TIKTEK-רשת חברתית ללימודים לתלמידים בחטיבות ביניים ובתי ספר תיכונים

2478

 הקדמה

עיקרי דברים מתוך הכתבה של ליאור דטל , כתב החינוך המעולה של עיתון דה-מרקר , וגם כמה השלמות שלנו .

TIKTEK מאפשרת לתלמידים טובים לעזור לחבריהם על ידי העלאת פתרונות לשאלות במקצועות הלימוד שהם חזקים בהם.

"תיקתק" היא דוגמא למיזם פרטי מוצלח כתהליך חינוכי משלים, שכן היא מנצלת את הטכנולוגיה ואת היותה חוץ מוסדית כדי לענות על צרכים שמערכת החינוך הפורמלית מתקשה בהם – קשרים בין תלמידים החוצים בתי ספר.

תיקתק הוקמה כעמותה במטרה לסגור את פערי החינוך בישראל. לפי הגדרתה, זוהי רשת חברתית ייעודית לתלמידי ישראל לשם יצירת שיח על תכנים לימודיים ועידוד המצוינות. לצד מייסדי תיקתק — הפועלים בהתנדבות — היא מעסיקה כ–25 עובדים האחראים על בקרת התוכן באתר. רוב התוכן מוזן לאתר על ידי מתנדבים (כ–30 אלף ב–2020), המגיעים מקשת רחבה של האוכלוסייה, ובהם תלמידים, סטודנטים, אקדמאים ועובדים בענף ההיי־טק.

ה"סוס הכסוף" ז"ל עזר רבות לתלמידים

השימוש באתר פשוט: התלמידים מציינים באיזו שכבה הם לומדים וכן את שמו של ספר הלימוד, מספר העמוד והשאלה. אם קיים פתרון — הוא מוצג להם באופן מיידי בצירוף הסבר; אם לא, השאלה מופנית לקהילה שבאתר, הכוללת תלמידים, סטודנטים, מורים ואף גמלאים. התשובות עוברות בקרת איכות על ידי צוות של עורכים, והתלמידים עצמם יכולים לפתוח דיון סביב כל פתרון, וכן לדרג אותו.

כך למשל, אחד המתנדבים הפעילים ביותר באתר, המכונה "סוס כסוף", היה גמלאי שסייע לתלמידים לפתור יותר מ–3,000 תרגילים מורכבים בפיזיקה ובהנדסה עד למותו ב–2019. "הוא היה אהוד ונערץ על התלמידים. עד היום תלמידים נעזרים בתשובות שלו ומעריכים את עבודתו", אומר גפן.

השימוש של התלמידים באתר מאפשר לתיקתק להפיק בזמן אמת מידע שהיה יכול להועיל למערכת החינוך, וחלקו לא נגיש גם עבור משרד החינוך, כמו באילו נושאים תלמידים מתקשים בכל אחד מתחומי הלימוד, מה מעכב אותם ואיזה פתרון הם מבינים טוב יותר מאחרים. את הנתונים האלה עובדי תיקתק יכולים להפיק עבור כל מקצוע בכל שכבת גיל, ולפלג אותם לפי מקום מגוריהם.

"זה מכרה זהב שמונח על פני הקרקע, ואף אחד לא אוסף אותו", אומר דן לוי. "זה משאב שאין כדוגמתו בכל העולם".

אראל: "המון תלמידים מחפשים עזרה. לפעמים חסרה להם רק חתיכה אחת בפאזל, אבל כשהם נכנסים לאתרים של משרד החינוך הם מקבלים הרצאה של שעתיים, ואצלנו הם מקבלים יחס אישי ומהיר מהקהילה. למשרד החינוך יש רצון טוב, אבל קשה להתווכח עם המספרים. מספר התלמידים שמשתמשים בשירות שלנו גדול בהרבה ממספר הגולשים באתרים של משרד החינוך".

"לא ניקח גרוש משום ילד"

אחד האתגרים הגדולים ביותר עבור המיזם הוא הצד הכלכלי. ב–2020 הסתכמו ההוצאות של העמותה בכ–800 אלף שקל, שהושקעו בעיקר בתפעול האתר, בעוד ההכנסות הסתכמו בכ–400 אלף שקל בלבד.

אתם לא גובים תשלום ממשתמשים או מפרסומות?

דן לוי: "יש לנו משימה חברתית. לא ניקח גרוש משום ילד. אנחנו גם מאמינים שמידע לימודי צריך להיות חופשי בכל העולם. לכן גם אין פרסומות. אי־אפשר לחנך באווירה מסחרית. זה לא מתאים".

מה מקור ההכנסות?

אראל: "עיקר המימון מגיע מאיתנו, היזמים. לאורך הדרך היו גופים שתרמו, אבל לצערנו מדובר בתרומות מזדמנות. אנחנו עמלים על פיתוח האתר, ותוך כדי כך מחפשים מקורות מימון".

מה לגבי תמיכה מטעם משרד החינוך?

"הקמנו מיזם של תלמידים מצטיינים בבתי ספר, שתורמים תכנים לאתר ומקבלים ליווי שלנו, וקבוצות של מתנדבים בחברות היי־טק פועלים באתר. ניסינו לעניין את משרדי הממשלה הרלוונטיים. ציפינו שיתמכו בנו, כי אנחנו מספקים שירות שמוכיח את עצמו בכך שהוא מצליח לצמצם את הפערים הלימודיים, תורם לכלל התלמידים וגם מסייע למצטיינים לפרוח. זו הצלחה חינוכית אדירה בעלות סמלית ביחס לתוכניות אחרות של הממשלה. ציפינו שמשרד החינוך ייקח חסות על פרויקט כזה, אבל זה לא קרה. עיקר הקושי שלנו הוא מול הממסד". 

מקור וקרדיט ,ליאור דטל , עיתון דה-מרקר ,  20 לאוגוסט 2021 ( קישור )

כתובת האינטרנט של הפרוייקט החינוכי ( קישור)

ראו גם :

"מאפיין בולט נוסף של המודל הליברלי הבא לידי ביטוי ב"תיקתק", הוא החינוך למצוינות ולהצלחת המצוינים – "מריטוקרטיה". אחת הסיסמאות שמקודמת באתר היא "בתיקתק המצטיינים מובילים את הקהילה", ואכן, תלמידים מצטיינים הם אוכלוסיית יעד, כיוון שהם עשויים להפוך לפותרים מתנדבים, או לחברים פעילים המבקרים פתרונות של אחרים ומתקנים במידת הצורך. הפלטפורמה האינטרנטית מקלה על תלמידים המצטיינים בלימודים אך סובלים מעוינות והתנכלויות של תלמידים בבית הספר, לתת ביטוי לכשרונם ולקבל משוב חיובי התורם להם. כאמור, מנגנון הדירוג של המשתמשים ופינת פתרונות מצטיינים שבועית הינם אמצעים של הקהילה לעודד משתמשים להצטיין."

מקור : יניב לוי

חינוך אזרחי בקהילה חברתית פרטית: ניתוח המקרה של "תיקתק "יניב לוי – ירושלים תשע"ו ,  ( קישור)

· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *