גורמים לשינוי אמיתי של התקשוב החינוכי וביה"ס

7256

מחבר: Mark Gleeson

Gleesson, M. (March 11, 2013). 5 factors to real change. Mr G Online [Blog].  Retrieved March 11, 2013, from the World Wide Web

לעתים הראייה  של מורה הנמצא "בחזית" והמלמד בביה"ס בסביבה מתוקשבת  יכולה לתרום לנו לא פחות מאשר הראייה של גורמי המטה, הפיקוח או החוקרים במכללות ובאוניברסיטאות , שאינם מתמודדים יום יום ושעה שעה בכיתה בביה"ס. לכן הבאנו תקציר של המאמרון האחרון של המורה מארק גליסון המלמד בביה"ס יסודי באוסטרליה . מארק הוא מורה מוערך במערכת החינוך האוסטרלית הנחשבת כיום וגם בעבר כמתקדמת יותר מבחינת תהליכי התקשוב החינוכי בהשוואה למדינות המערב ( וכמובן גם בהשוואה לישראל ) .

מחבר המאמר מציין כי בסקירת  עדכוני טוויטר (Twitter feeds), הוא נתקל בתרשים המראה את חמשת הגורמים הדרושים לשינוי מוצלח. לאחר מעט מחקר, הוא קישר זאת  לאמנות המנהיגות (Manning & Curtis, 2003). להלן גרסתו שלו לתרשים השינוי:

5 factors

בעוד שמחבר המאמר  (מורה מתוקשב בביה"ס יסודי באוסטרליה) זוכר שהוא ראה זאת לפני שנים רבות, הדבר מגיע כתזכורת טובה לכל המעורבים בשינוי מסיבי המצופה בבתי ספר כיום.

 זה די מאתגר לראות תרשים זה ולתהות לגבי מה שנחוץ כדי שיתרחש שינוי אמיתי ובר-קיימא בבתי הספר .

לבתי ספר תמיד ברור  לגבי הצורך בחזון. כמובן שעל חזון זה להיות ברור, מחייב ומשותף לכל בעלי העניין בבית הספר, כולל הורים ותלמידים. זו הסיבה שיש לנו כל כך הרבה סקרים השואלים את דעותיהם לגבי תכנית הלימודים.

אם אנחנו כמורים מאמצים שינוי כלשהו בתכנית לימודים אך הוא אינו נתמך בבית, אז הוא הופך את ההוראה והלמידה לרצופה אבני נגף ואילוצים , כאשר הילדים מקבלים מסר כפול מהבית ומבית הספר.

יש לפתח  ולטפח מיומנויות כדי ששינוי  חינוכי יתרחש  בפועל או שהמורים לא יוכלו ליישם את השינויים הדרושים.

התפתחות מקצועית אשר עושה שינוי וזמינה לכל הצוות היא חיונית. קהילות בית הספר צריכות לראות תוצאה סופית שעומדת להוביל לתוצאות הוראה ולמידה משופרות. כך מגדיר מחבר המאמר תמריץ במסגרת השינוי הבית-ספרי.

 אם אין לנו גישה למשאבים הדרושים ליישום השינוי שהוגדר בחזון בית הספר, הוא לא יתרחש. כל הכוונות הטובות ביותר אינן תחליף לאיוש בפועל, לציוד ולהכשרה הדרושים. לבסוף, נדרשת תכנית פעולה ברורה כדי לגרום לזה לקרות. שינוי לוקח זמן. ניהול דורש תכנון.

מתוך התבוננות בחמשת הגורמים כמכלול, אין זה מפתיע ששינוי אמיתי בטכנולוגיה חינוכית הוא כה קשה. לעיתים קרובות מדי, אנו מעמידים משאבים ללא המיומנויות הדרושות כדי להשתמש בהם. אנו קופצים לשימוש בכלי הדיגיטאלי  או הרעיון האחרון מבלי לתכנן כיצד ניתן ליישמו ביעילות.

 אנו מחברים דף משאלות של תכניות לטווח קצר אך ללא חזון לגבי התוצאה הסופית. ולעיתים כה קרובות, איננו מצליחים לבטא כיצד למעשה זה עומד לעזור/לשפר את ההוראה והלמידה בכיתה ולגרום לתוצאות טובות יותר, ולא מספקים תמריץ לשינוי פרקטיקות נוכחיות.

והתוצאה? מורים מתוסכלים ( וגם מודאגים ) הנאבקים ללמוד את המיומנויות הנדרשות ואשר אינם רואים כיצד זה עומד לשפר את ההוראה שלהם ואת למידת התלמידים.

ברמת המערכת, אנו משקיעים כסף במשאבים שיש בהם רווח  לטווח קצר אך אז אוזל הכסף. וכל זאת לאחר שכבר בוצעה הכשרה נאותה של המורים.

 אנו אז חוזרים לרדוף אחר השינוי הבא כאשר בפועל לעולם לא נגיע ליעד  שהציב החזון שלנו.

אם אי פעם נגשים באמת את חזונם של כל הנואמים הנפלאים האלה אשר נותנים לנו השראה בכנסים, בבלוגים ובהרצאות TED מקוונות, עלינו לשקול את כל הגורמים הללו. הטכנולוגיה החינוכית נגישה לבית הספר מזה כרבע מאה.

לעיתים נדמה שאיננו קרובים יותר ליעד הנכסף של שינוי הלמידה מאשר כשמחשבי אפל II הושקו לפני שנים כה רבות.

למאמרון של מארק גליסון באנגלית

מקורות

Manning, G., & Curtis, K. (2003). The art of leadership. Boston, MA: McGraw-Hill/Irwin.

blogs 2009

שוב על הזיכרון הקצר של התקשוב החינוכי

מאמרון מאיר עיניים ועתיר תובנות של ג'יי הורוויץ. "אחרי הכישלון החרוץ של חלוקת מכשירי iPad לכלל התלמידים במחוז של לוס אנג'לס, לא צריך להיות ידען גדול בענייני חינוך כדי להבין שמחוזות אחרים ייזהרו מאד לפני שהם יאמצו תכנית דומה.

 הכישלון שבחלוקת מכשירי ה-iPad בלוס אנג'לס מתגמד לעומת הכשלון החינוכי שבא לביטוי בהמשך האחיזה בתפיסה כזאת. תחום החינוך, הרי, גדוש ביועצים משכילים שמתיימרים לעזור לבתי הספר להטמיע את התקשוב בצורה מוצלחת. כיצד קורה שרק עכשיו, בפתיחת שנת 2014, כנראה בעקבות הבלגן בלוס אנג'לס (ובמחוזות אחרים) ואי-ההצלחה בשיפור הלמידה של תלמידים באמצעות מכשירי טאבלט, מגלים פתאום שאי אפשר להסתפק ב-"טכנולוגיה לשם הטכנולוגיה".

למאמרון המלא של ג'יי הורוויץ

curation 2 better

השפעת תכנית התקשוב הלאומית על השינויים בעבודת המורים

נגה מגן-נגר (משרד החינוך, גורדון המכללה האקדמית לחינוך), אברום רותם (משרד החינוך), תמר ענבל-שמיר (משרד החינוך, האוניברסיטה הפתוחה), רוני דיין (משרד החינוך) , "השפעת תכנית התקשוב הלאומית על השינויים בעבודת המורים", בתוך: ספר הכנס התשיעי לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הטכנולוגי , י' עשת-אלקלעי, א' כספי, נ' גרי, י' קלמן, ו' זילבר-ורוד, י' יאיר (עורכים), רעננה: האוניברסיטה הפתוחה , 2014 .

בשנים האחרונות מוביל משרד החינוך תכנית תקשוב לאומית "התאמת מערכת החינוך למאה ה 21- " שמטרתה ליישם למידה דיגיטלית מתקדמת בבתי הספר בישראל. מטרת המחקר הנוכחי לבחון את השפעת תכנית התקשוב הלאומית על השינויים בעבודת המורים הן ביחס לשימושים הטכנולוגיים שלהם והן ביחס לתפיסותיהם כלפי השינוי. מתודולוגיית המחקר הייתה משולבת איכותנית
וכמותית. במחקר השתתפו 1035 מורים מבתי ספר יסודיים שהצטרפו לתכנית בשנים 2010-2011 . המורים ענו על שאלון חצי סגור שנבנה לצרכי המחקר.

עיקרי הממצאים מעלים כי מבין הכלים והשירותים הטכנולוגים השונים עליהם דיווחו המורים בלט במיוחד השימוש בכלי המחשות ויזואליות ויישומי תוכן דיגיטלי. הממצאים מלמדים שמרבית המורים משתמשים בטכנולוגיה כתוספת להוראה -למידה קיימת, ולא מיישמים שינוי עמוק המוביל מעבר מהוראה מסורתית אל הוראה-למידה דיגיטלית מתקדמת (נגה מגן-נגר, אברום רותם, תמר ענבל-שמיר, רוני דיין ).

לסקירה באתר כנס צ'ייס 2014 , האוניברסיטה הפתוחה

nipages 1 classroom

הכישלון הכרחי: יצירת תרבות של חדשנות ביישום התקשוב החינוכי

Tom Daccord and Justin Reich. " Failure is Mandatory: Creating a Culture of Innovation", February 10, 2013.

הפוסט שלהלן נכתב על ידי Tom Daccord ו- Justin Reich, מייסדים-שותפים של ארגון EdTechTeacher.

המחברים טוענים כי לא קיימת למידה ללא טעויות, ובתי הספר והמורים צריכים לעצב חדשנות ולקיחת סיכונים עבור תלמידיהם.

מנהלי בית ספר מתקדמים מבינים שהמורים זקוקים למקום כדי לחקור ולהתנסות כדי לגלות דרכים להשתמש בטכנולוגיה באופן יעיל בשירות הלמידה.

בסופו של דבר, הבנה וידע מוגברים לגבי פרקטיקות של שילוב הטכנולוגיה מפחיתים פחדים וחוסר וודאות ומספקים בסיס לצמיחה.

תכונה משותפת של תכניות מוצלחות של טכנולוגיה בחינוך היא תרבות של חדשנות, שבה המנהלים מבינים שהגדלת הצמיחה המוסדית משמעה שהכישלון הוא… הכרחי.

לסקירה

הכישלון הכרחי: יצירת תרבות של חדשנות ביישום התקשוב החינוכי

keyword in green  2012

ראה גם

תקשוב חינוכי ותהליכי שינוי : החזון של מייקל פולאן

קוצר הראות וקוצר היד – בלימת עדכון החינוך לעידן הדיגיטאלי

טכנולוגיה משנה את האופן שבו תלמידים לומדים, אומרים מורים

קהילות מתוקשבות באינטרנט כאיים של מצויינות מורים

· · · · · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *