השנה אמור העולם לחגוג 25 שנה להופעת הבלוגים אך הרשתות החברתיות מעיבות כרגע על האירוע : כמה הרהורים של בלוגר

2853

מאת: עמי סלנט

גרסה מס' 3, 29 לאוקטובר 2019

העולם הדיגיטלי חוגג החודש 25 שנים להולדת הבלוג הראשון . הבלוגר הראשון שפיתח את המהות, העקרונות והרעיון של בלוג באוקטובר 1994 היה דיוויד וינר (Dave Winer ), מומחה תוכנה ומחשבים שאהב מאוד לכתוב ועל כן פיתח לעצמו בלוג באינטרנט כאשר עבד באתר Scripting News .

דיוויד וינר , אבי הבלוגים , בן למשפחה יהודית בקווינס , ניו יורק

החדשנות שלו לא היתה מסחרית והוא איפשר גם לאחרים להשתמש בתשתית התוכנה שפיתח לכתיבת בלוגים. 

ב1999 פותחו כמה פלטפורמות דיגיטליות לכתיבת בלוגים , בעיקרם   פלטפורמת Blogger הפועלת עד היום בהצלחה וגם בעברית.

שנה לפני כן התפתחה בארה"ב פלטפורמת LiveJournal הפועלת עד היום לכותבי בלוגים ברוסית בכל רחבי רוסיה.

החידוש הגדול אז : לא היו כבר חסמים כמו בעיתונות , אם ידעת לכתוב והיה לך חיבור לאינטרנט יכולת לפרסם פוסטים וסקירות ולהפיץ אותם באינטרנט.  אז גם נוצר המונח "weblog” ', צירוף באנגלית של Logging on the web.

מכאן ואילך נוצרה תופיעה הידועה בשם “blogosphere” שהלכה וגדלה מחודש לחודש . אלפי בלוגים נוצרו באינטרנט בכל נושא אפשרי ,  בלוגים של מורים , בלוגים של רופאים  ואפילו בלוגים של קופאיות בסופרמרקטים .

בשנים האחרונות לכל חברה בינלאומית שמכבדת עצמה יש בלוג מוסדי .

עד מהרה החלה להתפתח ב2003 פלטפורמה דיגיטלית מתקדמת יותר לכתיבת בלוגים השולטת עד היום בשוק וידועה בשם WordPress.  כשליש מהאתרים בעולם פועלים על גבי וורדפרס.

עלייתה של פלטפורמת "רשומות " בישראל.

גם בישראל החלו להתפתח בשנת 2003 יוזמות ופלטפורמות של כתיבת בלוגים והמקצועית ביותר מביניהם היתה "רשימות" של אורי ברוכין, ד"ר ירדן לוינסקי , ואילן גליני.

פרויקט רשימות פותח והופעל בהתנדבות בזמנם הפנוי של שלושת האנשים המצויינים הנ"ל ( ד"ר ירדן לוינסקי הוא כיום מבכירי הרופאים הפסיכיאטרים בישראל ועדיין כותב בלוג מאוד מועיל ומעודכן,  ואורי ברוכין מבכירי אנשי התוכן הדיגיטלי באנגליה).  הפלטפורמה עליה התבססה "רשימות" פותחה במקור עבור אתרי קונספציה האחרים החל מ-1999. "רשימות" הוקם כפרויקט עצמאי, בלתי תלוי והתנדבותי. 

"רשימות" הייתה פלטפורמה דיגיטלית שפעלה בעברית , מאוד מתקדמת לזמנה וידידותית שמשכה אליה את טובי הכותבים בישראל וזכתה לתהודה רבה.  עדיין נותר לה פורטל מרכזי של כל הכותבים אבל מזה כמה שנים היא כבר לא מספקת כלים לכתיבת בלוגים.

במקביל פעלו גם פלטפורמות דיגיטליות עממיות יותר כמו "תפוז"-בלוגים , ו "ישראבלוג" .

מאוחר יותר התפתחו הפלטפורמות לכתיבת בלוגים של דה-מרקר קפה וסלונה . הבלוגים באתר "סלונה" מאוד פעילים עד היום.

עיתון "הארץ" הקים לפני כשלוש שנים מערכת בלוגים חופשית ומאוד פעילה והיא מגיעה לציבור גדול באינטרנט .

 מבחינת ההיקף פעלו בישראל כ10,000 בלוגים .

עולם הבלוגים נותר איכותי יותר מאשר הפייסבוק

עלייתה של פייסבוק בשנת 2004 לא היוותה עדיין איום על עולם הבלוגים , להפך, הבלוגים היו בין השנים 2003-2007 יותר נפוצים מאשר הרשתות החברתיות . אבל בהדרגה החלו הרשתות החברתיות להשתלט על העולם הדיגיטלי ולהאפיל על הבלוגים .

אבל הבלוגים לא נעלמו ולא נסוגו . העולם של הבלוגים נותר פעיל מאוד ויש לו יתרון עצום על פני הפייסבוק והטוויטר : האלגוריתם של גוגל מתייחס לבלוגים בצורה יותר רצינית מאשר לפייסבוק והפוסטים של כותבי הבלוגים מדורגים תמיד יותר גבוה מאשר הפוסטים של פייסבוק הנמצאים בתחתית הרשימה של האלגוריתם. פייסבוק וטוויטר משולים לנהר סוער וזורם , סוחף לדקה , אך ללא אחיזה, כאשר מבחינת חיפוש מידע ברוב המקרים הולכים בהם לאיבוד.

בלוגים וחיפוש אורגני בגוגל

"נכון שהרשתות החברתיות הפכו להיות מקומות המפגש העיקריים בדיגיטל, אבל אם בודקים נתוני שימוש – מקומם של הבלוגים והאתרים נשמר טוב יחסית (בכל הנוגע לבלוגים ואתרים עסקיים ומסחריים, לפחות. לא יודע לגבי בלוגים לצורכי פנאי והנאה).

חיפוש אורגני מייצר 53% מהטראפיק, וחיפוש ממומן 15% מהטראפיק לאתרי עסקים. יש לשער שגם בלוגים לא עסקיים נהנים מאותו טראפיק יחסי, בלי הממומן.

אם המדיה החברתית באמת הייתה כה חזקה כפי שנדמה, היא הייתה עוקפת את הטראפיק שמגיע לבלוגים ולאתרים מגוגל (שמביא בערך פי 8 טראפיק מכל הרשתות החברתיות ביחד).

המחקר מבוסס על בדיקה של אלפי דומיינים ועשרות מיליארדי כניסות לאתרים."
הדוח המלא בקובץ פי.די.אף להורדה: https://bit.ly/2kMzMpk

מקור וקרדיט : עמית אדלר

עפ"י מקור תקף אחד יש כיום ישנם במרחב האינטרנט בעולם יותר מ20 מיליארד דפי בלוגים המושכים אליהם כל חודש מעל 409 מיליון איש ברחבי העולם .

כל חודש מתפרסמים 70 מיליון פוסטים בבלוגים השונים (קישור ישיר) ועל-פי מקור תקף אחר יש כיום בעולם 1.7 מיליארד אתרי אינטרנט  מתוכם 500 מיליון הם בלוגים ( קישור ישיר) .

בכל הקשור בבלוגים מדובר בפלטפורמות שמייצרות  ערך רב יותר למשתמשים בהשוואה לרשתות החברתיות .

מזווית אישית

ועכשיו כמה מילים מנקודת המבט של בלוגר שהתחיל לכתוב בלוג בשם "הערים הסמויות מן העין " באתר רשימות בשנת 2003 .הבלוג הזה עדיין פעיל עד היום  (מבוסס וורדפרס) ויש לו אלפי עוקבים ובמצטבר כ800 סקירות מרתקות (קישור).   

הטריגר לכך היה מידע מגוון ומרתק שנחשפתי אליו במהלך עבודתי עם אתרים בינלאומיים באנגליה ובארה"ב, מדובר על מידע בתחומי האמנות, הגיאוגרפיה האנושית , ההיסטוריה והארכיטקטורה, שלא פורסם בכלל בישראל ולא הובא לידיעת הציבור וגם לא לידיעת אנשי המקצוע.  למותר לציין כי העיתונות הישראלית החמיצה את כל ההתפתחויות האלו.

סטודנטים וכתיבת בלוגים

כאשר לימדתי כמה וכמה קורסים לתואר שני במידענות באוניברסיטת בר-אילן בין השנים 1995- 2006 חייבתי את הסטודנטים כולם לכתוב בלוג בכל נושא שייבחרו בו . לצורך כך השתמשתי אז בפלטפורמת הבלוגים של "תפוז" שהייתה חופשית וידידותית .

מדוע עוד בלוג ?

שלוש שנים מאוחר הקמתי בלוג נוסף על גבי פלטפורמת וורדפרס, הנקרא "ידע וסקרנות דיגיטלית" והוא מתמקד יותר בענייני למידה מתוקשבת , חדשנות בחינוך, הוראה מתוקשבת. הבלוג פעיל עד היום ותקופות מסויימות השתמשתי בו כחלק מעבודתי כמידען ראשי של מכון מופ"ת וכהשלמה לפורטל מס"ע.

בשנים האחרונות הצטרפו למשפחת הבלוגים שלי גם "הילדים" החדשים והרעננים : המרפסת של עמי סלנט – תמונת הידע המידעני , איים בזרם , וילדים בשואה. בחלק מהבלוגים האלו הצטרפו אלי כבר כותבים ועורכים נוספים (צפרית גרינברג, למשל) ואני כבר לא לבד במערכה. בלוגים אלו החלטתי לפתח בפלטפורמת בלוגר שהיום שייכת לגוגל ולא בוורדפרס. השיקול שלי היה כלכלי כי בלוגים במערכת וורדפרס מחייבים אחסון שעולה כסף כל חודש ותחזוקה מתמדת של הוורדפרס.

ובכל זאת לפני שנה פתחתי לפני שנה בלוג חדש נוסף בשם "חיים של אחרים" : ביוגרפיות וסיפורי חיים" (קישור) המבוסס על וורדפרס. מתברר כי וורדפרס כפלטפורמה מתפתחת במהירות מבחינה טכנולוגית ומשאירה את כל שאר הפלטפורמות מאחור.  

הכתיבה בבלוג היא לא בהכרח המאמץ העיקרי

עיקר העבודה על כל בלוג היא איסוף המידע המקדים , כל סקירה או פוסט בנויים על מאמץ איסופי במאגרי מידע בינלאומיים , איסוף מידע  ומאמרים במנועי חיפוש מתקדמים ולפעמים גם בספריות.

אחרי בחירת נושא או איתור מידע מעניין צריך להוסיף שכבה נוספת של תכנים ואותם ניתן לדלות רק במאגרי מידע בינלאומיים , מנועי חיפוש וספריות אקדמיות .

כל סקירה נכתבת תוך שעתיים אבל האיסוף קודם לכך נמשך לפחות שלוש או ארבע שעות והזמן בספריות אליהם צריך להגיע פיזית הוא גם חלק מהלוגיסטיקה . וכמובן יש צורך לתרגם מאנגלית חומרים , לבצע עריכה ובקרת איכות לפני הפרסום בבלוג.

כמה דוגמאות של סקירות נבחרות בבלוגים מרתקים בישראל :

ד"ר דני אורבך , בלוג הינשוף , נייט, מולוטוב: על מהפכות, אימפריות ושירי מלחמה

הבלוג של עמי בן בסט , קופים הם חברים

הבלוג של עופרה עופר אורן , קאנטמיר בלאגוב, "ג'ירפה": האם לנשים קל יותר

הבלוג של פרופסור דוד אסף , ד"ש מגרייסלנד: האם אלביס פרסלי היה יהודי?

הבלוג של ד"ר משה הרפז , מבצע "מדינה" – כיבוש כ"ס הערבית ע"י חט' אלכסנדרוני

הבלוג של הספריה הלאומית, כך ניצל ספר התורה הספרדי מהשמדה ברודוס

הבלוג של ד"ר ירדן לוינסקי , אסקטמין לטיפול בדיכאון, מה זה?

בלוג בית התפוצות ,  אוסטרלי, סובייטי והודי נכנסים למערכה: שלושה גנרלים יהודים ששינו את ההיסטוריה

הבלוג של זהבה חן- טוריאל,  מי הביא את סוד הכנת השוקולד לצרפת?

בלוג "יד ושם " , מניצול למציל: ניצול שואה משתתף לאחר שנים בשתי שליחויות הצלה היסטוריות

הבלוג של סיון קלינגבייל, יום בחיי ג'ומאנה נסייר חכים, היום הרבה יותר קל להיות ערביה בהייטק

…. ויש עוד בלוגים מרתקים נוספים בישראל , אך קצרה היריעה כאן מלהכילם ….

כמה דוגמאות בודדות לסקירות מתוך הבלוגים שלי

 ״למי יש סיכום?״  שיתוף במשאבי למידה ברשתות חברתיות 

מה הרג את הרופא ד"ר גבי כנען ?

האימפריה שנתגלתה מחדש אחר 3000 שנה

הגיבורים השקטים של מלחמת יום הכיפורים : אל"מ נחשון ישראלי

התנסות עם מערכת Workplace של פייסבוק לצוותי עבודה

מסעות לערים האיטיות של איטליה : צ'פלו

 המערכה האחרונה: פייסבוק מול הבלוגים

אני משתמש הרבה בפייסבוק ובטוויטר בעיקר על מנת להפיץ את המידע על פוסטים חדשים בבלוגים שלי למרות שאני יודע כי הם לא יגיעו ליותר מ2-4 אחוז מהעוקבים אחרי בפייסבוק ואחרי הדפים שלי בפייסבוק (מקור).

לשם השוואה יצויין כי שיעור הצפייה בבלוגים ובניוזלטרים שלי באותה תקופה היה כדלקמן :

רגעים היסטוריים : 30%

ילדים בשואה – 40%

ידע וסקרנות טכנולוגית – 30%

חיים של אחרים ביוגרפיות וסיפורי חיים – 25%

המרפסת של עמי סלנט – תמונת הידע המידעני – 40%

איים בזרם – 20%

מגזין הערים הסמויות מן העין – 30%

מרבית הקוראים הגיעו לבלוגים ולאתרים הנ"ל דרך המייל (מנויים לא בתשלום), ולא דרך הפייסבוק (קישור לסקירה) 

קריטריון נוסף להערכת חשיבותם של בלוגים הוא , כאמור , מספר הקוראים. כך לדוגמא , על הבלוג של פרופסור דוד אסף, עונג שבת,  מנויים כ3500 אנשים ומרביתם קוראים את הפוסטים כל שבוע. לעומת זאת , בפוסטים  בדף שלו בפייסבוק היקף הקוראים מתבטא רק בעשרות או מאות ציפיות .

מה צופן העתיד ?

הבלוגים לא ייעלמו מחיינו, ובסופו של דבר ימשיכו להיות פעילים ויציבים גם כאשר תתחיל דעיכה הדרגתית של הרשתות החברתיות (כך על פי דבריו של ד"ר ירדן לוינסקי שהקים ב2003 את פרוייקט "רשימות ").

לאחרונה וורדפרס (חברת אוטמאטיק) רכשו את פלטפורמת טאמבלר הפופלארית לכתיבת בלוגים והם מתכוונים להפוך אותה לפלטפורמה מתקדמת וידידותית לכולם לכתיבת בלוגים.

היום , בשעות שאני כותב סקירה זו,  כבר הועלו לאינטרנט ברחבי העולם 20 מיליון פוסטים בבלוגים . אז הוספתי עוד אחד . בעוד יומיים האלגוריתם של גוגל יקלוט את הסקירה שלי אבל לא את עשרות הפוסטים שפרסמתי באותם שעות בפייסבוק.

מקורות

Happy 25th year, blogging. You’ve grown up, but social media is still having a brawl by John Naughton, The Guardian, October 12 2019

25 YEARS AND STILL GOING STRONG: HOW BLOGGING BECOME A CULTURAL PHENOMENON by Laura Yates, 2019 https://blogging.com/history/

How Many Blogs Are There? We Counted Them All!

· ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *