מה היא המיומנות שיש להקנות כיום לתלמידים ולסטודנטים מול הבינה המלאכותית ?

678

נשיא מכללת שנקר, פרופ׳ שיזף רפאלי, שעומד בראש אחד המוסדות המרכזיים בישראל למקצועות העיצוב והאמנות זה שלוש שנים, נחשב לאחד מחלוצי האינטרנט בישראל. ״הנושא של בינה מלאכותית בוער, ואנחנו מרגישים את זה במיוחד במקום שבו עיצוב והנדסה נפגשים. אפשר לראות שיש יותר ויותר הבטחות שיום אחד בינה מלאכותית תחליף פונקציות רבות, למשל שופטים, ואם הנושא הזה מטריד שופטים, אין להתפלא שהוא מטריד גם את המעצבים והמהנדסים. אבל מי שמסתכל על בינה מלאכותית רק כאיום מפספס שמדובר גם בהזדמנות אדירה״.

״לא משנה מה נעשה — זה כבר קורה. עכשיו השאלה היא מה זה מחייב אותנו לעשות. אולי יש צורך בהכשרה מחדש למורים? אולי צריך לבנות ספריות מסוג אחר? אם היום בינה מלאכותית יכולה לצייר משהו בפרספקטיבה, או לחשב היתכנות כלכלית, או לשרטט תוכנית בניין, בקלות ובחינם — טוב יותר גם מהתלמיד וגם מהמורה — אז ברור ששיטת ההוראה האוטומטית חייבת להשתנות, ואם עד עכשיו נתנו לסטודנטים מטלות של כתיבת עבודה על נושא מסוים, היום ChatGPT עושה את זה צ׳יק צ׳ק״.

אז אתה לא מאמין שצריך לייצר גבולות לטכנולוגיה?

״העולם משתנה כל הזמן. כשהייתי ילד, למשל, היה דיון על המחשבונים הבסיסיים שיצאו אז לשוק והציעו ארבע פעולות חשבון, ובתור תלמיד למדתי בעל פה את הטבלה המחזורית של היסודות ואת שירת דבורה. היום צריך לחשוב איך מלמדים כל דבר אחרת. הרי גם מנועי החיפוש איתגרו את זה, גם הטלפונים החכמים, או השעונים החכמים. אז מה צריך לדעת היום? צריך לשנן דברים בעל פה? אם פעם כדי לעשות מחקר נדרשנו לבלות המון זמן בספרייה, היום לא צריך להגיע אליה בכלל. מצד שני, יש המון מידע וצריך לדעת להתמצא בו. לכן התשובה היא שהיום אנחנו נדרשים להיות אוצרים, לברור בין הדברים ופחות לדעת ליצור חומרי גלם".

מקור וקרדיט : יעל דראל , עיתון דה-מרקר

לסקירה שכתבתי בזמנו על המיומנות של אוצרות תוכן

אוצרות תוכן (content curation) היא מעשה של איסוף, זיהוי , בחירה , ארגון ושיתוף התוכן הרלוונטי ביותר בנושא מסוים, מהאינטרנט ומשאבים אחרים, כדי להתאים לצרכים של קהל יעד ספציפי. או לנושא הנחקר.

יש הסבורים כי אוצרות תוכן טובה מוסיפה תוכן מקורי משלה,   יצירתיות בהצגת ההקשרים , מחשבות ( רפלקציה) , ופתרונות .

אוצרות תוכן , תמונת מצב 2022 Content Curation

בסקירה המעודכנת נוסף פרק על אוצרות תוכן בחינוך

קישור

ראו גם :ספר חדש על אוצרות תוכן והבניית תוכן –  Review סקירת ספר


כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *