מה אפשר ללמוד מטיקטוק על תהליכי למידה דיגיטליים?

2946

הקדמת עורך האתר , עמי סלנט , מידען

בעקבות הכתבה המרתקת של נטע הלפרין בשבוע בגלריה " הארץ" על טיקטוק והרווחה הנפשית של בני נוער ( ראו בהמשך הסקירה )  החלטתי להרחיב את היריעה גם לתחומי החינוך וליקטתי כאן בסקירה כתבות , מחקרים  ומאמרים אודות טיקטוק ותהליכי חינוך .

עיקרי דברים

  • טיק טוק, רשת חברתית שקיימת שלוש שנים בסך הכל, רשמה זינוק נחשוני בתקופת הקורונה וכבשה את דור ה-Z בסערה: על פי סקר שנערך באוקטובר האחרון, 47.4% מהמשתמשים ברשת הם בגילי 10-29.
  • מיקרו למידה וננו למידה, מתייחסים  כיום ללמידה ממוקדת ויישומית וכמובן הווידאו שהוא טרנד ענק כבר שנים רבות שרק הולך ומשתכלל כל הזמןעולם החינוך יכול ליהנות מהיכולות של טיקטוק ביצירת תוכן לימודי על ידי לומדים ומלמדים וגם עולם הלמידה הארגונית ( שיר בוים שוורץ).
  • ד"ר אליזבת הידסון, מרצה בכירה לחינוך באוניברסיטת סנדרלנד דוגלת בשימוש בסרטוני וידאו קצרים בלמידה של ילדים, ומתייגת זאת כ"מיקרו-למידה".
  • עד היום מבול השאלות לא עצר, והמורה לביא  בביה"ס עונה לכל אחת בסרטון עם הסבר נגיש. בני נוער מספרים עליו שהוא גרם להם לאהוב פיזיקה ומעידים שרק כך הם מצליחים להבין על מה מדובר.
  • ניתן לעשות שימוש  פדגוגי בסרטונים קצרים, להדגמה ממוקדת, הסבר נקודתי, תגבור או רענון של נושא שכבר נלמד, וגם ניהול אינטראקציה קצרה של שאלות ותשובות.
  • אם יש לך את אפליקציית TikTok וסמארטפון, יש לך את הכלי החשוב ביותר ליצירת סרטון. כלי שימושי נוסף הוא עורך וידאו. ייתכן שחלק מהסרטונים שאתה רואה זקוקים לעריכה או שהם נערכו. ל-TikTok יש עורך מובנה המאפשר לך לחתוך קליפים, להוסיף טקסט, להכניס אפקטי וידאו למעבר ועוד
  • סרטי הוידאו הקצרים הוכיחו עצמם במיוחד בתחום הדעת של הוראת  אנגלית כשפה זרה . המובילים בעולם בהוראת מבוססת וידאו הם המורים לאנגלית.
  • הפורמט של TikTok מתאים לעקרונות עקרונות המולטימדיה של ריצ'רד מאייר.  עקרונות  ד"ר  ריצ'ארד מאייר קובעים שתוכן חינוכי צריך להיות קצר, תמציתי, לכלול חזותיים ואודיו, ולהכיל תחום מיקוד אחד או שניים. לפיכך, כאשר מחנכים יוצרים תוכן או מחפשים תוכן לשימוש בכיתה הם צריכים לקחת בחשבון הן את עקרונות מאייר והן את העומס הקוגניטיבי שהוא יטיל על התלמידים
  • מבחינת המורים יש לפלטפורמת טיקטוק יתרון פדגוגי  בהסבר מושגי שיעור. מורים יכולים להשתמש ב-TikTok כאמצעי  דידקטי  מועיל להסבר על המושגים החיוניים ביותר של שיעור. מורה יכול להגדיר חשבון TikTok משלו או לשלוח סרטונים שכבר נוצרו על ידי TikTokers אחרים כדי להסביר את מושגי המפתח בכל נושא נתון. זה מאפשר  לתלמיד דרך מרגשת לחזק את הבנתו בנושא והם יכולים לגשת לסרטונים מתי שירצו.

הסקירה המלאה

שיר בוים שוורץ: " מיקרו למידה וננו למידה, שמתייחסים ללמידה ממוקדת ויישומית וכמובן הווידאו שהוא טרנד ענק כבר שנים רבות שרק הולך ומשתכלל כל הזמןעולם החינוך יכול ליהנות מהיכולות של טיקטוק ביצירת תוכן לימודי על ידי לומדים ומלמדים וגם עולם הלמידה הארגונית.

טיקטוק יצאה במהלך מעניין שבמסגרתו פנתה ללמעלה מ-800 מוסדות חינוך ואקדמיה, אנשי ציבור, אתרים היסטוריים, מוסדות תרבות ומומחים בתחומם במטרה לייצר תכני למידה איכותיים, יצירתיים ורלוונטייםהם השקיעו במהלך 50 מיליון דולר עד כה מתוך 250 מיליון שיושקעו בתחום בטווח הרחוק, והשיקו את הערוץ LearnOnTikTok#

לסקירה בבלוג של שיר בוים שוורץ

ראו גם סקירה באתר כאן : אפשר גם אחרת : מיקרו-למידה בלמידה מרחוק

תמר לנגבורד | מורה לאנגלית ביום וטיקטוקרית בלילה

אחרי שהתגלגלתי לטיקטוק לגמרי במקרה, ועם המון שיפוטיות, בעיקר כדי לבדוק מה התלמידים עושים שם כל היום, זיהיתי הזדמנות נדירה לצמצם את הפערים בין דמות המורה לבין התלמידיםמתוך תפיסה חינוכית שמאמינה בלקרב את העולמות של המורה והתלמיד, של חינוך בגובה העיניים ויצירת הדדיות מתוך הבנה וקירבה.

בטיקטוק אני זוכה להופיע מול קהל של 77,000 עוקבים, רובם המוחלט בגילאי חטיבה-תיכון, שצופים בתכנים שלי מרצונם החופשי, כי נעים להם, מעניין להם וכיף להם. הם מקבלים הצצה לתוך עולמה של מורה ממוצעת בישראל, דומה לאלו שהם פוגשים כל יום בבית הספר, ומגלים שהמורה היא בן אדם עם הומור, תחביבים, מעלות וחסרונות, בדיוק כמוהם.

בסדנאות שאני מעבירה למורים, אני מנסה להראות להם שהטיקטוק הוא יותר ממה שנראה לעין, ושכשמבינים אותו קצת יותר לעומק, הוא טומן בחובו הזדמנויות חינוכיות רבות, אותן ניתן לרתום גם לטובת התלמיד וגם לטובת המורה.

מקור

מחדר המורים לטיקטוק: כמה עוקבים יש למורה שכל התלמידים רוצים איתו סלפי?

מה שהתחיל כבדיקה מה התלמידים שלו אוהבים הפך את לביא שחר, מורה לפיזיקה וחלל בבית ספר "טבע הדברים", לכוכב טיקטוק עם שני מיליון לייקים ואלפי עוקבים. השנה הוא עשה מהפך, עזב את עולם ההייטק עם המשכורת החלומית, והפך למחנך במשרה מלאה  

מאת: אביגיל קדם

17.10.21

לביא שחר  גדל בתל אביב עד שנות ה־20 לחייו, בתיכון למד פיזיקה ואלקטרוניקה, יש לו תואר שני בהצטיינות בהנדסה ביו־רפואית, ואחרי התואר החל לעבוד בהייטק. 8 שנים הוא עבד בחברת אפלייד מטריאלס בפארק המדע ברחובות בתחום עיבוד אותות, ניהול מוצר וחוויית משתמש. עם זאת, לביא מספר שתמיד עסק בהדרכה בצורה כזאת או אחרת, ועבד בעיקר עם בני נוער בתחומי המתמטיקה, הפיזיקה והחשיבה הביקורתית. כשהפך לאבא הבין שההוראה לא מספיקה לו, והוא רוצה לעבור לחינוך. "הבנתי גם שאני צריך לעשות הרבה כסף בשביל שאוכל לעשות את זה".

איך בכלל חשבת להיות מורה?

"בית הספר הראשון שלימדתי בו היה במסגרת התנדבות של עובדי אפלייד. אחרי זה פניתי אישית למנהל ואמרתי שאני רוצה ללמד ובמשך שנה הייתי מורה לחשבון. לאחר מכן התוכנית היתה ללמד בכל שנה גיל אחר ומקצוע אחר, כדי לחוות את החינוך מכל הכיוונים. הייתי מורה לביולוגיה, תנ"ך, פיזיקה וחשיבה ביקורתית", מספר לביא. "אני עושה את זה מתוך הנאה וסיפוק מיידי, אבל גם בשביל סיפוק לטווח הרחוק, להיות הבן אדם שבסוף חייו מסתכל אחורה ואומר – 'זה מה שרציתי'. כשאני מורה ומחנך אני עושה את שניהם".

השנה, לראשונה, אחרי שהתכונן כמה שנים וחסך לכך כסף, הוא מורה מחנך בכיתה רב־גילאית בבית ספר "טבע הדברים" בנס ציונה, ומורה למתמטיקה וחשיבה חדה. לתלמידים שלו תהיה חוויה יוצאת דופן, שכן המורה שלהם הוא כוכב טיקטוק מוכר כל כך עד שעוצרים אותו ברחוב לסלפי.

איך הגעת למעמד של כוכב טיקטוק?

"נכנסתי לראות על מה התלמידים שלי מס

איך הגעת למעמד של כוכב טיקטוק?

"נכנסתי לראות על מה התלמידים שלי מסתכלים, כולם עשו סרטונים מטופשים אז אמרתי שאני אעשה גם. העליתי והיו לי כלום צפיות, ואז עלה לי רעיון לבדיחה על שאלות מצחיקות שתלמידים שואלים בשיעור. עשיתי גם סרטון שאני מקפיץ שוטים וזה הפך לוויראלי, היו אולי 170 אלף צפיות שזה המון גם לסרטונים שלי היום". לביא מספר שברגע שהעלה את הסרטון החלו שאלות בתגובות, על קוונטים ופיזיקה ושאלות לבגרות. "השאלות הגיעו במבול ולפני שאני שם לב אני המורה לפיזיקה מהטיקטוק".

חורים שחורים

עד היום מבול השאלות לא עצר, ולביא עונה לכל אחת בסרטון עם הסבר נגיש. בני נוער מספרים עליו שהוא גרם להם לאהוב פיזיקה ומעידים שרק כך הם מצליחים להבין על מה מדובר.

מקור וקרדיט

המורים שפתחו חשבון TikTok לצרכי הוראה מאתגרת

כמה מורים שהפכו את בית הספר למקום מגניב יותר והצטרפו בעצמם לטירוף הTikTok •

 לכתבה בעברית מחדר המורים לטיקטוק: כמה עוקבים יש למורה שכל התלמידים רוצים איתו 

מה אפשר ללמוד מטיקטוק על תהליכי למידה דיגיטליים? | בחזרה לעתיד 2022

הקלטת וידאו של המושב בכינוס שנערך לאחרונה במכון מופ"ת

מה אפשר ללמוד מטיקטוק על תהליכי למידה דיגיטליים? רב – שיח עם מורים שפיצחו את השיטה במסגרת ההרצאה נארח את: ד"ר יאיר פוזניאק, איש חינוך והוראה. מורה ומרצה בכיר ומפתח תכני הוראה באוניברסיטת תל אביב לנוער. יוצר תוכן לימודי ברשתות החברתיות ויוצר הפודקאסט 'מסע אל גוף האדם'. לביא שחר, הוא מהנדס ביו-רפואי, מורה לחשיבה ביקורתית. הוא פיתח שיטות והתנסה בהוראה באמצעות מישחוק כיתה, מודל נבחרת ועוד. לביא תמיד מנסה למצוא גישות חדשות להעברת מסרים, בין אם זה ידע, פתיחת צורת חשיבה או תנועה. לאחרונה פתח ערוץ טיקטוק מצליח (עם מעל 50 אלף עוקבים) העוסק בעיקר בפיזיקה ובביולוגיה. תמר לנגבורד, היא מורה לאנגלית ביום וטיקטוקרית בלילה, חולמת על צמצום הפערים בין תלמידים למורים כי מורים הם גם בני אדם. נטע גבסו, מורה לאנגלית, אשר דוגלת בהוראה חוויתית תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים. היא מנהלת חוגי אנגלית בשעות אחר הצהריים ובנוסף מתפעלת עמוד טיקטוק ואינסטגרם אשר נותן מענה וכלים לתלמידים מרחבי הארץ.

קישור

פתחתי טיקטוק העוסק בענייני לשון! – לשוניאדה

בטיקטוק שלי אני מעלה סרטונים קצרים ומגניבים העוסקים בעולם הלשון – סרטון של 6 שניות (למה לאישון קוראים אישון?), סרטון של 26 שניות (צריכים …

 

כך גייסתי את הטיק טוק להוראה: למידה משמעותית ב-10 שלבים

 האם תלמידים שמקשיבים להרצאות או צופים בסרטונים לומדים באמת? רויטל נאמן יהל גייסה את תלמידיה להילחם במחלת הסרטן, בדרך שמשפיעה ויוצרת שינוי (קישור)

 

לסרטוני וידאו קצרים יש ערך פדגוגי

קל ללגלג על הנוער ועל השטחיות, אבל כשמצליחים לאתר מהמאגר של טיקטוק סרטוני למידה, הדרכה או חינוך, מופתעים לגלות כמה הרבה אפשר להספיק להסביר היום בסרטון קצבי וערוך היטב. הטיקטוק גם מאפשר בנייה של סרטונים ארוכים יותר, אך התבוננות בקיימים מראה עד כמה ניתן לעשות שימוש בסרטונים קצרים, להדגמה ממוקדת, הסבר נקודתי, תגבור או רענון של נושא שכבר נלמד, וגם ניהול אינטראקציה קצרה של שאלות ותשובות.

מהר, לאט ומה שביניהם:
בטיקטוק אפשר גם להסריט את הסרט מהר הרבה יותר ממה שצולם בפועל, וגם לצפות בהם אחר כך ב- "הילוך איטי". לכאורה זה מאפיין שהיה גם בדורות הקודמים של פלטפורמות וידאו (כמו אינסטגרם) אבל בטיקטוק זה זמין במיוחד ומשפיע מאוד על יצירת הסרטונים והצפייה בהם. ניתן להניח שהלומדים העתידיים ירבו להשתמש באפשרות להאיץ ולהאט את סרטוני הלמידה שלהם לפי מה שהכי מתאים להם."

מקור וקרדיט :  אתר מתודיקה

אגף החינוך בעיריית רחובות וקרית החינוך אמית המר ביוזמה מקורית לשימוש חיובי ברשת החברתית  טיק טוק שמעסיקה את הילדים מסביב לשעון (קישור)  

מתברר שמלבד ריקודים מטופשים ואתגרים מסוכנים, בטיק טוק מחכה מרחב תומך לבני ובנות נוער. לפי החוקרת מיה מגנט גם אליו יש להתייחס בזהירות רבה

מאת: נטע הלפרין , עיתון דה מרקר , 13 בדצמבר 2021

כאן, אולי טמון לב העניין. טיק טוק, רשת חברתית שקיימת שלוש שנים בסך הכל, רשמה זינוק נחשוני בתקופת הקורונה וכבשה את דור ה-Z בסערה: על פי סקר שנערך באוקטובר האחרון, 47.4% מהמשתמשים ברשת הם בגילי 10-29. עם הזמן מתברר, שדווקא במרחב שמתחזק דימוי חלול ומטופש של ריקודים וליפסינק, מתקיים גם שיח ער, מגוון ומפתיע על בעיות נפשיות ובריאות נפשית. מסקרן אם כן, מהי ההשפעה של טיק טוק על הרווחה הנפשית של משתמשיה הצעירים? התשובה מוכרת לנו מסלוגן של רשת חברתית אחרת, ותיקה יותר: זה מורכב ( נטע הלפרין , 13 בדצמבר 2021 , דה מרקר )

"טיק טוק היא רשת חדשה, ולכן עדיין יש בה תחושה ראשונית וכיפית, כמו בתחילת הדרך של פייסבוק – מרחב שיתופי וקהילתי עם הרבה בדיחות והרגשה של יחד", אומרת מיה מגנט, אשת חינוך, מחנכת מינית וחוקרת למידה בלתי פורמלית דרך רשתות חברתיות, המעבירה הרצאות על טיק טוק והשפעותיו.

בניגוד לרשתות אחרות, טיק טוק, לה למעלה ממיליארד משתמשים ברחבי העולם, מאפשרת להגיב לסרטונים קצרים – עשר שניות ועד שלוש דקות – בדרכים יצירתיות: סרטון תגובה, סרטון דואט כאמור, או שימוש בסאונד או ויז'ואל שלקוחים מסרטונים אחרים.

גם הפיד, שנקרא 'For You', מתנהל באופן ייחודי. "כשאת נכנסת לפייסבוק או לאינסטגרם, את מחפשת חברים ומתחילה לעקוב אחרי אנשים שמעניינים אותך", מסבירה מגנט. "כשאת נכנסת לטיק טוק, אף אחד לא מחכה שתעשי משהו – מיד את נמצאת בעולם מלא בתוכן".

למעשה, טיק טוק מזהה את כמות הזמן שהמשתמשים משקיעים בתוכן מסוג מסוים, ונותן להם יותר ממנו, מה שעלול לחרוג מהטעם הטוב. השאלה היא, מחדדת מגנט, האם התוכן שאנחנו מעוניינים לצפות בו, או שמוצע לנו, מיטיב איתנו. בתחקיר שערך הוול סטריט ג'ורנל ביולי האחרון, יצרו בוטים שצפו בטיק טוק, כשלכל בוט הוצמדו תחומי עניין שונים. לאלגוריתם לקח 45 דקות עד שעתיים לאפיין את תחומי העניין של הבוט, ומרגע זה ואילך להציג בפני הבוט תכנים יותר ויותר קיצוניים מאותו עולם תוכן.

"זה בעצם סוג של מחילת ארנב", מסבירה מגנט. "את מתחילה מסרטונים מאוד כלליים, שיש להם הרבה לייקים, וכשהאלגוריתם מזהה שאלה נושאים שבאמת מעניינים אותך, הוא מציג בפנייך סרטונים יותר אזוטריים ושואב אותך לנקודות הקיצון של אותו עולם תוכן. כך, אחד הבוטים בתחקיר אופיין בעניין בתוכן דיכאוני ואסור, וברגע שהאלגוריתם זיהה את זה, תוך זמן קצר 93% מהפור-יו של אותו בוט היה קשור לדיכאון. רוב הסיכויים שהתוכן הזה דווקא מעודד אובדנות, ולא מסייע להתמודדות עמה".

כמו בפייסבוק, אינסטגרם או טוויטר, גם האלגוריתם של טיק טוק חותר למטרה אחת: לגרום לנו להישאר ברשת כמה שיותר. "האלגוריתם לא יודע לזהות אם מדובר בתוכן שאת אוהבת או נהנית ממנו יותר, רק שאת פגיעה כלפיו יותר, באופן שמשאיר אותך לצפות בו יותר".

"אבא מדומיין שכולנו היינו רוצים"

מנגד, בטיק טוק מתקיים גם שיח יוצא דופן בהיקפו על בריאות נפשית, תחת התיוג 'mentalhealth', #בריאותהנפש. לפי מגנט, בעיקר צעירים הם מי שמשתפים בקשיים ובהתמודדות שלהם. "אלה יכולים להיות אנשים עם OCD (הפרעה טורדנית כפייתית), שמראים איך נראית התנהגות כפייתית וכמה זה מתיש ומייאש; אנשים בדיכאון שמראים את ה-Depression room שלהם – החדר שאין להם את הכוחות לנקות ולסדר, או במקרה הטוב, מראים סרטוני השתנות, transformation videos, ומקבלים חיזוקים; אנשים שמתמודדים עם הפרעות אכילה ומתעדים מה הם אוכלים ולא אוכלים במהלך היום; ואפילו אנשים שמעלים דברים שגילו על עצמם, קטעי שיחה עם הפסיכולוגית שלהם, רגעים שהם חווים בתור הארה והם חושבים שגם אחרים ימצאו בהם ערך".

כלומר, מרחב שמתעצב כקהילה תומכת.

"ממש כך. חלק משתמשים בהומור כדי למסמס בושה, חלק משתפים בקשיים ומחפשים עזרה ונחמה בעצמם. חלק רוצים לחשוף את המציאות היומיומית שלהם ולהראות איך ההפרעה נראית מבפנים, כמו למשל סרטון שבו נראה כלב שמאולף לברך לשלום את האנשים שהוא נתקל בהם, על מנת שהבעלים שלו יידע לזהות שמדובר באדם אמיתי ולא ביציר רוחו; או נרקיסיסט שאומר – 'אני יודע שאתם נתקלים ונתקלות בלא מעט אנשים נרקיסיסטיים, ושזה מזיק ופוגע, אז בואו תשמעו איך אני חושב, ואולי זה יעזור לכם להתמודד איתם יותר טוב'".

"כדאי לשאול את הילדים – איך הם מרגישים אחרי עשרים דקות או שעה בטיק טוק? מה גורם להם להרגיש טוב או רע לגבי עצמם? ללמד אותם להיות ביקורתיים כלפי התוכן שהם צורכים. לעודד אותם לצפות בתכנים שיגרמו להם להרגיש טוב עם מי שהם"

לצד משתמשים 'רגילים', אפשר למצוא גם אנשי ונשות מקצוע כמו הפסיכולוגית ד"ר ג'ולי סמית, או הפסיכולוגית והעובדת הסוציאלית נדיה אדסי, לכל אחת מה יש כשלושה מיליון עוקבים, ושתיהן, כל אחת בדרכה, מנסות לעודד את הצופים ללכת לטיפול, להפיג סטיגמות שמזוהות עם מצבים נפשיים שונים, מציעות שיטות התמודדות כנגד התקפי חרדה, מראות אמפתיה כלפי המטופלים ומשקפות גם את הקשיים שלהן, על מנת להדגיש שפסיכולוגים מתמודדים עם אתגרים כמו כל אדם אחר.

אולם, למרות הפן החיובי של קהילה תומכת ומרפאת, מגנט מבהירה שצריך לשמור על חשדנות בריאה. "אנשים נותנים לנו עצות, אבל הם לא רופאים, ויש גבול למידת המורכבות שאפשר להעביר במקסימום שלוש דקות של סרטון", היא אומרת. "אנחנו גם לא תמיד יודעים אם האדם בסרטון מולי אכן סובל ממה שהוא טוען שהוא סובל ממנו. אין לנו את הוודאות שמדובר באנשים אמינים".

די להוסיף על תחושת האמביוולנטיות, ביקום האינסופי של טיק טוק נמצאים גם טיפוסים מפתיעים ויצירתיים שלוקחים על עצמם את מלאכת העידוד והתמיכה, מיוזמות חמודות וצנועות כמו עידוד לשתות מים, או אמירות שאתם אהובים ויש לכם ערך, ועד נוכחות בסיטואציות משפחתיות – שאתם למעשה לוקחים בהן חלק.

"יש תופעה בטיק טוק של אנשים שמציגים את עצמם כקרוב משפחה כלשהו: אבא, או סבתא, ומעלים סרטונים שבהם הם מסתכלים את המסך כאילו שם ממוקם קרוב המשפחה שלהם", מסבירה מגנט. "הם מתייחסים אליו כנכד, בן, אחיין, נותנים עצות, חיזוקים ומחמאות ומתנהגים כמו המשפחה המושלמת שכולנו היינו רוצים שתהיה לנו. לפעמים זו משפחה אידיאלית-נורמטיבית ולפעמים זו משפחה אלטרנטיבית בסגנון משפחת אדמס, אבל זו עדיין משפחה. הם תמיד מוצאים דרך לגרום לצופים לחוש שייכות ומעודדים אותם לקחת חלק בסיטואציה משפחתית יחד איתם".

"למשל, הם יושבים לארוחת ערב ומתייחסים למצלמה כאילו זה האדם שיושב לצידם ואוכלים יחד", מגנט מדגימה. "איך אתה מרגיש היום? אני ממש שמח שסיפרת לי. מה דעתך שנלך למוזיאון מחר? וכדומה. היות שזה מוקלט, הצופה לא יכול לענות ישירות, אבל הם כן מתקשרים עם צופים דרך תגובות או דואטים. הצופים מוזמנים להכניס את עצמם לסימולציה הזאת ולדמיין שהם חלק ממשי ממנה".

המסקנה החזקה ביותר שעולה בשיחה עם מגנט, היא שהורים לא יכולים להרשות לעצמם להיות מנותקים מהיקום האינטנסיבי והבלתי צפוי שהוא טיק טוק, במידה כשהילדים שלהם נשאבים לתוכו. "המון מבוגרים חושבים שזו רשת חברתית מטופשת עם ריקודים ובדיחות ואתגרים מסוכנים. אז לפני הכל חשוב להבין שזה מרחב הרבה יותר מגוון מאשר נוטים לחשוב. זה מרחב שיש בו גם הרבה יופי, עזרה והדדיות.

"לצד זאת, חשוב להבין במה הילדים צופים, במה הם מתעניינים, אחרי מי הם עוקבים – לצפות בתכנים יחד איתם, להוריד טיק טוק בעצמכם, לעקוב אחרי אותם אנשים ולדבר עם הילדים על התכנים שהם רואים. לשאול אותם – איך הם מרגישים אחרי עשרים דקות או שעה בטיק טוק? מה גורם להם להרגיש טוב או רע לגבי עצמם? ללמד אותם להיות ביקורתיים כלפי התוכן שהם צורכים – הם לא חייבים לצפות רק באנשים יפים וחטובים, למשל, שעושים כושר כל היום וגורמים להם להרגיש רע לגבי הגוף שלהם. הם יכולים לצפות בתכנים שיגרמו להם להרגיש טוב עם מי שהם".

מגנט מציינת שזו יכולה גם הזדמנות לשיחה עם הילדים על רשתות חברתיות – מה אני מרוויח מזה? כמה זמן אני רוצה להיות שם? מה אני מפסידה מעצם זה שאני שם – חברים, לימודים? חוגים? "יש בהחלט אפשרות להגדיר הגדרות אחרות, לחסום מילות חיפוש מסוימות, או לומר לילדים שפשוט – אסור", היא מסכמת, "אבל התפקיד שלנו הוא גם ללמד את הילדים להיות אקטיביים, להיות אוצרים של הפור-יו שלהם. לפעמים אני רואה תוכן שמעניין אותי, אבל אני לא אכנס אליו כי אני יודעת שזה יביא לי עוד ועוד ממנו. גם אם נורא מגרה אותי לראות סרטונים של אנשים בדיכאון, אני אתגבר על הדחף ואעבור הלאה".

מקור וקרדיט , נטע הלפרין , עיתון דה מרקר

מה נדרש על מנת להכין סרט וידאו חינוכי קצר ?

בואו נעבור למה שנדרש כדי ליצור סרטון TikTok. עבור רוב הסרטונים האלה, זה רק כלי אחד שנמצא בשימוש: סמארטפון. אם יש לך את אפליקציית TikTok וסמארטפון, יש לך את הכלי החשוב ביותר ליצירת סרטון. כלי שימושי נוסף הוא עורך וידאו. ייתכן שחלק מהסרטונים שאתה רואה זקוקים לעריכה או שהם נערכו. ל-TikTok יש עורך מובנה המאפשר לך לחתוך קליפים, להוסיף טקסט, להכניס אפקטי וידאו למעבר ועוד.

מקור

יותר ויותר מורים ברחבי העולם מתחילים לאמץ את פלטפורמת המדיה החברתית

עבור חלק מהמורים, השימוש ב-TikTok בכיתה נראה רעיון לא מושך. זה משמש כהסחת דעת לתלמידים, מה שעלול להיות מתסכל עבור המורים. עם זאת, אין צורך שאמצעי הוראה חדשני זה יהווה הסחת דעת כאשר הוא יכול לשמש כדרך מרתקת להפוך את השיעור למרגש.

יותר ויותר מורים ברחבי העולם מתחילים לאמץ את פלטפורמת המדיה החברתית כדרך להיות יצירתי בכיתה ולהפוך את הלמידה למשימה מהנה עבור ילדים ובני נוער. מלבד הפיכתה לפלטפורמת למידה פופולרית בכיתה, TikTok משמשת גם כדרך מצוינת למורים ליצור אינטראקציה עם תלמידיהם במיוחד בתקופה שלאחר סגרי הקורונה .

מבחינת המורים יש לפלטפורמת טיקטוק יתרון פדגוגי בהסבר מושגי שיעור

מורים יכולים להשתמש ב-TikTok כאמצעי  דידקטי  מועיל הסבר על המושגים החיוניים ביותר של שיעור. מורה יכול להגדיר חשבון TikTok משלו או לשלוח סרטונים שכבר נוצרו על ידי TikTokers אחרים כדי להסביר את מושגי המפתח בכל נושא נתון. זה מאפשר  לתלמיד דרך מרגשת לחזק את הבנתו בנושא והם יכולים לגשת לסרטונים מתי שירצו.

מקור

וגם ליצירת פרויקט גמר

כשמחפשים את ההאשטאג #finalproject ב-TikTok יש מיליוני סרטונים מצוינים שתלמידים יצרו כדי להדגים את הפרויקטים שלהם. ניתן לעשות זאת בנפרד, אולם להציע לתלמידים את ההזדמנות להשלים פרויקט גמר באמצעות TikTok כקבוצה היא דרך מועילה להבטיח שהם ייהנו מהמשימה. מורים יכולים לתת לקבוצה נושא ספציפי ואז התלמידים יכולים להחליט ביניהם איזה תפקיד הם ישחקו ב-TikTok דמות, קריין, כותב תסריט .לדוגמא.

מקור

חוקרי חינוך על שילוב TikTok בהוראה ובלמידה

כדאי לשמור על פעילויות חינוכיות קצרות, וזה המקום שבו פלטפורמות וידאו קצרות אלה הן כלים מצוינים.

ד"ר אליזבת הידסון, מרצה בכירה לחינוך באוניברסיטת סנדרלנד דוגלת בשימוש בסרטוני וידאו קצרים בלמידה של ילדים, ומתייגת זאת כ"מיקרו-למידה".

 TikTok עצמם הכריזו על קרן יוצרים ענקית של 50 מיליון דולר לתוכן חינוכי,

Dr. Elizabeth Hidson, a senior lecturer in education at the University of Sunderland advocates the use of short-form videos in children’s learning, labeling it as ‘micro-learning’

מקור

למרות החששות, לפלטפורמה של TikTok יש יתרונות רבים לחינוך, אומרת שאונה פומרנץ, פרופסור בחוג לחינוך  באוניברסיטת ברוק בדרום אונטריו, קנדה.

הטעות שמבוגרים עושים היא שהם אומרים שטיק-טוק הוא נורא – הם רואים רק את הצד השלילי הזה – אבל זה לא דבר בינארי", אמרה פומרנץ, שחוקרת את TikTok יחד עם בתה בת ה-12 כדי ללמוד על תרבות הנוער. "TikTok אני יכולה לדבר איתם בצורה שסוגים אחרים של שיעורים לא דיברו איתם. אני לא חושבת שכל חינוך צריך להיות ב-TikTok… אבל אני חושבת שיש מקום די עמוק לסוג כזה של מדיה."

מקור

מה שמגיפת COVID-19 אילצה אותנו לעשות כמחנכים הוא לתת לתלמידים תפריט  מעניין יותר של אפשרויות דיגיטליות  שבהן הם יכולים להתחבר אלינו בצורה הטובה ביותר. עבורי, TikTok הוא אחד מפריטי התפריט האלה", אמר.

לדברי ד"ר וילסון-ברנאו, על ידי הגעה לתלמידים בפלטפורמות שהם כבר משתמשים בהם, מחנכים מגדילים באופן מיידי את הסבירות למשוך תלמידים בתוכן הקורס.

מקור

הפורמט של TikTok מתאים לעקרונות עקרונות המולטימדיה של ריצ'רד מאייר.

עקרונות מאייר קובעים שתוכן חינוכי צריך להיות קצר, תמציתי, לכלול חזותיים ואודיו, ולהכיל תחום מיקוד אחד או שניים. לפיכך, כאשר מחנכים יוצרים תוכן או מחפשים תוכן לשימוש בכיתה הם צריכים לקחת בחשבון הן את עקרונות מאייר והן את העומס הקוגניטיבי שהוא יטיל על התלמידים

עקרונות פדגוגיים של למידת מולטימדיה : ד"ר ריצ'ארד מאייר ( קישור)

הראשונים לקפוץ למים הם המורים לאנגלית בעולם

 סרטי הוידאו הקצרים הוכיחו עצמם במיוחד בתחום הדעת של הוראת  אנגלית כשפה זרה . המובילים בעולם בהוראת מבוססת וידאו הם המורים לאנגלית.

אמנם אין עדיין  ראיות מחקריות  המצביעות על כך שמיקרו-למידה היא הדרך הטובה ביותר ללמוד נושא מורכב כמו שפה זרה, אבל כיום יש עניין רב בשימוש ביתרונות שלה כדי להשלים שיטות לימוד מסורתיות יותר. במיוחד בעולמות המגיפה והפוסט-מגיפה של חינוך מקוון, זה הפך לדרך נוספת עבור לומדים לגשת לחינוך.

מקור

Secondary-school Students’ Perspectives of Utilizing Tik Tok for English learning in and beyond the EFL classroom

מחקר  אוסטרלי  ביקש לחקור את נקודות המבט של תלמידי בית ספר תיכון על ניצול טיק טוק ללימוד אנגלית בכיתה EFL ומחוצה לה. 187 תלמידי בתי ספר תיכוניים מסין השתתפו  במחקר הכמותי, תוך שימוש בשאלון מקוון כמכשיר המחקר. הממצאים חשפו כי תלמידי בית ספר תיכון החזיקו בעמדות חיוביות כלפי הצגת טיק טוק כעזרי וידאו בהוראה בכיתה EFL ובינתיים השתמשו בה כאסטרטגיית לימוד אנגלית מחוץ לכיתה. יתרה מכך, התלמידים הביעו רצון עז להיות מודרכים ויתמכו על ידי המורים שלהם כדי להשתמש ביעילות בטיק טוק ללימוד אנגלית.

מקור

לפלטפורמת TikTok יש ערך עצום לחיזוק הלמידה האסינכרונית

לדברי מחנכים כמו סלואן וג'יימס, הפלטפורמה מועילה במיוחד לתלמידים שנרתעים מלבקש עזרה בכיתה וזקוקים לנקודות כניסה שונות לתכנית הלימודים. סרטוני TikTok – כמו כל תוכן וידאו – מעניקים לתלמידים את היכולת לגשת לתוכן באופן אסינכרוני. התלמידים יכולים לשרת בעצמם את הפערים בהבנתם ולבקר שוב ושוב בשיעורים ביסודיים אלה עד שהם מבינים אותם.

"היה לי תלמיד אחד שאמר לי, 'כשאת מסביר משהו בכיתה ואני לא מבין אותו, אני אוהב את העובדה שאני יכול ללכת הביתה ולראות את ה-TikTok שלך בו כמה פעמים שאני רוצה ואף אחד לא ירצה. יודע,'" אמר המורה ג'יימס בראיון .

מקור

· · · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *