בלוגים כמרחב מקוון פרטני לתלמידים גם בתקופת הלמידה מרחוק

2527

חקר, ליקט וערך:  עמי סלנט , עורך האתר " ידע וסקרנות דיגיטלית"

חלק א' : תמונת מצב במערכות חינוך בעולם

חלק ב' : פלטפורמות מקוונות חינמיות

חלק ג' : דגמים ודוגמאות

חלק ד: פרקי הדרכה

אחרי כמה שנים של דעיכה איטית שוב חוזרים הבלוגים החינוכיים כפלטפורמה ללמידה מקוונת בתקופת מגיפת הקורונה . הגורמים העיקריים לתחייה של הבלוגים הלימודיים הם האכזבה מהפלטפורמות הסינכרוניות ללמידה מרחוק (כגון הזום) והכלים המקוונים למינהם ( כן , גם מהפדאלט נמאס לתלמידים וגם מעוד כלים דיגיטליים אינטראקטיביים ).  כך נמצא מראיונות עם קבוצות מיקוד של תלמידים מכל הגילאים.

מהקשר שלי עם מורים בארה"ב , בקנדה ובאוסטרליה אני למד כי הם הפעילו מחדש את פלטפורמות הבלוגים השונים ומצאו כי היא מעוררת עניין וגם תורמת למוטיבציה של התלמידים (וגם הסטודנטים בקורסים המקוונים) .

הכתיבה היא סוגה של למידה יותר אפקטיבית מאשר הסוגה של וידאו והיתרון העיקרי של הבלוגים שהם מאםפשרים אינטראקציה גם בסביבת למידה א- סינכרונית . במקרים רבים התלמידים וגם הסטודנטים מרגישים יותר נינוחים במדיה  מקוונת כתובה מאשר במדיה מקוונת של וידאו. הבלוגים האישיים וגם השיתופיים הופכים להיות מרחב מקוון פרטני ה מעניק ללומדים יותר בטחון כי מדובר במרחב מקוון משלו והוא גם יכול לארגן את חומרי הלמידה על פי תגיות או קטגוריות או תת-נושאים ( מקור).  הבלוגים הלימודיים מאפשרים גם יותר ביטוי עצמי מבחינת התלמיד החושש להתבטא במדיה של הוידאו בלמידה מרחוק (מקור).  

הערך המוסף מבחינת התלמידים

שני גולדשטיין , המדריכה  המעולה לתקשוב חינוכי המליצה לאחרונה על שימוש בבלוגים , כותבת שני גולדשטיין :

"הבלוג מאפשר לנו להביע את עצמינו, לשתף תפיסות עולם, מחשבות ורגשות. ניתן להוסיף בבלוג תמונות, קישורים ודפים שונים למטרות שונות.

הכתיבה בבלוג מאפשרת לנו להכיר את עצמינו, ואם אנו מורים להכיר את העולם של הילדים, תוך כדי שהם מביעים את עצמם ועוברים מסע של למידה ושיתוף.

כדאי להשתמש בכתיבת בלוגים כדרך ללמד ואף להעריך לומדים, הערך המוסף הוא שתכירו יותר טוב ותהנו לאורך הדרך!"

האתר EDUBLOGS מציע פלטפורמה מצוינת ליצירת בלוג כפי שתוכלו לראות בסרטון:

הבלוג הוא כלי טוב לטיפוח יצירתיות של תלמידים תוך כדי כתיבה המביעה ביטוי אישי בסביבה מתוקשבת שיתופית של כותבים נוספים מתוך תלמידי הכיתה המגיבים ונותנים משובים אחד לשני. הבלוג מבחינת התלמיד הוא מרחב אישי מתוקשב הנתון בשליטתו (בניגוד לפורום ממוחשב הנתון בשליטת המורה) והמאפשר לו להתבטא ע"י כתיבת סיפורים בצורה גמישה ויצירתית. כתיבת הבלוג מייצגת למידה בגישה של meta-learning, בה נשזרים מושגים, טקסטים והקשרים ע"י הכותב במרחב המתוקשב שלו באופן שהרעיונות יכולים להבנות באופן הדרגתי תוך חשיפתם לאחרים.

העלאת תכנים דיגיטאליים לאינטרנט באמצעות הבלוג מאפשרת להם לשתף את חבריהם בכיתה וליצור למידת עמיתים. במידה רבה העקרונות של ויגוצקי לגזרת שיתופיות בין עמיתים באים לידי ביטוי במהלך ההתנסות המשותפת של התלמידים ביצירת בלוגים. התנסות בכתיבה של תלמידי חטיבות ביניים (כיתות ח') באנגליה באמצעות יצירת בלוג הוכיחה כי סביבה לימודית מבוססת בלוגים היא גורם רב השראה לתלמידים.

ע"פ ויגוצקי (1978) מימוש פוטנציאל ההתפתחות אצל התלמיד מותנה בהתנסות באינטראקציה חברתית עם אדם מיומן ממנו, מבוגר או חבר. תלמידים הלומדים בסביבה שיתופית מבוססת בלוגים מסוגלים ללמד תלמידים אחרים בכיתה – תלמידים עמיתים – ובדרך זו להגיע להישגים, תוך כדי תהלכי העצמה. התלמידים הכותבים בלוגים בכיתה מגבירים את סקרנותם והתעניינותם בנושאי הלימוד. התלמידים הכותבים באינטרנט מצליחים בעזרת הוראת העמיתים לחזק את כוחות ה"אני" ולהגביר את ביטחונם ודימויים העצמי, וכן לפתח תפיסה חיובית ביחס ל"אני כלומד". על סמך ויגוצקי, אנו יודעים שגם בסביבה ממוחשבת מתפתחת אישיותו של הילד מתפתחת קודם כל מתוך האינטראקציה הבינאישית. רק לאחר שהפעילות החברתית הטמיעה ידע או מיומנות מסויימים הם יכולים להיות מוטמעים גם ברמת האינדיבידואל. בניגוד לפורומים ממוחשבים הבלוגים מאפשרים גם אינטראקציה בינאישית וגם פיתוח מיומנות של כתיבה אישית (מקור).

הנושא של למידה בסביבת בלוגים התפתח במיוחד בקרב המורים לאנגלית . מורים לאנגלית שחשפו תלמידים לכתיבה באנגלית באמצעות בלוגים הביאו לשיפור ניכר ביכולות הלשוניות שלהם. עוד נמצא כי כתיבת בלוג באנגלית מאפשרת יצירת שיתופי פעולה בינלאומיים בין כיתות לאנגלית ברחבי העולם. עצם העובדה כי תלמידים יכולים לחשוף את הבלוג שלהם לתלמידים אחרים במדינות רחוקות יוצרת מוטיבציה בתהליך הלמידה.

בעיקרון , קיימים כמה סוגי בלוגים חינוכיים:

א.  הבלוג הלימודי האישי בו התלמיד כותב , מסכם וגם עונה על מטלות שניתנו בכיתה הוירטואלית . כל חומרי הלמידה שלו מאורגנים  בבלוג באמצעות תגיות וגם סיכומים . הבלוג פתוח לכיתה ולמורה והם יכולים להגיב עם הערות .   

ב. בלוג התלקיט ( THE PORTFOLIO BLOG) בו התלמיד או קבוצת תלמידים כותבים על התקדמותם בפרוויקט מסויים במסגרת למידה מסוג project-based learning 

ג. הבלוג הנושאי–  התלמיד או קבוצת תלמידים  מתמקדים נושא מסויים , כגון , תקופה היסטורית או התפתחות היסטורית אודותיה הם כותבים .

ד. הבלוג החדשותי , קבוצת תלמידים מפרסמת כל שבוע עיתון חדשות בנושא מסויים , כאשר כל תלמיד מקבל תפקיד במערכת , אוספי מידע  , כותבים, עורכים וגם בודקי עובדות.

ה. הבלוג הכיתתי של המורה המציג נושאי העשרה או הרחבות בנושא הנלמד

המורה האמריקאית , המאוד מוערכת , ג'ינפר לופז , כתבה לאחרונה  גם על תחיית הבלוגים בלמידה מרחוק והיא ממציגה את  מכול שיקולי ההערכה של המורה בבואו להעריך את פעילות הבלוגים של התלמידים בכיתה או בקורס המקוון (מקור) .

  פלטפורמות חינמיות ליצירת בלוג חינוכי בעברית

  עם מאות תבניות בעברית WordPress

  Bloggerפלטפורמת בלוגר של גוגל שעברה שידרוג מהותי בחודשים האחרונים

מערכת הבלוגים של ויקס (WIX )

האתר EDUBLOGS  (ראו דוגמא גם בעברית) .

רכיב יצירת הבלוגים בפלטפורמת MOODLE

  המלצות

מניסיוני גם בניהול תוכן וגם בחינוך אני ממליץ על פלטפורמת   Blogger של גוגל בגלל קלות השימוש והאפשרות של תלמיד לפתוח כמה בלוגים על פי נושאי לימוד/תחומי דעת. תוך 4 שעות יכול כל תלמיד ללמוד את כל האפשרויות של פלטפורמת   Blogger. וגם קל לשלב פוסטים של פלטפורמת בלוגר בתוך פלטפורמת גוגל סקולר.

דגמים ודוגמאות

Yael Nezer  אני עובדת במודל עם רכיב הבלוג לאורך כל המחצית. בעיקר לתהליכים של ויסות עצמי בלמידה. הוא חלק מתבנית קיוון העברית שבנינו עבור מורים לעברית בעל יסודי. תודה ליעל נזר , והנה מתוך ההנחיות שלה והצוות לתלמידים :

 דוגמא מס' 1 : ארה"ב

דוגמא מס' 2 : ארה"ב

דוגמא מס' 3 : ארה"ב  

דוגמא מס' 4 : ישראל

ראו גם : המורה דורית כץ דרוקר על מערכת הבלוגים שפיתחה עבור הכיתה שלה

  דוגמא מס' 5 : ישראל , הבלוגים בכיתה של המורה חניתה חן

דוגמא מס' 6 : ישראל

דוגמא מס' 7 : מורה ותלמידיה בביה"ס יהודי בארה"ב ( כיתה ה')   

דוגמא מס' 8 : ארה"ב

דוגמא מס' 9 : ארה"ב

דוגמא מס' 10 : ארה"ב

דוגמא מס' 11 : ארה"ב  

דוגמא מס' 12 : ארה"ב

ד"ר אורית פרנפס כותבת בסקירה חדשה ומרתקת שלה על עולם הבלוגים וילדים  :

"הדוגמה הראשית שאני מפרטת ומנתחת היא סדנת הבלוגים שאני מנחה עם שמונה ילדים וילדות בכיתה ד-ו, עם סיפורי מקרה שממחישים היבטים של מעורבות לטווח ארוך.

אני לא משתפת את הבלוגים עצמם כי הם פרטיים של הילדים (הם משתפים את מי שהם רוצים). אבל אני מודה שיש הרבה במה להתגאות. חלק מהפוסטים מרשימים ומעניינים ממש.

אבל כאמור, מה שחשוב כאן עבורי הוא המעורבות שלהם לטווח ארוך, איך מטפחים אותה וכיצד היא מתפתחת."

לסקירה

http://bit.ly/2Yil7SC

פרקי הדרכה

פלטפורמת בלוגר של גוגל – פרקי הדרכה של אפרת מעטוף באתר  שלה

מדריך כתוב בעברית , שלב אחר שלב ליצירת בלוג חינוכי בפלטפורמת בלוגר

מדריך נוסף בעברית לפלטפורמת בלוגר בעברית

כיצד לפתוח בלוג » לגעת ב-Moodle

מחקרים

Class blogs as a teaching tool to promote writing and student interaction

בלוגים ומוטיבציה

· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *