שיפורים משמעותיים ב"ניפגש" : פלפטפורמת הלמידה החברתית לבתי הספר היסודיים וחט"ב

12436

בתי ספר משתמשים לא מעט בטכנולוגיות מתוקשבות שלא מתאימות להם , טכנולוגיות שיובאו ממוסדות השכלה גבוהה  כגון נגזרות של MOODLE  שעמוסות לעייפה בתכונות שאינן בהכרח ידידותיות .

התוצאה היא שהמורים , במקרים לא מעטים, מתוסכלים ולא נלהבים להשתמש בפלטפורמות אלו . הם עושים שימוש בפלטפורמות כאלו כאילו קפאם השד. לכן , כאשר ביקרנו בכמה בתי ספר יסודיים העושים שימוש בפלפטפורמה הישראלית המקורית "ניפגש" הופתענו מהשמחה וההתלהבות של המורות המשתמשות בפלטפורמת הלמידה הפדגוגית- החברתית "ניפגש" .

צוות הסטראט-אפ הישראלי המפתח את פלטפורמת "ניפגש" לא הוצנח מעל בתי הספר, הוא נמצא כל הזמן בבתי הספר ועוקב מקרוב אחר הצרכים של המורים. לכן , פלטפורמת הלמידה "ניפגש" הפכה תוך שנתיים לפלטפורמת למידה פדגוגית-חברתית אשר נותנת מענה פדגוגי לכל הצרכים הלימודיים והחברתיים בביה"ס .

המשימה של פלטפורמת "ניפגש" היא יצירת חוויה לימודית שמעצימה את הלומדים וגם את המורים.  הניסיון מלמד שכלים טכנולוגיים שאינם אינטואיטיביים לשימוש לא מצליחים להיטמע בבתי הספר ולא מייצרים את האימפקט החינוכי הצפוי מהם. לכן, הפלטפורמה של "ניפגש" מאד ידידותית ומאד אינטואיטיבית לשימוש ולא צריך לקחת קורס או השתלמות על מנת להכירה ועל מנת לעשות בה שימוש.

אנחנו ,אנשי החינוך והפיתוח של תקשוב בחינוך , יודעים זה מכבר כי קבלת פידבק מוצלח מהתלמידים היא תנאי הכרחי להצלחת כלי טכנולוגי חינוכי. לכן ,  שמחנו לראות בבתי הספר בהם ביקרנו כי פלפטפורמת  "ניפגש" באמצעות כלי משחוק וכלים חברתיים, מספקת סביבה לימודית וחברתית מלהיבה לתלמידים ומנגישה להם את המידע שהם צריכים באופן דינמי ומהנה, כפי שהם מורגלים מחיי היום יום שלהם. באופן זה, ממה שראינו ההיענות שלהם לפעילויות המורה מעודדת את המורות להמשיך לפעול ולהפעיל. זה מעצים לקבל משוב מיידי מהתלמידים.

מבנה ניפגש

לכל חבר בקהילת בית הספר יש חשבון משתמש משלו בניפגש: מנהל, מחנכים, מורים מקצועיים, הורים ותלמידים.

ניפגש פועלת ברמה מדינתית הכוללת את בתי הספר הרשומים באותה מדינה.

כל מרחב בית ספרי מכיל מרחבי כיתות לימוד.

מרחבי הכיתות מכילים מקצועות לימוד ואירועים כיתתיים.

מרחבי מקצועות הלימוד מכילים פעילויות לימודיות המכילות את תוצרי התלמידים. בנוסף, לכל מקצוע קיימת תיקיית מידע בה ניתן לשתף תכני לימוד וחומרי העשרה מתקדמים ואינטראקטיביים

לכל בית ספר קיימת תיקיית מידע וניתן ליצור בה אירועים בית ספריים ולאתר מורים בקלות.

לכל כיתה קיים רצף עדכונים המרכז את המאורעות האחרונים בכיתה, דף קשר המקל על שמירת הקשר עם חברי הכיתה והוריהם ועמוד מידע המאפשר לרכז אלבומי תמונות ומידע כללי נוסף.

nipages slide 1

מרחבי למידה מתקדמים

בהיבט הלמידה השיפור העיקרי בפלטפורמת "ניפגש" הם מרחבי למידה  מתקדמים 2.0 לכל מקצוע אך גם מרחבי למידה שיתופיים עבור מבחנים, אירועים, שיעורי בית ופעילויות מקוריות של המורים.

כל מרחב למידה מאפשר שיתוף תכנים, תגובות על תכנים ועל תגובות, שליחת עדכונים על המתרחש במרחב ומתן לייקים. התכנים יכולים להיות מקוריים כמו תמונות, סרטונים, מצגות, מסמכים, חידונים וסקרים של התלמידים והמורים, או הפניות לקישורים חיצוניים ומסוננים מהאינטרנט מכל סוג, כולל גוגל דוקס ואופיס 365. כל התכנים מוצגים באופן נעים לעין ומזמן התייחסות.

ort students chrombook 1

פעילויות לימודיות

בכל מקצוע ניתן ליצור פעילויות לימודיות [סרטון] באמצעות אשף יצירת הפעילויות של ניפגש.

פעילויות לימודיות אלו, המצויינות ללמידת חקר וללמידה מבוססת פרוייקטים (PBL), מבוססות על תכנים מקוריים של המורה או על פריט תוכן חיצוני כמו תמונה, סרטון, מצגת וכו'. בנוסף ניתן ליצור פעילות המבוססת על תוכן לימודי של ספקי תוכן חיצוניים או מידע זמין מהאינטרנט דוגמת סרטוני יוטיוב. כמו כן, ניתן ליצור יחידת לימוד המכילה מספר פעילויות באותו נושא מקצועי. כל פעילות מכילה גלריית תוצרים שבתוכה יש לכל תלמיד את המרחב שלו בו הוא יכול לשמור את המידע שלו. ניתן לבצע פעילויות בכיתה, בבית ובכל מקום ועל כל מכשיר קצה.

עם פתיחת הפעילות נשלחת הודעה לתלמידים. תוצרי התלמידים מרוכזים בגלריה שיתופית המאפשרת מבט-על על התקדמות התלמידים. תזכורות נשלחות לקראת מועד היעד.

פעילות מסוג שיעורי בית מרכזת לתלמידים במקום מסודר את שיעורי הבית שלהם ומספקת להם מרחב למידה שיתופי בו הם יכולים להעזר בחבריהם ולסמן ביצוע. ההורים מעודכנים ותזכורות נשלחות לקראת מועד היעד.

ממה שראינו בבתי הספר  זה מלהיב כשעמיתים מגיבים למה ששיתפו  זה מעצים כשכל התלמידים משתפים את התוצרים שלהם.

nipages slide 3

לוח אירועים

לוח אירועים אישי נבנה בהתאמה לכל תלמיד ומכיל את אירועי הכיתה מכל המקצועות השונים, אירועי בית הספר ואירועים אישיים כמו ימי הולדת ומפגשים חברתיים. ההורים צופים בלוח אירועים מאוחד של כל ילדיהם ונשארים תמיד מעודכנים בפעילויות השונות. הודעות נשלחות בדואל, לאפליקציה, ומופיעות במקום בולט בפלטפורמה ותזכורות נשלחות במועדים המתאימים.

סביב כל אירוע [סרטון] נפתח מרחב למידה. לדוגמא, מרחב למידה שיתופי סביב אירוע מסוג מבחן מספק מקום נוח וברור לפירוט נושאי המבחן, ריכוז חומרי עזר ומקום בו התלמידים יכולים לשאול שאלות ולקבל תשובות מחבריהם או מהמורה.

ימי הולדת מצויינים באופן מסודר בלוח השנה ותזכורות נשלחות לחברים המוזמנים לשלוח ברכה לחוגג. כלים אלו משפרים את ההכרות בין התלמידים ולכן משפרים את התקשורת בין התלמידים בפרט ואת האקלים הבית ספרי בכלל.

פתיחת מרחב שיתופי סביב אירוע חברתי כמו טיול שנתי תספק אלבום תמונות שיתופי בו יוכלו התלמידים והמורים לשתף תמונות באופן מוגן. באופן דומה, אירוע של ביקור במוזיאון מזמן מרחב למידה המכיל פעילות הכנה שיתופית לקראת הביקור, תיעוד הביקור במהלכו, וסיכום הביקור בכיתה לאחר מכן.

nipages-1-classroom

תקשורת

צ'ט פרטי וקבוצתי מאפשרים למורה להיות בקשר עם כל תלמיד והורה במועד המתאים לה. צ'ט פרטי קיים בין תלמידים, הורים ומורים. מורים יכולים להיות בקשר עם מורים אחרים ותלמידי והורי בית ספרם. הורים יכולים להיות בקשר עם מורים והורים מבית ספרם ועם ילדיהם. תלמידים יכולים להיות בקשר עם הוריהם, עם מורים מבית ספרם ולבחירת בית הספר ,עם תלמידים מכל העולם באופן בטוח.

צ'ט תלמידים כיתתי מחבר בין כל תלמידי הכיתה והמחנכת. צ'ט הורים כיתתי מחבר בין כל הורי הכיתה והמחנכת.

חדר מורים וירטואלי מכיל צ'ט קבוצתי, גלריית מידע ומנגנון שליחת הודעות למורים בלבד.

index 1

מנוע החיפוש

מנוע החיפוש הבטוח של ניפגש מאפשר איתור תכנים חיצוניים באופן בטוח ומסונן. המנוע מחפש אתרים, תמונות וסרטונים ומציג את התוצאות בצורה יפה ומאפשר שיתוף בלחיצת כפתור. מנוע החיפוש הינו כלי אידיאלי לביצוע עבודת חקר.

מנוע חיפוש פעילויות מאתר תכנים לימודיים המתאימים היכולים להפוך לפעילויות בניפגש בלחיצת כפתור. החיפוש נעשה בהתאם לשכבת הגיל ולתחום הלימוד המבוקשים ומאתר תכנים של ספקי תוכנים חיצוניים איתם אנחנו עובדים ופעילויות ניפגש שמורות אחרות יצרו.

מנוע חיפוש הפנימי של פלטפורמת "ניפגש" מאפשר איתור לפי קטגוריות של אתרים שונים המציעים כלים חינוכיים מגוונים ושיתופם עם הכיתה.

שילוב ההורים

ההורים  בבתי הספר נעזרים ב"ניפגש" על מנת להישאר מעודכנים לגבי סטטוס שיעורי הבית של התלמידים ולגבי הפעילויות השונות והאירועים בבית הספר כמו מבחנים, טיולים, טקסים וכדומה כולל צפיה חיה באלבומי התמונות המתהווים. ההורים מעודכנים בהודעות שבית הספר שולח ויכולים להיות בקשר אישי עם המורה.

בית הספר יכול לבחור לנהל מרחב שיתופי נוסף שיאפשר להנהגת בית הספר לנהל תכנים שונים, לדוור אותם להורים, לרתום את ההורים לפעילויות בית ספר ולשתף אותם במתרחש.

למידע נוסף :ניפגש – פלטפורמת למידה חברתית לבתי ספר 

לומדים בנעלי בית

niza 2

המורה ניצה גרבר מבית הספר “רעות” במנשה  מאתגרת את תלמידיה ללמידת עמיתים בסביבת ניפגש.

ניצה בנתה לתלמידיה משימות לביצוע בתהליך שיוצר למידה עצמית, הבניית ידע ולמידה שיתופית. המשימות נחשפו באופן הדרגתי באמצעות שליחת הודעה לתלמידים וכל אחד התקדם בקצב האישי שלו ונע בין המשימות. בנושא יום השואה הבינלאומי המשימות עסקו בבירור אישי של התלמידים על ידיעותיהם בנושא השואה, במהות יום השואה הבינלאומי ובחשיבותו. התלמידים העלו תמונות וקישורים מיוחדים שהם מצאו בחיפוש ברשת ואותם רצו לשתף עם החברים. בסוף יחידת הלימוד נערך סיכום בנושא ונוצרה רשימת ספרים מומלצים לקריאה שבנו יחדיו התלמידים וההורים.

גם בנושא ט”ו בשבט תחילה ביררו התלמידים לעצמם את מהות החג על-ידי שיתוף תמונות וסרטונים הקשורים לנושא, עסקו בניבים ובביטויים בשפה העברית וערכו בניפגש סקר קצר אודות הפרות היבשים.

בשני המקרים, מספרת המורה ניצה, התלמידים הגיעו לבית הספר למחרת כשהם מלאים בידע שהם עצמם מצאו ויצרו וכן במידע שחברי הכיתה שיתפו במרחב של ניפגש. נסו לתאר את שיעורי הסיכום של המורה ניצה על שני הנושאים האלו. כמה השתתפות הייתה בכיתה, כמה ידיים הונפו אל על לספר את מה שהם למדו לילה קודם ואת החוויות החדשות שמילאו אותם באתגרים ובעניין רב. חשוב לציין גם כי ההצלחה הגדולה באה לידי ביטוי בבקשת התלמידים לשיעורים נוספים.

המורה ניצה מוכיחה שוב כי הרשת החברתית ניפגש מצליחה להפגיש את התלמידים כמו את המורים מחוץ לגבולות

סרטוני הדרכה לפלטפורמת "ניפגש" 


תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *