יכולה ליצור לעצמה רשימת קישורים הרלוונטית לנושא, על מנת להיעזר בה בשלבים שונים של העבודה.

מקור וקרדיט : הבלוג של אביב צמח

ארגון הסימניות של התלמידים באמצעות  DRAGO

כלי יעיל  וחדשני לארגון מידעני של הסימניות שלכם או מקורות מידע שיש להם כתובת אינטרנט מזהה קבועה (URL ). היישום בנוי כלוח סיווגים וירטואלי בתוכו מציבים ומסווגים את הסימניות . מאפשר בניית כמה וכמה לוחות סיווגים.

השימוש בו מאד ידידותי ומאד אינטואטיבי . מגדירים קטוגריה של נושא ואח"כ ניתן להציב בתוכה את הקישור  בליווי הסבר קצר או תיאור פריט המידע.  ניתן למקם  בקלות את הקישור במיקומים שונים בלוח האינטרנטי .  ניתן לכתוב ערכים וסייוגים בעברית .  מומלץ ביותר .

קישור ליישום

 לוחות קיר ויזואליים של תלמידים  או מורים באינטרנט : (Pinterest ) פינטרסט

הערת המביא לדפוס : אוצרות דיגיטאלית המתאימה במיוחד לתלמידי בתי ספר יסודיים

pinterest logo 1

כלי נוסף להמחשה ויזואלית של תוכן הוא חדש יחסית ושמו    Pinterest.  הוא נעשה פופלארי כרשת חברתית ויזואלית  .  פינטרסט היא רשת חברתית המיועדת לשיתוף תמונות.

פינטרסט מציעה אתר מעניין ויזואלית, מצויד בערימות של תמונות, צבעים, טקסט, תכנים וכדומה .

האתר הזה הוא רשת חברתית שכל כולה מלאה בלוחות השראה / לוחות אתרים מועדפים מכל התחומים, כל לוח מכיל המון המון דפי אינטרנט שאנשים בחרו לשמור לפייבוריטס בצורה ויזואלית. אפשר לשוטט באתר שעות ולנעוץ עוד ועוד דברים שאהבתם אצל אחרים, או שמצאתם בעצמכם ברשת.

אלו הם לוחות מחולקים לפי נושאים, אני בוחר או מגדיר את הנושאים. בכל נושא אני שומר בקלות את התמונות שאספתי באינטרנט .

מה בעצם הרעיון מאחורי ? Pinterest  כל לומד כול בעת שיטוטיו ברשת לשמור לעצמו באתר תמונות וסרטוני וידאו (מדריכים, שיעורים , מוסיקה) של מה שאסף באופן ויזואלי על פי קטגוריות. ניתן אף להעלות תמונות מתוך המחשב האישי. היתרון באתר בוקמרקינג הוא שהמידע שמור במרחב האינטרנט (הענן) וניתן לגשת אליו מכל מחשב בעולם המחובר לרשת. ניתן אף לשמור מידע בכדי לשתפו עם אחרים. משמעות השם  Pin לנעוץ  + Interest עניין .

מה זה לנעוץ סיכה בפינטרסט?
נעיצת סיכה בפינטרסט זה לבחור אתר שבו יש תמונות שאנו אוהבים או מתחברים אליהם ולבחור תמונה מתוך התמונות שפינטרסט מזהה מן האתר או תמונה שנבחר מתוך המחשב.
לאחר שנבחר את התמונה שעונה למה שאנחנו רוצים או אוהבים, ננעץ אותה (נשייך) לתוך אלבומים (לוח השראה) שאנחנו יוצרים ומתאימים לנושא.

pinterest logo 1

Pinterest הוא גם סוג של רשת חברתית שיתופית

המשתמשים מוזמנים לעקוב אחרי לוחות השראה של גולשים אחרים, וצוברים עוקבים בעצמם. בכל רגע תוכלו לראות את התמונות החדשות שכולם נעצו, או לחפש לפי פילוחים אחרים, ולשתף בעוד אלפי תמונות ורעיונות בחינוך.

פינטרסט מתאימה למורים בשדה, אשר מעוניינים לארגן את מצבור המדיה שנאספה – בין אם מלל או תמונות, ולאגד אותו במקום אחד, ובצורה אסתטית ומזמינה.

 מורים ואנשי חינוך יכולים להיעזר בפלטפורמה מתוקשבת זו על מנת לבנות לוחות הרשאה ובהם מתויגים מקורות מידע ויזואליים שיכולים להמחיש לקהילת לומדים נושאים שונים בצורה מוחשית יותר.

הרעיון: לעשות סדר בכל התמונות והלינקים הנפלאים שאנחנו דגים מדי יום. אחרי ההרשמה מורידים תוסף קטן לדפדפן שמאפשר להעתיק כל תמונה מעניינת מאתרים ומבלוגים, מלבד פייסבוק, ולנעוץ אותה בלוחות השראה שפתחנו על פי נושאים שונים.

רעיונות נוספים המיושמים כבר במערכת החינוך בישראל

  • לעקוב אחרי לוחות השראה של מורים ואנשי חינוך האוספים וצוברים מקורות מידע ויזואליים שונים ( כגון לוח השראה למורים לאמנות) .
  • לבנות כמה לוחות השראה לכיתה בביה"ס יסודי , כל לוח השראה מייצג נושא כלשהו ( לדוגמא : לוח השראה בנושאי גיאוגרפיה של המזה"ת בביה"ס יסודי במרכז הארץ, הלוח נבנה במשותף ע"י תלמידי הכיתה

למאמר המלא באנגלית

30+ Ways Teachers Can Use Pinterest

ראה גם:

20+ Ways to Integrate Bloom's Taxonomy in Pinterest

pinterest-in-class

דוגמאות מנחות :

לוח "שעם " וירטואלי" בנושא היסטוריה

רעיונות לבתי ספר יסודיים

אפשר לתת לילדים לבחור פריטי מידע מתוך ספר האגדה ( המתואם ע"י  עמותת סנונית/גלים  לילדים)  ולאפשר לתלמידים כל שבוע לנעוץ פריט מידע נבחר במאגר שלהם בפינטרסט .

דוגמאות מבתי ספר מחו"ל

לוח פינטרסט כיתתי שבו נועצים התלמידים אימרות ופתגמים ( באנגלית)

כחלק משיעורי הבית תלמידי הכיתה הזו בארה"ב נועצים פריטי מידע ע"י  הנושאים שלמדו . כך לדוגמא , בנושר קיימות , כל אחד מהתלמידים הקים לוח "שעם" באינטרנט ובו מתוייגים פריטי מידע שנמצאו מתאימים . התהליך הזה מקנה לתלמידים יכולות איסוף , מיון , בחירה מושכלת של פריטי מידע , וארגון התצוגה שלהם.

לוחות השראה מסוג פינטרסט בחינוך ובלמידה , מצבור לוחות

The idea is we work through the lesson, and the class pins or re-pins sites relevant to this learning, such as http://pinterest.com/search/boards/?q=workplace+sustainability.  We can then discuss what has been pinned at the start of each class.  This provides skills in researching, analysing various websites’,  quality of information available, whether information may have been edited or restricted (through government or lobbyists) and of course social media.

הדרכה  מעשית למורים :

pinterest logo 1

פינטרסט pinterest – המדריך המלא לנעיצת תמונות ברשת החברתית

מדריך פינטרסט – איך נועצים סיכה?

37 Ways Teachers Can Use Pinterest In The Classroom

5 Tips For Using Pinterest In Your Classroom | Edudemic

10 Ways to Use Pinterest in the Classroom |

pinterest in sceince

 

In the Classroom

Students can set up boards for projects. For example, share students’ science fair projects on a board. Images can be uploaded directly to Pinterest, or if your class has a blog, you can pin the photos directly from the blog. This will then create a link from the pin on Pinterest back to a student write-up on your blog.

You can create a monthly board as a digital newspaper or classroom newsletter. Create a board and title it “September 2012.” Upload photos of current events or classroom news on that board. Students can share what’s happening with parents, family and friends everywhere.

Take your students on virtual field trips. Students can find images of places they’d like to visit or have visited. They can map a trip around the world with visual and stunning images from remote locations around the globe.

מקור המידע!

  • Organization- One of Pinterest’s most attractive qualities is its aid in organization. Instead of crowding your desktop with countless folders, you can pin your sources to classified boards that will display on your profile. These pins will allow you to remember the source so that you can go back to it when needed. When categorizing your boards, you may want to create one for each unit or subject being taught. When pinning, write a note to yourself about the pin so you will remember exactly why you chose it. Another way in which Pinterest aids organization is through tutorials! You can find a number of resources for organizing areas in the classroom, creating fun visuals, and making crafts on a budget.
  • Student Use- Pinterest can be a creative tool for students to use to organize resources for presentations, projects, essays, etc. If students are engaging in a group project, they can create a board for collaboration with their group members. This means that the students who are invited to collaborate on their board are allowed to pin to it—an excellent way to keep ideas/visuals for the project in one spot.  Students can also explore their creative sides with pinterest! With pinning your students can create a visual journal full of quotes, images, artwork, and videos!

מקור המידע

מדריך איך נועצים סיכה בפינטרסט

 הפינטרסט שלי – מדריך שימושי

למידע נוסף אודות כלים מתוקשבים לאוצרות דיגיטאלית

10. מקורות מידע נוספים לקריאה ולמידה על מיומנויות מידע לתלמידים

אוריינות מידע מתוקשבת בלמידה פעילה באזרחות

הקניית מיומנויות חיפוש מידע לתלמידים: תמונת מצב 2012

הקניית מיומנויות מידע בלמידה מתוקשבת בבתי ספר בישראל

השישייה הפותחת והערכת מידע

הלכה למעשה : הגישה המידענית בבתי ספר אמריקאיים

תוכניות להקניית מיומנויות מידע (מידענות) בבתי ספר תיכוניים בישראל – השוואה מתודית

חקר מידעני בעידן Learning 2.0

קוריקולום תיכוני למאה ה : 21 אוריינות מידע בפעולה

בעשור האחרון צבר ביה"ס "אולפנת נווה חנה" ניסיון רב , שיטתי ומועיל בהקניית מיומנויות מידע לתלמידות הלומדות בביה"ס תיכון איכותי זה בגוש עציון. ראובן ורבר, ממובילי תכנית הלימודים הבית ספרית הייחודית להקניית אוריינות מידע מסביר במצגת שלו את עקרונות השיטה ואת ההיערכות הקוריקולרית בביה"ס לקידום ולהטמעה של מיומנויות מידע של תלמידים , כולל הערכת מיומנויות מידע של כיתות ותלמידים בתוך הכיתות.

ראה המצגת בקישור כאן

קישור נוסף

ראה גם :

הקניית אוריינות מידע באמצעות מרחב למידה מבוסס  MOODLE

הקניית מיומנויות מידע בלמידה מתוקשבת בבתי ספר בישראל

 

· · · · · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *