סביבות למידה תומכות פדגוגיה: תיכון מיתרים- רעננה ע"ש פרנקל

2069

מהדורה שנייה , 14 ליוני 2022

הקדמת עורך האתר " ידע וסקרנות דיגיטלית " , עמי סלנט

תכנון ביה"ס חדשני בישראל על פי עקרונות של קהילות למידה הוא תופעה די ייחודית בנוף החינוכי האפור והשגרתי של בתי הספר בארץ , ועל כן כאשר שמענו על הפרוייקט החינוכי הייחודי של מיתרים- ברעננה ע"ש פרנקל, בית ספר של מכון "ברנקו-וייס" ביקשנו מהאדריכלית רוני צימר דוקטורי בשיתוף  הגב' חנה שוורץ  לתאר את התהליך הייחודי בישראל של תכנון ביה"ס ההולך ונבנה ברעננה על פי עקרונות פדגוגיים של קהילות למידה .

רקע

"תיכון מיתרים-רעננה ע"ש פרנקל, הוא פרוייקט ייחודי וראשון מסוגו בישראל, המשותף ל- EDUCATION DESIGN INTERNATIONAL (EDI), א.ב. מתכננים בע"מ, עיריית רעננה, עמותת מיתרים, "ברנקו-וייס" וכמובן, צוות ביה"ס. הפרויקט הוקם תודות לנדיבותו של מר סטנלי פרנקל מדטרויט, שהוא מוביל לחינוך יהודי פלורליסטי בישראל במשך יותר מ-40 שנה. מר פרנקל פנה לגב' שוורץ כדי לתאם את המאמץ הזה ברעננה.

הפרויקט החל בשנת 2017 כאשר לגב' חנה שוורץ, מייסדת עמותת תל"י רעננה והורה לשעבר במיתרים, ששתיהן מוקדשות לקידום חינוך יהודי פלורליסטי, הייתה הזדמנות לפתח קמפוס חדש לחטיבת הביניים/תיכון. מאז ומעולם היה זה חלומה של חנה לתרום לקידום החינוך בישראל, ועל כן, יצרה קשר עם פראקש נאיר וביקשה את עזרתו להשגת מטרה זו.

מר פראקש נאיר, מנכ"ל ומייסד EDI – חברה הנחשבת המובילה בעולם בתחומה. הצוותים המשולבים שלנו כוללים אנשי חינוך ומומחים מתחום הפדגוגיה לצד, אדריכלים ומתכננים המתמחים בעיצוב סביבות למידה תומכות פדגוגיה. הפעילות שלנו התרחבה, ב- 20 השנים האחרונות, לכ- 50 מדינות על פני הגלובוס ומאז 2013 פועלת החברה גם בישראל, בשיתוף א.ב. מתכננים בע"מ. את הפרוייקט מובילות אדר' רוני צימר דוקטורי מ- EDI ואדר' מוניקה גלייט מא.ב. מתכננים בע"מ.

הטמעת התפיסה של ארגון לומד

התהליך החל בהיכרות הדדית באמצעות סדרת סדנאות עם צוות ביה"ס, מורים, הורים וקבוצות מיקוד של תלמידים שהתקיימו במשך יומיים-שלושה לצד סיורים ותצפיות בביה"ס ששוכן כרגע במבנה זמני. מאז ועד היום נמשך תהליך של ליווי פדגוגי המוענק לצוות המורים על מנת להשיג את היעדים ולהכין את קהילת ביה"ס לקראת המעבר למבנה החדש.

את התהליך מול צוות ביה"ס מובילים המנהל – דובי ארבל, יחד עם צוות מובילי פדגוגיה ובראשם: קרן פריימן ואורן אייזנברג. את הליווי המקצועי לצוות העניקו, בשנה החולפת, ד"ר עירית ששון וצוותה ממכללת תל-חי ומכון שמיר למחקר.

המחקר המשולב בתהליך החינוכי מהווה הזדמנות לקידום שני רעיונות מרכזיים כחלק מתפיסה של ארגון לומד:

1. עשייה חינוכית מבוססת עדויות (Evidence-based education) המאפשרת קבלת החלטות באופן מושכל על בסיס נתונים.

2. עיצוב תרבות הערכה מעצבת (Formative assessment) ברמת העשייה החינוכית בכיתה על ידי המורה וברמה הבית ספרית.

הגדרת כלים מתאימים למדידה והערכה ואבני דרך בתהליך הן אמצעי חיוני למדידת הצלחת התהליך ותוצריו.

תכנון ביה"ס לפעילות של קהילות למידה

המבנה החדש, מבוסס על פרוגרמה של משרד החינוך לתיכון 6 שנתי בהיקף של 18 כיתות עם אפשרות לתוספת עתידית של 6 כיתות נוספות. יחד עם זאת, המבנה כולו, מתוכנן לפי עיקרון ארגוני של קהילות למידה תוך נטישת המודל הקלאסי המבוסס כיתה. הטמעת הקונספט החדשני, באמצעות פרוגרמה חלופית, התאפשרה בזכות משרד החינוך, לאחר שהפרוייקט זכה להכרה במסגרת ה"קול קורא" (בשנת 2020) כבי"ס חדשני ופורץ דרך. כאן מגיעה התודה לגב' מיקי אריאן כדריה ולגנאדי קמינצקי ממשרד החינוך.

במקום מסדרונות וכיתות כמקובל, מתוכנן עבור קהילת הלמידה של כל שכבת גיל, מרחב גמיש ומאפשר של מגוון חללי למידה, שישמש כמרחב הבית של קהילת הלמידה. בסה"כ מתוכננות 6 קהילות למידה, במבנה של 3 קומות (כ- 5,160 מ"ר סה"כ). אזורי החוץ של ביה"ס מתוכננים אף הם לשמש כחלק ממרחבי הלמידה ומיועדים לשרת פעילויות לימודיות וקהילתיות שונות ולא רק לשמש כאזורי מנוחה ומשחק.

הכניסה לביה"ס נעשית דרך חלל מרכזי משותף, המחבר את כל 6 קהילות הלמידה ומשמש גם כמרחב התכנסות לפי הצורך, ובשאר הזמן – מרחב למידה עצמאית, מפגש ותצוגה (תוצרים הלמידה של התלמידים). המבנה כולו מתוכנן ע"פ עקרונות של קיימות ובניה "ירוקה" ומתהדר, חדשני גם בזה, ברמה של 4 כוכבים לפי התקן הנהוג בישראל לבניה ירוקה. על כך מגיע הקרדיט ליועץ הבניה הירוקה שלנו: נועם אוסטרליץ וצוותו המלווים את התכנון מראשיתו.

אנחנו לא מטיפים לשיטה פדגוגית מסויימת אלא פשוט תומכים בלמידה ששמה את התלמיד במרכז – student centered learning, בשונה מהמודל המקובל לרוב,  שבו הכל סובב סביב המורה – teacher centered learning

המודל שלנו מתבסס על 4 עקרונות:

  1. למידה מותאמת אישית – אנחנו מבקשים לאפשר לכל תלמיד למידה באופן שמותאם לצרכיו, יכולותיו והעדפותיו באופן אישי.
  2. למידה פעילה והתנסות – כל תלמיד צריך לקבל אפשרות להתנסות בלמידה פעילה בכל תחום שיבחר, ולקבל כלים ומשאבים לפתח כישורים/יכולות/מומחיות בתחומים אלה.
  3. בחירה ואחריות – לתלמיד חייב להיות קול = חופש בחירה מסויים בבחירת התכנים ואופני הלמידה. הלמידה היא של התלמיד ובאחריותו.
  4. למידה בכל מקום וזמן – חייבת להיות הכרה בעובדה שהלמידה מתרחשת בכל מקום ובכל זמן ולא רק בגבולות המוכרים של ביה"ס.

מרחב למידה גמיש המעודד למידה עצמאית

כל זה נוגע, כמובן, בשינוי תפקיד המורה. אחד העקרונות החשובים במודל שלנו הוא לאפשר למורים לעבוד כצוות ולא רק "סולו". זה גם מה שמאפשר לתלמידים לבצע בפועל למידה מולטידיסיפלינרית.

בכל קהילת למידה ישנם חדרי סטודיו שניתן לאחד לפי הצורך (בעזרת פתיחתה של מחיצה אקוסטית), חדרים קטנים ללמידה שקטה, חדר המיועד ללמידה התנסותית (מייקרס/מעבדה וכיוב'.), מרחב למידה משותף המכיל אזורים שונים לפעילויות שונות, וגם למנוחה ולמפגש חברתי, וכן חדר עבודה למורים.

בזמן שהתלמידים עוסקים בלמידה עצמאית, המורים חופשיים לעסוק בפיתוח מקצועי שלהם, כצוות וכחלק מהפעילות של קהילת הלמידה שהם חלק ממנה. בו בזמן, הם זמינים עבור התלמידים העוסקים בעבודתם באופן עצמאי, במידה ואכן נחוצה עזרתם.

כחלק מהמרחב הבית-ספרי מתוכננות גם פונקציות המשמשות את כלל קהילת בית הספר כגון: מרחב ההתכנסות המרכזי, חדר אומנות וחדר מייקרס, חדר מוסיקה, בית מדרש, קפיטריה, אזורים ללמידת חוץ ומתקני ספורט. המתחם מיועד לתפקד גם מעבר לשעות הפעילות והמסגרת הפורמלית של ביה"ס, בפעילויות מגוונות הפתוחות לקהילה.

תיכון מיתרים, הינו בי"ס מכיל ועל כן, הושם דגש מיוחד על נגישות מלאה של כל החללים והמתקנים ועד לרמת אפיון הריהוט בהתאמה לבעלי מוגבלויות. מבנה ביה"ס נמצא בשלבי בניה מתקדמת בימים אלה, ומיועד להתאכלס בתחילת שנת הלימודים הבאה.

האדריכלית רוני צימר דוקטורי בשיתוף  הגב' חנה שוורץ , 14 ליוני 2022

· · · · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *