רשתות חברתיות באינטרנט , תמונת מצב 2021 : האם הן עדיין יעילות ?

3576

עמי סלנט , מידען ומנהל תוכן דיגיטלי

גרסה מס' 8 , 19 אוקטובר 2021

 הקדמה

מאז שפיתחתי יחד עם סיגלית עדני  את הרשת החברתית -חינוכית הראשונה באינטרנט  עבור בתי הספר של רשת עמל בשנת 1996 , אני ממשיך להתעניין ולחקור את כיווני ההתפתחות של רשתות חברתיות באינטרנט והסקירה הנוכחית היא המשך למה שכבר כתבתי כל השנים בבלוג שלי על רשתות חברתיות .  

הסקירה הנוכחית מבוססת על מחקרים, וסקירת מאמרים שערכתי וגם על נתונים ותובנות שהפקתי מפעילותי כמנהל כמה וכמה קבוצות פייסבוק , דפי נושא בפייסבוק ובעוד רשתות חברתיות כגון טוויטר, פינטרסט וטאמבלר . לצורך הסקירה ראיינתי גם כמה וכמה משתמשים פעילים ברשתות ומנהלות של קבוצות פייסבוק בחינוך . התובנות שלהן משובצות בסקירה.  

בסקירה אני בודק את מצב הרשתות החברתיות ב3 חתכים :

א. התפתחות וכלים דיגיטלים

ב. יעילות ההפצה המידע הדיגיטלי

ג. מאילו רשתות חברתיות ניתן להפיק תועלות מקצועיות ?

נקודות עיקריות

  • אין זה מפתיע שפייסבוק היא הפלטפורמה הגדולה ביותר והיא ממשיכה לשלוט מבחינת מספר עצום של משתמשים חודשיים פעילים. עם זאת, בהתבסס על נתונים מדווחים אלה הצמיחה הכוללת של הפלטפורמה האטה משמעותית משנים קודמות ל – 11.88%בלבד.
  • פייסבוק משיקה את המתחרה שלה לקלאבהאוס – פיצ'ר בשם "Audio rooms". החדרים האלה דומים בשימושם לקלבהאוס ולספייסס בטוויטר ולמעשה מאפשרים שיחות באודיו בשידור חי דרך האפליקציה. בשיחות יוכלו להשתתף עד 50 דוברים ומספר בלתי מוגבל של מאזינים. מארחי החדרים יכולים להזמין אחרים שיכולים לדבר איתם או להאזין.
  • טוויטר מציגה  ערוץ חדש ומאד יעיל  : מנוי חדש בתשלום, Twitter Blue, שנועד לדבריה עבור המשתמשים הכבדים יותר שלה, המעוניינים בפיצ׳רים חדשים והטבות לחשבון הטוויטר הרגיל שלהם.
  • נכון לסוף 2020, טווח החשיפה Organic reach לפוסטים של פייסבוק  עדיין בירידה. הטווח הממוצע לפוסט אורגני בפייסבוק יורד ל -5.2%. (בסוף 2019 הוא עמד על 5.5%, ושנה לפני כן היה 7.7%).
  • פייסבוק מנסה להשתפר כל הזמן , היא  הגדירה ,אמנם  , לאחרונה שיתופים ותגובות כמעורבות פעילה, מה שאומר – ככל שהפוסטים שלכם מפתחים שיח – כך פייסבוק תחשיב אותם משמעותיים יותר ובהתאם – תתן להם עדיפות בניוז פיד. אבל השינוי עדיין לא ניכר בקבוצות הפייסבוק .
  • הבעייה שבניגוד לאלגוריתם של טוויטר ואינסטגרם , האלגוריתם של פייסבוק מאד לא יציב , ואין בו עקביות מבחינת הפצת הפוסטים , לפעמים אתה רואה 2 אחוז מהפוסטים של חברי קבוצת פייסבוק ולפעמים רק 20 אחוז . 
  • התועלות המקצועיות הגבוהות ביותר מגיעות , לא בהכרח מפייסבוק , או אינסטגרם אלא מהרשתות החברתיות הפחות מרכזיות כגון טוויטר , פינטרסט,   Reddit  
  • היתרון המקצועי של טוויטר הוא שאתה  יכול לעקוב אחר תגיות נושא  hashtags ולהיות מנוי עליהן ולא רק על אנשים
  • אחד השיפורים בפורמט החדש של פייסבוק מ2020 הוא הצבת כפתור "מה חדש בקבוצות שלך" בסרגל העילי וגם שיפור של האלגוריתם המדווח על פוסטים מעניינים בקבוצה שאתה מנוי עליה . השיפור הנ"ל בפייסבוק בהחלט יעיל לגבי קבוצות פייסבוק קטנות , אבל פחות מועיל לקבוצות פייסבוק מעל 5,000 חברים.
  • טוויטר מפתחים עתה מנגנון  של קבוצות  הנקרא  communities  והוא דומה בעקרון לקבוצות פייסבוק , אך עם פחות שליטה וניהול  של מנהלי קבוצות .
  • מחצית מהפוסטים בפייסבוק הם תכנים שלא ביקשתם לראות ושבדרך כלל אין לכם שום ענייין בהם
  • קהילות טוויטר עשויות להיות אינטגרליות לגילוי חברים מקצועים חדשים ברשת ולהפגין סמכות מקצועית  ודעה בנושאי עניין שמעניינים אותך .
  • טוויטר מנסה את התכונות החדשות של קהילות טוויטר  בכמה מדינות תחילה  לפני שהיישום ייכנס לתוקף בכל טוויטר .

מבוא

לקראת סוף העשור הקודם התגבשה צורתה הנוכחית של הרשת החברתית – פיד אינסופי, לייקים ותגובות. ההבדלים בין הרשתות השונות נעוצים בפורמט ובסוג התוכן: פייסבוק למעגלים חברתיים, בני משפחה וקבוצות מבוססות תחומי עניין; טוויטר לטקסטים קצרים ולעדכונים מקצועיים ; לינקדאין לקשרים מקצועיים ויוטיוב לתכני וידאו.

הפיד האינסופי והלייקים הם רק חלק מהמנגנונים המחוכמים שהחברות הגדולות יצרו בשביל למשוך את המשתמשים לשהות יותר זמן מול האפליקציות שלהן.

  • התפתחות  הרשתות החברתיות והכלים דיגיטליים בהן

ישנם כיום 4.20 מיליארד משתמשי מדיה חברתית ברחבי העולם. נתון זה צמח ב -490 מיליון במהלך 12 החודשים האחרונים, וסיפק צמיחה שנתית של יותר מ -13 אחוזים. מספר משתמשי המדיה החברתית שווה כיום ליותר מ -53 אחוזים מכלל אוכלוסיית העולם.

בממוצע יותר מ -1.3 מיליון משתמשים חדשים הצטרפו לרשתות החברתיות מדי יום במהלך 2020, כלומר בערך 15½ משתמשים חדשים בכל שנייה.

מקור

כפי שראינו בשנים קודמות, ישנם הבדלים משמעותיים בין המדינות.

GWI מדווחת כי הפיליפינים הם עדיין הצרכנים הגדולים בעולם של מדיה חברתית, ומשקיעים בממוצע 4 שעות ו -15 דקות ביום בפלטפורמות חברתיות-חצי שעה שלמה יותר מאשר הקולומביאנים במקום השני.

בקצה השני של הסקאלה, משתמשים ביפן אומרים שהם מבלים פחות משעה ביום ברשתות החברתיות, אך נתון השנה של 51 דקות עדיין גבוה ב -13 אחוז מהנתון שדיווחנו על משתמשים יפנים הפעם בשנה שעברה.

הנתון  לגבי צריכת מדיה חברתית בישראל הוא כמעט שעתיים ביום ובארה"ב קצת יותר משעתיים ביום.

מקור

בעולם, הזמן הממוצע שאדם מבלה ברשתות החברתיות ביום הוא שעתיים 24 דקות; אם מישהו נרשם לרשתות החברתיות  בגיל 16 וחי עד גיל 70, הוא היה מקדיש לכך  5.7 שנים מחייו

פייסבוק עדיין דומיננטית, אך TikTok חוותה את הצמיחה המהירה ביותר בכל פלטפורמות המדיה חברתית. מההשקה רק לפני חמש שנים, הפלטפורמה הסינית מבוססת הווידיאו היא כעת החמישית עבור רוב המשתמשים הפעילים החודשיים (MAU).

חילופי דורות

הצמיחה הרבה ביותר, אחרי TikTok היא של Instagram , ויש נהירה  של משתמשים לא מעטים מפייסבוק לאינסטגרם בשנתיים האחרונות , לרבות משתמשים מבוגרים יותר שהיו פעילים בפייסבוק ועתה עוברים ל Instagram. לעומת זאת , המשתמשים הצעירים יותר של אינסטגראם ( דור Z ) שהיו פעילים שם עוברים ל TikTok

מקור

Top 10 Social Media Platforms Compared

Source

תובנות של  מנהלי קבוצות פייסבוק לנתונים : נועה להב  , מנהלת קבוצת חדשנות  טכנולוגית בחינוך בפייסבוק  הפתיע אותי ססנפצ'ט במקום יחסית גבוה ופינטרסט חיה ובועטת

The Top 10 Social Media Apps by Monthly Active Users

Source

האם צמיחת המשתמשים של פייסבוק מאטה?

הצגנו את הנתונים לפי גודל הדיווח הנוכחי בסדר יורד. אין זה מפתיע שפייסבוק היא הפלטפורמה הגדולה ביותר והיא ממשיכה לשלוט מבחינת מספר עצום של משתמשים חודשיים פעילים. עם זאת, בהתבסס על נתונים מדווחים אלה הצמיחה הכוללת של הפלטפורמה האטה משמעותית משנים קודמות ל -11.88%בלבד.

YouTube  מתחזקת

יוטיוב הרוויחה רק הרבה מבחינת משתמשים כפי שיש לפייסבוק, עם גידול של 291 מיליון משתמשים. מדובר בעלייה של 14.55% לעומת מה שראינו בשנת 2020.

Growth in World’s Most Used Social Media Platforms

מקור

טיקטוק עלתה למקום הראשון

על פי מחקר שערכה חברת אפ אני (App Annie) על היקפי הורדת אפליקציות בתקופת הקורונה, טיקטוק זינקה מהמקום הרביעי ב–2019 בטבלת ההורדות למקום הראשון ב–2020. פייסבוק מסתפקת במקום השני, זו השנה השנייה ברציפות, ואחריה נמצאות וואטסאפ, אינסטגרם ומסנג'ר. מי שהודחה מהמקום הראשון היא דווקא מסנג'ר — אפליקציית המסרים של פייסבוק.

מקור

חידושים ברשתות החברתיות

חדרי אודיו ופודקסטים בפייסבוק

פייסבוק משיקה את המתחרה שלה לקלאבהאוס – פיצ'ר בשם "Audio rooms". החדרים האלה דומים בשימושם לקלבהאוס ולספייסס בטוויטר ולמעשה מאפשרים שיחות באודיו בשידור חי דרך האפליקציה. בשיחות יוכלו להשתתף עד 50 דוברים ומספר בלתי מוגבל של מאזינים. מארחי החדרים יכולים להזמין אחרים שחכולים לדבר איתם או להאזין.

החדרים יופיעו גם בקבוצות בפייסבוק, שם המנהלים יכולים לאפשר את השירותים החדשים, גם עבור חברים שאינם מאומתים. פייסבוק מסרה כי תאפשר לכמה קבוצות נבחרות להשתמש בפיצ'ר החדש, אבל תרחיב את האפשרויות בהמשך.

בנוסף, פייסבוק מתחילה להוסיף פודקאסטים לזירה שלה. הגושלים יכולו להאזין לפודקאסטים במקביל לגלישה בפייסבוק. על-פי הודעת החברה, "הפיצ'ר החדש יציע תחילה מספר פודקאסטים נבחרים, ובשבועות הקרובים יתרחב לפודקאסטים נוספים".

Facebook releases live audio rooms, podcasts

  פייסבוק שכונות הוא פתרון יעודי לקהילות

Facebook  הכריזה על Facebook Neighborhoods או “פייסבוק שכונות”, פיצ’ר חדש שיגיע כחלק מאפליקציית הפייסבוק הרגילה ויאפשר ליצור קבוצה יעודית לשכונה ספציפית. הפתרון החדש נועד לשדרג את חווית השימוש של משתמשי פייסבוק ולספק דרך חדשה עבור שכנים לתקשר ביניהם, לשתף מידע, לארגן פעילויות שכונתיות ועוד.

בדומה לאופן בו פייסבוק הציגה את ה-Live Audio Rooms כפתרון לתחום חדרי הצ’אטים הקוליים שהתחיל עם אפליקציית הקלאבהאוס, כך גם ה-Neighborhoods  החדש מגיע כ”מיני פלטפורמה חברתית” המשולבת בפייסבוק עצמה כמתחרה לרשת החברתית Nextdoor, המספקת פתרון יעודי עבור משתמשים בשכונות, כאשר היה תתנהג בצורה דומה לפייסבוק עצמה אך תוגבל לפי השכונות הפיזיות של המשתמשים.

לפי המידע אותו סיפקה פייסבוק, פיצ’ר ה-Neighborhoods יאפשר למשתמשים מעל גיל 18 בשכונה מסויימת להצטרף ל”שכונה” הוירטואלית שלהם שתופרד מהרשת החברתית הרגילה ואף תשתמש בפרופיל יעודי לשכונה ולא בזה המפורסם בפייסבוק עצמה. הפיצ’ר החדש יסתמך על המיקום הגיאוגרפי של המשתמשים, כאשר הם יוכלו להתחבר לשכונות קרובות, ולא רק לשכונה שלהם, על מנת לקבל ולחלוק בידע בטווח רחב יותר מהשכונה הפיזית שלהם.

פלטפורמת ה-Facebook Neighborhoods זמינה כיום למשתמשי פייסבוק בקנדה עם צפי להשקה ניסיונית בלבד בקרוב בארה”ב וללא צפי להשקה עולמית.

מקור

רילס – ממשק חדש של אינסטגרם

 רילס – ממשק חדש של אינסטגרם, ממשק שהושק בסוף שנת 2019 בברזיל ובמהלך שנת 2020 הגיע לעוד מדינות. הממשק רילס הוא למעשה תוספת המסייעת לריענון הפיד באינסטגרם, זהו תוסף אשר למעשה מציע פורמט המבוסס על קטעי וידאו ומוסיקה כבסיס ליצירת תוכן.

 הכל החל כשאינסטגרם ראתה שהיא הופכת לפחות ופחות רלוונטית. אמנם הפלטפורמה היא לגמרי ויזואלית והכל נקבע לפי איך צילמת, הצטלמת או באיזה פילטר השתמשת, אבל אט אט הפופולריות שלה פחתה ונכנסה למערכה האפליקציה הסינית – TIKTOK.
מה שמייחד את האפליקציה הזו היא סרטונים קצרים ומרתקים שלא משאירים אותך לרגע משועמם, הסרטונים הם קטעי וידיאו של מוזיקה החוזרת על עצמה שוב ושוב בפרקי זמן של 3-60 שניות.

אינסטגרם קלטה את המהלך והבינה שהיא הולכת לאבד את זה, נהירה של צעירים וצעירות מכל העולם לאפליקציית הTIKTOK גרמה לאינסטגרם (בבעלות פייסבוק) להבין שהיא חייבת לייצר משהו דומה כדי לנסות ולהשאיר את הצעירים אצלה בפלטפורמה.

 Instagram extends Reels up to 60 seconds, adds captions stickers

Twitter Blue

טוויטר מציגה  ערוץ חדש ומאד יעיל  : מנוי חדש בתשלום, Twitter Blue, שנועד לדבריה עבור המשתמשים הכבדים יותר שלה, המעוניינים בפיצ׳רים חדשים והטבות לחשבון הטוויטר הרגיל שלהם.

הפיצ’ר הגדול והשימושי ביותר בעבור רבים יהיה “מצב הקריאה” (Reader Mode),  שיאפשר למשתמשים לחבר בין ציוצים מרובים שמוגבלים ל-280 תווים כל אחד ולקרוא אותם בצורה נוחה יותר. בנוסף, משתמשים בשירות יוכלו לשמור ציוצים בסימניות או תיקיות מיוחדות לגישה מסודרת ונוחה יותר ויקבלו אפשרות לבטל את פעולת השליחה של הציוץ שלהם למשך 30 שניות בטרם פרסומו.

בגרסת Twitter Blue מקבלים כלים דיגיטליים לארגון המידע שלכם  בטוויטר , כגון , Bookmark Folders  וגם חווית קריאה וצפייה טובה יותר באמצעות Reader Mode.

שירות המנויים החדש Twitter Blue יהיה זמין בשלב הראשון בקנדה ואוסטרליה בלבד, בתשלום חודשי 3.49 דולר קנדי ו-4.49 דולר אוסטרלי, בהתאמה, כאשר הוא צפוי להגיע גם לארה”ב בהמשך במחיר של 2.99 דולר (כ~10 ש”ח) אם כי אין צפי זמינות רשמי בארה”ב או במדינות נוספות.

מקור

מקור 2

קהילות טוויטר

קהילות טוויטר , אנחנו כבר משתמשים בקבוצות פייסבוק ולינקדאין, במה זה שונה?

הנחת המוצא של קהילות טוויטר המתוכננות היא לאחד אנשים לגבי זרמי שיחות  ומידע מקצועי שכבר מתרחשים. מה שאומר שקהילות וזרמים של ידע ניתנים לזיהוי תחת האשטאגים רלוונטיים בטוויטר . בשימוש נכון, קהילות טוויטר עשויות להיות אינטגרליות לגילוי חברים מקצועים חדשים ברשת ולהפגין סמכות מקצועית ודעה בנושאי עניין שמעניינים אותך .

טוויטר מנסה את התכונות החדשות של קהילות טוויטר  בכמה מדינות תחילה  לפני שהיישום ייכנס לתוקף בכל טוויטר .

בניגוד לקבוצות סגורות, הקהילות  החדשות טוויטר יאפשרו לאנשים מבחוץ לצפות בתכנים ובשיח בכל קהילת עניין  ונושא.

טוויטר מבטיחה שילוב של נושאים מתויגים עם אינטראקציה קבוצתית סגורה, יישום ממוקד דיון הפתוח  לדעות ולידע מקצועי בסביבת מומחים. ואנשי מקצוע ,  זה עשוי להיות בעל ערך רב עבור מגזר החברות/תאגידים ככלי לאחד אנשי מקצוע במרחב 'בטוח' לחלוק דעות  וידע מקצועי ולספק תובנות  לגבי האופן בו החברים רואים את  ענפי התעשייה והעולם המקצועי  אליו הם שייכים ובכך לתרום לידע המקצועי של חברי הקבוצה בכל העולם .

אנשי הפיתוח של טוויטר משפרים כל הזמן את האלגוריתם החדש לקהילות טוויטר על מנת שיוכל להפיץ את המידע בקבוצה לכל חבר קבוצה בהתאם לפרופיל המקצועי שלו .  

רשתות חברתיות מבוססות אודיו : תמונת מצב 2021

הטרנד האחרון באינטרנט בעיקר ברשתות חברתיות הוא הוספת מרחבי פעילות מבוססי אודיו וכולם ממהרים לפתח את התחום של אודיו , אם כי לא ברור אם המדיה הזו תרחיב את גבולות הEngagement אשר ברוב הרשתות החברתיות היא לא גבוהה.

עבור מי שעוד לא שמע עליה, קלאבהאוס היא שילוב בין פודקאסט לייב לבין רשת חברתית דוגמת פייסבוק או אינסטגרם. כמו בכל רשת חברתית, למשתמש יש אפשרות לעקוב אחרי אנשים או נושאים שמעניינים אותו, אבל בשונה ממנה, השיח הוא באודיו בלבד – לא בצ'ט ולא בווידאו.

מי שיזכה להיכנס אליה יפגוש בעמוד הראשי ברשימת חדרים, שלכל אחד מהם נושא וחוקים משלו. חלק מהם מאפשרים שיחה חופשית בין כלל המשתתפים, אחרים מתפקדים כמעין פאנל שבו דובר ומאזינים.

מה זה טוויטר ספייסס?

בדומה לקלאבהאוס, גם ב-Spaces, טוויטר מאפשרת למשתמשים לנהל שיחות אודיו בשידור חי. משתמשים יכולים לפתוח ספייס (מרחב) או להשתתף בספייס פתוח של שיחות אודיו בשידור חי בנושאים שונים כשהחדרים עצמם נקראים Spaces. הנושא של החדר נקבע על ידי המארח וזה יכול להיות כל נושא שבעולם, כפוף לחוקי הקהילה של טוויטר. לאחר סיום של ספייס, התוכן לא יהיה זמין באופן פומבי ברשת החברתית. לעומת זאת, ענקית האינטרנט אמרה שהיא שומרת עותקים של החדרים למשך 30 יום למצב אם יצרכו לבדוק אם הפרו את כללי טוויטר. במצב שיש חשד לכך, טוויטר יכולה לשמור על התוכן ולהאריך את הדדליין, כדי לבחון את המקרה יותר טוב.

מקור

  • יעילות הפצת המידע הדיגיטלי ברשתות החברתיות

החשיפה האורגנית  בפייסבוק בירידה

מה זה חשיפה אורגנית

חשיפה אורגנית
חשיפה אורגנית היא כמות הגולשים שנחשפו לפוסט שלך מבלי שהשקעת בכך כסף. כלומר זוהי החשיפה הטבעית של פייסבוק. בעבר החשיפה האורגנית הייתה רחבה למדי, אולם כיום בעמודים סטנדרטיים ובפוסטים סטנדרטיים היא תהיה בסביבות 10% בלבד מכלל האוהדים בעמוד פייסבוק  וגם בקבוצות פייסבוק .

לעתים פוסטים מעניינים, חשובים, בעלי ערך ומעוררי השראה עשויים להגיע לאחוזים גבוהים מעט יותר ( אבל , לא יותר מ30 אחוז חשיפה אורגנית בקבוצת פייסבוק ) ,  וזאת מכיוון שפייסבוק מצליח לזהות שיש להם פוטנציאל לעניין קהל רחב מאוד, אבל יצירת פוסטים כאלה היא עבודה לא פשוטה.

כן, זאת הצרה של כולנו. האלגוריתמים לא מפסיקים להשתנות ולהתפתח ומקשים עלינו להשיג את המטרות שלנו, לפחות כמו שהיינו רוצים. החשיפה האורגנית נפגעה בצורה משמעותית. אבל זה כבר לא סוד. פייסבוק רוצה שנשלם לה וככל שהפרסום התקדם, איתו השתכלל גם האלגוריתם שמתיימר לעשות לנו “סדר” בפיד ולמקסם את הביצועים של אלה שמוכנים לשחק את המשחק ולהעשיר את הקופה שלה. מי שעדיין בונה על תנועה אורגנית ימשיך לראות את העמוד גוסס ואת החשיפות הולכות ונעלמות.

ככלל, אפשר לומר שפייסבוק הגדירה שיתופים ותגובות כמעורבות פעילה, מה שאומר – ככל שהפוסטים שלכם מפתחים שיח – כך פייסבוק תחשיב אותם משמעותיים יותר ובהתאם – תתן להם עדיפות בניוז פיד.

מקור וקרדיט : האתר  המעולה של אסקפאבל

תובנות של  מנהלי קבוצות פייסבוק לנתונים :

נועה להב  , מנהלת קבוצת חדשנות  טכנולוגית בחינוך בפייסבוק  

"אכן. אם הבנתי נכון את המקור של ה edge rank  שדיברנו עליו, שלושת הפקטורים הם זמן הפרסום, "תוכן מעניין" שהאלגוריתם מזהה, ודרגת ה"קרבה הפייסבוקית" של הכותב. אז לגבי "תוכן מעניין" – ברור שצריך הרבה תגובות ושיתופים ולייקים, עדיף כמה שיותר סמוך לפרסום הפוסט שיקבל טראפיק כבר על ההתחלה. קראתי איפשהו שהאלגוריתם בודק את התגובות עצמן, אם הן "מעוררות דיון" או לא, ושצריך יותר מ-4 מילים כדי שהתגובה תיחשב "משמעותית" ".

EdgeRank


פייסבוק הוריד משמעותית את אחוזי החשיפה האורגנית וזאת בין היתר במטרה לעודד אנשים להשתמש בחשיפה ממומנת. חשיפה ממומנת כשמה כן היא, על מנת להגדיל משמעותית את אחוזי החשיפה, יש לשלם לפייסבוק כסף.
חשוב לציין שלא מדובר בסכומים עצומים, גם 10 שקלים שאת משקיעה על קידום פוסט חשוב ובעל ערך, לקהל הרלוונטי, עשויים לעשות עבורך יופי של עבודה.

מקור

נכון לסוף 2020, טווח החשיפה Organic reach לפוסטים של פייסבוק  עדיין בירידה. הטווח הממוצע לפוסט אורגני בפייסבוק יורד ל -5.2%. (בסוף 2019 הוא עמד על 5.5%, ושנה לפני כן היה 7.7%). יש נתונים על פוסטים בקבוצות?

בינתיים, שיעור המעורבות הממוצע  ( engagement rate ) בשנת 2020 בפוסט אורגני בפייסבוק עמד על 0.25%. המספר הזה   הלך ויורד ל -0.08% .

כרגע אין נתונים לגבי שיעור המעורבות בקבוצות פייסבוק ,אבל כמה וכמה משתמשי פייסבוק  מעידים שהם נחשפים רק ל20 עד 30 אחוז מהפוסטים בקבוצת פייסבוק .

מקור

ראו גם :

צפריר בשן על  בעיות החשיפה בפייסבוק

מדוע האלגוריתם של טוויטר יעיל יותר מפייסבוק ?  

אלגוריתם ההמלצות של יוטיוב נחשב לאחד המתוחכמים והיעילים בשוק. הוא לוקח בחשבון שורה של משתנים – כולל קליקים, זמני צפייה, לייקים ודיסלייקים, תגובות וגם איכות הצפייה עצמה.

נכון לעכשיו, ציר הזמן של טוויטר מדגיש את הציוצים המובילים ש"החמצת " בזמן שהיית בחוץ. טוויטר מציגה במשולב  גם ציוצים מחשבונות שהמשתמש כבר עוקב אחריהם-בסדר כרונולוגי הפוך.

מקדם היעילות הגבוה של טוויטר נובע מכך שפוסטים של חברים בטוויטר יראו  , לעתים את הציוצים שלך, גם אם הם לא עוקבים אחריך בעצמם.

מקור

תובנות של  מנהלי קבוצות פייסבוק לנתונים :

נועה להב  , מנהלת קבוצת חדשנות  טכנולוגית בחינוך בפייסבוק  : פתרון לזה בפייסבוק : לתייג בתגובה – כך הבנאדם יכול לבחור אם לענות או לא.

"אני מנסה לתייג עם שאלה שמדוייקת לאותו אדם, להעלות את הסיכוי שהוא ירצה גם להגיב. *חסרון – אנשים יכולים לקבל באופן שלילי אם תייגו אותם למשהו שהוא לא מתאים להם מאיזושהי סיבה. "מעקף": לכתוב תגובה "כללית", ולתייג את האנשים בסוף התגובה כך שזה לא ייתפס כאילו מכוונים אליהם ישירות. למשל, בפוסט על בינה מלאכותית וכיתה הפוכה כתבתי: "נראה לך שיש כבר מחקרים/מאמרים על ML וכיתה הפוכה? אולי חלק מהחברים והחברות בפורום יודעים". ואז בשורה נפרדת בתגובה תייגתי כמה אנשים רלוונטיים."

אלגוריתם ציר הזמן של טוויטר – דירוג אותות

אותות הדירוג של אלגוריתם ציר הזמן של טוויטר כוללים:

• עד כמה הפוסט עדכני

• שימוש במדיה עשירה  (תמונות, GIF, וידא )

• מעורבות (לייקים, תגובות, ציוצים מחדש)

• בולטות המחבר

• יחסי המשתמש למחבר'כותה הפוסט

• התנהגות משתמשים

לדוגמה, סביר יותר שמשתמש יראה ציוץ על ציר הזמן שלו אם הוא מגיע ממשתמש אחר שהוא יוצר איתו מעורבות  (לייקים , שיתוף) לעתים קרובות, ואם לציוץ זה יש מספר לייקים ותגובות גבוה.

מקור

הכיתה המצייצת: מחקר חדש מצביע על יתרונות השימוש בטוויטר ככלי מקדם למידה

מחקר חדש מדגים כיצד שימוש בטוויטר, המשלב מסר טקסטואלי קצר וקבצי מדיה, מהווה קפיצת מדרגה פדגוגית-ארגונית המקדמת למידה

למחקר

טוויטר מפתחים עתה מנגנון  של קבוצות  הנקרא  Communities   והוא דומה בעקרון לקבוצות פייסבוק , אך עם פחות שליטה וניהול  של מנהלי קבוצות . הצפי הוא שתוך כמה חודשים תוכלו להקים קהילה מקוונת בטוויטר או להצטרף לאחת  מקהילות העניין .

מקור

יעילות ההפצה של פוסטים בקבוצות פייסבוק

פוסטים הנכתבים בקבוצות פייסבוק מקבלים בדרך כלל מקדם אינטראקציה גבוה יותר מאשר פוסטים אצלכם בטיים-ליין. אבל גם בקבוצות בפייסבוק יש בשנה האחרונה דעיכה של מספר הפוסטים המגיעים לידיעתכם. בקבוצת פייסבוק למשל, החוזקה היא השיח ולאו דווקא הפצת הידע המקצועי כשלעצמו. 

אם אחד מחבריכם בפייסבוק נמצא בקבוצת פייסבוק כלשהי אליה הצטרפתם, אז ברוב המקרים תקבלו מייד הודעה אצלכם על הפוסט . חוץ מהם , מרבית הפוסטים האחרים בקבוצה לא יגיעו לידיעתכם , במיוחד בקבוצות גדולות מעל 20,000 חברים. 

מקור

 הפורמט החדש של פייסבוק  לגבי מעקב אחרי קבוצות 2020

אחד השיפורים בפורמט החדש של פייסבוק הוא הצבת כפתור "מה חדש בקבוצות שלך" בסרגל העילי וגם שיפור של האלגוריתם המדווח על פוסטים מעניינים בקבוצה שאתה מנוי עליה . הבחירה של האלגוריתם לגבי הפוסטים מבוססת על החברים שלך שנמצאים באותה קבוצת פייסבוק

בדקתי את השיפור הנ"ל במשך יותר משנה בכמה וכמה קבוצות פייסבוק , והתקבלו , מבחינתי, הממצאים הבאים : בקבוצות פייסבוק קטנות ( עד 5,000 חברים ), אתה בהחלט רואה יותר פוסטים של חברי הקבוצה ( בסביבות 20-30 אחוז ) , בקבוצות פייסבוק גדולות ( מעל 5,000 חברים) , אתה רואה מעט מאד פוסטים של חברי הקבוצה ( בסביבות 2% ) . ככל הנראה , האלגוריתם של פייסבוק עדיין לא יודע כיצד להתמודד עם קבוצות פייסבוק גדולות .

הניוזפיד של פייסבוק הפך למשעמם

בשבועות האחרונים, התחלתי להבחין בנוכחות מוגברת בניוזפיד של אייטמים לא אורגניים, כלומר לא פוסטים מחברי פייסבוק או מעמודים שאני עוקב אחריהם, אלא פרסומות והמצאה חדשה יחסית של הרשת החברתית – פוסטים מומלצים מעמודים אחרים שאמורים להתאים להעדפות שלנו, ושפייסבוק מכנה Suggested for you. ההצעות האלו, לפחות במקרה שלי, הן לרוב "ממים" מפוקפקים מעמודים שעוסקים בתרבות פופולרית, לאחרונה משום מה הרבה ממים מייגעים שקשורים לסדרה המשרד, קודם לכן הרבה ממים של סטאר וורז (מה שרק מראה מה האלגוריתם של פייסבוק מבין – אני בכלל מעדיף סיינפלד וסטאר טרק).

תוכן שלא ביקשתי לראות

הנוכחות של פוסטים מסוג זה הרגישה גבוהה במיוחד, אז החלטתי להעמיד את התחושות האלו לבדיקה (לא מדעית ולא רצינית בשום קנה מידה). ביום שלישי בבוקר, כי מה כבר יש לעשות בראש השנה, עברתי על הניוזפיד באפליקציית האייפון של פייסבוק וקיטלגתי של 105 הפוסטים הראשונים לאחת משלוש קטגוריות: פוסטים אורגניים – פוסטים מחברי פייסבוק ועמודים שאני עוקב אחריהם (כולל גם הצפה של פוסטים שחברים הגיבו להם או שתויגו בהם); פרסומות – פוסטים ממומנים; והמלצות אלגוריתמיות של פייסבוק – פוסטי Suggested for you (הרוב המוחלט בקטגוריה) והמלצות של פייסבוק לשירותים אחרים כמו המרקט או הצעות לחברים (שהופיעו לעתים נדירות).

התוצאות מעניינות מאוד. הפוסטים האורגניים היו אמנם הרוב, אך לא בשיעור שאפשר היה לנחש – 62.9% מהפוסטים. 27.6% היו המלצות אלגוריתמיות, ו-9.5% פרסומות. כלומר, יותר משליש מהפוסטים בניוזפיד בבדיקה הלא מחייבת הזה הוא תוכן שלא ביקשתי לראות, אלא שפייסבוק מקווה שיעניין אותי, במקרה בדרך כלל לא בהצלחה רבה. 10% מהניוזפיד הוא בכלל פרסומות בתשלום – נתח משמעותי מחוויית הגלילה.

חזרתי על הבדיקה אתמול בבוקר, הפעם עם 100 פוסטים ראשונים, והתוצאות היו דומות: 65 אורגניים, 26 המלצות ו-9 פרסומות. שוב, בערך שליש פיד תוכן שלא ביקשתי לראות. הפעם, גם בדקתי את הפילוח ב-50 וב-70 הפוסטים הראשונים, פוסטים שיש יותר סיכוי שהמשתמש ייחשף אליהם, והתוצאות היו אפילו מובהקות יותר. ב-50 הראשונים, פוסטים אורגניים היו רק 56% מכלל הפוסטים, המלצות 26% ופרסומות 18%. 20 הבאים התחלקו באופן שווה לפוסט אורגני/פוסט המלצה (אחרי 50 לא היו כלל פרסומות), והיחס היה 54.2% אורגניים, 32.9% המלצות ו-12.9% פרסומות.

כלומר, בפוסטים שבראש הפיד, אלו שהחשיפה שלהם היא הגדולה ביותר, כמעט מחצית מהפוסטים הם תכנים שלא ביקשתי ושבדרך כלל עניין לי שום ענייין בהם (ואפשר גם לשאל עד כמה מעניין לראות פוסטים שחברי פייסבוק תויגו בהם או שהגיבו להם).

הבדיקה הזו היא לא מדעית או מייצגת בשום צורה. זה סנאפשוט רנדומלי של איך נראה הניוזפיד של בן אדם אחד, בזמנים ובמקום שנבחרו בצורה שרירותית לחלוטין (התעוררתי ב-5 בבוקר, הילדים עדיין ישנו, ולא היה לי שום דבר טוב יותר לעשות). יכול להיות שאצל משתמשים אחרים, במקומות אחרים או בזמנים אחרים התוצאות היו נראות אחרת לחלוטין, צריך ניסוי אמיתי על מנת להשיב על כך.

אבל הבדיקה כן מאששת את מה שהרגשתי כשגללתי בפיד בשבועות האחרונים: שיש שם הרבה פחות תוכן שמעניין אותי, והרבה יותר תוכן לא רצוי שפייסבוק, מסיבותיה שלה, מנסה לדחוף לי. זה אולי נשמע כמו תלונה, אבל אלו דווקא חדשות מצוינות (בשבילנו, לא בשביל פייסבוק).

 מקור וקרדיט :  עומר כביר , כלכליסט

  כיצד להגביר את יעילות  החשיפה בפייסבוק ?

אינטראקציה בחתך זמן

על מנת ליצור נאמנות של העוקבים/חברים אחרי הדף שלכם או הטיים-ליין שלכם יש צורך שתגיבו ותשתפו לפחות במשך שלושה חודשים . רק רצף  עקבי של אינטראקציה מצדכם יבטיח שתראו שוב ושוב פוסטים מאותו מקור/גורם.


שיתוף אקראי שלכם בדף מסויים בפייסבוק או בטיים-ליין של חבר/עוקב לא מבטיח מעקב יציב וקבוע אחר פוסטים בדף מסויים או בטיים-ליין מסויים בפייסבוק. כאמור, כדי ליצור זרימת מידע יציבה מאותו מקור/דף/טיים-ליין בפייסבוק יש לבצע במשך שלושה חודשים פעילות של אינטראקציה , לייקים לצד שיתוף וגם לכתוב תגובות. 

מקור

אחד הפתרונות להגברת  חשיפה בקבוצות פייסבוק , זה לבקש  מהחברים להירשם לניוזלטר שבועי mailchimp) 

תובנות של  מנהלי קבוצות פייסבוק לנתונים : נועה להב  , מנהלת קבוצת חדשנות  טכנולוגית בחינוך בפייסבוק  

עוד טיפים:

-ללמד את האנשים לעקוב אחריך ב See first או וגם להגדיר את הנוטיפקציות בקבוצה.

-לייצר טראפיק בתגובות (כתבתי למעלה בהקשר של תיוג) סמוך ככל האפשר למועד הפרסום. בפוסטים שאני מעלה ב"פינות" שנותנות חשיפה לאדם מסויים, אני מתאמת איתו מתי נוח לו שאעלה את הפוסט והוא יהיה פנוי להיכנס להגיב ולשתף. לחלק מהפוסטים שחשוב לי לתת להם במה (הרשמות למיטאפים למשל), אני באופן פרואקטיבי שולחת לחטיבה במשרד החינוך  שיכנסו ויגיבו.

תובנות של  מנהלי קבוצות פייסבוק לנתונים :

נועה להב  , מנהלת קבוצת חדשנות  טכנולוגית בחינוך בפייסבוק  

קצת על קבוצות  בפייסבוק

"להבין טוב טוב איזה סוג קבוצות יש, איזה פיצ'רים יכולים למלא תפקיד בקבוצה (ובכלל, שווה להתנסות בפיצ'רים חדשים כי פייסבוק מנסה לקדם אותם, אז זה עוזר בחשיפה), לדעת לקרוא את האנליטיקות, ולעבוד "חכם".

 אצלנו בקהילה למשל, לקחנו מחשבה מודעת שאני אהיה "הפנים" שלה ולא עמוד מסויים. גם כי פרופילים אישיים יותר נחשפים וגם כי אנשים מתחברים לאנשים. החסרון הגדול: צריך לאהוב את זה מאוד וזה ממש לא מתאים לכל אחד. אין לי הפרדה בין העבודה לפרטי בפייס. עלי זה משפיע בהקשר של פוסטים חברתיים/פוליטים שאני לא מפרסמת, למרות שזה באמת אישי שלי, איתן היה מגבה אותי בלי שום ספק אם היתה בעיה. "

 ראו גם :

פייסבוק חושפת: כך תשיגו יותר חשיפה אורגנית לסרטונים שלכם – טרגטת

מדוע האלגוריתם של אינסטגרם יעיל יותר מאשר זה של פייסבוק ?

בכל הנוגע ל engagement, אינסטגרם מקדימה את הפייסבוק  בשנת אור ומאפשרת חשיפה הרבה יותר טובה לפוסטים שאתה מעוניין לעקוב אחריהם .

לאלגוריתם של  האינסטגרם יש את המאפיינים הבאים:

• תעדוף פוסטים עם מספר הלייקים הגבוה ביותר

• תעדוף פוסטים מאוד עדכניים (נוצר תוך דקות מרגע כניסת משתמש)

• מתעדף פוסטים מפרופילים שהמשתמש מקיים איתם בדרך כלל מעקב עקבי

• מתעדף פוסטים מהאשטאגים שהמשתמש עוקב אחריהם

• מדי פעם מציג פוסטים עם מעורבות רבה מפרופיל ושימוש בהאשטאגים שהמשתמש אינו עוקב אחריהם

• מתייחס באופן שווה לתוכן המותגים ולתכנים של הצרכנים

מקור

יעילות האלגוריתם של אינסטגרם

האלגוריתם  של אינסטגרם בוחן את המעורבות בפוסט מיד בדקות הראשונות, וגם כעבור 15-20 דקות וגם כעבור שעה. ככל שתהיה יותר תנועה של לייקים ותגובות על הפוסט בטווחי הסבב הללו, כך גדל הסיכוי שהפוסט ייהפך לפעיל, בעל חשיפה אורגנית גבוהה ואפילו ויראלי.

אינסטגרם מציינת כי הליכי ההפצה שלה אינם מוגדרים על ידי אלגוריתם אחד.

"לאינסטגרם אין אלגוריתם אחד שמפקח על מה שאנשים עושים ולא רואים באפליקציה. אנו משתמשים במגוון אלגוריתמים, מסווגים ותהליכים, כל אחד עם מטרה משלו "

אינסטגרם מסבירה שכמו פייסבוק, היא יישמה כמה אלגוריתמים משולבים מכיוון שזרם התוכן נהיה יותר מדי  עמוס  מבחינת הניווט עבור כל משתמש

מקור

פייסבוק : בעיית חוסר השליטה בתגובות

 קבוצות של מתנגדי חיסונים מינפו רשתות חברתיות על מנת לגייס אנשים חדשים ולהפיץ טענות שגויות או שקריות על חיסונים /

חוקרי פייסבוק הזהירו שתגובות על פוסטים הקשורים לחיסונים – לעתים קרובות פוסטים שכללו עובדות מהסוג שפייסבוק ניסתה לקדם – התמלאו תגובות נגד התחסנות וחיסונים שנועדו לחתור תחת המסר – כך מראים מסמכים פנימיים של החברה שהגיעו לידי "וול סטריט ג'ורנל". התגובות נעו מהתנגדות אישית ועד תיאוריות קונספירציה ותיאורים שגויים.

עובדים בפייסבוק סימנו בעבר את נושא התגובות על פוסטים כבעיה לא מטופלת – כך לדברי עובד לשעבר בחברה וכן המסמכים שהגיעו לידי וול סטריט ג'ורנל. מחקר מ־2018 ו־2019 מצא שהתגובות על הפוסטים היו "מקור מרכזי לדיסאינפורמציה, אפילו על מאמרים שלכאורה לא מעוררים מחלוקות".

 אחד מהחוקרים הצביע על כך שיכולתה של החברה לזהות תוכן בתגובות הייתה "גרועה בשפה האנגלית, ובפועל בלתי קיימת בכל שפה אחרת".

מקור וקרדיט : כתבה בעיתון גלובס, תרגום  מאנגלית ,  שפורסם במקור בWSJ

  • באילו רשתות חברתיות יש  יותר תועלות מקצועיות

מבחינתי כמידען ואיש חינוך,  התועלות המקצועיות הגבוהות ביותר מגיעות לא בהכרח מפייסבוק או אינסטגרם אלא מהרשתות החברתיות הפחות מרכזיות כגון טוויטר , פינטרסט,   Reddit  

היתרון המקצועי של טוויטר הוא שאתה  יכול לעקוב אחר תגיות נושא  hashtags ולהיות מנוי עליהן ולא רק על אנשים

Twitter hashtag tracker – Get all the insights – Tweet Binder

תובנות של  מנהלי קבוצות פייסבוק לנתונים :

נועה להב  , מנהלת קבוצת חדשנות  טכנולוגית בחינוך בפייסבוק  

"טיפ מעולה! תכל'ס, הכניסה שלי לטוויטר היתה נקודת מפנה מאוד משמעותית בקריירה שלי. בתחום החינוך יש גם twitter chats, שאני לא יודעת אם יש במגזרים אחרים את זה. יש גם חשבון שמישהי פתחה שמרכז הרבה צ'אטים."

היתרונות  של מעקב נושאי בטוויטר

מהם נושאי טוויטר? Twitter Topics 

 נושאי טוויטר (  (Twitter Topics  מאפשרים למשתמשים לקבל תוכן המבוסס על נושאים ספציפיים המוצעים ברשימות  הנושאים של טוויטר . לדוגמה, משתמש עשוי לבחור לקבל יותר תוכן בנושא אבטחת סייבר, מתכוני בישול ולמידה מרחוק.

כאשר המשתמש יעקוב אחר נושאים אלה, הוא יתחיל לראות ציוצים רגילים ( ולעתים גם ציוצים מקודמים ) ואירועים הקשורים לנושאים אלה בפיד שלו.

מקור

ראו גם :

Twitter Topics: How to Use It

צוברי מידע (אגרגטורים) : היתרונות של רשימות טוויטר (LIST)

נוכח עומס המידע הדיגיטלי האדיר בחיינו הרי כל מי שקשור לעולם המידענות וניהול התוכן הדיגיטלי זקוק לכלי עזר שיסייעו לו לסנן היטב את מקורות המידע . 

טוויטר מהווה מקור מידע מקצועי טוב יותר מכל הרשתות החברתיות כולן

לטוויטר יש מנגנון צבירה דיגיטלי מעולה הנקרא LISTS המאפשר לכם למיין באופן אוטמאטי את המידע המקצועי הזורם לשם עפ"י נושאים וקטגוריות .

אחרי שקבעתם בטוויטר לאיזה צובר מידע דיגיטלי  (LIST) שלכם יזרום מקור המידע המועיל שזיהתם, תקבלו באותו צובר (LIST) עדכונים שוטפים מאות מקור  וגם ממקורות מידע נוספים המתמחים בנושא .

צוברי המידע ה-LIST  הנושאיים הוגדרו מראש על ידי בטוויטר על פי נושאים קישור

ואם מחר אני רוצה , לדוגמא, לדעת מה חדש בתחום הלמידה מרחוק (תחום התמחות נוסף שלי הרבה שנים) אז אני נכנס בטוויטר  לLIST של e-learning ורואה  את רצף העדכונים בנושא למידה מרחוק מהיומיים האחרונים או היום האחרון .

 הנה קישור ישיר לצוברי המידע הנושאיים שלי (LISTS) בטוויטר :

קישור

הרשימות של טוויטר עוזרות לארגן את הפיד גם באופן שוטף. למשל: למעקב אחרי קבוצת אנשים באופן קבוע, אנשי מקצוע בתחום מסוים, אנשים שחיים ופועלים במקום מסוים, ועוד.

אפשר להגדיר את הרשימות כסודיות (רק אתם יכולים לראות אותן), או לשתף עם אנשים שיכולים לעקוב אחריהן גם – וזה יכול להיות שירות של הנגשה או אצירת תוכן."

 מקור

היתרונות של הרשת החברתית חזותית Pinterest

 Pinterest לעתים קרובות מוערכת פחות בהקשר של פלטפורמות מדיה חברתית, למעשה יש לה יותר מ -322 מיליון משתמשים חודשיים. למרות שבסיס המשתמשים הוא בעיקר נשים, אבל שימו לב !!  יותר מ -40% מההרשמות החדשות של- Pinterest  הן  כיום של גברים. למרות שפינטרסט מסווגת כאתר מדיה חברתית, החברה לא רואה את עצמה כך. במקום זאת, פינטרסט מגדירה את עצמה בצדק  כ"מנוע גילוי חזותי "  “visual discovery engine”   שבו משתמשים יכולים למצוא תמונות בכל ההקשרים האפשריים וגם רעיונות חזותיים מעוררי השראה בכל נושא אפשרי .

הנה קישור ללוחות הפינטרסט שלי  ( 2 מיליון משתמשים לחודש !!)

רשת פינטרסט היא פלפטפורמה מתוקשבת אשר 90 אחוז מהפעילות בה היא בעיקרה אצירת תוכן ( curation ). פינטרסט מאפשרת ליצור ולהבנות בקלות תהליך של איסוף , מיון ושיוך פריטי מידע על פי קטגוריות .

מבחינה קוגנטיבית מאפשרת רשת פינטרסט להפחית את העומס הקוגנטיבי בפעולות צבירת המידע ומיון המידע ובכך היא עולה על כל הפלטפורמות האחרות כגון אינסטגרם או פייסבוק .

פינטרסט מאפשרת לאתרים שיש בהם הרבה תוכן, לסדר את התוכן הזה על פי קטגוריות באמצעות הלוחות של פינטרסט; וכך, לאפשר לקוראים לגשת ישירות לקטגוריה המועדפת עליהם במקום לחפש אותה באתר. כמובן שברוב אתרי התוכן יש תפריט שמאפשר לעשות זאת – אך פינטרסט מרחיבה את מספר הקטגוריות האפשריות למספר אינסופי, ומאפשרת ליצור אותן באופן אינטואיטיבי ויצירתי יותר.

בפינטרסט יש 60 מיליארד פריטי מידע , אשר נבחרו וסווגו לקטגוריות של לוחות מידע ע"י אנשים הנוטלים חלק ברשת החברתית של פינטרסט . במידה מסויימת ניתן לתאר תופעה זו כחכמת ההמונים . שום אלגוריתם של גוגל אינו יודע לסווג ביעילות מאות מיליוני פריטי מידע לקטגוריות ברורות וגם ויזואליות .

מנוע החיפוש של פינטרסט מסוג Guided Search’, מבוסס על חיפוש הקשרי ולא בהכרח רק על תשובות בעלות רלבנטיות גבוהה. פינטרס מציג רעיונות בהקשרים שונים סביב החיפוש ובכל מעשיר את תהליך החשיבה של מבצע החיפוש. החיפוש המודרך Guided Search’ מציע רעיונות שונות ומעניינים סביב הנושא .  אנו מקבלים בתוצאות החיפוש מגוון  מסתעף של related terms היוצרים אצלנו סיעור מוחין תוך כדי החיפוש .

Goodreads

 Goodreads היא רשת חברתית מועילה המתמקדת בספרים. חובבי ספרים יכולים להתחבר לתולעי ספרים כמוהם ולשתף את ביקורות הספרים שלהם. האתר מספק גם המלצות על ספרים על סמך היסטוריית הקריאה של המשתמש. משתמשים יכולים להצטרף למועדוני קריאה וירטואליים ולהתרועע עם אנשים בעלי טעם ספרותי דומה לשלהם.

מבחינת קהילות שיתופיות ומידע איכותי ראוי לציין גם את Reddit

ל- Reddit יש שילוב ייחודי של תוכן וקהילה, עם יותר מ -150,000 קהילות המוקדשות לכל נושא שניתן להעלות על הדעת. שיטת ההצבעה של Reddit על כל פוסט היא ייחודית ומאפשרת הפצת  מידע יעילה למדי .

רדיט מארח יותר ממיליון קבוצות שנקראות subreddits, שמתארגנות לפי נושאים – רכיבה על אופניים, ספרים, אספנות , היסטוריה בריאות, מוזיקה, "משפחת סימפסונס" ועוד.

כאשר המשתמשים הרשומים מוסיפים פוסטים חדשים (קישורים או הודעות מלל) לאחד מה-subreddits, כל יתר המשתמשים המכונים redditors יכולים לעשות upvote או downvote לפוסט ובכך לקבוע את מידת האיכות של הפוסט. לכל subreddit יש עמוד ראשי שבו מוצגים הפוסטים החדשים ביותר שנכון לאותו הרגע זכו לדירוג גבוה. יתר המשתמשים רשאים להוסיף תגובות משלהם לכל פוסט. גם עבור כל אחת מהערות ניתן לעשות upvote או downvote  ובאופן זה הקהילה מצליחה לוודא שהתגובות/תשובות הרלוונטיות ביותר מופיעות בדרך כלל בראש העמוד של הפוסט. בעמוד הראשי של רדיט, אשר זוכה בכל יום לכמות הצפיות הרבה ביותר באתר, מוצגים הפוסטים החדשים שזכו לדירוג הגבוה ביותר מכל ה-subreddits באתר.

סיכום

כל שלוש הרשתות החברתיות הפופולריות ביותר כיום נמשכו לעדכון מבוסס אלגוריתם במטרה ליצור חוויות טובות יותר עבור המשתמשים שלהן. הבעיה היא שכל אלגוריתם עובד אחרת. מה שגרוע יותר, הם משתנים כל הזמן, והדבר משפיע על יעילות המעקב שלנו ברשתות החברתיות.

פייסבוק מנסה להשתפר כל הזמן , היא  הגדירה ,אמנם  , לאחרונה שיתופים ותגובות כמעורבות פעילה, מה שאומר – ככל שהפוסטים שלכם מפתחים שיח – כך פייסבוק תחשיב אותם משמעותיים יותר ובהתאם – תתן להם עדיפות בניוז פיד. אבל השינוי עדיין לא ניכר בקבוצות הפייסבוק .

הבעייה שבניגוד לאלגוריתם של טוויטר ואינסטגרם , האלגוריתם של פייסבוק מאד לא יציב , ואין בו עקביות מבחינת הפצת הפוסטים , לפעמים אתה רואה 2 אחוז מהפוסטים של חברי קבוצת פייסבוק ולפעמים רק 20 אחוז . 

מה שכן , אם יש לך חברים בקבוצה , ברוב המקרים תראה את הפוסט שלהם בפיד שלך .

אם אתם זקוקים למידע  ממוקד יותר , אל תוותרו על טוויטר . אלגוריתם ההמלצות של יוטיוב נחשב לאחד המתוחכמים והיעילים בשוק. הוא לוקח בחשבון שורה של משתנים – כולל קליקים, זמני צפייה, לייקים ודיסלייקים, תגובות וגם איכות הצפייה עצמה

הצמיחה הרבה ביותר, אחרי TikTok היא של Instagram , ויש נהירה  של משתמשים לא מעטים מפייסבוק לאינסטגרם בשנתיים האחרונות , לרבות משתמשים מבוגרים יותר שהיו פעילים בפייסבוק ועתה עוברים ל Instagram. לעומת זאת , המשתמשים הצעירים יותר של אינסטגראם ( דור Z ) שהיו פעילים שם עוברים ל TikTok

העתיד צופן בחובו מעבר לרשתות חברתיות  במינוי שנתי , כגון  טוויטר BLUE  אשר יאפשר יעילות גבוה יותר בחשיפה ובמעקב וגם חווית קריאה טובה יותר.  

כל התובנות שליקטתי כאן עשויות להשתנות תוך שנה , כי פייסבוק משנים ומכיילים כל הזמן את האלגוריתם שלהם ויכול להיות שהם יתנו אולי מענה לבעיות שהעלתי כאן .

"ב-2019 ציין פילוסוף הרשת לב מנוביץ', כי פייסבוק ואינסטגרם הם בעצם הגופים עם הכי הרבה ידע לגבי פעילות תרבותית אנושית שהיו אי פעם. "יש להם את כל העושר הזה – מעולם לא היה כל כך הרבה מידע על פעילות תרבותית אנושית. אבל מה הם עושים עם כל המידע הזה? הם שואלים רק שאלה אחת: איך למכור לנו משהו".

 נספח

בשנה האחרונה ביקשתי לבדוק מה היא באמת האפקטיביות של הרשתות החברתיות בין ערוצי ההפצה האחרים שלי ( ניוזלטרים, בלוגים ) .

התקנתי גוגל-אנליטקס בכל האתרים והבלוגים שלי והפעלתי כלים ממוחשבים של פייסבוק וטוויטר למדידת ה Engagement של הפוסטים השונים בקבוצות ובדפים.

כמו כן התחלתי לנטר גם כמה דפי פייסבוק של עמיתים , כגון הדף של פרופסור דוד אסף ( אוניברסיטת תל אביב ) , הדף  הבינלאומי של המידענית טארה קלישין (Tara Calishain) גם בפייסבוק וגם בטוויטרהדף של פורטל מס"ע  בפייסבוק המפעיל גם ניוזלטר ( מכון מופ"ת).

מבחינה מתודולוגית יש לעמיתים אלו גם בלוגים נפוצים מאוד בארץ ובעולם.

המדידה שלי התבססה בעיקרה על אינטרקציה אקטיבית

  • כתיבת תגובה
  • שיתוף
  • לייק

לא מדדתי אינטרקציה פסיבית

  • צפייה שקטה בפוסט
  • צפייה שקטה בסרטון
  • קליק על קישור

הממצאים

הניטור שלי נמשך ברציפות כמעט שנה ולהלן הממצאים :

בדפים היעודים בפייסבוק , כגון דף רגעים היסטוריים ,  מגזין הקישורים הסמויים מן העין , והגורם האנושי הגיע שיעור הצפייה אחר תכנים חדשים ל4% .

בטיים-ליין שלי הגיע שיעור הצפייה אחר התכנים חדשים  ל2% .

בקבוצת הפייסבוק שאני מנהל ( ניהול תוכן דיגיטלי עם 7,000 חברים) הגיע שיעור הצפייה  הממוצע ל6% .

בדף הטוויטר שלי הגיע שיעור הצפייה  ל25%.

בדפי הפינטרסט שלי , שהם בעיקרם פוסטים ויזואליים , הגיע שיעור התפוצה ל70% .

תוצאות דומות פחות או יותר קיבלתי מעמיתי שמנהלים גם הם בלוגים ודפים בפייסבוק ובטוויטר .

מקור


כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *