הבעיה המרכזית בניהול כיתה בלמידה מרחוק-עזיבת תלמידים: ניתוק קשר

1893

עיקרי דברים מתוך המאמר של ד"ר קלודי טל בבלוג שלה

"עיון במאמר שנכתב על ידי Lisciandrello שמציג את הייחודיות של הלמידה מרחוק סייע לי להסיק על הבדל בולט ומשמעותי בין ניהול כיתה פנים אל פנים לעומת ניהול כיתה בלמידה אונליין. בעוד שבשיעור או במפגש פנים אל פנים, גננות ומורות עשויות להציג הפרעות מצד תלמידים [בין היתר בשל חוסר המעורבות שלהם בלמידה] כמוקדי בעיה בניהול הכיתה, בהוראה מקוונת הבעיה המרכזית עלולה להיות עזיבה של המפגש, ניתוק מהשיעור הספציפי ומתהליך הלמידה בכלל.

תלמידים שעוזבים אינם מפריעים להתנהלות השיעור ולכן הסיכוי שהיעדרם יעורר תשומת לב מיידית נמוך ביותר. לכן אחת הדאגות המרכזיות של גננות ומורים בלמידה מתווכת טכנולוטגיה מרחוק היא ניתוק הקשר. לעתים, הניתוק הוא גלוי-התלמיד אינו מצטרף לשיעורים המקוונים ולפעמים הוא סמוי, התלמיד מחבר את מחשבו לשיעור אבל הוא עצמו לא נמצא שם פיזית ומנטלית. אני חושבת שאימוץ של אמצעים משמעתיים בלבד איננו מועיל לא במקרה של הפרעות בכיתה ולא במקרה של ניתוק בשיעורים מקוונים. להכריח תלמידים לפתוח מצלמות זה לא מספיק. הכרחי לבנות את תשתית הקשר הבין אישי עם כל תלמיד ותלמידה לפני ואחרי השיעורים על מנת לטפל במעורבותם בלמידה. התאמת התוכן, הכמות הניסוח של המשימות לתלמידים עשויה לקרב אותם ללמידה.

במפגש הלמידה עצמו-המטרה היא להביא למעורבות (Engagement) בלמידה וגם בשיח בין התלמידים

בין אם מדובר במפגש פנים אל פנים ובין אם מדובר בלמידה מרחוק הכרחי להגיע למצב של מעורבות: שהילדים יחשו וישוחחו על הנושא הנלמד. ללא engagement, לא יכולה להתקיים למידה. כדי להביא למעורבות חשוב ש:

א. הילדים יהיו פנויים רגשית לקלוט ולהימצא במשא ומתן עם העולם החיצוני;

 ב. שהילדים יתענינו במה שהם לומדים או לכל הפחות שיבינו את החשיבות של מערובותם בנושא הנלמד. כדי להביא ללמידה משמעותית חשוב לעררד עניין בנלמד שיוביל להמשך חשיבה על הנושא ולחקר פעיל שלו. חשוב אפוא שגננות ומורים יעשו מאמץ בתחילת שנת הלימודים לגלות תחומי עניין של תלמידיהם.

חשוב לא לוותר על הלמידה אבל הכרחי לזכור שכמות גדולה מידי של חומר או של משימות יחטיאו את המטרה. ואכן בראיון לליאור דטל ל"דה מרקר" מ4.8.2020 טען עמי סלנט מומחה וחוקר של למידה מתוקשבת ולמידה ורחוק שאחת הבעיות בתקופת הסגר הייתה שמורים הגדילו את כמות המטלות והתוצאה הייתה בריחה מסיבית של התלמידים מהלמידה מרחוק. סלנט מציע לפתח את האינטראקציה המקוונת עם התלמדיים באמצעות פורומים או קבוצות פייסבוק סגורות."

למאמר המלא של ד"ר קלודי טל

ראו גם :

שימוש בקבוצות פייסבוק ליצירת מעורבות גבוהה יותר של לומדים בלמידה

הרחבת מידת המעורבות בלמידה מרחוק  – החלוקה לקבוצות מתאפשרת באופן פשוט יחסית לכיתה הפיזית,

הלמידה בקבוצות קטנות בלמידה מרחוק בפורומים או בקבוצות פייסבוק סגורות  מאפשרת להרחיב את מספר התלמידים המגלים מעורבות בשיעורים,

תלמידים מביעים את עצמם טוב יותר בקבוצות קטנות. גורמים המפריעים לעבודה קבוצתית בכיתה –מוסחות ויזואלית ורעש רקע קיימים פחות בתוך המרחב הווירטואלי.

Social media for enhancing student engagement: The use of Facebook and blogs at a University of Technology

תובנות של מורים המלמדים בסיוע קבוצה סגורה בפייסבוק

אפשר גם אחרת : למידה מרחוק באמצעות רשתות חברתית: מיזם מחברת מְחברת בפייסבוק (אבי גרצמן)

ראו גם :

החשיבות הפדגוגית של מעורבות התלמיד בלמידה

"היגד השליחות או החזון של בית הספר מסב את תשומת הלב לחשיבותה המכרעת של מעורבות התלמידים בלמידה . מושג זה חופף את המושג של מוטיבציה , אף על פי שאין זהות מוחלטת בין שניהם . אפשר להעריך את מידת המעורבות כהשפעה חשובה של הסביבה הלימודית כולה על התנהגות התלמידים , אך רק לעיתים רחוקות נזכרת המעורבות בלימודים כאחד התוצרים שחשוב להעריכם בחינוך , וזאת אולי בגלל הקושי להעריך אותה באמצעות מבחנים בכתב או שאלונים .

מעורבות בלימודים היא דוגמה של מטרה , השייכת לתהליך הלמידה ואינה נופלת בחשיבותה מכל סוג אחר של השפעות שבית הספר היה צריך להיות מעוניין להעריכן . כמו מטרות רבות אחרות , השייכות לתהליך הלמידה , ניתן להגדיר את המעורבות בלימודים בדרכים שונות , כגון משתנה תלוי ( תוצר ) או משתנה מתווך ( המשפיע על היבטים אחרים של הלמידה שאפשר לכנותם כ"הישגים לימודיים) . " אנו רואים שוב , שההבחנה בין מטרות של תוצרים ושל תהליכים היא מלאכותית ואפילו מוליכה שולל ." 


מקור :  שלמה שרן , חנה שחר ותמר לוין , בית הספר החדשני : ארגון ולמידה , הוצאת רמות , 1998

· ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *