אפשר גם אחרת : שנה ללא מבחנים

833

הקדמת עורך האתר "ידע וסקרנות דיגיטלית" , עמי סלנט

מזה שנים אני עוקב מרחוק וגם מקרוב אחרי מערכת החינוך האמריקאית ומתרשם לטובה מהאוטונומיה הפדגוגית והמקצועית של המורים שם , והנה דוגמא אחת של יוזמה פדגוגית בביה"ס בארה"ב .

מורה בארה"ב ביטלה את מתכונת הערכות מסכמות בלמידה בכיתה שלה למדעים ושילבה מדי פעם רק הערכות מעצבות .

היא מצאה כי מתכונת זו הופכת  מבחינת התלמידים את הלמידה בכיתה שלה להרבה יותר מעניינת וכך מגבירה את המוטיבציה של התלמידים שמוצאים את השיעור למעניין יותר, מרתק וללא מתח עבורם.

בחלק מהשיעורים שהיא מעבירה היא יוצרת סביבה מקוונת מפעילה באמצעות חידונים מקוונים כגון  Quizlet וגם באמצעות מערכת ניהול למידה מקוונת של גוגל קלאסרום .

 כמו כן היא מפעילה את התלמידים באמצעות  היישום ליצירת  משחק למידה המקוון של Blooket    

(הסבר : הדרך שבה היישום המקוון  הזה עובד היא שהמורה בוחר ערכת שאלות ומצב משחק  מקוון ייחודי. לאחר מכן, היישום יוצר קוד ששחקנים-תלמידים  יכולים להשתמש בו כדי להצטרף למשחק במכשירי הקצה ( מחשבים ניידים או סמארטפונים ) שלהם. לאחר תחילת משחק  הלמידה המקוון , השחקנים/תלמידים יענו על שאלות כדי לעזור להם לנצח. זה המקום שבו הכיף מתחיל, כי היישום  מציע מגוון של משחקי למידה מקוונים כדי להשאיר את התלמידים מעורבים ומתרגשים!). יש דמיון מסויים ליישום KHAOOT

כותבת המורה האמריקאית Mrs. Deinhammer

"כשאמרתי לכיתות שלי שאני לא אתן להם מבחנים השנה, הם לא האמינו לי באופן לגיטימי: "מה הקאץ', גברת דיינהמר?" אמרתי להם שהציפיות שלי הן שהם ינסו כמיטב יכולתם ויתמקדו בלמידה בניגוד לשינון, לדחוס או לרמות. אמרתי להם שאני רוצה שהם ילמדו איך ללמוד, איך להיות סקרנים ואיך לשאול שאלות טובות."

"אנו מקיימים דיון בכל שיעור ובכל כיתה כיתה ומבהירים כל תפיסה שגויה שיש להם. הם יכולים להסביר את קו החשיבה שלהם וכיצד הגיעו לתשובה לשאלה ספציפית. העובדה שהתלמידים שבדיון בכיתה  או בפורום המקוון יסבירו זה לזה את הנימוקים שלהם היא הזדמנות מצוינת עבורם לשמוע נקודות מבט ייחודיות. מה שראיתי עד כה הוא שהילדים באמת מנסים דברים כאשר הם יודעים שהם אינם נמדדים אבל הם מקבלים משוב מיידי. הם רוצים לדעת איפה הם נמצאים מבחינת ההתקדמות בלמידה . "

"כל שבועיים, אני עורכת בדיקה מהירה להבנה (CFU), על ידי  10 ל-12 שאלות מנחות .

זה נחשב כ"ציון יומי". ה-CFU נוצר ב-LMS  ( מערכת הניהול ממוחשבת של הלמידה ) של בית הספר שלנו, מערכת בשם  Schoology, השזורה בגוגל קלאסרום  והתלמידים מקבלים שני ניסיונות. הניסיון הראשון הוא לענות אך ורק מהזיכרון שלהם .

הם רואים מיד את הציון כשהם משלימים את ה-CFU. אם הם לא מרוצים מהציון, הם יכולים לחזור על ה-CFU מיד ולהשתמש בהערות והרישומים שלהם  מהמחברות מהכיתה."

כשאני סוקרת את התוצאות, יש לי את הנתונים שאני צריך כדי לדעת מי צריך עזרה נוספת, אבל זה לא פוגע בציון הכללי שלהם. חלק מהילדים לומדים עבור מבדקי ה-CFU וחלק לא."

"רוב הילדים משתמשים בשני הניסיונות, גם אם הניסיון הראשון העניק להם 94 או 95. הם מנתחים באופן ביקורתי כל שאלה כדי לראות אם הם יכולים להבין איזו מהם הם החמיצו. הם שואלים שאלות הבהרה ורוצים לדון בזה אחר כך. התלמידים שלי מפיקים מזה הרבה יותר ממה שציפיתי בתחילה. בעבר, כשנתתי מבחן כתוב, הם עברו אותו  רק פעם אחת והמשיכו בחייהם, בדרך כלל לא חשבו על כך יותר ולא ניסו להשתפר."

לתלמידים  בכל הכיתות שלי יש משוב חיובי וחוויות למידה טובות יותר ממתכונת למידה זו  ." .

אני מבקשת מתלמידי באופן קבוע משוב ומקבלת כמה מהרעיונות הטובים ביותר שלי מהתהליך. אני מעבירה סקרים רפלקטיביים בתום כל תקופת לימוד ואחרי פרויקטים של התלמידים, שואלת שאלות כמו "מה אהבת?" "מה למדת?" "איך אני יכולה לשפר את השיעור הזה עבור תלמידי השנה הבאה?" בסוף הסמסטר הראשון, התלמידים שלי שיתפו את מחשבותיהם הכלליות על הכיתה.

 למאמר המלא של המורה למדעים  Mrs. Deinhammer באנגלית

ראו גם :The Importance of Checking for Understanding

הערכה מתמשכת/מעצבת

הערכה מתמשכת היא ריבוי של נקודות הערכה המשולבת בסיום תת הפרקים של יחידת הלימוד.
ניתן להתייחס להערכה כזו גם כהערכה מעצבת (Formative Evaluation) או כהערכה לשם למידה (Assessment for learning). 

המטרה של הערכה מסוגים אלה היא לספק משובי ביניים לצורך שיפור הלמידה וההוראה במהלך הלמידה על מנת לקבל מידע ברור על מיקומו של התלמיד בזמן אמת. זאת, כדי להחליט כיצד לקדם את התלמיד ושתתרחש למידה אפקטיביות  בצורה הטובה ביותר.

לסקירה בעברית

· · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *