הפורומים של Reddit כמקור מידע

1378

חקר, ליקט וערך , עמי סלנט , מידען

 בעקבות הכתבה הזו בימים האחרונים ( הנקמה של צעירי רדיט מאיימת לטלטל את הכלכלה כולה) מצאתי לנכון לעדכן את הידע בנושא  הפורומים של Reddit המשמשים לי כמקור מידע כבר לא מעט זמן .

 מאז 2005 עבר האינטרנט אינספור שינויים ותהפוכות. הפורטלים והפורומים המסורתיים כמעט נעלמו, והרשתות החברתיות, מנועי החיפוש והווידיאו השתלטו על כל חלקה טובה. ובכל זאת, אתר  פורומים  בינלאומי אחד הצליח לשרוד את כל התקופה הזו, נשאר רלוונטי, ואפילו שיגשג וגדל. זהו Reddit,

כשתסתכלו עליו ממש לא תבינו על מה כל המהומה: אי אפשר לתאר את עיצובו אחרת מאשר "מכוער". הוא נראה כמו שריד ארכיאולוגי מימי האינטרנט המוקדמים. העמוד הראשי מורכב מרשימה טקסטואלית ועמוסה של לינקים כחולים, עם חיצים, מספרים ותמונות קטנות ומטושטשות, שמקשה מאוד על מי שמנסה להבין מה קורה שם. העיצוב כולו מהווה התרסה ברורה כלפי ממשקי המשתמש המעוצבים והמודרניים שהאתרים הגדולים בעולם מתהדרים בהם כיום.

ובכל זאת, מדהים לגלות ש־ Reddit מושך כ־234 מיליון מבקרים ייחודיים בחודש – מה שהופך אותו, על פי אתר "אלכסה", לאתר הרביעי הכי פופולרי בארה"ב, והשמיני(!) בעולם כולו. מעליו ברשימה תמצאו רק אימפריות כמו גוגל, פייסבוק, יוטיוב, יאהו, ויקיפדיה ובאיידו הסינית (שגיא כהן, 2017 )

Reddit  הוא אחד מעשרת האתרים הפולריים בעולם , מעין פורום שבו המשתמשים יכולים לשתף פרסומים/מידע בכל נושא  וללא הגבלה. הקוראים מדרגים את הפוסטים וככל שהדירוג גבוה יותר כך ההודעה זוכה לחשיפה גבוהה יותר.

תת-פורומים באתר Reddit :

Subreddits

רדיט מארח יותר ממיליון קבוצות שנקראות subreddits, שמתארגנות לפי נושאים – רכיבה על אופניים, ספרים, אספנות , היסטוריה בריאות, מוזיקה, "משפחת סימפסונס" ועוד.

כאשר המשתמשים הרשומים מוסיפים פוסטים חדשים (קישורים או הודעות מלל) לאחד מה-subreddits, כל יתר המשתמשים המכונים redditors יכולים לעשות upvote או downvote לפוסט ובכך לקבוע את מידת האיכות של הפוסט. לכל subreddit יש עמוד ראשי שבו מוצגים הפוסטים החדשים ביותר שנכון לאותו הרגע זכו לדירוג גבוה. יתר המשתמשים רשאים להוסיף תגובות משלהם לכל פוסט. גם עבור כל אחת מהערות ניתן לעשות upvote או downvote  ובאופן זה הקהילה מצליחה לוודא שהתגובות/תשובות הרלוונטיות ביותר מופיעות בדרך כלל בראש העמוד של הפוסט. בעמוד הראשי של רדיט, אשר זוכה בכל יום לכמות הצפיות הרבה ביותר באתר, מוצגים הפוסטים החדשים שזכו לדירוג הגבוה ביותר מכל ה-subreddits באתר.

פורום ההיסטוריה של  Reddit  כדוגמא

אני עצמי מתחיל את הבוקר בפורום ההיסטוריה של רדיט Reddit  , למרות שיש קבוצות היסטוריה טובות ב Facebook group אף לא אחת מקבוצות ההיסטוריה בפייסבוק אינה מגיעה לרמת העניין של הפורום ב  Reddit  בפורום של רדיט יש מעל 800,000 חברים וניתן למצוא שם צילומים היסטוריים נדירים ממלחמות העולם ראשונה והשנייה ועוד אירועים היסטוריים .

הצבעה ודרוג

אחרי שפוסט כלשהו עלה לאתר, קהל הגולשים מוזמן לדרג אותו. אם אהבתם פוסט מסוים – אתם מצביעים להעלות אותו בדירוג (Upvote), ואם פחות התחברתם, אתם מצביעים להורידו בדירוג (Downvote). הפוסטים שזכו לדירוג הגבוה ביותר יופיעו בסופו של דבר בראש הקטגוריה שלהם, או אפילו בעמוד הראשי של האתר – וכך ייחשפו לכמה שיותר אנשים. וכמובן, אפשר להגיב ולנהל  יונים  ארוכים  וממוקדים  ומסתעפים סביב כל פוסט כזה _(שגיא כהן, 2017 ) להגיע לעמוד הראשי של Reddit נחשב להישג אדיר. פוסטים המדורגים גבוה מגיעים לכל פינות האינטרנט, מהרשתות החברתיות ועד אתרי החדשות הגדולים. קטעים ויראליים רבים החלו את דרכם מהאתר. וכל זה הופך את Reddit לאתר משפיע ורב-עוצמה הרבה יותר אפילו מהנתונים היבשים. התעבורה כל כך גדולה, עד שאתרים קטנים יכולים להפוך בן־לילה לאימפריות (או לחלופין – לקרוס לחלוטין) רק אם מישהו ב־Reddit פירסם לינק שמוביל אליהם.

סוד ההצלחה של Reddit הוא קודם כל תחושת הקהילתיות החזקה והגיבוש בין גרעין הגולשים של האתר, בעיקר אלה שיוצרים את התוכן. יש לאתר שפה משלו, עם ראשי תיבות שלצופה מבחוץ נשמעים זרים ומוזרים (למשל, TIL = היום למדתי). זהו מקום שבו אפשר לצרוך תוכן מעניין להעברת הזמן, ויש לו מסורות ומנהגים, כמו ז'אנר הפוסטים של שאלות ותשובות, שנקרא AMA ("תשאלו אותי הכל"). אנשים עם סיפור חיים מעניין, סלבריטאים או דמויות ידועות מפרסמים פוסט ומזמינים את הגולשים לשאול אותם כל שאלה שעולה על דעתם. ב־2012 אפילו הנשיא ברק אובמה הצטרף לטרנד ופתח באתר שרשור) AMA (שגיא כהן, 2017)

 מעקב ואיסוף מידע

בניגוד לקבוצות פייסבוק ודפי פייסבוק ניתן לעקוב אחרי פורומים של Reddit באמצעות מערכות איסוף מידע מבוססות RSS ומבחינת המידען זה יתרון משמעותי . בנושאים שונים יש קבוצות פייסבוק יותר רציניות בפייסבוק אך קשה לעקוב אחריהן בהעדר תאימות לRSS ( בממוצע אתם רואים בין 2-4 אחוז מהפוסטים בפייסבוק לעומת 100 אחוז מהפוסטים בפורומים של REDDIT.)

תת-פורומים נוספים שאני עוקב אחריהם

תת-פורום מעניין  בנושא מדע ( מצויין)

תת-פורום בנושאי תולדות האמנות (מצויין)

היום למדתי דבר חדש ( מצויין)

היסטוריה מצולמת של מלחמת העולם השנייה ( מצויין)

תת-פורום בנושאי מחשבים טכנולוגיות מידע  ( מצויין)

תת-פורום בנושא למידה מקוונת (חלש)

תת-פורום בנושאי הוראה באנגלית וטיפים להוראה ( בינוני)

תת-פורום בנושא ZOOM  (  מצויין)

 תת-פורום בנושאי חיפוש ואיחזור מידע (קבוצה סגורה)

תת-פורום בנושאי ניהול ידע וניהול מידע ( מצויין)

תת-פורום בנושאי ניהול אתר תוכן בפלטפורמת וורדפרס ( מצויין)

תת -פורום בנושאי תבניות לאתרי וורדפרס ( מצויין) .

שיפורים טכנולוגיים והרחבת מקורות מידע

חברת רדיט (Reddit), המחזיקה ברשת החברתית הפופולרית בעלת אותו השם, הכריזה על רכישת Dubsmash, פלטפורמת סרטונים קצרים חברתית המתחרה באפליקציית טיקטוק (TikTok) הפופולרית, שתישאר יישות עצמאית, אך פתרון הוידאו שלה יוטמע בReddit.

מחקרים וכלי ניתוח

The Pushshift Reddit Dataset

Teachers on Reddit? Exploring contributions and interactions in four teaching-related subreddits

Human-Machine Collaboration for Content Regulation: The Case of Reddit Automoderator

Identifying social roles in reddit using network structure

The Use of Reddit as an Inexpensive Source for High-Quality Data

 The Anatomy of Reddit: An Overview of Academic Research

Lifespan and propagation of information in On-line Social Networks: A case study based on Reddit

Reddit: A Gold Mine for Personality Prediction

נספח

Incredible Reddit Statistics for 2021 (Editor’s Choice)

·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *