איך בית ספר יסודי אחד בראשון לציון הצליח לעבור ללמידה מרחוק בקלות?

2794

יעל ביבר אביעד הקימה לפני ארבע שנים את בית הספר "אלונים" ● מדובר בבית ספר יסודי ציבורי בראשון לציון שמעניק לתלמידיו כישורים והרגלים בתחומים כמו חשיבה ביקורתית ויצירתית, עצמאות, שיתוף פעולה וגמישות וגם מלמד ילדים לעבוד בסביבות עבודה דיגיטלית ● בדיעבד, שיטת העבודה הזו הכינה את הקרקע היטב לימי הקורונה

הכתבה המלאה https://bit.ly/3kGpWPL 

אודות יעל ביבר אביעד

יעל בּיבּר־אביעד הקימה, כמעט לבדה , בזמנו , את בית הספר הדמוקרטי "קהילה" בתל אביב, על אפו ועל חמתו של הממסד, היא יכלה לראות בכך המשך ישיר למיתולוגיה המשפחתית של אביה, שאול ביבר, שהיה מראשוני הפלמ"ח — כאילו גם בעורקיה מפעמת אותה רוח של חלוציות ויזמות. 

ביבר־אביעד, בת 57, נשואה לאבנר, מהנדס תוכנה בגוגל, ואמא לשלושה. לא היה לה כל רקע בחינוך לפני שצללה להרפתקת בית הספר הדמוקרטי — היא בעלת תואר ראשון בצילום מבצלאל ותואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב.

מקור

מי הם המורים בביה"ס "אלונים ( קישור)

מתוך הכתבה בעיתון גלובס :

באלונים שיטת הלימוד היא ממוקדת פרויקטים. דרכם רוכשים התלמידים, כבר מכיתה א', מיומנויות קריאה, כתיבה וחשבון ותכנים כמו היסטוריה, ספרות ומדע. כולם משולבים בהקניית כישורים והרגלים חיוניים לעולם המשתנה: חשיבה ביקורתית ויצירתית, עצמאות, שיתוף פעולה וגמישות וגם כלים מעשיים מתקדמים כמו אוריינות דיגטלית וניהול מידע. כבר מכיתה ג' התלמידים לומדים להשתמש ב"גוגל קלאסרום" ככלי במסגרת הלימודים.

בדיעבד, שיטת העבודה הזו הכינה את הקרקע היטב לימי הקורונה. ביבר אביעד מספרת שכבר בימים הראשונים ללמידה מרחוק היה ברור לה שאין שום דרך להושיב תלמידים מול זום לחמש שעות ביום. "אם מישהו היה אומר בואו נגדיר איך מתקיימת למידה, איך עושים אונליין, ועכשיו בוא נמצא מה מה המערכת הכי טובה לעשות את זה, אני לא מאמינה שמישהו היה אומר זום.

"אז למה זה קרה? כי לא עצרנו לחשוב. וכשכבר עצרנו זה היה בשביל להכשיר מורים לעבוד בזום. מערכת החינוך מקובעת ולא יצירתית, היא עובדת במודל של יציבות ושימור, בניגוד לחברות הייטק למשל, שהמבנה הארגוני שלהן מבוסס על חדשנות ובדיקה מתמדת. בקורונה האילוץ ללמד מהבית חייב את המערכת השמרנית לחפש מהר פתרונות יצירתיים מהירים, אבל זה לא עובד לאורך זמן, לטווח הארוך חייבים למצוא מתווים אחרים".

אחרי הבלגן ביומיים הראשונים לסגר, צוות אלונים התגייס להקמה מחדש של בית הספר בגרסתו הווירטואלית. "הקמנו בית ספר אונליין תוך שבוע, ישיבות על גבי ישיבות, שעות לתוך הלילה של לנסות להבין איך עושים את זה", מספרת המורה זהר דבש אביטן. "צריך להבין שאנחנו עובדים כאן לא עם ילדים של חטיבת ביניים. אני למשל מלמדת ילדים מכיתה ב', וזה אומר שיש לי ילדים שלא מסוגלים לקרוא באופן עצמאי. אז הבנו שאנחנו צריכים להקליט את כל ההוראות, כך שילדים שלא מצליחים לקרוא יוכלו פשוט להקשיב".

לכתבה המלאה בעיתון גלובס

ראו גם :

כדי להתמודד עם המצב צריך מנהלים עצמאיים ובעלי חשיבה יצירתית"

יעל ביבר־אביעד, מנהלת בית הספר היסודי אלונים בראשון לציון.

"המצב הנוכחי מחייב את המנהלים לגמישות מחשבתית, למחשבה פתוחה ויצירתית שתעבור מהם אל המורים ומשם לתלמידים. מצד אחד יש פה אירוע שונה מאוד מכל מה שהכרנו, ומצד שני יש הרבה מאוד דברים שלא משתנים".

מה לא השתנה?

"בבית הספר, בוודאי ביסודי, יש משהו יותר משמעותי מאשר הלמידה. ילדים באים לבית ספר בגלל החברים, והיכולת שלהם לגייס את עצמם ללמידה נובעת מהקשר עם המבוגרים. זה לא השתנה. עכשיו צריך לראות איך מתאימים את הצורך הזה ללמידה מרחוק".

איך באמת מתאימים?

"יש הרבה קולות על כך שצריך לעשות הדרכה לצוותי חינוך על הטכנולוגיה הנדרשת. אבל לדעת לתפעל זום זה לא העניין, העניין הוא להבין ששיעור פרונטלי לפי כל המחקרים לא עובד יותר מעשר דקות — אז ברור שאי אפשר באונליין. לפני ההדרכה הטכנית חייבים להבין את האינטראקציה הדיגיטלית".

מה זה אומר?

"למה הלמידה מרחוק לא מצליחה? כי היא מחייבת את הילדים להיות עצמאים, ורובם, ב וודאי בגילים הצעירים, לא חונכו להיות כאלה. אז אני כמנהלת צריכה לחשוב איך אני יוצרת מטלות באופן שלא מחייב את הההורים לשבת ליד הילדים. אני צריכה להנגיש את המשימות, לחשוב עליהן אחרת".

איך מנגישים משימות? הרי כולן ניתנות בזום

"הזום באמת לא מיועד לכך. חשוב למצוא סביבת למידה המתאימה לעבודה עצמאית. לא כל הילדים בכיתה א' וב' יודעים לקרוא, ולכן כדי לאפשר להם להבין את המשימות אנחנו מקליטים אותן, במקום שיישארו כתובות וההורים ייאלצו להקריא אותן. מצאנו אפליקציה טובה להקלטות ואנחנו משתמשים בה. גם הילד יכול להקליט את עצמו, נניח במשימת קריאה, והמורה יכולה לשמוע את זה ולתת משוב".

קצת מסובך לתת משוב בזום. רוב המורות מעדיפות לשים את הילדים על השתק כדי שיוכלו להעביר את החומר.

"נכון, זום הוא לא מערכת אינטראקטיבית, אלא משחזרת את שיטת הלימוד בכיתה המסורתית. אני הבנתי שהדבר הכי חשוב לילדים הוא התגובה".

הבעיה היא שיש כל כך הרבה פלטפורמות שהילדים נאלצים לתפעל: גוגל לכיתה, זום, וואטסאפ, האתר של משרד החינוך. זה מייצר בלאגן גדול.

"אנחנו משתמשים באפליקציה אחת: גוגל לכיתה. שם רואים את הילדים והם יכולים להגיב. גם למיקרוסופט יש פלטפורמה כזאת. אלה סביבות מותאמות מבחינת רמת רמת האבטחה והן חינמיות".

אז אנחנו מדברים על הנגשה ועל ממשק אחד? זה מה שעושה את ההבדל בין למידה מרחוק טובה ללא מספיק טובה?

"למשל, חשיבות הלמידה הדיפרנציאלית. כולם יודעים שכיתה היא הטרוגנית, ויש פערים גדולים בין התלמידים. לכן צריך לחשוב על התאמה של המטלות. במידה רבה, למידה באונליין מאפשרת לתת משימות שונות לכל תלמיד. בשפה, למשל, אנחנו משתדלים לעבוד עם טקסטים שרלוונטיים לחיי הילדים ולא עם דברים שכבר מזמן לא מעניינים אותם. על אותו טקסט אני נותנת משימות ברמות קושי שונות, ולילדים יש אפשרות לבחור. בניגוד לנטייה המסורתית לחשוב שהילדים יבחרו רק במשימה הקלה, הם לא פועלים כך. הם יכולים להתחיל מהמקום שבו הם מרגישים טוב, ואם הם מצליחים הם עוברים שלב. המשמעות היא שבמקום למיין את הילדים אנחנו ממיינים את המשימות. לפעמים גם אם תלמיד הוא טוב, הוא קם הפוך ולא רוצה להתמודד עם קושי גדול. השיטה הזאת מאפשרת לו להתחיל ממקום פחות גבוה ולהתקדם".

אז הלמידה מרחוק שנכפתה עלינו יכולה להיות דווקא הזדמנות למשהו חדש?

"לא הייתי בוחרת בזה, אבל אפשר לעשות את זה נכון. רבים מעריכים שהמשבר יימשך זמן רב, שלא לדבר על האתגרים הביטחוניים שאנחנו תמיד מתמודדים עמם. לכן חשוב מאוד שמנהלים יהיו אוטונומים ושיהיו אנשים חושבים. על המתווה שנשלח אלינו ממשרד החינוך עם סיום חופשת הפסח נכתב 'המלצה', ומאחר שנערכתי למצב שבו יופסקו הלימודים — כי הבנתי שלא נחזור לכיתות כל כך מהר — יכולתי לנהל את זה כפי שנראה לי נכון מתוך יכולת קריאת המציאות שלי, ובלי להמתין שהתובנות איך נכון לעבוד יגיעו גם למטה".

מקור וקרדיט  

 ראו גם :

א' זה אונליין: תובנות וטיפים לקירוב הלמידה מרחוק לילדים

בית ספר אלונים נפתח לפני 4 שנים בראשון לציון, במודל ייחודי, כבית ספר המכוון למאה ה-21. בית הספר מושתת על למידה עצמאית בשילוב עם למידה מבוססת פרויקטים. יש בו אוכלוסיה מגוונת מאוד מבחינה סוציו-אקונומית הנעה בין מספר משמעותי של ילדים ממשפחות הנתמכות על ידי הרווחה לאוכלוסיות חזקות שהופכות עולמות כדי שילדיהם ילמדו בבית ספר התואם את גישתם המתקדמת בחינוך. כשליש מהתלמידים בו אינם דוברי עברית כשפת אם.  נציג מספר דוגמאות לאופן שבו התחלנו ליישם את עקרונות "בית הספר אונליין", ביתר שאת עם תחילת הסגר והמעבר ללמידה מרחוק.

למאמר המלא של יעל ביבר ועומר בקרמן

ראו גם :

ראיון עם יעל ביבר אביעד

· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *