מיזם "שואלים", רשת חברתית חינוכית לעידוד המוטיבציה של התלמידים

618

מאת: נתן דביר

נתן דביר, מורה למדעים בבית ספר יסודי, מרצה לטכנו-פדגוגיה בפסג"ה שומרון וגם יזם חינוכי-טכנולוגי (כמו בערך כולם פה). והשנה לומד בקורס "חדשנות ועיצוב הלמידה באקדמיה" של מכון מופ"ת.

"אמר פרופ' יורם הרפז, יש צורך בשלושה דברים כדי שהלמידה תתרחש: מוטיבציה, מוטיבציה, ומוטיבציה. לכן אותי בתור מורה מטרידה מאוד השאלה: כיצד להחזיר לתלמידים את חדוות הלמידה? למה מחוץ לבית הספר הילדים נרשמים לחוגים, צופים בסרטונים מלמדים ואילו בתוך בית הספר התלמידים משועממים ומחכים שהיום ייגמר? כיצד לקחת את הסקרנות הטבעית של הילדים ולהכניס לתוך בית הספר וכיצד להפוך את המורה זמין, מכוון ומעודד את התלמידים גם אחרי שעות הלימודים?

הפתרון שלי ושל צוות המורים שעבדנו יחד הוא מיזם "שואלים", שזה רשת חברתית שעל גביה התלמידים שואלים שאלות, מחפשים תשובות, חוקרים ומפרים איש את רעהו. החלק הראשון של המיזם הוא לתת לתלמידים לשאול שאלות, שאלות על החומר הנלמד ולא על חומר הנלמד, בזמן בית הספר וגם אחרי, לפני השיעור, באמצע השיעור, בעקבות השיעור וגם באמצע טיול משפחתי. לדברי יורם הרפז, שאילת השאלות מעודדת את התלמידים לחשוב, לחקור, לחבר את הידע הקודם עם הידע שנרכש זה עתה ועוד שלל יתרונות, במיוחד אם מדובר בשאלות פוריות (פתוחות, מערערות, מחוברות וכו').

אבל מה שמאפשר את תהליך שאילת השאלות להתרחש בכל זמן ובכל מקום ולא רק בזמן שהמורה זמין להקשבה הוא הפלטפורמה הטכנולוגית של רשת חברתית. ניתן כמובן להשתמש ברשת חברתית קיימת, כגון פייסבוק או ואצאפ, במקרה שלנו, היות ומדובר בתלמידי יסודי שעדיין לא מחזיקים בחשבונות שם, הוחלט להקים רשת פרטית שפתוחה רק לתלמידים שהיו חלק מהמיזם.

 המיזם התחיל בתוכנית EDSTART בשיתוף מחוז מרכז ששם המיזם זכה במקום ה-1. בהמשך התקבלנו לתוכנית חממו"פ של אגף מו"פ של משרד החינוך. חייב לציין גם שהמון רעיונות שיושמו במיזם פגשתי כאן ב"קהילת החדשנות הטכנולוגית". למשל הרעיון של הרשת החברתית שעל גביה שואלים שאלות למדתי מפוסט שפרסם עמי סלנט לפני מספר שנים. הנושא של טכנו-פדגוגיה למדתי בתקופת הקורונה אצל אור דניאל, ומאז לא פספסתי אף פודקאסט שלו. הרומן שלי עם מכון מופ"ת התחיל הודות לרותי סלומון שפרסמה כאן את התוכניות למורים. כך שאני רואה בקהילה הזאת בית שלי בתור יזם וכבוד גדול בשבילי להיות חלק ממנה."

  מאגר חלומו"ט

 מקור וקרדיט ( קישור)

 ראו גם : אפשר גם אחרת : למידה מרחוק באמצעות רשתות חברתית: מיזם מחברת מְחברת בפייסבוק

יוזמה של המורה  אבי גרצמן, מחטיבת שזר כפר סבא , שיזם את מיזם מחברת מחברת בפייסבוק ומפעיל אותה בהצלחה כל הזמן במקום הZOOM ,  המוודל והגוגל קלאסרום המתישים את התלמידים.

יוזמת מחברת מְחברת מבקשת לאמץ את היתרונות הרשת החברתית ועל בסיס זה לפתח פדגוגיה חדשנית. היוזמה מאפשרת לקדם למידה שיתופית בסביבה בה חברי הכיתה מקושרים אחד לשני ולמורה. בסביבה השיתופית תוצרי הלמידה של החברים זמינים לכולם ופתוחים למשוב, תגובה וחיבור של ידע. הלמידה ברשת החברתית הופכת את התלמידים לפעילים יותר.

לסקירה

 ראו גם :

קישור 2

· · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *