אפשר גם אחרת :רשתות חברתיות ולמידה מרחוק : מורים מְסַפְּרִים והדרכה (2)

1993

ליקט ועדכן : עמי סלנט, 19 לאוגוסט 2020

 הערת העורך : מאז 2010 אני חוקר את השימוש של מורים ותלמידים ברשתות חברתיות לצרכי למידה והוראה . הנה מיקבץ ממה שפירסמתי וליקטתי עד כה בנושא .

חשוב לציין כי מרבית המורות והמורים שהשתלמו אצלי המשיכו להשתמש בקבוצות הסגורות של פייסבוק בימי הקורונה במקום הZOOM וכלים מתישים (מבחינת התלמידים) כגון זום , מוודל וגוגל קלאסרום.

בסוף הסקירה הוספנו פרקי הדרכה לאפשרויות החדשות שפייסבוק הוסיפו בחודשים האחרונים ללמידה.

הקדמה

רק בסוף שנות ה70 החלו אנשי החינוך בעולם להכיר בחשיבות הדינאמיקה של זהות חברתית וקבוצתית של הכיתה. הכרה זו התגבשה בעקבות פיתוח התיאוריה של זהות חברתית (Social Identity Theory)  ע"י הפסיכולוגים Tajfel and Turner בשנת 1979 אשר גיבשו את התובנה הפסיכולוגית של חשיבות זהות חברתית והדינאמיקה של הקבוצות השותפות .

חוקרים בחינוך ופדגוגיים (במיוחד באוסטרליה ובקנדה  הבינו את חשיבות תיאורית הזהות החברתית ומצאו כי היא ישימה לכיתת הלימוד בביה"ס היסודי , והחט"ב וכי יש לטפח את הזהות של הכיתה ע"י משימות קבוצתיות ויצירת ניידות חברתית בין קבוצות התלמידים בכיתה (מקור)

תובנות של מורים המלמדים בסיוע קבוצה סגורה בפייסבוק

סיכום מפגש מקוון עם 3 מורות המלמדות  בכיתות בצורה פעילה באמצעות קבוצה סגורה בפייסבוק .

מתוך הסקירה :

קבוצת הלמידה של מיה לוי , מורה לגיאוגרפיה

מאיה לוי, מורה לגיאוגרפיה מרמות חפר, פתחה עבור תלמידיה קבוצה מיוחדת עוד בתחילת השנה. "כל ההתכתבויות בינינו היו בפייסבוק וכולם יכלו לראות את ההערות של כולם ולהגיב עליהן. נוצר ממש שיח עמיתים. קדמה לזה שיחה רצינית בכיתה על ההבדל בין חברים בפייסבוק לבין קבוצת העבודה. לא היה להם קל כי הם לא הבינו איך פתאום המורה שלהם צצה להם בפייסבוק. היו ילדים שזה ממש הפריע להם כי הם לא הבינו איך עושים שיעורי בית בפייסבוק. היו שיחות מאוד מעניינות בנושא". לוי מספרת כי גילתה להפתעתה שדווקא היא זו שמלמדת את תלמידיה הצעירים כישורים מסוימים ברשת כגון העלאת קבצים, עבודה משותפת על קובץ אחד ועוד. "אני לא צעירה", היא מסבירה, "ומה שמחזיק אותי בהוראה, מעבר לזה שאני אוהבת ללמד, זה שאפשר ללמוד דברים חדשים כל הזמן

נאוה מורה למתמטיקה וקבוצת הפייסבוק שלה

"שמי נאוה מורה למתמטיקה המלמדת בבית ספר שש שנתי בגדרה. לתלמידים שלי יש קבוצה סגורה בפייסבוק בו אני חברה. בקבוצה, אני מעלה חומרי העשרה, דנים במשימות שתלמידים לא הצליחו, תלמידים מעלים קישורים לאתרים מתמטיים. התלמידים למדו להשתמש בגיאוגברה כך שכל השרטוטים של הפונקציות הם מעלים כתמונה. בתום מבחן אני מכינה סקר בו אני שואלת על תהליך הלמידה, האם המבחן היה קשה, בינוני, קל ומה הציון שהם חושבים לקבל. האווירה בקבוצה טובה, נעימה ואיכותית. כל תחילת שיעור יש כמובן איזכור על משמעות תהליך הלמידה בקבוצה. הבטחתי לתלמידים שאני לא אכנס לדף הבית שלהם לבדוק מה הם כותבים לחברים וכמובן אכבד את הפרטיות שלהם"

שאלה : את יכולה לספר על ההתנסות שלך?

"בכיתת החינוך יש לקבוצה אופי של דיונים בנושאים הקשורים לעניינים כיתתיים, התארגנות לפני טיולים , שיעורי חינוך, הודעות מיוחדות, העלאת קבצים לקראת מבחנים שהמוריות שולחות לי וכו'… התלמידים נעזרים אחד בשני ושואלים שאלות זה את זה, מעבירים שיעורי בית אם נעדרו… מעלים שאלות להצבעות כיתתיות שיש אפשרות להצביע בהן וכו'."

"בכיתות המתמטיקה זה עובד אחרת לגמרי… התלמידים חוזרים הביתה ומתיישבים על שיעורי הבית ואז יש ממש דיון על השאלות… תלמיד מנסה ולא מצליח, מצלם את מחברתו עם התרגיל ומעלה לקבוצה ואז החברים מתחילים להגיב, לחפש איפה הטעות שלו ולהסביר לו… אחד מתקן את השני או מחמיא לשני… ממש נפלא!!! "

שאלה :  "מעניין אותי איך התלמידים עושים את המעבר מהחברתי ללימודי כשמדובר באותה פלטפורמה שמשמשת אותם גם בזמן הפנוי …."

"המעבר מאוד טבעי והדיון ב"קיר" הקבוצה נושא את אופי השיעור עצמו."..

 "לפני מבחן יש חגיגה ב"קיר" הקבוצה עד השעות הקטנות של הלילה."

יש הרבה יותר מוטיבציה מצד התלמידים… לא צריך לחכות עד השיעור כדי לשאול שאלות, להשלים חומרים.

לראיונות עם המורות בסקירה

קישור ישיר

שימושים חדשניים של מורים מובילים ברשתות חברתיות

מיומנויות של חשיבה היסטורית וטיפוחן באמצעות פייסבוק

עבור יניב, מורה להיסטוריה ופריק של מחשבים המלמד כבר ‏14 שנה בתיכון,  שילוב הפייסבוק בשיעוריו היה רק עניין של זמן. עבורו זוהי פלטפורמה נוחה לקידום דיאלוג בכיתה שבה דנים התלמידים בסיפורים היסטוריים ומגבשים עמדה עליהם, מציגים את פרשנותם ולומדים כיצד ידע היסטורי נבנה. לפני השיעורים יניב מטיל על תלמידים משימה באמצעות חשבון הפייסבוק הייעודי,  ובה הם נדרשים לראות סרטון, לקרוא מאמר או פרק מספר או לגלוש באתר כלשהו ולצפות בתמונות.

כל אחד ממקורות המידע שיניב מעביר להם בפייסבוק מציע פרשנות או נקודת מבט אחרת על האירוע ההיסטורי הנלמד:

החשיפה למקורות שונים, ואפילו סותרים, מביכה את התלמידים. הם באים לשיעורים שלי ושואלים, ״אבל מהי האמת? מה באמת קרה?״ אני לא נותן להם תשובה ישירה. אני שואל אותם: ״מה אתם חושבים שבאמת קרה?״

שיתוף התלמידים במגוון של מקורות באמצעות פייסבוק מאפשר ליניב להכין את תלמידיו לדיאלוג פורה שהידע ההיסטורי נבנה מתוכו על בסיס שיתוף ודיאלוג. וכך הוא תיאר את התהליך הזה:

אני לא יכול ללמד יותר פרונטלית. הם דורשים ממני את הדיונים. הם מבקשים שאעלה לפייסבוק חומרי למידה. הם רוצים ללמוד לבד. לא אכפת להם ללמוד בבית. הם רוצים את הדיאלוג בכיתה. אני מאפשר להם לדבר, אני לא עוצר בעדם.

עבור יניב תפקידו של פייסבוק אינו להעביר ידע היסטורי בצורה מסודרת אלא ליצור את התנאים המתאימים להתפתחות שיח בין התלמידים. לצורך כך בוחר יניב במקורות שלעתים סותרים זה את זה, ובכך מעודד שיח ביקורתי בקרב תלמידיו. אפשר לדמות את המידע שיניב מעביר לתלמידיו בפייסבוק לחלקי תצרף (פאזל) שהתלמידים מביאים לכיתה כדי ליצור מהם יחד תמונה משמעותית וקוהרנטית. פיזור חומרי הלמידה מאפשר ליניב ללמד היסטוריה על פי מודל של ״כיתה הפוכה״, שבה תלמידים לומדים למידה עצמאית בבית ובאים לשיעורים מוכנים. כך מתפנה זמן בשיעורים ללימוד מיומנויות שונות,  כגון כתיבת טיעונים בהיסטוריה, ניתוח שאלות, ניהול זמן, ניתוח ביקורתי של מקורות היסטוריים וניתוח תמונות.

מקור :

גלית כדורי וברוך שוורץ , "שימושים חדשניים של מורים מובילים ברשתות חברתיות " , בתוך : ברוך שוורץ, חננאל רוזנברג וקריסטה אסטרחן (עורכים). חומות החינוך נפלו ברשת? מורים, תלמידים ורשתות חברתיות, ההוצאה: מכון מופ"ת , 2017

לסקירה המלאה

ראו גם: דטלי גזית – מעורבות סטודנטים בקבוצת פייסבוק התומכת בקורס אקדמי

הדרכה מעשית להוראה מקוונת באמצעות קבוצת פייסבוק סגורה : טיפים ועצות מעשיות

הוספת נושאים ( TOPICS ) לקבוצות פייסבוק

איך ניתן להוסיף נושא לפוסט בקבוצת פייסבוק? |

חשיבות הסקרים בקבוצות פייסבוק

  • Create Facebook polls.

Students love taking polls, so this added Facebook feature makes it easy to poll your students about simple things or class materials.

  • Develop fake profiles for characters.

Facebook can be used to research important people. Additionally, some teachers have discovered that students love the idea of creating fake profiles for the people they are studying in class.

לסקירה המלאה באנגלית

10 WAYS TO USE FACEBOOK IN THE CLASSROOM

יחידות לימוד בקבוצת פייסבוק

איך ליצור יחידות למידה בקבוצת פייסבוק – חן קאופמן

יצירת יחידות למידה בקבוצת פייסבוק – הדרכה טובה באנגלית

וגם : How to Use Facebook Group Units to Organize Your

 אור דניאל .  תכירו – קבוצת לימוד חברתית בפייסבוק (חשוב ומועיל מאד , אור דניאל הוא המומחה המוביל ללמידה מקוונת בישראל) . !!!!!!

Creating Facebook Group Social Learning as Virtual Classroom

מקור : Everything You Need to Know About Facebook Groups -2019 Update

ראו גם :

HOW TO USE FACEBOOK GROUPS FOR YOUR ONLINE COURSE PLATFORM

Messenger Rooms: Here's how to use Facebook's free new video chat feature

WHAT ARE FACEBOOK MESSENGER ROOMS AND HOW TO USE THEM

מדריך לשימוש בשירות פייסבוק רומס Facebook Rooms

מאתדורון לרר

· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *