למידה מרחוק במדינות העולם בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, תמונת מצב : אפריל 2020 וכמה תובנות

3451

 צרפת

יש מודל ממלכתי שמוצע על ידי המרכז הלאומי ללמידה מרחוק ומבוסס על תכנית שנקראת "הכיתה אצלי בבית". בנוסף, משרד החינוך יחד עם משרד התקשורת מפעילים אתר משלים שבו תכניות פדגוגיות ללמידה מרחוק ולהפעלות מכיתות הגן ועד כתות י"ב.

כל מוסד חינוכי רשאי להפעיל תכניות משלימות במסגרת האמצעים שברשותו . כל בתי הספר בצרפת צוידו בשנים האחרונות בכלים דיגיטליים להקמת "מרחב חינוכי מקוון".

בריטניה

אין מודל יחיד ומחייב שמכתיב משרד החינוך. תחת זאת, משרד החינוך עובד יחד עם ספקי למידה מרחוק ומחנכים לפיתוח תכניות לימוד אלטרנטיביות ותכנים לימודיים.

משרד החינוך הבריטי מספק מתקני WiFi בחינם למוסדות חינוך הפועלים בעת זו, מחשבי לוח ומחשבים ניידים למורים, סיוע טכני למורים, הדרכות למורים על למידה מרחוק, מחשבי לוח ומחשבים ניידים לתלמידים שהוריהם עובדים חיוניים/באים מרקע קשה/בעלי צרכים מיוחדים, חומרי רקע ומידע על בטיחות באינטרנט ושמירה על ילדים באינטרנט בזמן למידה מרחוק. להרחבה ראו פירוט כאן.

https://bit.ly/2Wd9yuS

גרמניה

בוואריה

 אין תכנית לימודים מוכתבת אך המורים מחויבים ללמד, גם אם אינם נוכחים בבית הספר, ולספק תכנית לימודים מספקת. התלמידים לא מקבלים ציונים על עבודותיהם כעת. לכל בית ספר זכות לבחור באילו כלי התקשרות להשתמש: דוא"ל, סקייפ או כיתות וירטואליות, לדוגמה דרך פורטל הלימוד Mebis .הפורטל גם מספק הכשרה למורים בלימודים וירטואליים. רשות השידור הבווארית תומכת בתוכנה זו ומספקת סרטונים וכלי לימוד.

הסן

כל בתי הספר יקבלו בימים הקרובים הוראות מפורטות ומתואמות בנושא למידה מרחוק, מתן ציונים ותעודות, כיצד לקיים את בחינות הבגרות, לוחות זמנים וכן כללי שמירה על היגיינה. בתי ספר המשתמשים בפלטפורמות לימוד דיגיטליות (Moodle, Wtkedu ) ינהלו שיח עם התלמידים על הכלי החדש ויוכלו לשלוח להם שיעורי בית, תכניות לימוד, סרטים וכו'

באדן וירטמברג

פותחו כמה תכניות עבור אלה שמתאפשר להם ללמוד באמצעים דיגיטליים. כשזה לא מתאפשר, חומרי לימוד מודפסים נשלחים לתלמידים בדואר. מקיימים פרויקט פיילוט עם 10,000,תלמידים של שיעורים באמצעות מחשבי לוח -טאבלט.  בבתי ספר מקצועיים חברות פרטיות כיסו את עלות רכישת מחשבי הלוח

נורבגיה

מינהל החינוך ניסח הנחיות מחייבות לגבי תכנית הלימודים המקוונת וכלים ללמידה מרחוק. יצוין, כי בתי ספר ציבוריים בנורבגיה עשו שימוש בלמידה מרחוק עוד לפני פרוץ המגפה כדבר שבשגרה. בתי הספר בנורבגיה מספקים לתלמידים מכשירי מחשוב והתלמידים צברו ניסיון בהוראה/ליווי מרחוק. קיימת תכנית לימודים ארצית לכל בתי הספר הציבוריים המונעת היווצרות פערים בין התלמידים. מרבית שיעורי הבית/המשימות זהים לכלל בתי הספר, וחלקם מותאמים על ידי המורה כאשר יש צורך בהוראה פרטנית.

דנמרק

אין מסגרת אחידה ללמידה מרחוק, אך הלימודים מבוצעים בהתאם לתכנית הלימוד הלאומית. מוסדות רבים משתמשים בפלטפורמות משותפות ללמידה מרחוק, כגון  Aula

דרום קוריאה

הלמידה מרחוק אומצה במלואה בתחילת אפריל. הלימודים מתקיימים כסדרם ובכל הרמות, לפי המתכונת של משרד החינוך. · למידה מרחוק דרך מכשירים חכמים למיניהם משמשת תלמידים מכיתה ג' ומעלה.

למידה מרחוק עבור תלמידי כיתות א' וב' מתבצעת דרך שידורי טלוויזיה. · הוגדרו שלושה ערוצים ללמידה מרחוק ברשת:

א. תקשורת בזמן אמת: שיעור בשיחת וידאו בין המורה לתלמידים. פלטפורמות בשימוש: .ועוד, Naver, ZOOM, Webex, Google, MS Teams

ב. העברת חומרי לימוד: שיעורים מצולמים, חומרי לימוד, ספרים דיגיטליים וכו'.

ג. העברת תרגילים/משימות שמאפשרים למורה לאמוד את התקדמות התלמיד בחומר.

לטביה

בלטביה הוחלט לא לפתוח את בתי הספר השנה ולסיים את שנת הלימודים בלמידה מרחוק (מצב החירום במדינה הוארך עד 12 במאי, שנת הלימודים מסתיימת ב-20 במאי).

הלימודים בבתי הספר נמשכים בלמידה מרחוק בהתאם להנחיות מפורטות שמפורסמות באתר המרכז הלאומי לחינוך. התכנית נועדה לאפשר לכל תלמיד להתקדם באופן עצמאי בהתאם לתכנית הלימודים. יוזמה בשם "הורים למען חינוך טוב יותר" מאפשרת להורים לתרום להעשרת תכנית הלימודים והיא משודרת בשני ערוצים בטלוויזיה. יחד עם זאת מופעלות כיתות חירום לתלמידים שאין להם אופציה אחרת, ובתנאי שאין חשש כי הם נושאים את הנגיף

טייוואן

מכיוון שמערכת החינוך בטיוואן עובדת במלואה, מערך הלמידה מרחוק מופעל במקרה של סגירת כיתות/בתי ספר, בעקבות גילוי מקרי הידבקות בנגיף או התפרצות נקודתית. הוקמו צוותים מיוחדים לנושא במשרד החינוך וברמה המוניציפלית.

העיריות מקיימות קורסי הכשרה למורים בלימוד מרחוק. בוצעה בחינה של ציוד נדרש ונבנתה רשימת קורסים נדרשת ללימוד מרחוק ורשימה של קורסי "פיצוי" לאחר החזרה לשגרה.

משרד החינוך רכש בתקציב "תכנית החילוץ" הממשלתית מחשבי לוח (טאבלט), מחשבים ניידים וכרטיסי SIM לסטודנטים נזקקים. יש גם תכנית הלוואת ציוד לתלמידי תיכון. החל מ-7 באפריל נאסר השימוש באפליקציית זום בגלל אבטחת מידע לקויה.

שבדיה הולנד

אין תכנית ממלכתית ללמידה מרחוק, הפתרונות באחריות הרשויות המקומיות או בתי הספר

פינלנד

הסוכנות הלאומית לחינוך מספקת סיוע ללמידה מרחוק. תכנית הלימודים הקבועה בחוק לא שונתה אך ניתן לצמצם את מספר השיעורים בכל מקצוע

מקור וקרדיט :

המרכז למחקר מדיני , משרד החוץ , 26 לאפריל 2020  (אסטרטגיית יציאה – מערכת החינוך מבט השוואתי בינלאומי)

מקור 2 : National learning platforms and tools – Unesco

תובנות

ללמוד מנורבגיה

מבחינת למידה מרחוק הרי כל מערכות החינוך בעולם ( ובוודאי בישראל ) יכולות לראות בה דוגמא ולהפיק לקחים כי בתי ספר ציבוריים בנורבגיה עשו שימוש בלמידה מרחוק עוד לפני פרוץ המגפה כדבר שבשגרה. כבר לפני כעשור גיבשו הנורבגים תוכניות לימודים חדשניות מותאמות ללמידה מרחוק ואפשרו לבתי הספר ליישם אותן באופן הדרגתי באמצעות יישומים מקוונים שפיתחו חברות EDTECH בנורבגיה .

כבר לפני כמה שנים הנורבגים פיתחו באופן שיטתי פלטפורמה מקוונת ארצית לתכנים דיגיטליים ולמאגרי מידע מקוונים בשם FEIDE .

 מעבר לכך,  בנורבגיה התפתחו הכי הרבה חברות EDTECH ללמידה מקוונת  כמו  Kahoot!

וגם פלטפורמה מקוונת ללימוד מתמטיקה מרחוק בשם Kikora

בקישור כאן רשימת היישומים ללמידה מקוונת שפיתחו חברות בנורבגיה,  A highly digitalised school system has helped Norway to quickly succeed with home schooling. Here are some of the companies making e-learning possible

בדומה לנורבגיה יש לעודד גם בישראל התפתחות של חברות EDTECH שיעסקו הן בפיתוח פלטפורמות מקוונות מותאמות לחינוך והן בפיתוח מערכות משולבות של תכנים דיגיטליים ללמידה עם פלטפורמות מקוונות לבתי הספר .

דיווח של ישראלי שמתגורר בנורבגיה :

"אצלנו, אוסלו נורבגיה המורים מנהלים זה השבוע ה4 ברצף למידה מרחוק עם מערכת שעות יומית הכוללת מתמטיקה, מדעי הסביבה, אנגלית, נורבגית, ספורט, ושיחת זום כיתתיות בקבוצות קטנות (כדי לתת מקום לכל אחד לדבר ולא ליצור כאוס) כל יום.
הלמידה מרחוק אינה של כלל התלמידים יחד, המורה מכין מראש סרטונים בהם הוא מסביר על הנושא הנלמד ולאחר מכן נותן את חומר העזר. התלמידים צופים בזה באופן עצמאי ומקבלים פידבק מהמורה.
בתחילת כל שבוע נשלחת מערכת מפורטת עם יעדים לכל יום ולוח זמנים מפורט, כאשר כל יום על התלמיד לשלוח גם מכתב דרישת שלום למורה, והמורה מגיב לכל אחד ואחד! (בפסח, שהבנות שלנו לא כתבו מכתבים קיבלנו טלפונים בהולים מהמורים לראות האם הכל כשורה). מקור

למידה מרחוק וביזור

גורם נוסף שמקל על הנורבגים ליישם תוכניות לימוד חדשניות ומקוונות הוא הרפורמה לביזור מערכת החינוך שם : National Reforms in School Education | Eurydice – EACEA

ללא רפורמה דומה בישראל אין סיכוי לקפיצת מדרגה בתחומי הלמידה מרחוק והלמידה המקוונת בישראל .

המודל הפדגוגי בסקירה הזו שפורסמה על ידנו לפני 8 חודשים מבוסס על התנסות המורים בבתי הספר בנורבגיה : השילוב המנצח בלמידה מתוקשבת: משחק חידון אינטראקטיבי עם לוח שיתופי מקוון

·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *