סביבות למידה מתוקשבות בפייסבוק : מחברת – מְחַבֶּרֶת

2030

מחברת – מְחַבֶּרֶת הנה כלי פדגוגי המאפשר ניהול ידע ולמידה משמעותית ברמה האישית והשיתופית. המְחַבֶּרֶת, המתקיימת בסביבת פייסבוק, מהווה כלי שלם לניהול, עיבוד ותרגול הידע במקצוע הלימוד. במילים אחרות, כלי קבוע המשמש את התלמיד בשיעור ומהווה בסיס בו יבוצעו פעילויות לימודיות.

במְחַבֶּרֶת ניתן, למשל, לקיים עבודה בקבוצות, גם כשחברי הקבוצה יושבים בנפרד. איך זה עובד? ראש הקבוצה מעלה פוסט ומתייג בפוסט עוד מספר חברים (כמו בתמונה, כאן הוקמה קבוצה של חמישה). הפוסט מציג את המשימה, למשל מיני משימת חקר בנוגע ללאומיות הכורדית. בתגובות חברי הקבוצה יכולים להוסיף מידע/פרטים/לשאול שאלות.
המידע כולו מוצג בפני כל החברים באופן מיידי וביחד הם אוספים נתונים כדי לעמוד במשימה.

מקור

היוזמה הפדגוגית מפותחת בחט"ב שז"ר בכפ"ס, בליווי אגף מו"פ של משרד החינוך.

איך ניתן לפתוח שיעור בסביבת מחברת מְחַבֶּרֶת?

המורה מגיע עם קצה חוט (נושא שקשור לחומר הלימוד), במקרה שלנו: הדרוזים (בהקשר של קבוצה אתנית). בקבוצת הלימוד בפייסבוק מועלה פוסט ובו מילה/מושג וכל תלמיד בתורו (ע"פ רשימה שמית או מקומות ישיבה או כל סדר אחר) מתבקש לכתוב הקשר/אסוציאציה העולה במוחו מהמילה שכתב חברו לפניו – כמו שניתן לראות בתמונה. התוצאה: רשימת הקשרים של כל תלמידי הכיתה. מה אפשר לעשות עכשיו? אפשר לבקש לדרג (באמצעות לייק למשל) את ההקשר המעניין/מוצלח/מעודד חקר להמשך. ניתן לנסות ולבנות הקשרים בין המילה שהמורה בחר לבין האסוציאציות שהוצגו על ידי התלמידים. המורה יכול לגלות היטב את הפער בין תוכנית השיעור שלו לבין מחשבות התלמידים ותחומי העניין שלהם. דרך עולמות התוכן של התלמידים המורה צריך (במאמץ ובמחשבה) להוביל אותם בחזרה לנושא הנלמד, או לפתח יחד חקר משולב

מחברת מְחַבֶּרֶת היא יוזמה פדגוגית המפותחת בחט"ב שז"ר בכפ"ס בשיתוף אגף מו"פ של משרד החינוך.

מקור

תודה לאבי גרצמן

· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *