הפרופסור מהמחשב שבקיר חותר לנפץ את תפיסותינו ביחס לתקשוב בחינוך והוא לא רק מדבר

11119

לאחרונה ערך עיתון גארדיין (7 ביולי 2016 ) ראיון מעניין עם פרופסור סוגטה מיטרה.  אוניברסיטת לונדון הכתירה אותו לאחרונה  כאיש אשכולות,  בזכות 30 שנות פעילותו במגוון רחב של תחומי לימוד. הוא זוכה פרס ועידת  TED לשנת 2013.

כיום פרופסור סוגטה מיטרה הוא חוקר בכיר ומרצה בכיר לטכנולגיות תקשוב בחינוך ב Newcastle University.

 מהמחשב שבקיר למיזם SOLE

אם זיכרונכם קצת מעורפל אז פרופסור סוגטה מיטרה הוא האיש מאחורי הניסויים של המחשב האישי בתוך הקיר.

בשנת 1999 הציב מיטרה מחשב אישי בתוך קיר אבן בשכונת מצוקה בעיר קלקאג'י שבמחוז דלהי בהודו, באופן שילדים הורשו להפעיל את המחשב ללא הגבלות . במחשב הותקנו לומדות פשוטות לשימוש, אך לא ניתנה לילדים כל הדרכה או עזרה. בעקבות הצלחתם של הילדים להפעיל את הלומדות ולרכוש מיומנות בשימוש במחשב, הוצבו 22 מחשבים בקיוסקים דומים באזורים העניים ביותר בהודו, ובשנת 2004 גם בקמבודיה.

הניסויים הראו שוב ושוב, שילדים מכל סביבה חברתית, גאוגרפית או מעמדית, מסוגלים לרכוש לבדם מיומנות שימוש במחשב ובאינטרנט.

לדעתו של פרופסור סוגטה הבחינות כפי שאנו מכירים אותם יצטרכו בסופו של דבר להיעלם ממערכת החינוך . הגורמים לכך לא יהיו תהליכי שינוי פנימיים של מערכות החינוך אלא גורמים טכנולוגיים חיצוניים . להערכתו , מערכות החינוך לא יוכלו להתמודד בעתיד עם הנגישות והקישוריות של המחשבים לאינטרנט. בעוד עשור יגיעו התלמידים לכיתה או לבחינה כאשר הם ייקבלו את המידע והידע מהאינטרנט באמצעות מכשירים אישיים אם זה משקפיים  אישיות ( יש כבר כמה פיתוחים של העברת מידע מהאינטרנט למשקפיים אישיות ) או מכשירי כתיבה או פיסות תקשוב אחרות שיהיו מחוברות בדרך זו או אחרת לגופם.

לדעתו של פרופסור מיטרה סוגטה גם מודל ההתפתחות של פיג'ה לגבי ילדים  יאבד את התקפות והרלבנטיות שלו  (תאוריית ההתפתחות בשלבים  של ז'אן פיאז'ה מתייחדת בכך שאינה מסבירה את ההתפתחות כנובעת רק משיפורים כמותיים ביכולת הזיכרון ועיבוד המידע, אלא כתהליך המורכב משלבים הנבדלים זה מזה איכותית, ואשר הם אוניברסליים – משותפים לילדי כל התרבויות.) . לדעתו של סוגטה כבר כיום הילדים בכל העולם עוברים בו-זמנית התפתחות קוגנטיבית ללא תלות בשלבים קוגניטביים נפרדים.

בסופו של דבר המודל הקיים של העברת הידע בבתי הספר יימצה עצמו ויידרש שינוי . תפקיד המורה אינו להעביר ידע אלא לעודד , לדרבן ולייצור דיונים  בעלי עניין בכיתה בנושאים לימודיים תוך כדי העשרתם.

sugata with students

פרופסור מיטרה סוגטה אינו רק מטיף לשינוי , אלא גם פועל באופן נמרץ בשטח. הוא גיבש ופיתח מודל למידה בשם SOLE ( סביבת למידה בהתארגנות עצמית).

אלו ראשי תיבות באנגלית של   Self  Organized  Learning Environment

במסגרת הפעלה זו התלמידים נשאלים שאלות בנושאים לימודיים ובצורה מעמיקה  ועליהם למצוא את הממצאים ולגבשם בעצמם. היחס בין התלמידים למחשב בכיתה הוא 1:5 וזאת כדי לעודד מראש עבודת צוות ושיתוף בידע .

מדובר על סביבה המבוססת על שאילת "שאלות גדולות" ויציאה לחקר ולמידה משותפת. מיטרה מתאר כיצד ילדים ללא הדרכה עוברים תוך זמן קצר מפעילות כאוטית אל למידה מסודרת, רבת עומק ויצירתיות. הדבר היחיד שהתווסף הוא המבוגרה תומך ומעודד שלא מתערב כלל בלמידה ובתכניה, רק יוצר סביבה חמה ותומכת.

פרופסור מיטרה סוגטה הצליח לשכנע 40 בתי ספר בצפון-מזרח אנגליה לנסות בכיתות את מיזם SOLE . הוא השיג תקציב  לכך וגם את מיליון הדולר שזכה בפרס TED העביר לזכות המיזם בבתי הספר .

ההתלהבות של המורים בבתי הספר מSOLE היא מרשימה וגם משרד החינוך הבריטי לא נותר אדיש  כי בבתי הספר בהם מופעל מיזם SOLE נרשמו שיפורים מהותיים בהישגי התלמידים.

פרופסור מיטרה סוגטה פחות מתרשם מההישגים החינוכיים ויותר תולה תקווה מכך שביטחונם העצמי של התלמידים בבתי הספר באנגליה בהם נערך הניסוי התחזק מאד והוא מאמין כי פיתוח מוטיבציה ללמידה חשוב יותר מהישגים מדידים בחינוך.

ראה גם : הפרופיל של סוגטה מיטרה ( כל מה שרציתם לדעת עליו  בעברית)

מקורות המידע

Peter Wilby .”Sugataa Mitra – the professor his head in the cloud “,  the Guardian , June 7, 2016.

School in the Cloud

SOLE: Motivate Students to Teach Themselves

Sugata Mitra creates a School in the Cloud | Prize-winning 

The future of education: An interview with Sugata Mitra

Self Organised Learning Environment – Wikipedia,..

מה בין PBL ל-SOLE? – הבלוג של רותי סלומון

פרופ' סוגטה מיטרה – ערי חינוך

sugata new castle


תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *