במבט לאחור: הלמידה מרחוק בתקופת הקורונה , היבטים טכנולוגיים , היערכות נכונה של מדינות ופלטפורמות שהצליחו יותר

1348

 הקדמת עורך האתר , עמי סלנט, מידען  

אולי עוד מוקדם לסכם את ההיערכות של מדינות ובתי ספר בתקופת הקורונה , בכל זאת, ניסיתי לרכז כמה תובנות כאן בסקירה , כי למיטב ידיעתי ,  משרד החינוך בישראל ובתי ספר כמעט ולא הפיקו לקחים לטובת שיפור ויצירת חדשנות בהליכי הלמידה המסורתית בעקבות הקורונה , וגם לא המשיכו להטמיע מהלכים חדשניים שהבליחו והצליחו בתקופת הקורונה.

השבוע אני מקווה לפרסם גם את החלק השני : במבט לאחור : הלמידה מרחוק בתקופת הקורונה , היבטים פדגוגיים ותפיסות חדשניות

 עיקרי דברים

  • בבתי ספר ברחבי העולם המעבר ללמידה מרחוק התנהל בכבדות רבה  ובחוסר ארגון , במוסדות הסיניים ,לעומת זאת, היה המעבר ללמידה מרחוק לא פחות ממדהים.
  • משרד החינוך הדרום-קוריאני פעל במהירות ובשיטתיות בשני ערוצים מקבילים : פיתוח והתאמת פלטפורמות מקוונות א-סינכרונית ותמיכה והדרכה שיטתית לכל אורך הדרך במורים שנאלצו ללמד מרחוק.
  • השכנה הותיקה שלנו מדרום , מצרים , יזמה מהלך אסטרטגי בשיתוף חברות בהונג קונג והטמיעה באופן נרחב  פלטפורמה מקוונת ללמידה חברתית המבוססת על רשת חברתית   (EDMODO ) אשר מוטמעת בכל רחבי העולם בהיקף גדול מאוד ( 100 מיליון משתמשים !!) .
  •  אחד ההישגים מעוררי ההשארה של אסטוניה הוא הספרייה הלאומית של השיעורים המקוונים שקיימת בה. עוד ב-2016 העמידה מערכת החינוך במדינה 20 אלף שיעורים מקוונים לרשות המורים המלמדים מרחוק.
  • מבחינת למידה מרחוק הרי כל מערכות החינוך בעולם ( ובוודאי בישראל ) יכולות לראות בנורבגיה דוגמא ולהפיק לקחים כי בתי ספר ציבוריים בנורבגיה עשו שימוש בלמידה מרחוק עוד לפני פרוץ המגפה כדבר שבשגרה. כבר לפני כעשור גיבשו הנורבגים תוכניות לימודים חדשניות מותאמות ללמידה מרחוק ואפשרו לבתי הספר ליישם אותן באופן הדרגתי באמצעות יישומים מקוונים שפיתחו חברות EDTECH בנורבגיה .כבר לפני כמה שנים הנורבגים פיתחו באופן שיטתי פלטפורמה מקוונת ארצית לתכנים דיגיטליים ולמאגרי מידע מקוונים בשם FEIDE

הסקירה המלאה עלפי חתך של מדינות שהתמודדו נכון עם למידה מרחוק במהלך הקורונה

3,163  ק"מ מפה יש מקום שיודע איך עושים הוראה מרחוק נכון

מאת : יסמין לוי

אסטוניה אינה מדינה עשירה וגם אינה ניצבת בחזית הטכנולוגית, אך היא מובילה ביישום פלטפורמות דיגיטליות לחינוך. לכן, כשהופיעה הקורונה לא נתפסו שם עם המכנסיים למטה

אני מבקשת להפנות זרקור למדינה קטנה שקוצרת שבחים בעניין מכל העולם: אסטוניה. הרפובליקה הבלטית הזו אינה מדינה עשירה וגם אינה ניצבת בחזית הטכנולוגית העולמית, אך היא מובילה ביישום פלטפורמות ניהול דיגיטליות כבר יותר מעשור. בזמן שמדינות רבות לא ידעו מהיכן להתחיל, אסטוניה כבר היתה ערוכה בכל פרמטר. היא גם מדורגת חמישית באירופה בהשקעת משאבים בחינוך ובלמידה מרחוק אחרי דנמרק, שוודיה, בלגיה ופינלנד.

השפעת הקורונה על החינוך אינה גזירה משמיים. ניתן להגיע לתוצאות המהפנטות של אסטוניה אם ניהול חכם וסדר עדיפויות יחליפו את העיסוק הכרוני במתן שוחד לחרדים בסוגיית לימודי ליבה ואת ההשקעה בתפיסות משיחיות שמובילות לחורבן הדור הבא ולא מובילות אותו קדימה. אסטוניה אמנם אינה חתומה על אקזיטים של מיליארדי דולרים בהיי-טק, אך עוד בשנות התשעים הפנימה ממשלתה כי עליה להשקיע בתשתית אינטרנטית בכל בתי הספר ולעודד מורים לשלב כלים דיגיטליים בשיעורים. לשם כך, הושקעו משאבים בהקמת מערך לימוד דיגיטלי ולפני מספר שנים אף עבר בה חוק שמחייב את כל ספרי הלימוד להיות מונגשים אונליין.

תוכנית "ProgeTiger", שהושקה באסטוניה ב-2012, היא מודל שאפתני ויצירתי שמגדיר מחדש את ארגז כלים הדרוש להצלחה בלמידה מרחוק. כחלק ממנה לומדים הילדים ובני הנוער מדעי המחשב ומשלבים טכנולוגיה בצורותיה השונות, בהתאם לגילם, מגיל הגן ועד סיום לימודיהם; אנשי החינוך מקבלים הכשרה דיגיטלית מקיפה בדגש על תקשורת והעברת מידע ומשוב ברור; הם גם זוכים בעצמאות יוצאת דופן בתכנון תוכנית הלימודים, מה שמגדיל את אחריותם ומחוייבותם כלפי התלמידים. והתוצאות? אסטוניה מדורגת כיום שלישית בעולם במדעים אחרי סינגפור ויפן ומקום תשיעי בעולם במתמטיקה.

את התמונה נשלים בהשוואה בשכר המורים, משום שבאסטוניה הוא גדל ב-50% בחמש השנים האחרונות. כמדינה שמכירה מקרוב מצבי חירום, ישראל היתה יכולה והיתה צריכה להיערך ללמידה מרחוק הרבה לפני שהקורונה החלה לשבש את חיינו. כעת, היא צריכה לפתח מודל מאפס ולהתחיל לשפר אותו תוך כדי תנועה באמצעות משובים (מורים ותלמידים יחד), כפי שעושים באסטוניה. שם, אין ביטולים או דחיות של שיעורים בזום, יש הקפדה על לוח זמנים מוגדר וברור שמאפשר שגרה, ויש גם מחשבה על החשש הלגיטימי של הורים משינויים. הם ניטרלו זאת באמצעות מענה יעיל אונליין להורים וייעוץ כיצד להתמודד עם האתגרים הדיגיטליים.

אחד ההישגים מעוררי ההשארה של אסטוניה הוא הספרייה הלאומית של השיעורים המקוונים שקיימת בה. עוד ב-2016 העמידה מערכת החינוך במדינה 20 אלף שיעורים מקוונים לרשות המורים המלמדים מרחוק. הם הוקלטו בידי טובי המורים וחשופים ברשת גם לאנשי מקצוע שממשיכים לשפרם. אצלנו, המורים המותשים מלמדים בזום את השיעור הפרונטלי שנהגו להעביר במרחב הפיזי. 

חצי שנה לפרוץ הקורונה, מערכת החינוך בישראל חסרת אונים עם הזום-כלום. הכישלון הפדגוגי הזה הוא סכנה לדורות. מערכת חינוך שלא מממשת את הפוטנציאל שלה תוביל אותנו לנסיגה הרסנית וכנראה גם בלתי הפיכה לילדי דור הקורונה. 

מקור וקרדיט : יסמין לוי

סין

מאת : יעל עינב , המתגוררת בסין

עשרה ימים לקח לסינים להיערך למציאות החדשה שכפתה הקורונה, ומאז הכל תיקתק כמו שעון: 24 אלף קורסים בחינם, פורטל שסיפק חומרים דיגיטליים ותמך בו זמנית ב-50 מיליון תלמידים – ואזרחים ממושמעים

בשנה שעברה, כשהמדינה נכנסה לסגר, נמצאו רבים בדרכים. מי שנתקע בערים רחוקות, התקשה לחזור, וילדים ומורים רבים היו מפוזרים ברחבי סין. משרד החינוך הסיני הגיב במהירות, וקרא לכל בתי הספר והאוניברסיטאות להיערך ללמידה מרחוק. בנוסף, הורה המשרד לחברות האינטרנט הגדולות לפתוח את האפליקציות שלהן בחינם. היתה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה הסינית, שבה ניתן היתר לפעילות אונליין רחבת היקף במערכת החינוך הסיני הרשמית והממוסדת.

בבתי ספר ברחבי העולם המעבר ללמידה מרחוק התנהל בכבדות רבה  ובחוסר ארגון , במוסדות הסיניים לעומת זאת היה המעבר ללמידה מרחוק לא פחות ממדהים. תחת הסלוגן "Suspending Classes without Stopping  Learning" נדחתה החזרה ללימודים מהחופשה בכשבועיים, שבהם התארגנו כ–15 מיליון מורים, כמו גם מרצים בכ–2,700 מוסדות להשכלה גבוהה, למעבר מלא ללמידה מרחוק.

כבר ב–4 בפברואר  2020 פירסם משרד החינוך הסיני הנחיות מפורטות ללמידה מרחוק. משרד  החינוך הסיני הציע 22 פלטפורומות אונליין למוסדות החינוך ולמוסדות להשכלה גבוהה השונים, כולל 24 אלף קורסים בחינם. משרד החינוך השיק פורטל, שסיפק חומרים דיגיטליים לבתי הספר כדי ללמד אונליין, והיה מסוגל לתמוך ב–50 מיליון תלמידים בו זמנית. עד מאי נרשמו בפורטל 2 מיליארד כניסות של תלמידים, המפוזרים על פני 31 פרובינציות.

העובדה שהאפליקציות המסחריות של חברות פרטיות הועמדו לרשות משרד החינוך והתלמידים בחינם איפשרה למידה מרחוק, תוך שימוש באמצעים מתקדמים. החברות הוסיפו אלפי שרתים, ובכך איפשרו למערכת החינוך להתארגן. גם הטלוויזה החלה בשידור תוכניות חינוכיות, שאיפשרו לתלמידים ללמוד כבר מראשית הסגר. בחסות הווירוס נכנסה למערכת החינוך הסינית בסערה קידמה טכנולוגית, שתשרת את מערכת החינוך גם בעתיד.

החינוך בסין נמצא בראש סולם העדיפויות של ההורים, שמקדישים לכך הרבה מזמנם ומכספם. כבר מגיל שלוש, מתחילים ההורים לתכנן את המסלול שיוביל את ילדיהם להצלחה במבחן הגאו קאו האימתני, עם סיום לימודיו בכיתה י"ב, ויקבע — להערכת ההורים — את המשך חייו וחיי משפחתו. נושא ההמשכיות בחינוך עמד בראש מעיניהם גם בשיא המשבר. הדבר היחיד שהאט את הקצב היה ההכרזה של משרד החינוך על דחיית מבחני הגאו קאו מיוני ליולי, דחייה ראשונה בהיסטוריה מאז הוכרז על המבחן ב–1977.

מקור וקרדיט : יעל עינב , המתגוררת בסין

דרום קוריאה

משרד החינוך הדרום-קוריאני פעל במהירות ובשיטתיות בשני ערוצים מקבילים:

  • רתימת החברות הטכנולוגיות הגדולות בדרום קוריאה לפיתוח מהיר של פלטפורמות א-סינכרוניות ללמידה מרחוק כאשר כל אחת מפלטפורמות מקוונות אלו נדרשה להשתלב עם הפורטל הפדגוגי הדיגיטלי  הכלל ארצי שהתחילו שם לפתח עוד בשנת 1966 (EDUNET and CHLS systems).
  • תמיכה נרחבת, שיטתית ומעמיקה במורים שנאלצו ללמד מרחוק בעת מגיפת הקורונה .  יוזמת ‘Teacher On’ בדרום קוריאה הביאה להקמת של 10,000 קהילות מתוקשבות של מורים בהן המורים יכולים לשתף , לייעץ ול החליף ידע מעשי עם מורים עמיתים מכל רחבי דרום קוריאה

Source

יפאן

ביפאן חלק מבתי הספר ממשיכים  עדיין באופן חלקי  ללמוד מרחוק , אך  משרד החינוך שם פיתח פלטפורמה מקוונת  נפלאה המאפשרת לתלמידים לא רק ללמוד בצורה מקוונת אלא גם פעיליות חברתיות , מיפגשים חברתיים וטיולים וירטואליים . היפאנים מודעים לכך שלא ניתן רק לשנע תכנים  דיגיטליים בלמידה מרחוק אלא צריך גם ליזום פעילות הפוגתית לתלמידים באינטרנט .

מקור: Japan takes school trips online for the pandemic

 המצרים הלכו על מהלך אסטרטגי בחינוך

משרד החינוך המצרי The Ministry of Education and Technical Education (MOETE חתם על הסכם עם  חברת EDMODO  שנרכשה לפני שנתיים ע"י  חברה סינית בהונג קונג ,  על הטמעת פלטפורמת EDMODO בכל בתי הספר והאוניברסיטאות במצרים . מדובר בפלטפורמה מקוונת ללמידה חברתית המבוססת על רשת חברתית והיא מוטמעת בכל רחבי העולם בהיקף גדול מאוד ( 100 מיליון משתמשים !!) .

ההסכם עם הסינים מבטיח הטמעה של הפלטפורמה המקוונת בכל רחבי מצרים , ל22 מיליון תלמידים וסטודנטים .

משלת סין העניקה למצרים מענק כספי של מאות מיליוני דולרים לצורך יישום הפרוייקט בכל רחבי מצרים .

מקורDaily News Egypt

September 8, 2020

הונג קונג

משרד החינוך בהונג קונג ביצע שני מהלכים אסטרטגיים חשובים :

  • פיתוח פורטל חינוכי עצום כבר בשנת 2012 , הכולל מאות אלפי חומרי למידה דיגיטליים  על פי נושאים ועל פי חתך כיתות

כתובת הפורטל ( הגרסה באנגלית)

Hong Kong, Education Bureau’s One-Stop Portal for Teaching and Learning Resources​,  (הגרסה הסינית)

  • עידוד חברות מקומיות  בהונג קונג לרכוש את פלטפורמת EDMODO האמריקאית , המשך פיתוחה בצורה נמרצת והטמעתה לכל תלמידי בתי ספר בהונג קונג .

ישראל

מרחב מלווה מקצוע בתקופת הקורונה

אחד ההישגים של הלמידה מרחוק הוא טיפוח מרחב מלווה מקצוע ע"י משרד החינוך (סביבות ענן לחינוך)חטיבת הטמעת טכנולוגיות, משרד החינוך.

מדובר על פעילות פיתוח והטמעה שמעט מדינות בעולם השכילו לממש ולהטמיע בצורה מערכתית .

המרחבים מלווי המקצוע בישראל מתפתחים כל הזמן ובתקופת מגיפת הקורונה בהחלט נותנים מענה פדגוגי ותקשובי ראוי למורים ולתלמידים בבתי הספר .

"מרחב מלווה מקצוע" הוא סביבה אישית לארגון, תכנון וניהול ההוראה-למידה-הערכה.

ניתן להקים את המרחב במערכת ניהול הלמידה Moodle (מוודל) או בסביבות הענן לחינוך של גוגל ומיקרוסופט.

במידה רבה ההישג הוא בזכות פעילותה הנמרצת של יעל צמח גרינשפון מנהלת תחום ידע וסביבות ענן לחינוך בחטיבת הטמעת טכנולוגיות במשרד החינוך ( וגם מנהל החטיבה קובי רפאלי ), התוצאה המבורכת היא חיבור 3300 בתי ספר בישראל לסביבות ענן לחינוך. בחודשים האחרונים ניכרת בישראל ירידה של שימוש בפלטפורמה הסינכרונית ZOOM ועלייה בשימוש בפלטפורמות של מרחבי מלווי מקצוע.

 בזכות  מנהיגותו של  קובי רפאלי  , מנהל  חטיבת הטמעת טכנולוגיות  במשרד החינוך ,   שתי סביבות ענן : גוגל קלאסרום  ומיקרוסופט  TEAM  פעלו בשנה האחרונה הרבה מעבר לפלטפורמה טכנולוגית. זו  הפעה סביבת למידה לכל דבר המקלה על המורים והתלמידים בכל ההיבטים ובהחלט נותנת מוטיבציה למורים ללמד בשילוב אמצעים חווייתיים.

מקור

ללמוד מנורבגיה

מבחינת למידה מרחוק הרי כל מערכות החינוך בעולם ( ובוודאי בישראל ) יכולות לראות בה דוגמא ולהפיק לקחים כי בתי ספר ציבוריים בנורבגיה עשו שימוש בלמידה מרחוק עוד לפני פרוץ המגפה כדבר שבשגרה. כבר לפני כעשור גיבשו הנורבגים תוכניות לימודים חדשניות מותאמות ללמידה מרחוק ואפשרו לבתי הספר ליישם אותן באופן הדרגתי באמצעות יישומים מקוונים שפיתחו חברות EDTECH בנורבגיה .

כבר לפני כמה שנים הנורבגים פיתחו באופן שיטתי פלטפורמה מקוונת ארצית לתכנים דיגיטליים ולמאגרי מידע מקוונים בשם FEIDE

 מעבר לכך,  בנורבגיה התפתחו הכי הרבה חברות EDTECH ללמידה מקוונת  כמו  Kahoot!

וגם פלטפורמה מקוונת ללימוד מתמטיקה מרחוק בשם Kikora

בקישור כאן רשימת היישומים ללמידה מקוונת שפיתחו חברות בנורבגיה,  A highly digitalised school system has helped Norway to quickly succeed with home schooling. Here are some of the companies making e-learning possible

בדומה לנורבגיה יש לעודד גם בישראל התפתחות של חברות EDTECH שיעסקו הן בפיתוח פלטפורמות מקוונות מותאמות לחינוך והן בפיתוח מערכות משולבות של תכנים דיגיטליים ללמידה עם פלטפורמות מקוונות לבתי הספר .

 פלטפורמות שהצליחו יותר בלמידה מרחוק

 במקום הראשון :

גוגל קלאסרום

מורים רבים בעולם (וגם מרצים באנגליה ובארה"ב) נטשו במהלך סגרי הקורונה  את הזום ועברו לגוגל קלאסרום . הסיבה העיקרית היא ההכרה בחשיבותה הגוברת של פלטפורמה אסינכרונית בלמידה מקוונת .

"הזרם" כפורום כיתתי מקוון לרב-שיח

 קל יותר עתה להפוך את "הזרם" בגוגל קלאסרום לפורום כיתתי שאינו קשור רק למטלות מקוונות אלא גם לרב-שיח כיתתי בין המורה לתלמידיו   ("זרם" – "זירת ההתרחשות", כאן ניתנות המטלות, המשימות, הקישורים וההודעות. )

תלמידים יכולים לפרסם פוסטים ולהגיב – בזרם המרכזי, התלמידים יוכלו ליזום פרסום בעצמם וגם להגיב לפרסומים של אחרים.

ניתן לקיים מיפגש סינכרוני של לומדים בשעה מסויימת בתוך פורום "הזרם" , מיפגש סינכרוני לא חייב להיות בוידיאו/מצלמות וידיאו של המחשב , הוא יכול להיות טקסטואלי בתוך פורום הזרם, כפי שאני נוהג במשך שנים בקורסים ובהשתלמויות שלי .

במקום השני :

TEAMS של מיקרוסופט

"הכול במקום אחד" Microsoft Teams מרחב עבודה משותף מרכזי הן בארגונים הן בחינוך. מאפיינים אותו עבודת צוות שיתופית, צ'אטים, וידאו, שיתוף מסמכים ואינטגרציות לכלים אחרים במערך כלים מאוחד, כל זאת כדי לקדם את הפרודוקטיביות של המשתמשים.

במקום השלישי :

EDMODO

אודות פלטפורמת  EDMODO  ללמידה מרחוק ( ללא ספק החמצה של מערכת החינוך בישראל !! )

הפלטפורמה המקוונת  EDMODO היא שילוב מוצלח בין רשת חברתית ומערכת לניהול למידה מקוונת לכיתה וירטואלית.

בבסיס הרעיון של היזמים עומד הקונספט של שילוב כלים חברתיים בצורה בטוחה בשיטות לימוד שונות. ההנחה היא כי עד היום כולם תמיד מחוברים בכל מקום בצורה כזו או אחרת אך שנכנסים לכיתה כללי המשחק משתנים ואין שום שיתוף דווקא במקום שצריך את השיתוף בצורה משמעותית ביותר – בלמידה (אור דניאל).

הפלטפורמה המקוונת של EDMODO היא האהודה ביותר על המורים בארה"ב וגם בעוד עשרות מדינות בעיקר בזכות המימשק האינטואיטיבי שלה והאפשרות לשלב רשת חברתית בניהול הכיתה הוירטואלית.

היקף משתמשים בבתי הספר ברחבי העולם : 100 מיליון !!

במקום הרביעי

CLASS E

לא בכדי נבחרה פלטפורמת  CLASS E כפלטפורמת הלמידה הדיגיטלית והמקוונת של בית הספר הוירטואלי  הישראלי  ma.com  וזאת לאחר התנסות עם כל הפלטפורמות המקוונות אחרות הקיימות בעולם ובישראל . ההתנסות היתה של מובילי בית הספר הוירטואלי, קבוצת תלמידים נסיינים והמורים שאמורים ללמד שם.

תוצאות הניסוי מוכיחות כי  CLASS E  מחוללת למידה אינטראקטיבית המביאה להטמעה מהירה ואיכותית יותר של תכני הלימוד.

למעשה , לא מדובר במערכת LMS רגילה כגון MOODLE אלא במחולל למידה מקוון שמאפשרת למורים לארגן ולייצר בקלות ובפשטות מערכי שיעור אינטרקטיבים מלאי עניין ומעצימי השתתפות. . 

פלטפורמות מקוונות ללמידה מקוונת : CLASS E, מחולל למידה מקוון ישראלי

מדוע פלטפורמת  MOODLE לא נכללת ברשימה ?

פלפורמת MOODLE היא מערכת LMS עם יסודות פדגוגיים מאוד טובים ומוצקים אך  הUX שלה נמוך מאוד ומרבית הלומדים/משתלמים לא אוהבים אותה. מגרסה לגרסה היא משתפרת מבחינת כלים ומבחינה פדגוגית אך  בעית הUX נותרה בעינה.

 מדוע פלטפורמת הזום לא נכללה ברשימה ?

בדמיונם האוטופי, היוצרים של Zoom דמיינו חדרי ישיבות, משתתפים יושבים ליד המחשבים עם חליפות ועניבות, בגרות נפשית ויכולת שליטה עצמית.

"זום הוא לא מוצר שמיועד להוראה. קשה מאוד לייצר דרכו חלל רגשי, קשר אנושי, חום או כימיה. אפילו המיקרו-תנועות של הפנים לא נקלטות מהמסך" ( ד"ר יובל דרור)

 עייפות זום בלמידה מרחוק

אם נחשוב על זה, תלמיד מתעייף הרבה יותר מקשר עין עם קבוצת תלמידים מאשר בישיבה בכיתה מול מורה אחת. אפילו כאשר עוברים לצפייה במצגת, יש תמיד צ'אט שמתאפשר במקביל ומסיט את המחשבה לערוץ אחר. עוד ערוץ, עוד אנרגיה.  הילדים שלנו, מסתבר, נדרשים למשמעת ברזל…

מקור

סיבה מרכזית לעייפות זום היא עומס של תקשורת בוידאו על המוח. ספציפית, מה שמקשה עלינו זה קרבה רבה מדי של פנים אנושיות לאורך זמן: אנחנו נמצאים באינטראקציה עם בני אדם אחרים, פנים אל מול פנים, באופן צמוד מדי ביחס לקרבה המציאותית. בשיחה מציאותית המרחק הרבה יותר גדול. 


כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *