ספרד : רפורמה מהותית בתוכנית הלימודים בבתי הספר התיכוניים

760

הקדמת עורך האתר : עמי סלנט , מידען ואיש חינוך

ב–2019 הוציא בנק ישראל מסמך מדיניות בנוגע למערכת החינוך, ובו מסקנה שהייתה ידועה לרבים שמועסקים בה: לפי הבנק המרכזי, מערכת החינוך סובלת מעיוותים שלא טופלו במשך שנים, ובכך פוגעת בכלכלה. "בטווח הארוך, ההישגים הנמוכים של התלמידים במערכת החינוך גורעים נתח לא מבוטל מקצב הצמיחה השנתי ומרמת התוצר", נכתב במסמך. "התוצאות מתבטאות לאחר מכן במיומנויותיהם של התלמידים בשוק העבודה. הפיגור במיומנויות היסוד בקרב מרבית קבוצות הגיל וההשכלה מצביע על כך שהבעיה נעוצה בשלבי החינוך הבסיסי".(מקור)  

מי שנותן  את המענה לאתגר שהציג בנק ישראל הוא לא שר החינוך בישראל אלא דווקא שרת החינוך החדשנית בספרד  (Pilar Alegría ) ועל כך תוכלו לקרוא בדיווח הבא :

רפורמה חדשה ומרחיקת לכת במערכת החינוך בספרד לגבי בתי ספר תיכוניים.. הרפורמה מגדירה מחדש יעדים  מרכזיים של תוכנית לימודים מבוססת יכולות/מיומנויות שמטרתה להקל על ההתפתחות היכולות של התלמידים בהווה ובעתיד . על פי הרפורמה החדשה בספרד ,  תכנית הלימודים החדשה מבוססת המיומנויות  מבטיחה הכשרתם המקיפה, תורמת לפיתוח מלא של אישיותם של התלמידים  ומכינה אותם למימוש מלא של זכויות האדם, אזרחותם הפעילה והדמוקרטית בחברה הנוכחית.

על פי הרפורמה החדשה בספרד מטרות שלב החינוך התיכוני החובה בספרד  הן:

  1. ברכישת התלמידים מרכיבים בסיסיים של תרבות – הצד ההומניסטי, האמנותי, המדעי והטכנולוגי והמוטורי. מטרה נוספת היא לפתח ולגבש הרגלי לימוד ועבודה ( מיומנויות)  כהרגלי חיים בריאים, כך יהיו התלמידים בספרד מוכנים לשילובם בלימודים מאוחרים יותר והשתלבות בעבודה בעתיד .
  2. טיפוח פרופיל התפוקה של התלמידים כאשר הם מסיימים את החינוך התיכוני וקובעת את יכולות המפתח שעליהם לרכוש לצורך השתלבות בעבודה בעתיד או לימודי המשך .  
  3. הרפורמה החדשנית בספרד נותנת עדיפות גבוהה מאד להקניית ולביצועי מיומנויות, הן בהערכת השלבים והאופנים השונים של ההכשרה הבסיסית בביה"ס התיכון  והן בהעמקת הידע והמיומנויות של  כל בוגר בחינוך תיכוני בספרד. מטרת ההשכלה המינימלית שנקבעה בחוק הרפורמה החדשה משנת 2023  היא להבטיח את פיתוח יכולות המפתח לגיבוש פרופיל התפוקה העתידי של התלמיד  בספרד .

מקור :

Spain : National reforms in school education

ראו גם :

תפיסותיהם של מורים בספרד את הטרנספורמציה הדיגיטלית של הכיתה ...

לקראת מרחבי למידה חדשניים בבתי ספר: תפיסות של מורים בספרד

· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *