פלטפורמת טאמבלר מול פלטפורמת וורדפרס – תמונת מצב 2016

11376

מאת : עמי סלנט

 הסקירה נכתבה מנקודת מבט של כותב בלוגים ולא בהכרח מנקודת מבט של  איש טכנולוגיה שכפי שחווינו ברוב המקרים.

assignment note divider-pencil_drawing_a_line_clip_art_10783

כותב הסקירה  הנוכחית משתמש באופן שוטף בכל פלטפורמות הבלוגים הקיימות , טאמבלר , וורדפרס ובלוגספוט ועוקב אחר התפתחויות טכנולוגיות בפלטפורמות אלו . בסוף הסקירה ניתן לראות את הבלוגים שלו בכל אחת מהפלטפורמות הנ"ל.

 רקע, מה זה טאמבלר?

טאמבלר היא פלטפורמת בלוגים חברתית שנבדלת מפלטפורמות מתחרות, דוגמת וורדפרס, בשני תחומים מרכזיים. ראשית, יצירת הבלוגים וניהולם נחשבים למהירים וקלים במיוחד, ולמעשה מאפשרים לכל אחד לפתוח בלוג אישי ללא טרחה. שנית, לטאמבלר כלי שיתוף חזקים שמקלים על בעלי הבלוגים להפיץ את התכנים שהם יוצרים, ומקלים על המשתמשים לעקוב אחר תכנים שמעניינים אותם. תכונות אלו הביאו לטאמבלר הצלחה גדולה , רק בחודש האחרון ( פברואר 2016)  נוספו בטאמבלר 4 מיליון בלוגים חדשים , וזאת לעומת כשני מיליון בלוגים חדשים בוורדפרס.

וורדפרס פותחה במקור כמערכת לניהול בלוגים (יומני רשת) ובהמשך הדרך התפתחה למערכת ניהול תוכן לכל דבר עניין, טמבלר לעומת זאת החלה את דרכה בתקופה בה “המרכיב החברתי” הפך למהותי יותר והמיקרו-בלוגים הפכו לרלוונטיים יותר.

טמבלר הוא שירות מיקרו-בלוגים המאפשר לגולשים לשתף חוויות כמו קישורים שראו ברשת, תמונה שצילמו, סרטון מעניין בו צפו או ציטוט שקראו. לטמבלר היה את “המרכיב החברתי” שכל כך חסר לוורדפרס.

מנגד וורדפרס היא מערכת פתוחה אותה כל אחד יכול להוריד, לשנות ולעשות בה שימוש כרצונו. טמבלר היא מערכת סגורה.

tumblr and marisa

בניגוד למה שכותב היום עומר כביר בעיתון "כלכליסט" ( "מאייר לא הבנת את טאמבלר" , 7 למרץ 2016 )  הפלטפורמה של טאמבלר ממשיכה להתפתח בדינאמיות רבה.  נכון לפברואר 2016 יש במערכת טאמבלר 282 מיליון בלוגים בנושאים מגוונים.   ככל הנראה , עומר כביר כתב את המאמר שלו  ב"כלכליסט" בהשראת השינויים הארגוניים שהכניסה מאריסה מאייר , מנכ"ל יאהו , במערכת המכירות והשיווק של טאמבלר , אך מערכת הפיתוח הטכנולוגי  של טאמבלר נותרה חדשנית ובועטת.  בחודשים האחרונים  הם פיתחו את מערכת הצ'אט השיתופית ( instant messaging)בין משתמשי הבלוגים בטאמבלר ובין הכותבים. מערכת מתוקשבת יעילה מאד וידידותית .  שינויים טכנולוגיים נוספים הביאו להפחתת עומס המידע ב Dashboard , לוח המחוונים לניהול התכנים והפוסטים.

tumblr dashboard 2016 1

השיפורים האחרונים  ב Dashboard של טאמבלר :

Tumblr Staff — Double Dashboard Update! First, the new .

Tumblr Staff — Two li'l changes to the dashboard rolling out…

הנה הנתונים הסטטיסטיים  לגבי תפוצת טאמבלר בחודש פברואר 2016

tumblr data and statistics february 2016

מקור המידע

wordpress 2016

 WordPress  מפעילה 25% מכל האתרים באינטרנט

עליית טאמבלר והרשתות החברתיות אמנם נראתה כתחילת הסוף של פלטפורמת הבלוגינג הוותיקה – אך היא ממשיכה לצמוח ולשמור על כתרה כמערכת ניהול התוכן הפופולרית בעולם.

1 מ-4: פלטפורמת הבלוגים וורדפרס (WordPress) מפעילה רבע מאתרי האינטרנט – כך לפי נתונים שמפרסמת חברת W3Techs.לפי הנתונים, וורדפרס היא מערכת ניהול התוכן הפופולרית ברשת, כשנכון להיום 25% מהאתרים עושים בה שימוש (עומר כביר , כלכליסט).

מדובר בהפרש משמעותי מהפלטפורמה שניצבת במקום השני, Joomla עם 2.8% בלבד, ועלייה מכובדת לעומת תחילת 2015 אז הריצה וורדפרס 23.3% מהאתרים. וורדפרס, שפותחה ב-2003 על ידי מאט מלוונג, מציגה קצב צמיחה נאה: לפני כשנתיים, למשל, התבססו עליה 18.9% מהאתרים. זאת, על אף שבשנים האחרונות עלה חשש לעתידה בשל איומים מצד רשתות חברתיות ופלפטפורמות מתחרות כמו טאמבלר (עומר כביר , כלכליסט).

היתרון הענקי של וורדפרס מול טאמבלר הוא בתחום התבניות המקוונות , בוורדפרס מפתחים כל הזמן (באמצעות בתי תוכנה עצמאיים) מאות אלפי תבניות מקוונות בעוד שבטאמבלר מדובר רק בכמה מאות . התבניות בוורדפרס כוללות אלפי תוספים מתקדמים ביותר לכל מטרה ולכל סוג ניהול תוכן מקוון לעומת התוספים הבודדים בטאמבלר.

תבניות הוורדפרס בימינו מדהימות ובעלות פונקציונליות ואפשרויות התאמה אישית לא מבוטלות.

המאפיין הבסיסי של פרסום פוסטים ועמודים סטטיים שוכלל וכיום ניתן להגדיר סוגי תכנים מותאמים אישית.

למידע נוסף:המרפסת של עמי סלנט: תמונת הידע המידעני: תבניות וורדפרס ועולם ניהול התוכן הדיגיטאלי  …

 assignment note divider-pencil_drawing_a_line_clip_art_10783

סקירה השוואתית טובה בין וורדפרס ובין טאמבלר :

WordPress vs Tumblr: Comparing Two Of The Most Popular .

 אחד היתרונות של טאמבלר לעומת וורדפרס הוא תחום הצילומים והתמונות המוצגים היטב ובצורה מרהיבה בהשוואה לחלק מהתבניות של וורדפרס (הנותנות עדיפות לטקסט) .

יש , כמובן גם תבניות מעולות בוורדפרס להצגת תמונות בצורה מרהיבה אך הן עולות כסף,  ולא מעט . בטאמבלר התצוגה המרהיבה של התמונה היא חינמית בכל התבניות הקיימות. tumblr 1

לסיכום , טאמבלר היא פלטפורמה פשוטה מאד וידידותית לניהול בלוגים ויזואליים , בעוד וורדפרס התפתחה במרוצת השנים למערכת רצינית לניהול אתרים וניהול תוכן.

לוורדפרס יש הרבה יותר גמישות מבחינת ניהול תצורת האתר ותצורת התוכן .

החסרון הגדול של הטאמבלר : ההתאמה הנמוכה של הפלטפורמה מבחינת SEO של מנוע החיפוש גוגל ( ידידותיות נמוכה מבחינת מנוע החיפוש) כך שהייצוג של הפוסטים בטאמבלר במנוע החיפוש של גוגל הוא ירוד למדי . בוורדפרס התאמת הSEO של כל התבניות היא גבוהה מאד ומאפשרת דירוג וייצוג טובים במנוע החיפוש גוגל ( ידידותיות גבוהה מבחינת מנוע החיפוש) .

אבל , היתרון של טאמבלר הוא יצירת אוכלוסיית קוראים. בגלל העובדה שמערכת טאמבלר פועלת במידה מסויימת כרשת שיתופית , קל יותר לבנות אוכלוסיית קוראים לבלוג שלך בטאמבלר. לשם המחשה : בבלוג הוורדפרס שלי " מגזין הקישורים מן העין" לקח לי שנים לבנות אוכלוסיית קוראים גדולה בעוד שתוך שנה מתחילת פעילותי בטאמבלר כבר בניתי אוכלוסיית קוראים גדולה יותר בעולם.

ברוב המקרים התבניות של טאמבלר אינן RTL ולכן הכתיבה בעברית אינה מיושרת לימין , אך ניתן להתגבר על כך ברכישת תבנית או התאמת טאמבלר לRTL .

היתרון הגדול של טאמבלר לעומת וורדפרס הוא עקומת הלמידה .  בגלל הפשטות והידידותיות יש למשתמשים במערכת טאמבלר עקומת למידה מהירה יותר בהשוואה לוורדפרס וזהו יתרון חשוב למשתמשים רבים כגון צלמים , חובבי צילום,  תלמידים, בני נוער , סטודנטים וגם מורים , ואכן קבוצות אלו הם הרוב הגדול של כותבי הבלוגים בטאמבלר.

books old and ink

אודות "ידע וסקרנות דיגיטלית " | עמי סלנט ( וורדפרס)

Photography ,Fine art and sometimes History   ( הבלוג של עמי סלנט בטאמבלר) 

עמי סלנט | ספן ודייג באינטרנט ( וורדפרס)

המרפסת של עמי סלנט: תמונת הידע המידעני ( בלוגספוט)

רגעים היסטוריים | מאגר מידע בהיסטוריה ( וורדפרס)

ילדים בשואה – מיזם תיעוד ( בלוגספוט)

ראה גם :

טאמבלר tumblr – המדריך המלא לשימוש בטאמבלר מהמחשב

בלוג בפלטפורמת טאמבלר, טמבלר Tumblr – אתר מדריכים

How to use Tumblr – YouTube

אזור התבניות של טאמבלר

 Our Top Authors Reveal Why Tumblr is an Exciting Platform 

 How to RTL your Tumblr Theme | RTL This

 בלוג בעברית בטאמבלר | We CMS

Shift – A Responsive Masonry Tumblr Theme – ThemeForest

 RTL a premium Tumblr theme (for Hebrew tumblr blog …

   אזור התבניות החינמיות של טאמבלר

 אזור התבניות בתשלום של טאמבלר

Top WordPress Plugins of 2016

Making WordPress multilingual

 tumblr 1

· · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *