הוראה מקוונת "בימי הקורונה": ללמד אנגלית מרחוק לתלמידי ביה"ס יסודי

3661

נכתב על ידי: ענת שפרוני

כאן אספר על התנסות אישית שלי כמורה לאנגלית בבית ספר יסודי שבנגב, בהוראה מקוונת-מרחוק, שנכפתה עלינו, מורי משרד החינוך בישראל, בעקבות מגפת הקורונה.

ראשית, בבסיס הגישה שלי להוראה מספר נדבכים מבניים, ההוראה והלמידה הינם תופעה תהליכית מבוססת תקשורת מתמשכת בין המורה לקבוצת התלמידים ובין התלמידים לבין עצמם. מכאן, השיח המתקיים במהלך השיעור משמעותי בהבניית התובנות והידע בקרב התלמידים. כך, לכל שיעור יש גם היבטים ערכיים וחברתיים, משום שהילדים הם חלק מקהילה וחברה וצריכים לדעת, למשל, כיצד לתקשר ביניהם באופן מכבד, כיצד לקחת חלק, באופן פעיל ולתרום לשיח במהלך השיעור. ובנוסף, להיות מודעים לתמורות טכנולוגיות המתרחשות בחברה ובכלכלה בהווה.

אני רואה את תפקידי העיקרי כמורה בהצגת הבנה בסיסית של ידע לתלמידים שלי והנחיית התלמידים להרגלי למידה אחראית ועצמאית. זאת, תוך שילוב מושכל של האמצעים הדיגיטאלים בהוראה.  

מדוע שיעור של 45 דקות בZOOM נכשל ?

בתחילת "תקופת הקורונה" כאשר בית הספר נסגר והוחלט על למידה מקוונת, כל מורי בית הספר התבקשו לשלוח לתלמידים משימות מתוקשבות. בנוסף, התבקשנו להתחיל 'ללמד באמצעות ZOOM. עשינו מה שידענו – שיעור בן 45 דקות לכיתה בת 32 תלמידים. מיד התיישבתי ללמוד את ה-ZOOM והכנתי שיעורי אנגלית לכיתות ד' ה' מבוססי מצגות PowerPoint, עם קישורים לדקלומים, שירים וסרטונים קצרים. למרות שהתלמידים נהנו מהמפגשים איתי ב-ZOOM אני הרגשתי כישלון, שהמפגשים הללו ארוכים מדי ושאני מאבדת חלק גדול של הילדים שלי…כאשר את חלקם ראיתי קופצים על המיטות עם הפיז'מה במהלך השיעור…או מסתובבים בחדרם…

אז ניסחתי לעצמי את הסיבות  לכישלון:

  1. לילדים אין סבלנות לשבת 45 דקות מול המסך.
  2. הילדים עושים המון רעש וקשה להם להתרכז..
  3. הילדים – מורים מאבדים קשר זה עם זה…
  4. מעט מאוד מהילדים זוכים ש'יראו אותם' והם גם משתתפים פעילים בשיעור.

בתום ארבעה שיעורי נפל כאלה. התקיימה פגישת מורים מקוונת בהנחיית מנהלת בית הספר, ולאור ההתנסות של המורים, הוחלט שנפצל את הכיתות לקבוצות קטנות וכל מפגש יהיה בן 30 דקות, מתוכן 10 דקות בכדי לאפשר התחברות לילדים. זאת משום שמבחינה טכנולוגית וגם רגשית לילדים בגילאי בית ספר יסודי לוקח זמן להתחבר לשיעור המקוון. ו-20 דקות מוקדשות לשיעור. לשיעורי אנגלית הוקדש מפגש שבועי אחד לכל קבוצה.

אני בניתי שיעורים אינטראקטיביים המבוססים על :

  • פתיחת השיעור – ב-10-6 דקות ראשונות של כל מפגש, במהלך ההתחברות של התלמידים, נערכת גם בדיקת נוכחות במהלכה אני משוחחת עם כל ילד בעברית ומתעניינת לשלומו. היות, וההתייחסות האישית של המורה לילדים היא מאוד משמעותית בקשר עם התלמידים. וכן, גם לתת מענה רגשי לתלמידים.
  • השיעור מבוסס על פעילות אינטראקטיבית ושיחה מתמשכת בין התלמידים לביני. השיעור נערך לרוב באנגלית אבל, מפאת בעיות טכנולוגיות של תקשורת (אינטרנט ולעתים הקושי שלי לזהות הבעות פנים של הילדים) אני גם משלבת יותר עברית מאשר בכיתה הפרונטלית הרגילה.
  • לכל שיעור אני מכינה מצגת להמחשה ומשתפת אותה על המסך, כך קל לתלמידים לראות את התמונות, המילים, הפעילויות הדידקטיות, המשחקים והסרטונים.
  • פעילויות אינטראקטיביות כוללות תרגול מילים חדשות או, משפטים חדשים באנגלית ונותנות גם מענה לצרכים חברתיים ורגשיים, למשל, בכיתות ג' נפתח את השיעור עם שיר שמוכר לנו וכולנו שרים את השיר. הילדים מאוד אוהבים לראות את חבריהם לקבוצה שרים איתם. או, בנושא של Body Parts  שפתחתי את השיעור עם משחק Simon Says ולאחר מכן, בקשתי מכל הילדים לקום על הרגליים והפעלתי אותם בשיר הפעלה – Hand Shoulders Knees… (איור 3). הילדים שמחו לראות את חבריהם רוקדים איתם בזום. עם ילדי כיתה ד' עשיתי דקלום משותף בקצב ראפ' וילדי ה' שיחקו איתי משחקי מילים.
איור מס' 1 : דוגמה לחלק מפרויקט חקר בנושא בעלי חיים, לכיתה ה'. התלמידים התבקשו לבחור חיה ולחבר 'כרטיס מידע'. לשם כך, התלמידים הצטרכו לחפש טקסטים מיידעים באנגלית באינטרנט, לקרוא באופן עצמאי, ללמוד מילים חדשות לבד, לארגן ולרשום את המידע לפי הנחיות שקבלו ממני.
איור מס' 2 : תוצר של שיעור אנגלית בנושא Body Parts , כיתה ג' ב-ZOOM. במהלך השיעור – עבודה על אוצר מילים באנגלית באמצעות צביעה מונחית, עבודה על מיומנויות קריאה וכתיבה באמצעות השלמת אותיות במילים הנלמדות. בתום השיעור התלמידים התבקשו לצלם את דף העבודה שלהם בטלפון הנייד ולשלוח אלי.

איור 3- הפעלת תלמידי ג' בריקוד ושיר, במהלך שיעור אנגלית ב-ZOOM.
  • בעקבות כל שיעור הילדים מקבלים פרויקט ומשימות שקשורים לשיעור. הפרויקט מבוסס גם על משימות של למידת חקר (איור 1), הכנת תוצרים יצירתיים (איור 2) וגם על משימות תרגול של הנושא הנלמד. במהלך השיעור אנחנו גם מדברים על כלים דיגיטאלים על האינטרנט שיכולים לסייע לתלמידים בלמידה עצמאית כמו למשל, מילון אינטרנטי. וגם על אפליקציות שיכולות לסייע.
  • ילדים שצריכים עזרה יכולים ליצור איתי קשר מתי שהם רוצים. אני לא יכולה כרגע לפתוח איתם קבוצה לעזרה בשל אילוצי המערכת הבית ספרית.
  • כל ילד מקבל באופן אישי משוב כתוב ממני על כל עבודה שהוא מגיש.
  • עריכת מבדק מקוון וקצר המתבסס על יחידת לימוד קצרה. לשם בדיקת התקדמות הילדים. הילדים לא רואים את הציון שלהם, כרגע רק אני רואה ציונים. ראשית משום שהמבדקים הללו הם בעיקר בשבילי ולכן הציון לא חשוב כאן. בנוסף, חשוב לי להעביר לילדים מסר, שהמבחן והמבדק הוא לא המטרה בלימודים אלא, הרחבת ההבנה שלהם.

לסיכום, הקשר האישי בין המורה לתלמיד הוא מאוד משמעותי בהוראה / למידה. לכן, חשוב ללמד ב- ZOOM בקבוצות קטנות ובפתיחת כל מפגש לנסות ולדבר עם כל ילד בנפרד-גם שיחות חולין קצרות. משך השיעור קצר, כ-20 דקות, ובמהלכו הילדים פעילים. במטרה, לבדוק את התקדמות תלמידי כיתה ה באמצעות הלמידה המקוונת מרחוק, ערכתי מבדק מקוון קצר שהתבסס רק על החומר הנלמד במהלך השיעורים המקוונים. עד כה מתוך תוצאות המבדקים ניכר כי, התלמידים הבינו את החומר הנלמד ומטרות ההוראה שלי הושגו.

לדעתי 'תקופת הקורונה' מזמנת לנו אנשי החינוך אתגרים חינוכיים שמביאים אותנו להשקפת עולם אחרת לגבי ההוראה, שיטות ההוראה, תהליכי הוראה/למידה. ובנוסף, גורמת לי ללמוד עקרונות של פדגוגיה חדשה. ההתנסות הזאת, בשבילי כמורה מהווה אתגר יומיומי ומהנה בעיקר, משום האפשרות לשנות את האופן שבו אני מלמדת ולהתאים את ההוראה והלמידה למטרות החינוך – האוריינות של המאה ה-21.

נכתב על ידי: ענת שפרוני

ראו גם : האם משחקי מחשב תורמים לשיפור בידיעת האנגלית אצל תלמידי ביה"ס היסודי

· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *