במבט מתכלל : לקט מס' 8: שיטות הוראה , מחקרי חינוך,  וסביבות למידה מקוונות

856

הלקט נועד לאפשר לאנשי חינוך לקבל תמונה תמציתית בתחומי החינוך והפדגוגיה .

 ליקט , למד ותכלל : עמי סלנט , מידען ואיש חינוך 

הנושאים

  • המחסור במורים בישראל – דו"ח חדש , 2003
  • רפורמות  ומנהיגות פדגוגית ישראל
  • מה קרה לתעודת הבגרות האיכותית?
  • 3 כלים להפיכת מערכת החינוך בישראל למצוינת
  • זמן חופשי וגמיש בביה"ס
  • בכנסי החינוך ובוועדות אין פתחון פה למורים עצמם
  • האם ליישם הוראה דיפרנציאלית למחוננים?
  • בינה מלאכותית ומערכות חינוך : כמה פרספקטיבות ולא כולן חיוביות
  • מה עשה חומסקי בכיתה א' ?
  • הספר "הפסיכולוגיה של הספורט, המאמץ והביצוע: תאוריה ויישום"
  • למידה מקוונת וסביבות למידה מתוקשבות – מחווני הערכה בגוגל קלאסרום  ובמיקרוסופט TEAMS

    הסקירה המלאה

המחסור במורים

 משבצים מורים ללא הכשרה, מוותרים על שעות הוראה: "העיקר שיהיה מבוגר בכיתה"

מאת : תמר טרבלסי חדד

דוח של מרכז המחקר של הכנסת מעלה כי המחסור החמור במורים מאלץ מנהלים לנקוט בפעולות שפוגעות בתלמידים. כשליש מוותרים על מקצועות מסוימים, וכחצי מהם משבצים מחנכת אחת לשתי כיתות. מנהלת מתל אביב: "זו שמרטפות מסוג נמוך שפוגעת בתלמידים. כבר לא שואלים לגבי תעודה, הכשרות ומיומנות"

נתונים חדשים על התופעה חושפים עד כמה המצב חמור: יותר ממחצית ממנהלי בתי הספר (58%) מתמודדים עם הבעיה באמצעות שיבוץ מורים ללא הכשרה מתאימה להוראה בכיתה, 42% מוותרים על שעות הוראה ו-33% מוותרים על לימוד מקצוע מסוים ודוחים לשנה הבאה בתקווה שעד אז יימצאו מורים ויחזירו את השעות. ממצאים מדאיגים אלו עולים מדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת.

מנהלת תיכון ממרכז הארץ סיפרה כי "נאלצתי לקלוט מורים ללא הכשרה ללימוד אנגלית ואזרחות משום שלא הייתה לי ברירה. אין מורים. המצב קשה. במקצועות אחרים נאלצים לתת פחות שעות ממה שהתלמידים צריכים לקבל על מנת שילמדו חלקית לפחות". היא הוסיפה כי "אני מודעת להשלכות, אבל אין ברירה. יש כיתות שילמדו מקצועות מסוימים רק בשנה הבאה, בתקווה שעד אז נצליח לגייס מורים".

לכתבה המלאה של תמר טרבלסי חדד

 הדו"ח המלא של מרכז המחקר והמידע בכנסת , ינואר 2023

רפורמות  ומנהיגות פדגוגית 

 עזיבתה של יושבת ראש המזכירות הפדגוגית בסוף דצמבר היא הפסד פדגוגי משמעותי למערכת החינוך . ד"ר מירי שליסל הובילה כמה מהלכים פדגוגיים משמעתיים , גילתה חדשנות חינוכית רבה והובילה את המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך לאפיקי חדשנות משמעותיים.

מאת: שירה קדרי-עובדיה

יום אחד בלבד חלף מפרישתה של  ד"ר מירי שליסל ממשרד החינוך ועד שראתה את מפעל חייה עומד בסכנה. עזיבתה של יושבת ראש המזכירות הפדגוגית בסוף דצמבר חסכה ממנה את החובה להיות נוכחת בטקס החילופים בין שרי החינוך, ולהאזין בדממה לדבריו של השר הטרי יואב קיש המנוגדים לתפיסת עולמה, לעתים אף למציאות.

שליסל, ד"ר לספרות עברית מהאוניברסיטה העברית, בת 59 מירושלים, עצובה לנוכח הקלות שבה רומס השר הנכנס את תוכניותיה. "היה כאן תהליך עמוק ורציני, שהגיע אחרי מחקר ומחשבה, ותחושת הביטול היא קשה", היא אומרת על כך. "בוא תבין קודם על מה אתה מדבר". שליסל מוסיפה: "על מה אתה אומר 'לא'? על הצורך להכשיר ילדים להיות לומדים עצמאיים? על למידה באמצעות דיגיטל? ומה האלטרנטיבה? לגיטימי ששר יגיד 'אני רוצה אחרת', אבל קודם צריך להקשיב. וצריך להתבסס על מומחים, כי פדגוגיה זו מומחיות.

"אנחנו נמצאים במקום הכי כואב של התוכנית, בשלב שלפני היציאה לאוויר העולם", היא מסבירה, "זה כואב, אבל התינוק צריך לצאת, ובשלב הזה מגיע מישהו ואומר 'בואו נחזיר את התינוק לרחם, שלא יכאב'. אם יש דבר הרסני בחינוך, זה לעצור תהליך כשהוא נמצא בעיצומו".

מטרת הרפורמה, מסבירה שליסל, היא להקנות לילדים מיומנויות כמו סינון מושכל של מידע, יכולת התבטאות בכתב ועבודה בשיתוף פעולה. "כל העולם הולך לעידן של יותר עבודות ופחות מבחנים, ורק אנחנו נחזור לעוד מבחנים חיצוניים?" היא תוהה, "זה לא דומה לביטול של מס, אלה נפשות של ילדים". וכשקיש מדבר על לחזור אחורה, היא תוהה למה בדיוק הוא מתכוון. "למצב שקדם לקורונה? אז היו ארבע בגרויות שונות (במקצועות ההומניים, בנוסף לבגרויות באנגלית, במתמטיקה ובשפת אם, ש"ק)? או לתקופת הקורונה, שבה התלמידים ניגשו לבחינה חיצונית אחת במקצועות הרוח והחברה, ובשאר המקצועות היתה בחינה פנימית שהותירה את התחומים הללו מופקרים?"

הקריסה החלה בשטח

שליסל מונתה ליו"ר המזכירות הפדגוגית – התפקיד השלישי בחשיבותו במשרד החינוך, והסמכות החינוכית הבכירה ביותר בו – בזמן כהונתו של נפתלי בנט. היא פרשה מהתפקיד בתום ארבע שנים, לאחר שהחליטה לא לבקש הארכה לשנת כהונה נוספת. ניכר שהיא שבעה ממאבקים, במסדרונות המשרד ומחוצה לו.

לכתבה המלאה של שירה קדרי -עובדיה

מרפורמת הבגרויות ועד אבי מעוז, האחראית על תוכניות הלימודים פורשת …

ראו גם :

מירי שליסל – ויקיפדיה

מה קרה לתעודת הבגרות האיכותית? והמצטיינת? למה שונו הגדרות ה'הצטיינות בבגרות' של משרד החינוך?

ד"ר חנה דויד | 14/11/2022 

את מקומה של תעודת הבגרות ה"איכותית" תפסה הגדרה חדשה של משרד החינוך, וזאת במסגרת התגמולים שבית ספר יכול לקבל, על פי "נספח 1 – תגמול דיפרנציאלי לחטיבות העליונות – תגמול בית ספרי"  (תגמול דיפרנציאלי לחטיבות העליונות , 2022). לכל בית ספר על יסודי מוצעים שלושה מסלולים כאופציות לקבל תגמולים דיפרנציאליים: הצטיינות בהישגים לימודיים, חברתיים וערכיים.  ההישגים הלימודיים נמדדים אף הם על פי שלושה קריטריונים: זכאות לתעודת בגרות, הצטיינות במבחני הבגרות וזכאות לתעודת בגרות איכותית.

 למאמר המלא של ד"ר חנה דויד

זמן חופשי וגמיש בבי"ס

Being-Well : Miles, S., Pope, D., Villeneuve, J.C. (2022). Making Time for Well-Being: How to use the school schedule to support greater connection and balance. Educational Leadership, 79(9), 60-65. .

שימוש בזמן ביה"ס כדי לבסס שייכות ( Belonging )ולהעמיק קשרים וחיבורים ( Connections ) בין מורים-לתלמידים/מורים ומורים/תלמידים ותלמידים, למשל ע"י:

  • זמן עבודה פתוח שבו יש לתלמידים אפשרות לשוחח עם מורים ולהיעזר בהם, אם ירצו בכך, ולמורים יש אפשרות לשוחח עם תלמידים לפי צורך
  • זמן במערכת שבו תלמידים נפגשים עם איש צוות אותו הם מעריכים, או שיש להם כבר קשר טוב איתו.

זמן לפעלנות (Agency ) ואוטונומיה (Autonomy) היכולת של תלמידים ומורים לקבל החלטות בנוגע לארגון הזמן שלהם בהתאם לצרכים ולרצונות שלהם מגבירה את המעורבות והמחויבות שלהם. הנה כמה רעיונות כדי לקדם פעלנות ואוטונומיה בעזרת לוח הזמנים:

  • זמן חופשי וגמיש – חורים בלוח הזמנים המאפשרים לתלמידים ולמורים את האפשרות לעשות סדרי עדיפויות בין משימות, להכין שיעורי בית או להתכונן לשיעורים, לפנות למורה בנוגע לצרכים שונים, וכו'. בזמן הגמיש הזה התלמידים יכולים להיות בכיתה, בספריה או במרחבי לימוד והתקהלות שונים.

מקור : אבני ראשה , טעימו"פ, משולחן המו"פ של מכון אבני ראשה גיליון מס' 13 ,אוקטובר 2022  

 

3  כלים להפיכת מערכת החינוך בישראל למצוינת

איכות החינוך תלויה קודם כל באיכות המורים, הם הלב הפועם של המערכת. ובשביל לקדם את מעמד המורה, יש צורך לנקוט בשלושה צעדים מיידים

דנה פייניק

12/21/2022

איכות החינוך תלויה קודם כל באיכות המורים, הם הלב הפועם של המערכת. בשביל לקדם את מעמד המורה, יש צורך לנקוט בשלושה צעדים מיידים: לתת יותר אוטונומיה למורים; לבסס את התנאים החומריים בהם המורים פועלים; ולעדכן את אופני הלמידה בבית הספר.
תנו למורים חופש לחנך (כמו בפינלנד)

אומנם הוראה היא אחד התפקידים המשמעותיים בהשפעה על נפשות הילדים ובני הנוער, אבל רוב המורים מרגישים שהם פועלים כיום בניגוד לכיוון בו מצויה מערכת החינוך. דווקא את הדברים החשובים ביותר הם צריכים לעשות בניגוד לצופן התרבותי של המערכת שמעודדת תחרות, ציונים, למידה תכליתית ושינון.

בין הכיתות הצפופות ושעות ההוראה הרבות, מורים בישראל סובלים גם מחוסר באוטונומיה. יותר מידי החלטות שנוגעות לחינוך ולדרכי ההוראה, מתקבלות במשרד החינוך בירושלים, מונחתות על ראשי המורים ומנותקות מהנעשה בשטח. אוטונומיה רבה יותר למורים צריכה לעבור דרך צמצום ההחלטות שמתקבלות במשרד החינוך, והעברת הסמכות לקבלתן למורים עצמם.

לכתבה המלאה של דנה פייניק

בכנסי החינוך ובוועדות אין פתחון פה למורים עצמם

לא רוצה ספל מעוצב ליום המורה. רוצה שיתנו למורות במה"

לנצחיה פלג נמאס להשתתף בכנסי חינוך ובוועדות שאין בהם פתחון פה למורים עצמם. אולי עד יום המורה הבא המצב ישתנה?

נצחיה פלג

מה שקורה כנס אחרי כנס, ועידת חינוך אחרי ועידת חינוך. הנושאים בפאנל משתנים, גם הרכב הפאנל משתנה מפעם לפעם. דבר אחד נותר קבוע – מורה לא מצאתי שם. לפעמים מעלים על תקן המורה את סמנכ"ל עובדי ההוראה במשרד החינוך, או את יו"ר הסתדרות המורים בישראל. לפעמים המנהלת, זו שעולה ויושבת על הבמה, הייתה גם מורה בעבר. אבל זה לא עוזר, ואולי רק מפריע, כי המסר נותר: כדי שנשמע את קולך, עלייך להתקדם, ללכת הלאה, לעבור קורס או שניים, ולקבל תפקיד.

למאמר המלא של נצחיה פלג

האם ליישם הוראה דיפרנציאלית למחוננים?

'אולי כדאי לי לבקש מהמורה של הילד המחונן שלי שתיתן לו חומרי למידה מתקדמים?' למה התשובה היא 'לא'

ד"ר חנה דויד כותבת על הוראה דיפרנציאלית למחוננים –

״אחת הסוגיות הנפוצות ביותר שבעטיין פונים אלי הורים הוא בקשה ׳קטנה׳: איך לעזור להם להסביר למורה שהילד שלהם מחונן, הוא כבר שולט בחומר הנלמד, לפעמים מזה מספר שנים, ו׳כל מה שהוא צריך׳ הם ׳חומרי למידה מתקדמים, שיאתגרו אותו, שלא ישעממו אותו׳. עשרות שנים אני חוזרת על אותו פזמון: ׳מבחינה סטטיסטית לא כדאי; הסיכויים שזה יעבוד הם מזעריים, בעוד שהסיכויים שהמורה תשנה את יחסה לרעה, בוודאי כלפיכם ובהסתברות לא מבוטלת גם כלפי הילד בעקבות פנייתכם טובים מאוד. כך שפשוט לא כדאי לקחת סיכון׳״.

למאמר של ד"ר חנה דויד

בינה מלאכותית ומערכות חינוך : כמה פרספקטיבות ולא כולן חיוביות

הסגידה לאליל החדש CHAGPT

כיצד ישפיע הצ'אט-בוט ChatGPT, שבכוחו לחולל טקסטים קוהרנטיים ותקניים על כל נושא לפי בקשה, על הדרך שבה נותנים ציונים על מטלות כתיבה? לדעת מרצים שונים, רמתם של הטקסטים שמייצר ChatGPT שקולה בערך לציון 90 של סטודנטים באוניברסיטה, עובדה מכרעת בהתחשב בכך שמדובר בתוכנה חינמית הזמינה לכולם.

מקור וקרדיט : פורטל מס"ע

08-01-2023

קראו עוד…

סוף לימודי החיבור בתיכון

התוכנה ChatGPT של חברת OpenAI ("בינה מלאכותית פתוחה"), המייצרת טקסט בתגובה לבקשות והוראות של המשתמש, עלולה לסמן את סופן של מטלות הכתיבה, ואולי אף של הכתיבה כשומרת סף, בוחנת של אינטליגנציה, מיומנות נלמדת. כתוצאה מכך, חייהם של מורים לחיבור ולכתיבה עומדים להשתנות.

סוף לימודי החיבור בתיכון

   למאמר המלא בפורטל מס"ע ( קישור)

05-01-2023

בארצות הברית כבר חוסמים את ChatGPT בבית ספר

מחשש לפגיעה בפיתוח היכולות של הילדים

מחלקת החינוך של העיר ניו יורק, שנחשבת למחוז בתי הספר הגדול ביותר בארצות הברית כולה, הודיעה כי הוא חוסמת את הגישה ל-ChatGPT במחשבי בתי הספר וברשתות הפתוחות לשימוש התלמידים והצוותים החינוכיים.

להמשך הכתבה

ד"ר אלי מירון

השוואת טיב תרגום מאנגלית לעברית בין ChatGPT ו Google Translate.

לפני הבדיקה ביקשתי מ ChatGPT לכתוב מהם קריטריונים להשוואת תרגומים וקיבלתי מאמר קצר מקיף. בבדיקה שעשיתי לאחר מכן לקחתי קטע ממאמר שלי באנגלית וביצעתי שני ניסיונות עם ChatGPT (כל אחד הפיק תוצאה שונה) וניסיון אחד עם גוגל. טיב התרגום של גוגל היה טוב לאין ערוך מזה של ChatGPT.

קישור

ראו גם :

פוסט של ד"ר סיגל בן עמרם , העוסקת בהכשרת מורים וגם מומחית מובילה בישראל ובעולם לתחומי אוריינות מידע בחינוך

"מנפלאות ה  gpt בעברית. נראה לי שעדין אין מה לדאוג מ'העתקות' (למי שדואג.ת…) אולי באנגלית זה אחרת"

מקור וקרדיט : ד"ר סיגל בן עמרם ( קישור)

מאגר כלי בינה מלאכותית AI – המאגר הראשון בעברית בישראל ( מכון מופ"ת )

קישור

'בינה מלאכותית – על מה כל המהומה?' – הקלטת ערב העיון של המכון לחדשנות בטכנולוגיות למידה, האוניברסיטה הפתוחה 4.1.23

ד"ר תומר סיימון המדען הראשי, מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח,  על בינה מלאכותית ותלמידים

"קריאה היא אחד הכישורים הקריטיים ביותר להתפתחות של תלמידים. בקבוצת החינוך שלנו פיתחו בינה מלאכותית שמסייעת לתלמידים לפתח את הכישורים הללו. עד היום, מורים היו נותנים הערות על הקריאה של התלמידים. אבל בעזרת המערכת שלנו, התלמידים מדברים עם המחשב והמחשב נותן להם פידבק על כישורי הקריאה שלהם, ונותנת להם המלצות קריאה אישיות שיעזרו להם".

לכתבה

גם למורים מגיעים עוזרים אישיים: בינה מלאכותית בשירות ההוראה והלמידה

 במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן רותמים בינה מלאכותית לתמיכה במורים בהוראה מותאמת-אישית

"האם אפשר להיות צודקים 100% מהזמן?", שאלה זו טרדה את מנוחתו של "מוח" בסדרת האנימציה לילדים "ארתור" בעקבות הגעתו לכיתה של פיילוט ניסיוני: לוח חכם בשם הוגו הטוען שהוא חף מטעויות. ואולם כאשר הוגו מתקן את המורה, מר עכבר, על תשובה נכונה, נחשף כי ההבטחה הייתה מרחיקת לכת – הוגו צודק ב-98% מהזמן בלבד.  

במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע מתמודדים עם שאלות דומות, כאשר הם מנסים לפתח טכנולוגיות חדשניות לשיפור הלמידה וההוראה. כאשר הם שואלים את המורים כיצד תוכל בינה מלאכותית לסייע להם בעבודתם, התשובה שחוזרת לרוב היא: "סיוע בבדיקת שאלות פתוחות". זה אולי נשמע כמו פנטזיה עתידנית – כמו הוגו מ"ארתור" או אולי כמו עוזר ההוראה המושלם שגם חוסך זמן יקר וגם מספק תובנות מועילות – אבל בקבוצת המחקר של ד"ר גיורא אלכסנדרון עובדים בדיוק על יישומים מסוג זה.

לכתבה ההמלאה באתר הידען

מה עשה חומסקי בכיתה א' ?

מה עדיף? ללמד ילדים את השפה כמכלול או לעבוד ברמה הפונטית, על אותיות וצלילים? הוויכוח נמשך

 למאמר המלא בכתב העת " אלכסון" (קישור)

הפסיכולוגיה של הספורט, המאמץ והביצוע: תאוריה ויישום

לאל גרשגורן, רוני לידור, גרשון טננבאום

הספר "הפסיכולוגיה של הספורט, המאמץ והביצוע: תאוריה ויישום" מתמקד במגוון דפוסי התנהגות של היחיד והקבוצה במסגרות שונות של פעילות גופנית: תחרותית – ספורט הישגי; עממית – פעילות מתונה ומבוקרת בשעות הפנאי; ומשקמת – פעילות מונעת מחלות ופעילות המסייעת להתגבר על פגיעות גופניות ונפשיות. הספר בוחן מגוון תהליכים חשיבתיים, רגשיים וחברתיים בקרב המעורבים בפעילות גופנית: החל בפעילות מתונה ומבוקרת המיועדת לכלל האוכלוסייה, וכלה בפעילות עצימה ותובענית המאפיינת בעיקר ספורטאים השואפים להגיע למצוינות ולמומחיות בתחום עיסוקם.

מקור וקרדיט : פורטל מס"ע

קראו עוד

 למידה מקוונת וסביבות למידה מתוקשבות – מחחוני הערכה בגוגל קלאסרום  ובמיקרוסופט Teams

גוגל קלאסרום – מחוונים – הוספת מחוון – מרחבים דיגיטליים #23

מאת: מרחבים דיגיטליים- חטיבת תקשוב וטכנולוגיות

תוכלו להוסיף למטלה בקלאסרום מחוון בעל קריטריון אחד או מספר קריטריונים. המחוון הוא כלי חשוב בנושא הההערכה של עבודת התלמידים. הוא מאפשר סטנדרטיזציה בציינון במקרה של מס' מורים שמעריכים את אותה מטלה, ומבהיר לתלמידים על מה ימדדו במטלה שיגישו.

גוגל קלאסרום – מחוונים – שימוש חוזר במחוון – מרחבים דיגיטליים #24

מאת: מרחבים דיגיטליים- חטיבת תקשוב וטכנולוגיות

תוכלו לייבא למטלות שלכם מחוונים שכבר הכנתם, מכל הכיתות שבמרחב הקלאסרום שלכם!

הוספת מחוון (רובריקה)חלק א מיקרוסופט טימס- מרחבים דיגיטליים


איך מוסיפים מחוון למטלה? למה משמש מחוון? היכנסו לסרטון המצורף ולמדו כיצד מוסיפים מחוון ב-Microsoft Teams

הוספת מחוון חלק ב מיקרוסופט טימס – מרחבים דיגיטליים

עד כאן לקט מתכלל מס' 8.  הלקט הוא תוצאה של עבודת איסוף שיטתית והשקעת זמן . הוא לא נוצר ע"י בינה מלאכותית.

ללקט מתכלל מס' 7 ( קישור)


                                                
· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *