מאפייני הקריאה המקוונת ברשתות חברתיות

10886

פרופ' לילך שלו-מבורך, ראש מעבדת הקשב בבית הספר לחינוך ובית הספר לחקר המוח באוניברסיטת תל אביב: "אנחנו עוברים תהליך שמשפיע על הרגלי העבודה שלנו והופך אותנו לתזזיתיים יותר מבחינת הקריאה והתפיסה".

 גם ניקולאס קאר, סופר וחוקר בתחום טכנולוגיית המידע, תיאר במאמר שפרסם ב-2008 במגזין אטלנטיק תחת הכותרת "האם גוגל הופך אותנו לטיפשים" כיצד השימוש הממושך ברשת פגם בכושר הריכוז שלו ושל חבריו. "אני לא מצליח לחשוב כמו פעם", קונן קאר, "ואני מרגיש את זה בעיקר בזמן הקריאה, שפעם באה בקלות והיום היא כרוכה במאבק. אחרי שניים-שלושה עמודים, אני וחבריי מתחילים לחפש משהו אחר לעשות. וכבר לא מדובר רק בספרים מסוג 'מלחמה ושלום', אפילו קריאה של יותר מארבע פסקאות בבלוג הפכה למעייפת".

קאר מתאר מחקר שנעשה בבריטניה, שבו נבדקו במשך חמש שנים הרגלי החיפוש והקריאה בשני אתרים פופולריים לחיפוש מאמרים. מתברר שאנשים רפרפו על הטקסטים, בקושי קראו עמוד או שניים מכל מאמר ונדיר שחזרו אחורה למאמר שכבר נכנסו אליו. "לכאורה אנחנו קוראים היום יותר", הוא מסכם, "אבל מדובר בסוג אחר של קריאה, כזו שמקדשת את היעילות והמיידיות מעל הכול.

פרופ' גלוריה מרק מאוניברסיטת קליפורניה, שחוקרת אינטראקציה של אדם מול מחשב, כבר גילתה שכל 2.5 דקות אנשים מחליפים משימה – עוברים מהמחשב לסלולרי, משם לכתיבה על נייר, ואז לשיחה עם אדם שנכנס לחדר, וחוזר חלילה.

facebook 2 2012

כמה פעמים יצא לך להיכנס לפייסבוק , לטוויטר  או לרשת חברתית אחרת, להציץ בפיד שלך וללחוץ על כפתור השיתוף או הציוץ החוזר, מבלי ממש לקרוא את התוכן שבזה הרגע שיתפת עם חברייך? אם התשובה שלך היא "רוב הפעמים" – את/ה לא לבד.

למעשה, מרבית משתמשי המדיה החברתית עושים זאת כל הזמן, ומתוך כל 10 גולשים שישתפו את הידיעה זו ברשתות החברתיות, כנראה שרק ארבעה יקראו אותה.

59%  מהקישורים ששותפו ברשת החברתית טוויטר כלל לא הוקלקו על ידי המשתפים, לפי מחקר חדש שערכו הפקולטה למדעי המחשב באוניברסיטת קולומביה בארה"ב והמכון הלאומי הצרפתי, דיווח העיתון "וושינגטון פוסט".

"לאנשים יש נכונות רבה יותר לשתף מאמר מאשר לקרוא אותו", אמר ארנו לגו, אחד ממחברי המחקר. "זוהי צריכת מידע מודרנית טיפוסית. אנשים מגבשים את דעתם על סמך תקציר, או תקציר של תקצירים, מבלי להתאמץ ולהתעמק".

אם לא די בכך, החוקרים מצאו כי שיתופים "על-עיוור" ברשתות החברתיות ממלאים תפקיד מרכזי ביותר בקביעת אלו ידיעות וכתבות חדשותיות יהפכו לויראליות ואלו מהן ירדו לתהום הנשייה. לפי המחקר, מרבית ההקלקות על דיווחים חדשותיים בוצעו בקישורים ששותפו בחשבונות של משתמשי טוויטר מהשורה, ולא בחשבון של הגוף החדשותי עצמו.

הנתונים שעליהם התבסס המחקר נאספו בפרק זמן של חודש בקיץ שעבר. החוקרים אספו נתונים על קישורים ברשתות החברתיות של ידיעות מאת חמישה אתרי חדשות פופולריים – BBC, CNN, פוקס ניוז, ניו יורק טיימס והפינגטון פוסט – ובדקו את ההתייחסויות והשיתופים של הקישורים בטוויטר ואת נתוני השימוש בשירות קיצור הכתובות ביט.לי (bit.ly)..

ניסוי זוטא בישראל

בניסוי שערכנו בדפי מידע שאנו מנהלים בפייסבוק ובטוויטר ( מגזין הקישורים הסמויים מן העין , רגעים היסטוריים ) ואשר לכל אחד גם אתר אינטרנט עצמאי מצאנו רק 20% מהגולשים מקליקים על הידיעה ועוברים לקריאה של המאמר המלאה או הידיעה המקורית המלאה מחוץ לרשת החברתית . כלומר , אחוז המעורבות (engagement)  נמוך למדי .

בדקנו את המעורבות  הקוגנטיבית בכמה כלי אנליטקס . השערת המחקר שלנו הייתה  כי יש שעות ביום שבהם המעורבות (engagement) של הגולשים גבוהה יותר ואכן התברר כי בין השעות 22:00 בלילה ל-9 בבוקר אכן יש עלייה מסויימת במעורבות (Engagement) , כלומר כ30% מהגולשים מקליקים על המאמר ועוברים לקרוא את הידיעה המקורית מחוץ לרשת החברתית , אך עדיין הרוב הגדול נותר שטחי ותזזיתי מבחינת הEngagement.

הבדיקה הבאה שלנו תבדוק האם הפצת מידע באמצעות E-MAIL מביא למעורבות קריאה גבוהה יותר (engagement).

מקורות המידע

 6 in 10 of you will share this link without reading it, a new, depressing study says

קרוב לוודאי שתשתפו את הידיעה הזו ברשתות חברתיות מבלי לקרוא …

 

 READING FACEBOOK

· ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *