מה קורה כאשר תלמידים מכינים בעצמם מצגות ?

1112

הקדמת עורך האתר , עמי  סלנט , מידען ואיש חינוך

 בכל פעם שאני מכין מצגת לשיעור בקורס רגיל או לשיעור מקוון אני למעשה לומד רבות על הנושא בעצמי , אבל השאלה היא האם גם הסטודנטים או הלומדים , בפניהם אני מציג המצגת , אכן מעמיקים את הידע שלהם ? ( התשובה היא לא!!, קישור)

בסקירה כמה חלקים : הכנת מצגות ומוטיבציה של תלמידים, כלי העזר להכנת מצגות שחוללו פלאים , מצגות ואוריינות מידע,  מצגת שיתופית ותלמידים , דוגמאות להפעלת תלמידים בהכנתמצגות , פרקי הדרכה בנושא, מחקרים בנושא , ועוד.

בעשרים השנים האחרונות מדברים רבות על מצגות ויזואליות בהוראה ובלמידה , אך במרבית המקרים המורים הם אלו שמתכננים ומכינים את המצגת ותוך כדי גם מעמיקים בנושא הנלמד.

אחת ההמלצות היא דווקא לשנות כיוון ולאפשר לתלמידים עצמם לתכנן ולהכין את המצגות וכך יכירו יותר לעומק ובצורה מאותגרת יותר את נושא הלימוד או נושא החקר.

לאחרונה , אנו מגלים כי יותר ויותר מורים הנוקטים מיוזמתם בגישה קונסטרוקטיביסטית זו ומטילים על תלמידיהם להכין מצגת משותפת. יש מורים המעדיפים כי כל  תלמיד יכין בעצמו מצגת משלו ( למעשה, יצירה הקונסטרוקטיביסטית משלו  להשלמת הנושא הנלמד ויציגה בכיתה).

כלי העזר והאפליקציות הפכו את התהליך הטכנולוגי לידידותי ומהנה יותר מבחינת התלמידים

בשנים האחרונות התפתחו כלי עזר ואפליקציות המקלות מאד על התלמידים לבנות את המצגת מבחינה דיגיטלית , במיוחד ראוי לציין את PowerPoint Designer  העוזר לך ליצור באופן אוטומטי שקופיות בעלות מראה מקצועי בתוך שניות. פשוט הוסף תמונה אחת או יותר, רשימת פריטים או רשימת תאריכים ובחר את העיצוב הרצוי (תכונה זו זמינה רק אם יש לך מנוי Microsoft 365  ).

 הדרכה ( קישור)

כל שעליכם לעשות הוא למקם תמונה רלוונטית בשקופית (מבלי שתצטרכו לחתוך או להקטין אותה), ובאופן אוטומטי יופיעו מימינכם רעיונות לעיצוב. מה בדיוק קורה שם, אתם שואלים? ובכן, הודות לשילוב של עיצוב אוטומטי וניתוח תמונה חכם, נסרקות למעלה מ-12,000 תבניות שנוצרו בשיתוף פעולה עם מעצבים גרפיים מקצועיים. בעזרת אינטליגנציה מבוססת ענן, התמונה מנותחת ומזוהים בה החלקים החשובים ביותר כדי לקבוע אילו תבניות מתאימות לתוכן שלכם.

יצירת פריסות שקופיות מקצועיות באמצעות Designer

מוטיבציה

עקבתי מקרוב אחר כמה וכמה תלמידים שנדרשו להכין מצגת כחלק מלמידת החקר בכיתה ט' והופתעתי לראות כי יצירת המצגת באמצעות PowerPoint Designer הלהיבה אותם והם גם גילו מוטיבציה גדולה יותר לאסוף מידע , לחקור עוד בנושא ולהציג את הנושא הנחקר בצורה תמציתית ונאותה .

כמה מחקרים ועבודות דוקטורט בדקו את עניין יצירת ההבניה הקונסטרוקטיביסטית של מצגות ע"י תלמידים ומצאו כי התהליך מגביר באופן משמעותי את המוטיבציה של הלומדים וגם את הידע שלהם שנותר חקור בזיכרונם ( ראו פרק המחקרים בנספח מס' 2 ,בסוף הסקירה)

מצגות ואוריינות מידע

שימוש באמצעים טכנולוגיים במסגרת ההוראה והלמידה עשוי לתרום לפיתוח מיומנויות אוריינות מידע.  במחקר שנערך בשנת 2020 על ידי מחלקת המחקר והאסטרטגיה במכון סאלד בקרב תלמידים שהשתמשו בטאבלטים באופן שגרתי ביחס של 1:1 נמצא כי:

30%  מהמורים דיווחו שתלמידים מבצעים מטלות הקשורות לחיפוש במאגרי מידע

 22% מהמורים דיווחו שתלמידים מכינים מצגות.

  52% מהתלמידים שהשתתפו במחקר דיווחו שהם מכינים מצגות במסגרת תהליכי הלמידה

46% מהתלמידים דיווחו שהם עובדים במסמכים שיתופיים

מקור

   צורת לימוד בבתי ספר בנורבגיה

אלינור: ״צורת הלימוד יותר משחקית ומשתמשים ביותר טכנולוגיה. לכל אחד יש מחשב ואני ממש אוהבת שאפשר להכין מצגות. גם הספרייה בנורווגיה הרבה יותר פעילה, ואנחנו נמצאים בספריה פעם בשבוע״.

כרמל: ״לומדים הרבה יותר בחברותה. עושים הרבה עבודות ביחד. חוקרים נושאים בקבוצות ומשתמשים במחשבים האישיים כדי לחקור לעומק. גם יש הרבה פחות מקצועות אז יש יותר זמן ללמוד את אותם מקצועות. ו

מקור

מצגת שיתופית: דרכים שונות לשיתוף לומדים

מאת: הסדנה לחינוך יסודי ועל יסודי, המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין

  • מצגת שיתופית מאפשרת לכל לומד לתרום את חלקו לתהליך הלמידה על ידי הוספת שקופית או יחידת מידע..
  • המצגת היא של קבוצת הלומדים כולה
  • יוזם המצגת קובע את רמת השיתוף ואת זהות המשתתפים בהכנת המצגת או בצפייה בה.

דרכים לשילוב המצגת בהוראה ובלמידה

 איך מכינים מצגת שיתופית בגוגל דרייב?

מקור

הצגת המשימה לתלמידים

לפני שהתלמידים מתחילים להכין את הפרזנטציה שלהם, חשוב שיכירו את שלבי המשימה השונים וכן את הקריטריונים שלפיהם יוערך התוצר הסופי. ההיכרות עם המשימה על כל שלביה והבנת הקריטריונים להערכה בתחילת התהליך יעזרו לתלמידים להבין את המהלך השלם, להיערך נכון לקראתו ולהפיג חששות.

היכולת לדבר בפני קהל בכלל ולהציג פרזנטציה בפרט היא מיומנות חשובה ונרכשת, שמשתפרת ככל שמתרגלים אותה. פרזנטציה המועברת היטב מאפשרת להציג מידע ביעילות, לעורר מחשבה, לרגש, לשכנע ואף לרתום את הצופים לפעולה.

במשימה זו תכינו פרזנטציה באורך של 5 דקות, שבה תציגו בעל־פה, בפני תלמידי הכיתה, נושא לבחירתכם.

למשימה שישה שלבים, בכל שלב תקבלו הנחיות וליווי מהמורה.

לחצו על השלב בו אתם נמצאים והתקדמו במשימה!

הכנת הפרזנטציה מלווה בתלקיט. בתלקיט תתעדו את מהלך העבודה שלכם בכל שלב, ובסיום המשימה תגישו אותו למורה.

מקור

 מקור 2

שלב 3 – סיעור מוחין ( קישור)

מצגות -משימה שניה | דף לתלמידים – ראמ״ה

 מקור

 הכנת מצגות בהוראת אנגלית כשפה זרה

לתלמידים חסרי ביטחון עצמי או כישורי שפה, מצגת מולטימדיה שנוצרה באמצעות כלים כגון Adobe Spark, VoiceThread, Google Drive או iMovie היא הזדמנות לפתח שליטה בשפה האנגלית (או כל שפת יעד) ללא הלחץ של דיבור חי מול קהל. עם ההזדמנות להקליט כמה פעמים שצריך, ניתן לבטל את החשש משגיאות, ולאפשר לתלמידים להתמקד בתוכן, באינטונציה ובארגון. תוך כדי כך ירחיבו התלמידים את אוצר המילים שלהם באנגלית ויזכרו אותם היטב.

מקור

5 Reasons Multimedia Presentations Are a Classroom Must

קישור

ראו גם :

Student presentations | TeachingEnglish | British Council

Teaching English

דוגמא  מס' 1 : ביה"ס יסודי , כיתות ה' ( גיאוגרפיה של המזה"ת)

 מצגת משותפת על מצרים

מצגת משימה לכיתה ה.

" שלום תלמידים במצגת זו נבנה מצגת משותפת של מידע על, אחת המדינות הגדולות במזרח התיכון, ויש להתייחס לכל אחד מהפרטים הבאים: תעודת זהות של המדינה …אוכלוסייה , תהליכי עיור , נהר הנילוס  ועוד…

דוגמא  2 : ביולוגיה בחט"ב

"תלמידי כל אחת מכיתות ט' קיבלו מטלה זהה: להתחלק לזוגות ולבחור נושא אחד, מתוך רשימה ארוכה של נושאים, אותו הם יחקרו לעומק וילמדו בעצמם (מצורף דף העבודה לתלמיד).  כך חולקה הכיתה לחוליות המונות שני תלמידים האמורים להתמחות בנושא מצומצם הקשור במערכת העיכול של האדם.  את תוצריהם הציגו התלמידים בצורה של עבודה כתובה עליה קיבלו התייחסות וציון.

בשלב השני של הפעילות נתבקשו תלמידי כל 4 כיתות ט' שחקרו את אותו הנושא להיפגש ולהכין יחדיו מצגת שתהווה כלי למידה עבור שאר תלמידי השכבה שחקרו נושאים אחרים. כך התגבשו חוליות של 8 תלמידים שעבדו יחד ביצירת מצגת משותפת.

בשלב השלישי התבקש צוות תלמידים נוסף לאסוף את כל המצגות שהוכנו ע"י עמיתיהם ולאגדם למצגת אחת מקיפה  שתציג את כל נושא מערכת העיכול באדם תוך התייחסות לכל אחת ממצגות התלמידים."

דוגמא מס' 3

יצירת מצגת שיתופית בנושא מנהיגים – כיתה ו'

כל תלמיד או  צוות תלמידים בוחר מנהיג היסטורי ישראלי (עד 1982) יוצר מצגת על קורות חייו ותרומתו למדינה  ומוסיף למצגת השיתופית

דוגמא מס' 4

עשרת המכות במצגת משותפת

לקראת חג הפסח תלמידי הכתה מכינים יחד מצגת משותפת, בה כל תלמיד מכין שקף על אחת המכות

מצגת -כתה ג – תוצרי תלמידים

סיעור מוחות עם פתקיות PowerPoint

Brainstorm with PowerPoint sticky notes

Sticky notes in PowerPoint makes brainstorming easy! The sticky notes stay in place. Students can open the PowerPoint file any time and none of the slides have fallen off the wall or been moved around.

They can have unlimited sticky notes — in unlimited colors! And they can add images, videos, icons, arrows, and more to their sticky note board. Click here to download the PowerPoint template!

Link

פרקי הדרכה מבחינת הכלים הדיגיטליים

Using PowerPoint Designer to Spruce Up Your Presentations

יצירה ושיתוף מצגות גוגל google slides

לימור בן-ארי -google slide- גוגל סלייד

Google Slides (genial.ly)

Google Slides

Google Slides design tricks (tips for designing classroom activities)

Google Slides Advanced Tutorial

How to use Designer in PowerPoint – YouTube

What is PowerPoint Designer?

נספח מס' 1 : כלים דיגיטליים נוספים ליצירת מצגות

כיצד להשתמש ב-Google Slides ביצירת ציר זמן

7 Best Presentation Tools for Students

7 Best Presentation Tools Other Than PowerPoint That That Students Can Use

link

Online PPT Maker – Free PowerPoint Alternative

Canva

מחקרים

תהליך עיצוב הלמידה הקונסטרוקטיביסטי, בניגוד לתהליך עיצוב ההוראה הביהיוויורסטי, מיועד לתמוך ביצירה של תוצרי למידה פתוחים בסביבות מקוונות (Koper, 2006).

Rob Koper. “Current Research in Learning Design.” Journal of Educational Technology & Society, vol. 9, no. 1, 2006,

   מס"ע – התחייה מחדש של שיעורי הבית השיתופיים בעידן האינטרנט

 הערכת מצגות המופקות ע"י לומדים: מה תלמידים, מורים, מנחים ופרחי הוראה אומרים על הערכת המצגות ולמה הם מתכוונים?

TED talk by psychologist Carol Dweck. A TED talk by Angela Lee Duckworth discusses how student learning can be examined in the context of motivation and illustrates how the personality trait of grit, which is correlated with success, can be developed through teaching of a growth mindset. In addition to the numerous specific ideas in the Top 20 document for how instructors can encourage students to develop a growth mindset, there is also an APA online module on praise that offers excellent examples of how instructors can best frame communication with students to foster a growth mindset.

Francis, James, "The Effects Of Technology On Student Motivation And Engagement In Classroom-Based Learning" (2017). All Theses And Dissertations. 121.

link

https://dune.une.edu/theses/121

A Comparison Of Student-Centered And Teacher-Centered Learning Approaches In One Alternative Learning Classroom Environment

Lancaster, Rodney Wyatt.   Arkansas State University ProQuest Dissertations Publishing,  2017. 10260123.

Link

Addressing the nets for students through constructivist technology use in K–12 classrooms

DS NiederhauserDL Lindstrom – … Computing Research, 2006

· · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *