מורים בני דור ה-Z כבר מלמדים בבתי ספר בארה"ב : עדויות מבתי הספר והכיתות

2174

הקדמת עורך האתר  : עמי סלנט , מידען ואיש חינוך

 בהמשך לסקירה הקודמת " ללמד את דור האלפא בביה"ס " החלטתי גם לבדוק מה קורה כאשר בני דור ה-Z  הופכים להיות מורים בבתי הספר , בישראל זה עדיין לא קורה , בעיקר בגלל השירות הצבאי שמעכב את כניסתם לתחומי העבודה , אבל בארה"ב זה קורה , ואלפי מורים צערים בני הדור ה-Z כבר מלמדים  בבתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים. בהמשך הסקירה תוכלו לקרוא על הממצאים , מרביתם מעודדים , אבל יש גם אתגר אחד לא פשוט,  שלא נובע בכלל מתחום ההכשרה להוראה , והוא החוסן הנפשי שלהם בעתיד.

רקע על דור  ה-Z

הם/הן נולדו בין 1995 ל-2012, דור Z מעולם לא הכירו עולם ללא סמארטפונים, אמזון ומדיה חברתית. הם קבוצה ענקית: דור Z יהווה 24 אחוזים מכוח העבודה העולמי עד 2030. אמנם היו הרבה מחקרים על בני דור המילניום, אבל מעט הושקע בהבנת הדור Z.

בעוד שדור ה-Z הוא בדרך כלל יצירתי ובעל ידע טכנולוגי ותומך בשינוי חברתי, הם גם לחוצים ומודאגים. הם מעשיים וזהירים יותר מדור המילניום. יש להם מוסר עבודה טוב והם רוצים ביטחון תעסוקתי, לאחר שראו את משברי הכלכלה כשהיו צעירים. עמוסי חוב ( מהלימודים בארה"ב ) הם דואגים לעתיד.

ישנם הבדלים עיקריים בין מה שמניע את   דור ה z בקריירה שלהם לבין האופן שבו הם מצפים שיתייחסו אליהם במקום העבודה, אומרת חברת   סגל הפקולטה של קליפורניה, Jean Twenge, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת סן דייגו סטייט, שמתייחסת אליהם כ-iGen. טוונגה היא מחברת הספר iGen: מדוע הילדים המחוברים למסכים של היום גדלים פחות מרדנים, סובלניים יותר, פחות מאושרים – ולגמרי לא מוכנים לבגרות.

 מקור

Meet Gen Z Educators

דור ה-Z: מאפיינים

השוואה בין הבייבי בומרס (ילידי 46' עד 64') לבני דור הZ

מקור :

רן, ע', אלמגור, ר' ויוספסברג-בן יהושע, ל' (2019). 

הלומדים החדשים: מאפייני דור ה-Z בכיתה ומעבר לכותלי בית הספר

 תל אביב: הוצאת מכון מופ"ת, מרכז המידע הבין מכללתי

קישור לסקירה המלאה בעברית

משוב מיידי מוערך מאוד

בהתחשב בעובדה שאנו יכולים כיום לצפות כעת בסדרה שלמה בNetflix או למצוא כמעט כל סרטון "איך לעשות" ביוטיוב, קל להבין מדוע דור ה– Z  מצפה לקבל גישה למידע תוך שניות (שמונה, ליתר דיוק). הם גם בעלי מאפיינים של יכולת עבודה בריבוי משימות , וגם מסוגלים בקלות לנווט במהירות בין מסכים ולהבין את המתרחש  .

"בגלל הדרך שבה  המורים החדשים בני  דור ה-Z מקבלים את החדשות והמידע שלהם, הם רגילים למשוב מיידי"

מתוך "חמישה דורות בעבודה" בפודקאסט Field Trip.

 from “Five Generations at Work” on the Field Trip Podcast.
Listen Now

עדויות על מורי דור הZ בבתי ספר בארה"ב

 בשנתיים האחרונות נקלטו בבתי הספר בארה"ב אלפי מורים/מורות בני  דור  הz

היא מגניבה", אומר תלמיד בביה"ס יסודי בארה"ב על המורה והמחנכת שלו מדור הZ .

"היא מדהימה", מסביר אחר.

"היא כל כך "זורמת"  ," אומרים כמה תלמידות בכיתה .

המורה המגניבה, המהנה והמדהימה הזו הוא  מורה צעירה , בת דור ה-Z, שהחלו להיכנס בארה"ב לאחרונה למעגל העבודה, או נמצאים על סף לעשות זאת.

מורים מהדור Z יודעים , בדרך כלל , לייצור תקשורת עם התלמידים שלהם, הם מבינים את הלחץ של ניסיון להיראות מושלם ברשתות החברתיות, בריונות ברשת, FOMO (פחד להחמיץ) ושאר גורמי לחץ שהתלמידים שלהם מתמודדים עם.

"אנחנו מביאים רמה של אמפתיה וחמלה למקצוע", אומר המורה האמרקאית מנזנדו. "אנחנו מסתמכים על החוויות שלנו."

אנחנו מתייחסים לילדים ומבינים את הבדיחות וההתייחסויות לתרבות הפופ שלהם", אומר  המורה הצעיר טרוספר, חבר באגודת החינוך באוקלנד. "ואנחנו משתמשים בסגנון שוויוני של הוראה, מתייחסים אליהם כאילו הם שווים במקום להעמיד דרישות חזקות."

הדור Z רואה את הדברים מנקודת מבט גלובלית ומודע מבחינה חברתית, אומרת ארין גית'נס, מזכירת ה-CTA של הסטודנטים, שסיימה לאחרונה את לימודיה ב-CSU Fullerton.

דור Z חווה רמות גבוהות של דיכאון, חרדה, בדידות והתאבדות. זה התחיל ב-2007, במקביל לשימוש המרקיע שחקים בסמארטפונים ובמדיה החברתית. זה לא ניכר , כמובן , בעבודתם כמורים , אבל, ההערכה היא ששיעור הנטישה שלהם ממקצוע ההוראה ( שחיקת מורים ) יהיה גבוה למדי בעתיד.

הם רואים בטכנולוגיה את הפתרון

מורים מהדור Z מפעילים הרבה יותר את  תלמידים בכלים דיגיטליים בכיתה.

התלמידים של  המורה Trosper משתמשים במיינקראפט, משחק שבו תלמידים מתגברים על מכשולים, ויוצרים לוח תכנון כיצד לפתור בעיות.

"אנחנו מאמינים בלמידה מבוססת פרויקטים, בגימיפיקציה של תכנית הלימודים, ובקבלת ילדים לאינטראקציה עם טכנולוגיה בצורה תכליתית", אומרת טרוספר, שסיימה את התואר השני שלה עם התמקדות בלמידה דיגיטלית.

הטכנולוגיה מאפשרת לה את החופש לטפח את שיעוריה. במקום ליצור שלושה מערכי שיעור או דפי עבודה שונים, היא יכולה לבנות רמות שונות לתוך שיעורים באייפד וב-Chromebook, להעריך באופן מיידי את התקדמות התלמידים. שילוב טכנולוגיה והוראה מבדלת ( דיפראנציאציה)  לא יסולאו בפז  כאשר מלמדים כיתה  הטרוגנית בביה"ס.

כמו הדורות הקודמים, מחנכי דור Z שואפים לרכוש מיומנויות ניהול כיתות המאפשרות  גם כיף, אך   מבקשים  גם לשמור על שליטה  בכיתה הטכנולוגיה החינוכית  עוזרת. המורה Chavira, למשל, משתמשת ב-ClassDojo, אפליקציה שמציעה נקודות להתנהגות טובה ומאפשרת להורים לראות באופן מיידי איך ילדיהם מתנהגים בכל יום נתון.

 מקור

Meet Gen Z Educators

הם מצפים לתוצאות מיידיות

מחנכי דור Z רוצים לדעת מיד אם התלמידים מבינים שיעור, כדי שיוכלו לשנות כיוון במידת הצורך.

בבית הספר היסודי Hidalgo בבראולי, למשל,  המורה הצעירה , אדית אלווארז גרסיה משתמשת בעיפרון אלחוטי בטאבלט כף יד כדי לצייר סכמות מתמטיות ומשוואות, המשודרות על ידי אפליקציית Apple TV למקרן על התקרה ומוצגות על מסך. היא משתמשת ב-Educreations, כלי  מקוון של לוח אינטראקטיבי המאפשר לה להעיר, להנפש ולקריין כמעט כל סוג של תוכן  דיגיטלי תוך כדי תנועה, בהתבסס על תשובות התלמידים שלה.

לאחר מכן, היא מבקשת מהתלמידים להיכנס ל-Quizizz, תוכנית מקוונת עם חידונים בחינם. מורים יכולים לבחור חידון קיים או ליצור חידון משלהם. התלמידים מתחרים על שלושת המקומות הראשונים שפרסמו. בינתיים, הטאבלט שלה חושף באופן פרטי מי מבין את השיעור ומי מתקשה.

"אני אוהבת את המשוב המיידי. אני אוהבת להיות מסוגלת ליישם רעיונות חדשים. הדור שלנו מרגיש בנוח עם הטכנולוגיה ואיך לשלב מכשירים ואפליקציות כדי להפוך את ההוראה שלנו למרתקת ושובת לב יותר. ואנחנו ברי מזל שהמחוז החינוכי  שלנו מספק את כל הכלים הטכנולוגיים, התמיכה הממוחשבת  וההכשרה שאנחנו צריכים".

בפרבר אחר באותה עיר   ב-Myron D. Witter Elementary, בן-זוגה  של המורה הצעירה אדית ,  פרנסיסקו גרסיה משתמש ב-Pear Deck, תוכנית תואמת Google המאפשרת לו ליצור ולהציג שקופיות אינטראקטיביות. תלמידים יכולים להצטרף מיידית למצגת ישירות מהמכשיר שלהם.

תלמידיו משתמשים בכרטיסי "פליקרס" כדי לענות על שאלות מתמטיות רב-ברירות. לכל כרטיס יש קוד הניתן לסריקה המזהה את התלמיד; התלמידים פשוט מסובבים את הכרטיס שלהם לאות A, B, C או D, והמורה סורק את הכרטיסים עם מצלמת הסמארטפון שלו. אפליקציית Plickers מציגה מיד את תשובות התלמידים על מסך.

Francisco Garcia

המורים האלה מהדור Z משנים את הדרך שבה דברים נעשים במחוז  החינוך שלהם, אומרת מריאן ואסקז מורנו, יו"ר אגודת המורים היסודיים של בראולי, שבה חברים בני הזוג גארסיה. "למרות שהם חדשים במקצוע, הם עושים דברים מדהימים עם טכנולוגיה. הם הרשימו לחלוטין את המנהלים שלהם, המפקח ומועצת בית הספר שלנו".

"הדור שלנו מביא יעילות עם ניצול הטכנולוגיה", אומר המורה הצעיר גרסיה, שמתחיל את שנתו השנייה. "אנחנו לא מפחדים לקפוץ וללמוד. אנחנו מנסים להיות פרודוקטיביים ככל האפשר. וכל זה לטובת התלמידים שלנו".

מורים מהדור Z נחשבים לעתים קרובות למומחים טכנולוגיים באתרי בית הספר שלהם. לרובם לא אכפת לעזור למורים ותיקים שמאתגרים טכנולוגית; זה גורם להם להרגיש מועילים ומוערכים.

מקור

אין להם בעיה עם הטלפונים של התלמידים

מחנכי דור Z מוכנים יותר לאפשר לתלמידים להשתמש בסמארטפונים ובאייפדים שלהם בכיתה, אומרת לורה הרננדז-פלורס ממרכז המורים החדש בסנטה קרוז, שמכשיר מנטורים לעבוד עם מורים חדשים.

מורים מדור ה-X והמילניום אומרים לרוב לתלמידים להניח את הטלפונים שלהם כי הם מסיחים את הדעת, בעוד שמורי דור ה-Z למדו כיצד ליישם ולשלב אותם בהוראה ובלמידה".

שרה לנדיס, שמדריכה מורים חדשים בפליזנטון, ראתה זאת ממקור ראשון. היא שמחה על היצירתיות של מורה צעירה שביקשה מהתלמידים ליצור פרופילים באינסטגרם של דמויות של  מהספר "גטסבי הגדול".

"אפשר גם למנף את מה שילדים עושים בכל מקרה", אומרת לנדיס, חברה באיגוד מורי המחוז , "  גיליתי שלמורים צעירים יותר נוח עם הטכנולוגיה שילדים משתמשים בהם, במקום לחוש פחד או מאוים".

אפליקציות לטלפונים סלולריות מבטלות את הצורך בקניית מחשבוני גרפים יקרים, מילונים ופריטים אחרים. הם יכולים להקליט הרצאות ולהמיר דיבור לטקסט לצורך רישום הערות. מחנכי דור Z מנצלים את כל זה, אך חייבים גם לוודא שהטלפונים של התלמידים משמשים ללמידה ולא למשחק.

מדריכת המורים הותיקה , שרה לנדיס גאה שהמורה לאנגלית שנה ב'  Cassidy Booe כבר מציגה שיעור  מקוון על כתיבת נרטיבים בבית הספר התיכון הארט בפליזנטון.

"אני כל כך שמח שמורים ותיקים רוצים שאחלוק את מה שאני עושה ולומד", אומרת  המורה הצעירה בואי, "הדור שלנו מוכן יותר לנסות דברים שונים, ואם נכשל, זה בסדר. חונכנו בצורה של צמיחה".

לפעמים הוראה בסגנון דור Z יכולה להיראות שונה מהכיתה הטיפוסית, המורה הצעיר מודה.

"אני חושב שהדור שלי מנסה באופן פעיל לשבור את התבנית. אנחנו יוצרים בכוונה כיתות שעשויות להיות קצת יותר רועשות ואולי קצת יותר אינטראקטיביות. אנו שמים דגש על למידה אינטראקטיבית השונה מהדרכה ישירה. אבל זה שהכיתות שלנו קצת יותר רועשות, לא אומר שאנחנו מנותקים מהמשימה הפדגוגית או משתוללים".

הרננדז-פלורס , מדריכת המורים הותיקה ממרכז המורים החדש אומרת שבלי שהתבקשו, מורים מהדור Z שולחים למנטורים סרטונים של עצמם מלמדים ומבקשים משוב, מה שמעולם לא קרה עם בני דור המילניום. אבל חברי Gen Z לא חושבים על זה, מכיוון שהם רגילים לחלוק את חייהם באינטרנט באמצעות מדיה חברתית, ורואים בכך דרך לצמוח כמקצוענים.

מקור

לא הכל זוהר : מורי דור הZ הרבה יותר רגישים מבחינה נפשית

יש עלייה , בלתי ניתנת להכחשה,  של חרדה ודיכאון במהלך השנים האחרונות, במיוחד עם הלחצים הנוספים של מגיפת הקורונה , תופעות אלו שכיחות למדי אצל בני דור ה-Z .הרבה יותר מאשר הדורות הקודמים . עם זאת, דור ה-Z פתוח הרבה יותר לדיון בבריאות הנפש מאשר כמה דורות קודמים. הם הולכים לטיפול בתדירות גבוהה יותר ואינם חוששים מהסטיגמה של בעיות בריאות הנפש.

נקווה כי בעתיד יצליחו לפתח חוסן נפשי יותר גבוה .

_______________________________________

האגודה הפסיכולוגית האמריקאית מצאה ש-91% מהדור Z בין הגילאים 18 ו-21 חוו סימפטום פיזי או רגשי אחד עקב מתח בשנים האחרונות .

מקור

לקריאה נוספת

Don't Overlook Gen Z's Creative Edge

Teaching the Next Generation: How Gen Z Learns – Chalk

(PDF) New Approaches to Learning for Generation Z






                                                
· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *