לקראת יום העיון: מידענות בסביבות עתירות ידע וקהילות המונים

7917

מאת : עמי סלנט 

 יום העיון  "מידענות בסביבות עתירות ידע וקהילות המונים" שיערך במסגרת הכינוס  "מידע 2017 " ביום חמישי ה11 למאי 2017 במלון הילטון תל אביב , הוא אחד מימי העיון היותר מרתקים בכינוס המידע , שמיטב המומחים למידענות וניהול תכנים נוטלים בו חלק בישראל.

תכנית יום העיון נבנתה מתוך שאיפה לשקף את ההתקדמות בישראל בתחומי המידענות , הספריות , קהילות-הידע  וניהול התכנים כאשר ניתן דגש לכל שלושת המרכיבים המתודולוגים של ענפים אלו : איסוף , עיבוד והפצה .

 כלים ותהליכי עבודה בתחומי המידענות החקרנית 

בשנים האחרונות מתמודד עולם המידענות עם היצף מידע אדיר מחד וצורך לברור את "המוץ מן התבן"  מאידך , ולכן מתפתח כיום ענף המידענות החקרנית. בין החלוצים בתחום מתפתח וחשוב זה ניתן למנות את ד"ר אהוד זוהר.

ד"ר אהוד זוהר אשר פיתח מערכת מתקדמת פורצת דרך בתחומי מסדי הנתונים  יציג לראשונה בישראל את  מערכת  "חוקר הרשת המדעית".

וקר הרשת המדעית" הינה מערכת מתקדמת לחקר העשייה המדעית והטכנולוגית באקדמיה ובתעשייה. המערכת מבוססת על מסד נתונים סמנטי של יישויות ויחסים מתחום העשייה המדעית והטכנולוגית: מאמרים, פטנטים, חוקרים, מוסדות מחקר, חברות, גורמי מימון, כנסים, חומרים, מכשירים וכו'. מידע זה נכרה באופן אוטומטי ורציף ממגוון מקורות: מאגרי מאמרים, מאגרי פטנטים, אתרי מוסדות מחקר, אתרי כנסים, רשתות חברתיות, מנועי חיפוש כלליים ועוד.

ההרצאה של ד"ר אהוד זוהר , מנכ"ל  ומייסד אומניסול מערכות מידע ,שהיה בעברו אחד מבכירי המדענים בטכניון , תכלול גם היבט שימוש בחכמת המונים.

בתחום המידענות החקרנית עוסקים לא רק מדעני מחשב אלא גם מידענים כגון יעל שרצר , בוגרת המסלול לתואר שני ללימודי מידע באוניברסיטת בר-אילן . יעל התמחתה בשילוב שבין מידענות ואינפוגרפיקה. היא עובדת בחברה למודיעין עסקי ופיתחה מתודולוגיה לאיסוף וניהול ביג דאטה והצגתם בצורה גרפית. בהרצאתה ביום העיון במלון הילטון היא תסקור את תהליך העבודה בחברה תוך שילוב בין תכנון ממשק, מידענות ואינפוגרפיקה.

תחום הביג דאטה מסייע לנו רבות כיום להבין יותר טוב מגמות ותהליכים בתחומי החינוך , המרכז לחקר האינטרנט באוניברסיטת חיפה בשיתוף עם קרן טראמפ פיתחו מערכת, ראשונה מסוגה בעולם, להנגשת נתוני פיז"ה לציבור ולהפקת ממצאים חדשים על החינוך בישראל ובעולם.. על כך ירצה אבנר קנטור, מההמרכז לחקר האינטרנט, אוניברסיטת חיפה וקרן טראמפ

מה לקהילות טורפות מידע ולמידענים ?

מידענות כיום מתבטאת לא רק עיבוד וניתוח המידע לסוגיו אלא גם שליטה בתחומי איסוף מידע ומקורות המידע . אחת המידענות המובילות בתחום זה בישראל היא טל קמינסקי רוזנברג , אשר הבלוג שלה  "לא מחפשת , מוצאת" , הוא מקור לא אכזב למעקב אחר התפתחויות בתחומי המידענות. בהרצאתה תספר טל על מקורות, אנשי מקצוע וכלים לטובת עדכון קהילת התוכן בתחום של כלים דיגיטליים שונים. הרצאתה "קהילות טורפות מידע" תשאיר אותכם רעבים למידע נוסף בתחומי המידענות.

ספריות וניהול תוכן 

אחד ההיבטים  החדשניים ביום העיון אשר יוצג לראשונה בישראל הוא הכניסה של ספריות לתחומי התוכן הדיגיטלי האקיטביים והפעלת צוותים לפיתוח תוכן דיגיטלי והפצתו למשתמשי הספרייה.  על נושא זה ירצה נתי גבאי, מנהל תחום תוכן דיגיטלי, הספריה הלאומית אשר ידגים איך פותחים את הספרייה הלאומית לקהלים חדשים  וכיצד נוצר אגף הדיגיטל החדש של הספרייה הלאומית.

קהילות וניהול תוכן

גל מור , ללא ספק מחלוצי פיתוח התכנים הדיגיטלים באינטרנט, ממיסדי  Ynet  ו"חורים ברשת "  יירצה על פלטפורמת התוכן BeMedia.

הרעיון של BeMedia נולד בשנות השיא של "חורים ברשת", אתר תוכן שרוב תנועת הגולשים נובעת מרשתות חברתיות, אך הפך למיזם רק כאשר גל מור, המייסד והעורך הראשי, פגש את אריק בן יאיר, שבתקופתו כסמנכ"ל כספים של קבוצת "הארץ" מילא תפקיד משמעותי בפיתוח חומת התשלום של האתר ובתפניות החיוביות והמשמעותיות שעברה הקבוצה ברמה העסקית.

השניים פיתחו יחד פלטפורמת מדיה אשר משלבת בין יצירתיות ההמונים, עורכים אנושיים ואלגוריתמים. המערכת אוספת את יוצרי התוכן הטובים (חובבים או מקצוענים) אל עולמות תוכן מפולחים (החל מאמהות צעירות, דרך עיצוב הבית ועד רחפנים) וערוכים, ומחברת ביניהם לבין גורמים כמו משווקים ומפרסמים שמשוועים לתכנים הטובים שלהם.

אם כיום הכיוון הוא יצירת תכנים ע"י קהילות וקבוצות ידע אז כדאי לשמוע ביום העיון את רעי דישון , מייסד ושותף iArtists, בהרצאה זאת נשמע:

  • איך ולמה נושא הקהילות חוזר ועולה בתרבות שלנו,
  • אלו סוגי קהילות ישנם כיום
  • אלו כלים* ומתודולוגיות קיימות במידה ואנו רוצים לבנות ולהוביל קהילה (או להיות יותר פעילים באלו שאנו חלק מהן),
  • מהם תהליכי מפתח בפיתוח של קהילה ומה בין קבוצה, קהילה ונטוורק (רשת).

*למשתתפי המפגש יחולק ה"קנבס הקהילתי" – כלי פיתוח איתו הם נעזרים בפיתוח קהילות

מה ל"קהילות טורפות מידע" ולמידענים ?

מידענות כיום מתבטאת לא רק עיבוד וניתוח המידע  לסוגיו אלא גם שליטה בתחומי איסוף מידע ומקורות המידע . אחת המידענות המובילות בתחום זה בישראל היא טל קמינסקי רוזנברג , אשר הבלוג שלה  "לא מחפשת , מוצאת" , הוא מקור לא אכזב למעקב אחר התפתחויות בתחומי המידענות. בהרצאתה תספר טל על מקורות, אנשי מקצוע וכלים לטובת עדכון קהילת התוכן בתחום של כלים דיגיטליים שונים. הרצאתה "קהילות טורפות מידע" תשאיר אותכם רעבים למידע נוסף בתחומי המידענות.

 

מה לאוצרות תוכן וליום העיון ?

מחקרים מעודכנים מלמדים כי המידע הדיגיטאלי מכפיל את עצמו כל 18 –עד 24 חודשים. כתוצאה מכך המשימה של איתור המידע המתאים  והמשמעותי הופכת להיות מורכבת וקשה מיום ליום ליום. הצורך להתמקד במידע הדיגיטאלי המתאים והרלבנטי הביא בשנים האחרונות להתפתחות המתודולוגיה הנקראת "אוצרות תוכן" (content curation). מעיין אלכסנדר היא ממובילות של מתודולוגיית  אוצרות התוכן בישראל והיא תציג בהרצאתה המרתקת את המתודולוגיה והתוצרים של אוצרות תוכן כמוצר תוכן , שרות ותכנית חברתית.  

 

 

 האם באמת אנחנו יודעים כיצד מייצרים את מאגר המידע הגדול בעולם ?

 רבים מאתנו משתמשים בוויקפדיה כמה וכמה פעמים ביום , אבל האם אנחנו יודעים כיצד באמת נבנה מאגר המידע האדיר והשיטתי של וויקיפדיה ? על כך תרצה דריה קנטור , עורכת בכירה בוויקיפדיה, כדאי מאד לשמוע את הרצאתה : "מיומנויות שחיה בים הדיגיטלי – איך בונים את מאגר המידע הגדול ביותר "

 מידע ולוחמת סייבר

יום העיון במלון הילטון לא יעסוק רק בסוגיות של מסדי נתונים , מידענות , ניהול תכנים וחדשנות ארגונית אלא גם בלוחמת סייבר וכאן נכנס לתמונה ד"ר רון שלייפר .

ד"ר רון שלייפר הוא מומחה בינלאומי לחקר הלוחמה הפסיכולוגית והוא ירצה על שדות קרב חדשים בלוחמת המידע

 

 

דזירה פז , רכזת יום העיון שגיבשה את התכנית כולה , מזמינה אותכם לקחת חלק ביום העיון המרתק ביותר בכינוס "מידע 2017 ".

הנה התכנית המפורטת:

מושב א'  "המימד המקביל" ונתב הזירות ההמוניות

 09:00-09:40   חדשנות בעולם מתוקשב– עופר ברייר, מנטור עסקי, מאמן, מורה,  מתודולוג ויוצר.

 09:40-10:20      קהילות, קהילות, קהילות ! מאז ימי המערות ועד לטרנד ה"כלכלה השיתופית" וקבוצות בוואטסאפ ובפייסבוק – רעי דישון, מייסד ושותף iArtists

10:20-10:50    שדות קרב חדשים בלוחמת המידע – ד"ר רון שלייפר, מרכז אריאל לחקר  ביטחון ותקשורת

  10:50-11:00  הפסקת קפה

מושב ב' סביבות עתירות ידע מבעד לפלטפורמות ואפליקציות חדשות 

 11:00-11:40  " "גיבור-על או צוות גיבורים? התמקצעות, ביזור ושיתוף במידענות  חקרנית" – ד"ר אוהד זוהר, אומניסול מערכות מידע

11:40-12:10  BeMedia איך בנינו פלטפורמת תוכן לעידן הרשתות החברתיות? גל מור, פלטפורמת מדיה באמצעות חכמת ההמונים

 12:10-12:40 ארכיטקטורת מידע/מודיעין תחרותי כמאפיין מערכות מבוססות Big Data ו- Data Visualizationיעל שרצר, אינפוגרפיקה וביג דאטה

 12:40-13:15 צונמי של נתונים במערכת החינוך: מה מספר מבחן פיזה? – אבנר קנטור,     המרכז לחקר האינטרנט, אוניברסיטת חיפה וקרן טראמפ

 13:15-14.30  הפסקת צהריים

 מושב ג'  טירוף המידע בקהילות טורפות מידע

 14.30-15.00 אוצרות תוכן כמוצר, שרות ותכנית חברתית – מעיין אלכסנדר, אינטרנט,   טכנולוגיה ושינוי חברתי

15.00-15:30 מיומנויות שחיה בים הדיגיטלי – איך בונים את מאגר המידע הגדול ביותר בעולם, בלי לטבוע? – דריה קנטור, עורכת וויקיפדיה, אתרי מורשת

 15:30-16:00 איך פותחים את הספרייה הלאומית לקהלים חדשים ?– נתי גבאי, מנהל  תחום תוכן דיגיטלי, הספרייה הלאומית

16:00-16:30 קהילות טורפות מידע – טל קמינסקי רוזנברג, מידענית וניהול תוכן

 16.30-17.00  הפסקת קפה

ראו גם :

קישור לתכנית באתר חברת טלדן באינטרנט 

תכנית הכינוס המלאה של כל ימי העיון בירושלים ובתל אביב 

 להרשמה 

 גילוי נאות : כותב הסקירה הוא  יו"ר ועדת ההיגוי, כנס מידע 2017, טלדן,  וגם היועץ לגיבוש יום העיון "מידענות בסביבות עתירות ידע וקהילות המונים"

· · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *