למידה מקוונת היברידית : משרדי חינוך בעולם מטמיעים פלטפורמות חדשניות ללמידה מרחוק וההחמצה של ישראל

1479

בעקבות פנייתו של אחד מראשי ההייטק בעולם , שהוא במקרה גם ישראלי ,  הפועל לקידום נושאי חינוך בישראל , הכנתי עבורו מסמך קצר המציג את ההתקדמות בתחומי הלמידה ההיברידית בעולם .

ליקט , וחקר , עמי סלנט , מידען  ומומחה ללמידה מקוונת , 18 לפברואר 2022

למידה בפלטפורמת ZOOM  אינה למידה מיטבית למערכת החינוך

"החשש הוא ש"לימוד בזום" ייתפס כ"למידה מרחוק" ויקבע את הסטנדרט בתחום. למידה היברידית היא תפיסה פדגוגית הוליסטית ושלמה הנבנית מראש לעולם הדיגיטלי, וככזו היא מוציאה ממנו את המיטב בהתאם ליתרונותיו ולחסרנותיו."

""קחת שיעור פרונטלי ולהעלות אותו לזום באותו האופן שהוא עובר בעולם הפרונטלי אינו לימוד מרחוק. לראיה, מרצים ותלמידים רבים מדווחים על עומס, קשיים ועייפות זום."

למידה היברידית היא ביסודה  למידה משולבת והיא אפשרית כיום תודות להתפתחויות הטכנולוגיות, ולמרות שלמידה היברידית קיימת כבר זמן מה בצורות שונות נראה שמשבר הקורונה הגביר את השימוש במודל למידה זה.

הטכנולוגיה ויותר מכך הפדגוגיה הדיגיטלית של הלמידה ההיברידית מעשירה את התהליך הלימודי, הופכת אותו לאינטראקטיבי ומאפשרת לתלמידים ללמוד מכל מקום, והיום בפלטפורמות המקוונות החדשניות בעולם יש ניסיון  גם  להשקיע בפיתוח זהות ותחושת שייכות קבוצתית בלמידה מקוונת .

הטכנולוגיה  ויותר מכך הפדגוגיה הדיגיטלית של הלמידה ההיברידית מעשירה את התהליך הלימודי, הופכת אותו לאינטראקטיבי ומאפשרת לתלמידים ללמוד מכל מקום, והיום בפלטפורמות המקוונות החדשניות בעולם יש ניסיון  גם  להשקיע בפיתוח זהות ותחושת שייכות קבוצתית בלמידה מקוונת .

חברות בינלאומיות כגון גוגל ומיקרוסופט משקיעות רבות בפיתוח ובעדכון הפלטפורמות הטכנולוגיות המקוונות ללמידה היברידית .

המעבר החד ללמידה ההיברידית בעולם  מכריח אותנו, אנשי החינוך, לחשוב מחדש על הדרך שבה אנחנו מפתחים מהלכי למידה כיום .

פרופסור קלודי טל טוענת שלמידה\הוראה היברידית היא כורח המציאות בימים אלה ווהיא כאן להישאר גם אחרי משבר הקורונה ( קישור) .

"המעבר ללמידה מרחוק, ולאחר מכן, היברידית, הציג אתגרים רבים למערכות חינוך בעולם . זה גרם ללחץ ובלבול עבור צוותי הוראה ותלמידים כאחד. אבל זה הביא גם יתרונות מפתיעים.

דו"ח שפורסם לאחרונה  מביא את התוצאות של 81 מחקרים של בתי ספר תיכוניים מ-38 מדינות הדגיש עד כמה שיטות הלמידה ההיברידיות הדיגיטליות הללו יכולות להיות משלימות לשיטות הלימוד המסורתיות. לא מעט תלמידים התמודדו בהצלחה עם למידה בקצב שלהם במעטפת היברידית, וללא הלחצים החברתיים של הכיתה, אלו סיבות לתקווה וגם לשינוי ."

מקור 1 מקור 2

A systematic review – OSF

Bond M, Bergdahl N, Mendizabal-Espinosa R, Kneale D, Bolan F, Hull P, & Ramadani F. (2021). Global emergency remote education in secondary schools during the COVID-19 pandemic: A systematic review. London: EPPI Centre, UCL Social Research Institute, University College London.

מחקר חינוכי שיטתי בארה"ב של חוקרים מובילים בתחומי החינוך מצביע על אופטימיות זהירה לגבי למידה היברידית כסביבת למידה עתידית , היוצרת סביבת למידה גמישה ומרתקת יותר בהשוואה להוראה מקוונת סינכרונית בלבד באתר אינטרנט או בזום 
  On synchronous hybrid learning: gaps identified. Learning Environ Res 23, 269–290 (2020).

על פי הניתוח, התוצאות והממצאים של מחקר שנערך בשנת 2021  והערכת הנושא של הטמעת  למידה היברידית , התברר כי ללמידה משולבת יש השפעות חיוביות יותר ולכן יכולה להיות מועילה אם מיושמת ברמות של בתי ספר . לא רק שהתלמידים יזכו לחוווית למידה מעניינת  , אלא שגם המורים ייהנו מתצורת למידה כזו

המחקר ( קישור ) 




הנדבכים של למידה היברידית  מועילה שצריכים לבוא לידי ביטוי ביישום תוכנית לימודים היברידית בבתי ספר

  1. אינטואיטיביות וקלות הפעלה של הפלטפורמה הטכנולוגית
  2. פדגוגיה דיגיטלית מותאמת
  3. מרחב לימוד דיגיטלי  הכולל משאבי למידה ותכנים דיגיטליים לשימוש הלומדים (מרכז משאבים מקוון של חומרי הקורס/חומרי למידה)
  • זירה לשיתופיות  מקוונת  ( פורום מקוון ,  למידת עמיתים , קבוצת למידה ברשת חברתית וכדומה) .
  • יכולת הפלטפורמה הטכנולוגית  לעורר סקרנות ולמידה עצמאית
  • יכולת הפלטפורמה הטכנולוגית המקוונת לעבור ממצב סינכרוני למצב א-סינכרוני בקלות

יש כיום 2 פלטפורמות טכנולוגיות עולמיות שמוסיפות שכבה של יצירת תחושת שייכות קבוצתית ולמידת עמיתים וגם עונות על הדרישות הנ"ל ללמידה היברידית :

קישור-  Google classroom

קישור  -EDMODO

פלטפורמת EDMODO ללמידה מקוונת הולכת ומשתפרת כל הזמן : תמונת מצב 2021 ( קישור)

במידה מסויימת גם פלטפורמת MODDLE עונה על הדרישות הנ"ל , למעט אינטואיטיביות וקלות הפעלה (קישור)

 עולם ההייטק מצביע על חשיבות על הלמידה ההיברידית

"הקונספט של למידה הפוכה יהפוך ליותר נפוץ – במקום שיעורי בית, אולי בשעות שאחרי יום הלימודים, תלמידים יצפו בהרצאה מקוונת, או ילמדו דרך קורס דיגיטלי. למחרתהם יגיעו ללימודים מלאי אנרגיות ממה שלמדו, ויעבדו על פרויקט בצוות או ישתפו ברגשות שלהם.

אנשים חושבים שלמידה היברידית או מרוחקת קשורה לשימוש במחשב. אבל בפועל הנקודה היא לא רק שילוב חוויות פיזיות ודיגיטליות, אלא שילוב שיטות לימוד וקונספטים – כמו שילוב של צפייה בווידאו, עם השתתפות בהרצאה פיזית, למידה דרך פרויקטים, רפלקציות אישיות עם המחנך, או לעשות מדיטציה בכתה. הטכנולוגיה פשוט תאפשר את כל זה לאנשי חינוך. זה ידרוש מהם לאמץ דרכי לימוד חדשניות, וזה מסע שאני חושב שהתחלנו במהלך תקופת הקורונה".

מקור : ראיון עם אנתוני סלסיטו, סגן נשיא במיקרוסופט העולמית שמוביל את תחום החינוך בחברת הענק,( קישור)

ראה גם :

Hybrid Learning Is Here To Stay, Says AT&T’s 2021 Future of School Report

ביפאן חלק גדול מבתי הספר ממשיכים ללמוד מרחוק במתכונת היברידית , אך  משרד החינוך שם פיתח פלטפורמה מקוונת היברידית המאפשרת לתלמידים לא רק ללמוד בצורה מקוונת אלא גם פעיליות חברתיות , מיפגשים חברתיים וטיולים וירטואליים . היפאנים מודעים לכך שלא ניתן רק לשנע תכנים בלמידה מרחוק אלא צריך גם ליזום פעילות הפוגתית לתלמידים באינטרנט .

מקור: Japan takes school trips online for the pandemic

בפינלנד מורי בתי הספר התיכוניים קיבלו אוטונומיה מלאה לשלב למידה מקוונת היברידית ובהחלט ניכר מהדיווחים שלהם כי הם מחוללים חדשנות פדגוגית בלמידה בכלל ובלמידה מקוונת בפרט (קישור)

משרד החינוך המצרי  הוא מהראשונים בעולם , לאחר קנדה , נורבגיה וארה"ב שפיתחו בשנתיים האחרונות את מודל הלמידה היברידית בבתי ספר במצרים .

הם חתמו על הסכם הם חברה מהונג קונג בסין על התקנת פלטפורמת EDMODO  לכל בתי הספר ברחבי מצרים  והם קיבלו לצורך כך הלוואה גדולה מסין .

משרדי חינוך בעולם מטמיעים פלטפורמות חדשניות ללמידה מרחוק וההחמצה של ישראל ( קישור לסקירה בעברית)

המצרים הלכו על מהלך אסטרטגי בחינוך

משרד החינוך המצרי (The Ministry of Education and Technical Education (MOETE חתם על הסכם עם  חברת EDMODO ( שנרכשה לפני שנתיים ע"י  חברה סינית בהונג קונג ) על הטמעת פלטפורמת EDMODO בכל בתי הספר והאוניברסיטאות במצרים . מדובר בפלטפורמה מקוונת ללמידה חברתית המבוססת על רשת חברתית והיא מוטמעת בכל רחבי העולם בהיקף גדול מאוד ( 100 מיליון משתמשים !!) .

ההסכם עם הסינים מבטיח הטמעה של הפלטפורמה המקוונת בכל רחבי מצרים , ל22 מיליון תלמידים וסטודנטים .

משלת סין העניקה למצרים מענק כספי של מאות מיליוני דולרים לצורך יישום הפרוייקט בכל רחבי מצרים .

מקור Daily News Egypt

 תכנית התקשוב החינוכית החדשה של משרד החינוך המצרי 2021

בתכנית  מערכתית שר החינוך  המצרי  גיבש קווי פעולה להעניק לתלמידים  בכל רחבי מצרים משאבי למידה שונים לכל רמות החינוך, כגון:

• מאגר הידע  הפדגוגי המקוון  המצרי

• פלטפורמת EDMODO

• פלטפורמת שיעורים מקוונת

• פלטפורמת זקיר

• ספרייה דיגיטלית לכל התלמידים במצרים

• פלטפורמה מקוונת "שאל את המורה"

• פלטפורמת ספרים דיגיטליים

כמה נקודות חשובות להדגיש לגבי ההיערכות החדשה הזו במצרים:

•  תכנית  "EDU 2.0" במצרים עובדת על חשיפת הכישרונות האמיתיים של התלמידים במצרים על ידי פיתוח היכולות והכישורים שלהם להתחרות בעולם .

• תכנית הלימודים החדשה היא רב תחומית.

• שינויים והתפתחויות כוללים  ספרי הלימוד חדשים לטיפוח למידה עצמאית .  

• אין מבחנים מכיתה א' עד ד'.

• בחינות נייר יוחלפו במערכת דיגיטלית .

• בחינות עם  ספר פתוח; על מנת להשיג את המטרה של הבנה ולא שינון

מקור

 אונסק"ו: תוכניות לימודים היברידיות הן העתיד של החינוך

ארגון אונסק"ו הבינלאומי גיבש לאחרונה מסמך עקרונות לתכנית לימודים היברידית עבור בתי ספר בעולם. התכנית שפורסמה באתר אונס"קו ידועה בשם HLCF והיא מצביעה על הכיוון שהעולם החינוכי צועד בעשור הקרוב .

התכנית הופצה לכל משרדי החינוך והתרבות בעולם . המסמך מדגיש את היסודות והמימדים הבאים שצריכה לכלול תכנית לימודים היברידית לבתי ספר בכל מדינה ומדינה

לסקירה המלאה בעברית

למידה היברדית – סינכרונית ו-א-סינכרונית, מציעה למעשה שילוב בין שתי שיטות הלמידה. כלומר; בחלק מן הזמן התלמיד נמצא באינטראקציה עם מורה מרוחק, ובחלק מן הזמן באינטראקציה עם חומרי למידה ברשת. במהלך השיעור הסינכרוני יכול התלמיד לקבל מטלה וללמוד בפלטפורמה אסינכרונית  (כגון פורום מקוון או ספרייה דיגיטלית ) באופן עצמאי, מתוך חומרי הלמידה ברשת, ולאחר זמן מה לחזור וללמוד שוב במסגרת הכיתה הווירטואלית עם הכיתה בצורה סינכרונית , כלומר באותה נקודת זמן.

בלמידה אסינכרונית המורים נשארים בקשר מקוון (לא רציף) עם התלמידים לסיוע ותמיכה בלמידה באמצעים דיגיטליים כמו צ'אט או שיחת ווידאו. אמצעי הקשר יכולים להיות פורום מקוון , קבוצה סגורה בפייסבוק או לוח שיתופי מקוון כגון PADLET .

המכשול העיקרי  ליישום למידה היברידית בבתי ספר בעולם ובארץ , חוסר ההכשרה של המורים

ההכשרה והתמיכה שמורים  זקוקים מבחינת המעבר ללמידה והוראה היברידית  הם קריטיים, וזה לא רק עבור התוכנה /הפלטפורמה המקוונת עצמה. איך הם יוצרים מערכי שיעור בסביבת המודל החדש הזה של למידה היברידית ? איך הם עוזרים לתלמידים שמתקשים בסביבה של למידה היברידית ?

המעבר החד ללמידה ההיברידית בעולם  מכריח אותנו, אנשי החינוך, לחשוב מחדש על הדרך שבה אנחנו מפתחים מהלכי למידה כיום .

 המצב בישראל

 רק רשת חינוכית אחת ויחידה בישראל  הבינה את יתרונות הלמידה ההיברידית ומימשה זאת לאחרונה

בית הספר ההיברידי של רשת אמית

אם יש משהו שהקורונה הוכיחה זה שלא צריך לשבת האחד ליד השני כדי שיתקיימו לימודים, ובקהילה הצפונית של רשת אמית החליטו למנף את ההבנה הזו לפיילוט של בית ספר היברידי, בית ספר שנבנה לצד בית הספר הקיים ומציע באופן מקוון ברובו יותר מגמות וקורסי העשרה. הפיילוט החל בשנת הלימודים הנוכחית, ובמסגרתו תורם כל מנהל מ־11 בתי הספר של אמית בצפון מורים מצטיינים, מגמות מגוונות וקורסי השכלה כללית, שאליהם יכול להירשם כל תלמידה ותלמיד.

את תוכנית בית הספר ההיברידי רקחו, בשיתוף מנהלי בתי הספר, דקלה בר, מובילת המרחב ההיברידי של קהילת צפון ברשת אמית, ודני שטיינר, המל"ת – מלווה לשינוי תרבותי, שתפקידו לתמוך בבתי הספר של הרשת בתהליכי התחדשות פדגוגית. התוכנית מאפשרת גם לבתי ספר קטנים בצפון, שסבלו מהיצע מועט של מגמות, לזכות בבחירה מגוונת בהרבה בעבור התלמידים.

המהלך ההיברידי שינה להרבה עובדי הוראה את עיקר המשימה המקצועית שלהם. הם הפכו מ"ספקים" של תכניות מוצעות של תוכן, ליצרנים של תהליכי למידה – מסעות למידה עבור הלומדים שלהם. דבר נוסף שהתרחש הוא שכשיש מורה שהוא טוב במשהו, זה לא משנה מאיפה הוא בארץ.

קישור לבית הספר ההיברידי של רשת אמית

עוד יוזמה ברוכה של למידה היברידית באחת מחטיבות הביניים בישראל

אפשר גם אחרת : למידה מרחוק באמצעות רשתות חברתית: מיזם מחברת מְחברת בפייסבוק (קישור)

על הפדגוגיה הדיגיטלית של למידה היברידית 

יתרונות הלמידה ההיברדית

תחושה חזקה יותר של קהילת למידה בהשוואה ללמידה מקוונת במלואה (למידה סינכרונית) ואף בהשוואה ללמידה מסורתית.

תחושה חזקה יותר של תועלת, מוטיבציה ושביעות רצון אצל התלמידים.

תחושה רבה יותר של תמיכה בתלמיד מאשר בלמידה מקוונת במלואה ( למידה סינכרונית).

מורים מדווחים על שביעות רצון של לומדים משיטת לימוד זו

הפרדיגמה הפדגוגית של הלמידה ההיברידית

הלמידה ההיברידית מתבססת על שלוש הנחות יסוד שניהנות, לכאורה, מהסכמה גורפת:

  1. למידה עצמאית היא מטרה בפני עצמה: צריך ללמד ילדים ללמוד בעצמם.
  2. למידה יכולה ואף צריכה להתרחש בכל מקום. היא לא תלויית קירות-דלת-שולחן-מורה.
  3. כדי להגיע ללמידה מיטבית, יש לבחור עבור כל יחידת לימוד את מקום והאמצעים המתאימים לה ביותר.

מקור וקרדיט :  רחל ארליך , האגף למחוננים ולמצטיינים , משרד החינוך

מיקרו-למידה בלמידה היברידית

למידה ביחידות קטנות מכונה בדרך כלל "מיקרו-למידה". הרעיון הוא שמי שלומד בעקביות עשר דקות ללמידה ממוקדת נוטה לעבד מידע בצורה טובה יותר עם זיכרון טוב יותר  יותר מאשר מי שלומד  בנושא במשך שעה בכל פעם.

האינטראקציות הלימודיות הללו צריכות להתרחש בזמן קצר ככל האפשר ולהיות ממוקדות מאוד מבחינת התוכן. בשילוב עם למידה היברידית , מיקרו-למידה הוכיחה את עצמה כמועילה מאד בלמידה היברידית.

מקור

למידה היברידית מסייעת ללמידה שיתופית מקוונת

מתן אפשרות ללמידה שיתופית: באמצעות פעילויות אישיות וקבוצתיות, התלמידים לומדים להיות  יותר עצמאיים מחד ולשתף פעולה מאידך ( למידת עמיתים , למידה שיתופית מקוונת)  על מנת להשביח את כישורי החשיבה הביקורתית שלהם.

בלמידה היברידית במינון נכון  מחנכים ותלמידים יכולים לשתף פעולה כדי ליצור שיטת למידה ייחודית מותאמת אישית המבוססת על דרישות התלמידים להבנה יעילה של מושגים שונים. באמצעות מודולי לימוד וסרטונים מותאמים אישית, מורים יכולים ליצור ספריית משאבים מותאמת אישית עבור התלמידים ללימודיהם. לאחר בניית ספריית משאבים מקוונת  זו בהתבסס על סקרנות טבעית של תלמידים , מורה יכול להרחיב אותה כדי לתת מענה לבהרת מושגים ותהליכים  ולסייע בכך לתלמידים בודדים או לקבוצות  למידה באמצעות משאבים מועילים אלה.

מקור :Impact Of Blended Learning On the Education System

סביבות לניהול תכנים ולמידה שיתופית (Collaborating ) כדוגמת Wiki וכלי Google דוקס, סליידס ,גוגל קלאסרום, EDMODO וכדומה  מאפשרות ניהול משותף של משימות – הן יצירה משותפת של והן קיום אינטראקציות בין השותפים. פלטפורמות  מקוונות אלו  מאפשרות מעבר מהיר בין עבודה סינכרונית ואסינכרונית והן כוללות את האפשרות להגיב לעבודתו של האחר, לערוך אותה ולבצע בה שינויים  ( ד"ר מירב אסף וד"ר  אוסנת מוטולה)

לאחרונה כתבה פרופסור קלודי טל מאמר מאיר עיניים המדגיש את הההיבטים הפדגוגים של למידה היברידית , ועל כן , מצאתי לנכון להביא מתוכו כמה תובנות פדגוגיות חשובות :

"במהלך השנה האחרונה נתקלתי בשימוש וביישום מאוד בעיתיים של למידה\ הוראה היברידית. מדובר בניהול שיעור באופן סיכנרוני כשחלק מהתלמידים או הסטודנטים נמצאים בכיתה, וחלק אחר בבתים, מחוברים בזום לאותו שיעור. במצב זה על המורה או המרצה לפצל את הקשב בין הקבוצה הנמצאת בכיתה לבין מסך זום מפוצל לכמה תלמידים הנמצאים בבתים. כנגד היישום הזה אני יוצאת בפוסט וגם מציעה בהמשך חלופות למצב שבו חלק מהתלמידים או הסטודנטים נמצאים בבתים וחלק אחר בכיתת הלימוד"

"בעיני הפתרון הוא יישום של עבודה בקבוצות קטנות וקבועות. לא חלוקה אד הוק כל שיעור מחדש בהרכב שונה של תלמידים\סטודנטים. אלא מתחילת השיעור או הקורס יש לחלק את התלמידים לקבוצות. שיעור עשוי לכלול מפגש קצר בהשתתפות כולם ובו הצגת דרכי העבודה או הרצאה קצרצרה, אחר כך חלוקה לקבוצות קטנות שנקבעו מראש- אם הקבוצות מורכבות מילדים\סטודנטים שבכיתה וילדים\סטודנטים שבבית הדבר מחייב שימוש בזום. המרצה או המורה יצטרף לפי תכנון מראש לכל אחת מהקבוצות. המשימות והרכב הקבוצות צריכות להיות מוצגות באתר השיעור\הקורס. ייתכן מצב שמורה או מרצה לא יגיע לכל הקבוצות באותו שיעור. הכול אמור להיות מתוכנן מראש.

חשוב לתת לקבוצות הנחיות ברורות לגבי מילוי משימות. משימות טובות הן כאלו שעל הלומדים לשקוד עליהן מספר שיעורים. לא בכל שיעור אמורה להיות משימה אחרת-אם מדובר בלמידת עומק ולא בלמידת מיומנויות. בסוף כל שיעור ניתן לרכז שוב את כולם כשכל קבוצה מדווחת על ההתקדמות שלה. בשלב זה ניתן לרכז גם שאלות ונקודות לדיון."

למאמר של פרופסור קלודי טל

נספחים

ספר ממולץ באנגלית שאני קורא עכשיו

Hacking Flex Teaching: 10 Solutions for Your Blended, Hybrid, or Distance Learning Classroom (Hack Learning Series) Kindle Edition

· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *