מרחב מלווה מקצוע בתקופת הקורונה : תמונת מצב 2021

1588

חקר , ליקט וערך : עמי סלנט , מידען

אחד ההישגים של הלמידה מרחוק הוא טיפוח מרחב מלווה מקצוע ע"י משרד החינוך (סביבות ענן לחינוך) , חטיבת הטמעת טכנולוגיות, משרד החינוך.

מדובר על פעילות פיתוח והטמעה שמעט מדינות בעולם השכילו לממש ולהטמיע בצורה מערכתית .

המרחבים מלווי המקצוע בישראל מתפתחים כל הזמן ובתקופת מגיפת הקורונה בהחלט נותנים מענה פדגוגי ותקשובי ראוי למורים ולתלמידים בבתי הספר .

"מרחב מלווה מקצוע" הוא סביבה אישית לארגון, תכנון וניהול ההוראה-למידה-הערכה.

ניתן להקים את המרחב במערכת ניהול הלמידה Moodle (מוודל) או בסביבות הענן לחינוך של גוגל ומיקרוסופט.

במידה רבה ההישג הוא בזכות פעילותה הנמרצת של יעל צמח גרינשפון מנהלת תחום ידע וסביבות ענן לחינוך בחטיבת הטמעת טכנולוגיות במשרד החינוך ( וגם מנהל החטיבה קובי רפאלי ), התוצאה המבורכת היא חיבור 3300 בתי ספר בישראל לסביבות ענן לחינוך. בחודשים האחרונים ניכרת בישראל ירידה של שימוש בפלטפורמה הסינכרונית ZOOM ועלייה בשימוש בפלטפורמות של מרחבי מלווי מקצוע.

מאפיינים עיקריים של מרחבי מלווי המקצוע 2000-2001 :


כל מורה יכול לארגן את תוכני הלמידה באתר מלווה מקצוע. אתר זה יכול להופיע בפורטל בית ספרי, בסביבות הענן של ,Google הענן של Microsoft Office 365, בסביבות Moodle בית ספרי או ב Moodle-של משרד החינוך.

לאתר מלווה מקצוע שבנו המורים בתחום הדעת בתקופת הקורונה יש כמה מאפיינים חשובים של ארגון התכנים :

א. בבתי ספר (עדיין לא ברובם, אבל מתחילה להיות מודעות לכך) התכנים באתר מאורגנים באופן לוגי, לדוגמה: באמצעות יצירת עץ נושאים או הצגת תכנים רלוונטיים במועד המתאים לשלב הלמידה.
ב. העשרת תכנים : האתר כולל קישורים למדיה, לדוגמה: ספר דיגיטלי, משחק, יישום, מאגר סרטונים וכדומה.

שתי סביבות מקוונות התפתחו במיוחד בתקופת ממגיפת הקורונה והלמידה מרחוק :

סביבות ענן גוגל ומיקרוסופט מספקים בשנה האחרונה הרבה מעבר לפלטפורמה טכנולוגית. זו סביבת למידה לכל דבר המקלה על המורים והתלמידים בכל ההיבטים ובהחלט נותנת מוטיבציה למורים ללמד בשילוב אמצעים חווייתיים.

Microsoft Teams for Education


אם נבקש מהתלמידים, המורים וההורים לתת ציון ללמידה מרחוק, אפשר לנחש שאצל רובם הוא יהיה טעון שיפור. זה לא רק בגלל תשתיות תקשורת בעייתיות, ניתוקים וסיר הלחץ שכולנו שוחים בו עכשיו בבית. הבעיה שורשית ועמוקה יותר: כיתה מקוונת לא אמורה להיות העתק-הדבק של הכיתה הפיזית; שעות של בהייה במורים מדברים דרך מסך ZOOM לא מוציאות מהילדים שלנו את המיטב. סביבת הלימודים של מיקרוסופט, שקיבלה דחיפה משמעותית בימי הקורונה, מוכיחה שאפשר גם אחרת.

לא בכדי נחשבת הגרסה החינוכית של Teams – Microsoft Teams for Education – לפלטפורמת הלמידה המתקדמת בעולם. היא לא מסתפקת בהעברת ידע, אלא מעודדת סקרנות, יצירתיות, למידה עצמאית ומעורבות של התלמידים בכיתה – מרכיבים קריטיים לשיפור ההישגים ולאיכות הפדגוגיה, שלאו דווקא באים לידי ביטוי בשיעור הפרונטלי הסינכרוני בזום.

הכלים המובילים של Teams

הפיצ'רים של Teams מקנים יכולות עבודה משותפת, כלי נגישות מתקדמים, למידה סינכרונית וא-סינכרונית, אפשרויות תצוגה מגוונות (מצב "ביחד", Together Mode, (למשל, ממקם את כולם בחדר וירטואלי אחד כמו כיתת לימוד, חדר ישיבות ועוד, שבו מותר אפילו ללחוץ ידיים) וזימון והצטרפות לשיעורים ישירות מהיומן (כן, לא צריך לחכות ללינק הספציפי מהמורה בוואטסאפ). הנה כמה יישומים מיוחדים, שתורמים לחוויית לימודים ייחודית דרך הפלטפורמה הזאת:

תובנות: המורים יכולים לראות מתי כל תלמיד נכנס למערכת, קרא, למד, שיתף והגיש את החומר. כך הם יכולים להתאים אישית לתלמיד את אופן הלמידה (לומדים באיזו שעה הכי נוח לו להתרכז, מה הכי מתאים לו ומה פחות "מדבר" אליו).

מטלות: המורים יכולים להקצות מטלות ובחנים ברמה קבוצתית או פרטנית, ולקבל חזרה את המשימות יחד עם סטטוס התקדמות התלמידים.

מחברת כיתה: כל תלמיד והמחברת הדיגיטלית שלו. החומר נשמר במקום אחד, מתועד ומאורגן, עם אפשרות לשלב סרטונים, מצגות, בחנים והודעות קוליות.

תקשורת: ניתן לשלוח הודעות, סטיקרים ואימוג'ים, לנהל דיונים, לצרף קבצים, להריץ בקלות סקרים ומבחנים בתוך המערכת ולקיים שיחות צ'ט אישיות. היישומים האלה, יחד עם כלי משחק חינוכיים של מיינקראפט, מעשירים את הלמידה והופכים אותה לרלוונטית יותר לעולמם של התלמידים.

שטח פרטי בענן: לכל משתמש מוקצה אזור פרטי בנפח אחסון עצום של עד 5 טרה-בייט. העובדה שהפלטפורמה כולה מתנהלת בענן מאובטח שלא על חשבון גודל הזיכרון הלוקלי, דרך הדאטה-סנטרים של מיקרוסופט (אחד מהם יוקם לראשונה בשנה הקרובה בישראל), היא אחד מיתרונותיה הגדולים.
קפיצה של 400% בכמות המשתמשים

את Microsoft Teams השיקה מיקרוסופט ב-2017 כהרחבה לחבילת שירותי הענן Office365. במקור זוהי פלטפורמת תקשורת המשלבת צ'ט, פגישות וידאו, אחסון קבצים ואינטגרציה בין יישומים. הגרסה החינוכית של Teams הגיעה מאוחר יותר, ועם פרוץ הקורונה זינקו היקפי השימוש בה בקצב מסחרר: מ-30 אלף מורים ותלמידים בישראל במרץ 2020 ל-120 אלף בתוך שבועיים. כיום עומד מספר המשתמשים בארץ על יותר מ-180 אלף, ויותר ממאה מיליון בעולם ( מקור ).

חגיגת משוב !במרחב של TEAMS

כאשר תלמיד מצליח במשימה אפשר לתת לו משוב בצורה מלבבת בפלטפורמה כך שכל הכיתה רואה את הציון לשבח בצורה ויזואלית ע"י מטר כוכבים שזוהרים

And finally, we wanted to create something lovable and fun to celebrate the hard work a student has done when they submit their work for feedback.

מקור

הסביבה הדיגיטלית שלי – מרחב מלווה מקצוע ב- Google Classroom

מורים רבים בעולם (וגם מרצים באנגליה ובארה"ב) נוטשים את הזום ועוברים לגוגל קלאסרום . הסיבה העיקרית היא ההכרה בחשיבותה הגוברת של פלטפורמה אסינכרונית בלמידה מקוונת .

בכל שנה מפרסמת Jane Hart סקר שמדרג את 200 הכלים הפופולאריים ללמידה. מעניין לראות כי Google Classroom מזנקת 121 (!!) מקומות לעומת סקר קודם למקום ה 15.

השיפור העיקרי בחודשים האחרונים הוא האינטגרציה בין הגוגל MEET ובין הגוגל קלאסרום .

"הזרם" כפורום כיתתי מקוון לרב-שיח

קל יותר עתה להפוך את "הזרם" בגוגל קלאסרום לפורום כיתתי שאינו קשור רק למטלות מקוונות אלא גם לרב-שיח כיתתי בין המורה לתלמידיו ("זרם" – "זירת ההתרחשות", כאן ניתנות המטלות, המשימות, הקישורים וההודעות. )

תלמידים יכולים לפרסם פוסטים ולהגיב – בזרם המרכזי, התלמידים יוכלו ליזום פרסום בעצמם וגם להגיב לפרסומים של אחרים.
ניתן לקיים מיפגש סינכרוני של לומדים בשעה מסויימת בתוך פורום "הזרם" , מיפגש סינכרוני לא חייב להיות בוידיאו/מצלמות וידיאו של המחשב , הוא יכול להיות טקסטואלי בתוך פורום הזרם, כפי שאני נוהג במשך שנים בקורסים ובהשתלמויות שלי .

עצות וטיפים לניהול כיתה בסביבות ענן לחינוך גוגל ומיקרוסופט:

מרחבים מלווי מקצוע – גוגל סייטס


מרחב מלווה מקצוע בגוגל סייטס , כיתה ב'

מרחב מלווה מקצוע בגוגל סייטס , כיתה ה'
מרחב כיתתי מבוסס גוגל סייטס
מאגר משימות אסניכרוניות בתחומי המקצוע, ביה"ס יסודי שבילי רעות

ויש גם מרחב מלווה מקצוע בפלטפורמת TIK TAK

מרחב כיתה ו1 – בית ספר אלונים, פרדס חנה

מרחב פיזיטלי כמרחב כיתתי דיגיטלי

ורד בן דור : " היי עמי מעבירה לך מרחב פיזיטלי שבניתי ללמידה סינכרונית וא-סינכרונית ללימודי חלל בבית ספר שמונה שנתי א-ח, חלק מהיחידה הייתה בנויה על שיעורים סינכרונים אותם העבירו התלמידים. חלק מיוזמה שהייתי רוצה לקדם לשלב לימודי חלל לתלמידים בכיתות א-ח בדגש על למידה רב תחומית. ביחידה שבנתי אפשר לראות ציר מארגן לכל שכבת גיל: שכבת א-ב מערכת השמש שכבת ג' מופעי ירח שכבת ד' לוויינים שכבת ה שעון שמש שכבת ו פיתוחים והמצאות בחלל שכבת ז' פיתוחים ורעיונות לחקר מאדים שכבת ח הכנת מנה מתוך תפריט של מסעדה על מאדים. מקווה שתהנה- הילדים עדיין עובדים על התוצרים😊"

קישור

ראו גם : מצגת של יעל נזר " מרחבי למידה דיסציפלינריים בסביבה מתוקשבת"

וגם מרחב מלווה מקצוע מועיל בפלטפורמת MOODLE

עברית על הרצף השש שנתי הסביבת MOODLE , מרחבי הוראה , למידה , תרגול והערכה (קישור ) . תודה ליעל נזר!!


הגדרות תצורת מרחב הלימוד ב-Moodle – הדרכה

הוספת תצוגת תיקיית קבצים ב-Moodle של משרד החינוך – הדרכה

הסביבה הדיגיטלית שלי – מרחב מלווה מקצוע בסביבות שונות

מרחב מלווה מקצוע – סטנדרט ודגמי הוראה

מרחב מלווה מקצוע מתמטיקה 3 יח' + מרחבי חט"ב

ראו גם :

אתר מלווה נושא/מקצוע – פורטל מס"ע

· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *