מערך שיעור : חיפוש ממוחשב במגזינים באינטרנט

11159

 חלק א' : חיפוש מגזינים בגוגל

 לאחרונה גילו אנשי הפיתוח של גוגל יוזמה חשובה  וברוכה והחלו גם להוסיף מגזינים שלמים למערכת חיפוש הספרים אצלם.

  כל תכונות החיפוש המלא בספרים שגוגל סרקה נוספו גם לכתבי העת הפופלאריים אשר נוספו למערכת. מדובר אמנם בכתבי עת אמריקאיים פופלאריים , אך ביניהם ניתן למצוא גם מגזינים טכנולוגיים חשובים כגון  Popular Mechanics, and Popular Science. . אמנם מפעל סריקה מבורך זה רק בראשיתו אך יש בו כדי לסייע רבות למשתמשים באינטרנט שבעתיד, כך נראה, ישיגו ויימצאו כל כתב עת וכל מגזין דרך מערכת חיפוש הספרים/מגזינים של גוגל.

 

כתובת תת-המאגר :

  חיפוש רגיל במאגר המגזינים של LIFE

  רשימת המגזינים של LIFE

  חיפוש מתקדם במאגר המגזינים של  LIFE באמצעות גוגל

 

 רקע :התמונות של לייף יושבות עכשיו אצל גוגל

 מקור וקרדיט :  אורי ברייטמן, בלוג חופש החיפוש

 ארכיון התמונות הענקי של המגזין המכובד לייף , שמכיל בערך 10 מליון צילומים, למעשה נותר ללא שימוש. כל זאת עד שהבעלים של "לייף", תאגיד "טיים" (Time), החליט לשתף פעולה עם גוגל ולהעלות אותו בהדרגה לרשת, זמין לסריקה וחיפוש ללא הגבלה.

נכון לעכשיו רק כ-20% מן המאגר של "לייף" נמצא בגוגל. בגוגל מבטיחים שתוך מספר חודשים הם יסרקו את 8 המליון הנותרים. הבעלות על התמונות נותרת בידי "טיים", כולל זכויות היוצרים. גוגל אינה הבעלים של התמונות, אבל היא תרוויח מן העובדה שהרבה תלמידים, אקדמאים ופנסיונרים יטחנו את המאגר לשימוש האישי שלהם. מבחינה תדמיתית, המהלך עם "לייף" יוצר את הרושם שלגוגל איכפת משימור התרבות האמריקנית, ההיסטוריה האמריקנית והעיתונות האמריקנית.

 Life המגזין האמריקני יצא לאור מאז 1883 עד שדעך בהדרגה ויצא מהדפוס במהלך שנת 2007. לייף החל את דרכו בתור מגזין הומוריסטי, עד שב-1936 הפך לשבועון עם דגש חזק על פוטו-ג'ורנליזם איכותי. בשנות ה-70 הפך לירחון ונותר כזה עד 2000. הוא הושבת זמנית וחזר ב-2004 כמוסף עד שנסגר סופית שלוש שנים אחר כך.

 מבחינת המשתמשים הישראלים, המאגר יעיל כיוון שהוא מכיל תמונות נדירות מן האוסף של הצלם הוגו יאגר, שהתמקד בגרמניה הנאצית של 1937-1944. כמו כן מכיל המאגר מבחר גדול של תמונות מישראל, ממשה דיין דרך תל אביב הקטנה ועד משפט אייכמן. רוב התמונות בשחור-לבן, אבל יש גם לא מעט תמונות בצבע. בניגוד לארכיון אחר של לייף בשיתוף פעולה עם "גטי", אין כיתובי בעלות בגוף התמונות.

הנתון המפתיע ביותר בכל הסיפור הוא העובדה שרק 3% מן המאגר פורסם באופן פומבי עד היום. במילים אחרות, "לייף" החזיק בארכיונים המאובקים שלו מליוני תמונות שאף אחד לא ראה מעולם. 97% מן החומר שצולם נותר מוסתר. רוב הגולשים יתעניינו במבט חוזר על אותם 3% של תמונות "אייקוניות", כאלו שהפכו לחלק מן התרבות האמריקנית; עם זאת, אולי מעניין יותר, וגם מועיל יותר, לגלות את החומר שלא פורסם.

 מקור וקרדיט :  אורי ברייטמן, בלוג חופש החיפוש

 כתובת תת-המאגר :

  מטלות

 1.  חפשו תמונות מתוך מגזין LIFE  לגבי חודש יוני 1967 , האם מצאתם תמונות המתייחסות לישראל ?

 june , 1967

 כתובת תת-המאגר :

 2. חפשו תמונות במגזין LIFE  המתייסות לא"י בשנת 1948 .

 1948 palestine

 

  האם מצאתם תמונות מעניינות ?

 כתובת תת-המאגר :

 

 חלק ב' :

כיצד נראה  כיום מגזין דיגיטאלי ממוחשב בעברית ?

 טיים אאוט תל אביב , גליון 427,  6 בינואר 2011 עד 14 בינואר 2011. 

  מגזין  "שיעור חופשי"

http://www.dmag.co.il/pub/histadrut/shiur97/view_book.html

 http://www.dmag.co.il/pub/histadrut/shiur96/view_book.html

 

 

· · · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *