תובנות שנשאו עמם המורים מהלמידה מרחוק בחודשי סגרי הקורונה לכיתות הרגילות בביה"ס

1633

תיחקר , למד וגיבש : עמי סלנט , עורך האתר ידע סקרנות דיגיטלית

נקודות עיקריות

  • "גוגל קלאסרום ממשיך לשמש אותי כסביבת למידה, אני מקפידה להעלות לשם משימות לביצוע פעם בשבוע.
  • אני לא נפרדת מהלוח המקוון השיתופי
  • למרות שאני לא חסידה  גדולה של למידה מרחוק , דווקא את הלוח השיתופי המקוון  מסוג PADLET  אני ממשיכה ליישם בכיתות בהן אני מלמדת לשון בבי"ה"ס
  • במהלך הלמידה מרחוק גילינו את הכלי האולטימטיבי ושמו genial.ly ואני משתמשת בו גם בכיתה הרגילה בביה"ס . השימוש בכלי הזה נותן לי כיום אפשרות להוספת אינטראקטיביות לתכנים  שאני מעבירה  בכיתה.
  • גם בכיתות הרגילות אני מפעילה את התלמידים באמצעות  בפורום המקוון של הגוגל-קלאסרום ( "הזרם" )
  • למדתי ליצור תכנים דיגיטליים למתווים סינכרוני וא-סיכנרוני ואני מנסה להמשיך בכיוון זה. 

מבוא

במארס 2020 כל המורים ותלמידי בתי הספר עברו ללמידה מרחוק. המדינה אפילו השקיעה מאות מיליוני שקלים ברכישת מחשבים לבתי הספר ולתלמידים – אבל לא עשתה שום דבר מעבר לכך כדי שמערך הלמידה מרחוק ייהפך לעשיר ואטרקטיבי יותר. ההשקעה בתכני הלימוד עצמם נותרה נמוכה מאוד – כ-35 מיליון שקל בלבד. הדלות של תכני הלמידה מרחוק אילצה את המורים להשתמש בעיקר בזום.

כיום , ניתן לומר,  כי ברמה המערכתית לא למדה מערכת החינוך דבר וחצי דבר מתקופת הקורונה וגם לא הפיקה לקחים (מקור),  אך ברמה האישית  ,בכל זאת , היו מורות ומורים שלמדו , והפיקו תובנות מהחודשים הארוכים  בהם נדרשו ללמד מרחוק .

שוחחתי עם כמה עשרות מורים ומורות שלימדו מרחוק ועתה חזרו ללמד באופן מסורתי בכיתות והנה כמה תובנות ולקחים שאותם מורים מיישמים עתה גם בכיתות המסורתיות בביה"ס .

והנה השאלה שביקשתי מהם/מהן לענות  ולשלוח לי תשובות :

אילו דברים/תהליכים/כלים חיוביים  חדשים שנחשפת אליהם בתקופת הלמידה מרחוק את שואפת להטמיע בכיתה הרגילה/קורס רגיל ( לא בהכרח רק בגבולות הפיזיות של קירות אלא גם במרחב האינטרנטי או בשיטות הוראה שנחשפת אליהם בלמידה מרחוק  או תהליכים אחרים )

עכשיו כשחזרנו ללמידה פנים אל פנים בתי הספר, האם אתם עדיין משתמשים בכלים הטכנולוגיים שליוו אותנו לאורך השנה האחרונה? אם כן, באילו כלים ואיך? ואם לא, למה לא?

המורה שגית חדד , ביה"ס יסודי , נתניה

"גוגל קלאסרום ממשיך לשמש אותי כסביבת למידה, אני מקפידה להעלות לשם משימות לביצוע פעם בשבוע.

ממשיכה להשתמש ב- Canva כסביבת למידה, ולפחות משימה אחת בשבוע התלמידים מבצעים שם."

בשאר הכלים פחות בגלל חוסר זמינות של אמצעי קצה ללומדים.

גם מורים נוספים , ביניהם גם מרצים במכללות, ציינו כי המשיכו ללמד באמצעות  גוגל קלאסרום  במתכונת א-סינכרונית . הסיבה העיקרית היא ההכרה בחשיבותה הגוברת של פלטפורמה אסינכרונית בלמידה מקוונת 

השילוב בין יכולת להעלות מטלות ובין הפורום ("זרם" ) של הגוגל קלאסרום מאפשר לי להמשיך ביצירת סביבת למידה מתוקשבת פעילה וישימה מעבר לשעות ההוראה הפרונטליות בכיתה ( המורה מיכל , חט"ב , מרכז הארץ) .

המורה ענת , ביה"ס יסודי בדרום הארץ

" מהלמידה מרחוק למדתי כמה שהילדים – בבית ספר יסודי – לא יודעים כיצד לארגן את הלמידה שלהם באמצעות האמצעים הדיגיטאליים. ולכך יש השלכות גם על פיתוח מיומנויות של למידה עצמאית תוך שימוש מושכל גם במידע שזמין לתלמידים על הרשתות. מכאן, כמו שעיקר עבודתנו בהוראה המסורתית היא ללמד את הילדים מיומנויות למידה וכיצד ללמוד, כך גם צריך לעשות על הדיגיטל."

 לעבוד עם קבוצות תלמידים

דווקא הרכיב שהפך להיות מזוהה בשיח הציבורי עם ההוראה מרחוק – מפגשים  סינכרוניים אונליין בפורום של הכיתה כולה – נתפס בעיני המורים כרכיב שצריך להתקיים בשכיחות הנמוכה ביותר ובחלק קטן מהזמן בלבד. הרכיב שנחשב לפופולרי ביותר וכנראה גם למועיל ביותר הוא רכיב של עבודת המורה עם קבוצות של תלמידים, כאשר התלמידים נבחרים עפ"י קריטריונים לפי שיקול דעתו של המורה (למשל: מידת השליטה בחומר הנלמד, קבוצה העובדת על פרויקט מסוים וכו').

המורה עידית , חט"ב , מרכז הארץ

"ראיתי כי בתקופת הלמידה מרחוק התלמידים אוהבים לעבוד בשיתופיות מקוונת , יצרתי אז  בלמידה מרחוק  בגוגל קלאסרום צוותי למידה מקוונים משותפים של תלמידים שלמדו באמצעות פורומים מקוונים בצורה אסינכרונית . ביקשתי כל פעם מצוותי הלמידה להיפגש יחדיו בפורום המקוון . כיום אני ממשיכה שיטה זו גם כיום בכיתה הרגילה"

בתקופת הלמידה מרחוק למדתי כיצד ליצור יחידות לימוד קצרות יותר ומקוונות (עצמאיות – המסוגלות לעמוד בפני עצמן) עם קישורים למצבים אוטנטיים .  אני מנסה להמשיך בכיוון זה , למרות שהשקעת הזמן כאן היא גדולה מאוד. לכן , אני מנסה לשתף פעולה עם מורות נוספות בהתמודדות עם אתגר זה.

אני לא נפרדת מהלוח המקוון השיתופי

 המורה דלית , ביה"ס תיכון , צפון ארץ

עד לקורונה לא הכרתי בכלל את הרעיון של לוח שיתופי מקוון , ולמרות שאני לא חסידה  גדולה של למידה מרחוק , דווקא את הלוח השיתופי המקוון  מסוג PADLET  אני ממשיכה ליישם בכיתות בהן אני מלמדת לשון  בבי"ה"ס . היישום  Padlet  מאפשר יצירת קיר שיתופי מקוון, חינמי, פשוט ונוח לשימוש של המורים  , והתלמידים בכל זמן ובכל מקום. אני יכולה  ליצור מגוון משימות לתלמידים, תוך הצגת תהליך העבודה, תוך צירוף של קבצים שונים החל מקבצי תמלילן וכלה בסרטונים או בצילום עצמי בווידאו.

תירגול מיומנויות בלמידה עצמאית: היא נתנה לתלמידים מאגר מגוון של קישורים לאירועים ודמויות היסטוריות – קטעי מידע, פודקטסטים וסרטונים. הם התבקשו לבחור אירוע או דמות, לנסח 5 עובדות חשובות ולהכין תוצר כמו חידון, משחק, סרטון, ציור, קומיקס – שיספר על מה שלמדו למי שלא מכיר. את  התוצרים הם התבקשו להעלות ללוח שיתופי (padlet). השעה השבועית הפכה לשעות של תמיכה, עזרה, משוב על הטיוטות… שלא לדבר על המשובים האישיים.

תכונות חדשות ב – Padlet המאפשרות לו לשמש גם כלי הערכה כמותית. הכלי מאפשר מעתה להצביע על פתקים שנוספו לקיר ולתת לכל פתק דירוג או ציון. כך ניתן לראות כמה משתמשים אוהבים פוסט מסויים ובאיזה מידה. כל זה נעשה באמצעות ההגדרה החדשה "תגובות" ב – Padlet. הצבעה על פתקים לחיוב או לשלילה ניתן לעשות באמצעות אייקון אגודל. אייקון "אהבתי" מאפשר להראות שאתה אוהב פתק. אייקון כוכב מאפשר לתת דירוג כוכבים בין אחד לחמישה לכל פתק. אייקון ״ציון״ מאפשר לתת לכל פתק ציון על סולם מותאם אישית מראש (0-20 או 0-100).

המורה א. א. ביה"ס יסודי, מרכז הארץ

אני יכולה לומר שהלמידה מרחוק גרמה לכך שהמחנכות הבינו את ההכרח ללמד בצורה דיפרנציאלית וזה משהו שלקחו לכיתה. אסביר , בלמידה מרחוק חילקנו את הכיתה לקבוצות קטנות לפי רמות. המורות ראו את השונות הגדולה בין הילדים ואת ההכרח להתאים את התכנים ודרך הלימוד לכל קבוצה . הן גם ראו כמה הילדים מתקדמים כשהם מקבלים מענה מתאים. וכמה כולם חווים הצלחות ועניין כי הם מקבלים אתגרים המתאימים להם. ההבנה הזו המשיכה איתם והן מלמדות הרבה יותר בצורה מותאמת.

המורה  א.ב . ביה"ס יסודי , צפון הארץ

אני מדגיש שתקופת הקורונה והלמידה מרחוק יצרה הזדמנות פז להעביר את התפקידים בין כל באי המתקן שנקרא בית ספר בין אם הוא פעיל פיזית ובין אם הוא פעיל וירטואלית. זו ההזדמנות להיות שותף ללא השתייכות לסטטוס. זה מניב הרבה יותר מאשר הוראה-למידה-בחינה.

 המורה ד.ר. רכזת תקשוב , חט"ב , מרכז הארץ

לגבי דרכי הוראה : אני חושבת שהקורונה נתנה לנו – יותר נכון למנהלים/מפקחים/ מובילי המערכת- הזדמנות לשבור את קירות הכתה. למידה בקפסולות, למידה מרחוק ( חושבת שבהחלט לא צריך לנטוש בבת אחת את הלמידה מרחוק אלא לשלב בין שתיהן). בשטח, כרגע, זה לא קורה.  בבת אחת נזרקנו אחורה למערכות ולשיטות הלימוד המסורתיות. היום לימדתי 6 שעות עם 40 תלמידים בכתה. כאילו לא היתה מעולם קורונה. מבאס.

רונית  , מורה בביה"ס יסודי

מצער שלא המשיכו בקו שהתפתח בקורונה. כל המערכת עברה שינוי והיה צריך להמשיך באותו קו. ההרגשה שחזרו אחורה .

 המורה יערה , חטיבת ביניים

"מעידה על תלמידי כיתתי. חלק גדול (מדי) מהילדים הושפע לרעה מהחזרה לשגרה, יותר ממה שהשפיעה עליהם השנה וחצי האחרונות, על כל השינויים וההגבלות שהיו בה."

מורים כיצרני תכנים דיגיטליים

נראה שבתחומים אחרים הקשורים ללמידה מרחוק הופקו לקחים מהפעם הקודמת. העיקרי שבהם הוא הכנת מערכי שיעור לפורמט זה, שאינם העתק אחד לאחד של החומרים שנלמדו עד כה בכיתה הפיזית.. זה אומר יצירת תכנים דיגיטליים למתווים סינכרוני וא-סיכנרוני. 

דנה , מורה בבית ספר תיכון בצפון

במהלך הלמידה מרחוק גילינו את הכלי האולטימטיבי ושמו genial.ly ואני משתמשת בו גם בכיתה הרגילה בביה"ס . השימוש בכלי הזה נותן לי כיום אפשרות להוספת אינטראקטיביות לתכנים  שאני מעבירה  בכיתה : קישורים, מעבר בין עמודים, הצגת טקסט מרחף ועוד. תבניות מעוצבות מוכנות בכלי genial.ly  מאפשרות  לי ליצוק בהן תוכן ולבצע שינויים בעיצוב ע"פ הצורך.

ב"למידה מרחוק היה חשוב לנו מאוד לטעת בלומדים תחושת מסוגלות גם בבחירת דרכי הלמידה וגם בכלים הטכנולוגיים, לכן כדאי להמשיך גם כיום לבסס כלים טכנולוגיים שמשפיעים על התחושה הזאת, וכמובן לחזק אותה ( יניב סננס, ביה"ס תיכון ).

המורה יעל , ביה"ס תיכון

מכיוון שהמצב הרגשי-חברתי של תלמידים והישגיהם בלימודים משפיעים אלה על אלה ומושפעים הדדית, חשוב לי להמשיך לעודד את הלומדים גם בכיתות הרגילות באמצעות  בפורום המקוון של הכיתה הוירטואלית ( אם זה ב"זרם " של גוגל קלאסרום או בפורום הכיתתי בMOODLE או בקבוצת פייסבוק)

במקום סיכום , אני מביא את  התובנות החשובות של טליה גרינבלט -קולודני

"אם יש דבר אחד שלמדנו מהקורונה, הוא שהחיבור האנושי חיוני לאיכות החיים שלנו, וגם ללמידה משמעותית. עם המעבר לעולם היברידי, טכנולוגיה לא צריכה להחליף את מערכות היחסים והתקשורת האנושית, היא צריכה להעצים ולהעשיר אותן. המציאות של ריחוק חברתי, זמן מסך מוגבר ואי וודאות גוברת רק הדגישה את הצורך להציב מחדש את האנושיות שלנו במרכז."

"אנחנו זקוקות לכלים דיגיטליים שמקרבים בינינו, שמייצרים חוויות משמעותיות ומחזקים את הזהות ותחושת השייכות שלנו. בזכות הטכנולוגיה, היום כל אחת יכולה ללמוד מהמוחות הטובים בעולם, מכל מקום ובכל זמן. אבל כשמפתחים כלים חדשים ללמידה, חשוב לזכור את התכלית: לספק חוויית למידה משמעותית ואפקטיבית לכולם ( טליה גרינבלט-קולודני) .

כדי שלמידה תתרחש, הלומדים והלומדות צריכים להיות פעילים בתהליך. למידה בקבוצות קטנות, השתתפות פעילה, פתרון בעיות עם עמיתים ורפלקציה, כולם הוכחו כגורמים המסייעים ללמידה משמעותית לטווח ארוך (טליה גרינבלט-קולדוני).

עידן הלמידה ההיברידית כבר כאן והוא מזמן יותר גמישות, יצירתיות וביקורתיות ובעיקר מדרבן אותנו להמשיך ולשאוף לשיפור מתמיד. ה

קצת על טליה: אשת חינוך, מומחית בלמידה והוראה דיגיטלית ומובילה את השותפויות הגלובליות ב Engageli –  פלטפורמה חדשנית שנבנתה מאפס לטובת למידה והוראה.

מקור

אני תקווה שעבודות בחינוך לתואר שני ואולי גם עבודות דוקטורט יבדקו יותר לעומק את שאלת המחקר שעוררתי לגבי  ההשפעה של תקופת הלמידה מרחוק על המסוגלות של המורות/מורים בישראל ( עמי סלנט).  
· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *