שילוב סיורים וירטואליים בלמידה מתוקשבת – תמונת מצב 2015

15691

 הסקירה הוכנה עבור המשתלמים בעבר ובעתיד של הקורס בלמידה מרחוק , "להיות מורה מתוקשב" 

הסביבה הלימודית המתוקשבת של טיול וירטואלי באתרי אינטרנט אינה חדשה לאנשי חינוך ולמורים ,  במרוצת העשור האחרון היא הוכיחה את עצמה כסביבה מתוקשבת מועילה מאד להפעלת תלמידים או סטודנטים.

virtual tour meusum migdal david

השינויים העיקריים בשנים האחרונות בסביבה מתוקשבת זו של מסעות וירטואליים באים לידי ביטוי בשני כיוונים חדשניים :

א. הלומד עצמו מתמודד עם יצירה והבנייה של טיול וירטואלי .

ב. בשנתיים האחרונות התפתחו כלים מתוקשבים חדשניים ליצירת סביבה מתוקשבת מסוג טיול  וירטואלי או סיור וירטואלי .

בסקירה הנוכחית ניסינו לרכז מקורות מידע מועילים על הפעלת לומדים בסביבה מתוקשבת כזו ועל כלים מתוקשבים אפשריים.

הבאנו דוגמאות של טיולים וירטואליים בבתי ספר בארץ וגם דוגמאות של סיורים וירטואליים שהוכנו בחו"ל לטובת תלמידים ומורים בעולם.

כאמור , הסקירה כוללת גם כלים מתוקשבים חדשניים להכנת הסיור הוירטואלי .

סיורים וירטואליים מגבלות של מימון ומיקום גיאוגרפי יכולים להגביל סיורים מסורתיים. קיימים שני סוגים עיקריים של סיורים וירטואליים. בראשון, תלמידים העורכים סיור מסורתי מדווחים לעמיתים במקומות מרוחקים על התנסויותיהם, עונים על שאלות ומקיימים דיונים מתוקשבים. בסוג השני התלמידים עוקבים אחרי מבוגרים העורכים מחקרים באתרים היסטוריים או מסעות מדעיים. המשתתפים המקוונים עוקבים אחר קורות הסיור באמצעות הרשת ואתרים מיוחדים.

 מקור וקרדיט : ד"ר תמר  ענבל-שמיר

sp_g sp_g"בניגוד למסלולי הטיול בעולם המציאותי שלנו, הטיולים הוירטואליים באינטרנט אינם מצריכים אריזת תיק, אישורי הורים והיעדרות מהבית, ואפילו אין צורך לעזוב את הכיתה, אלא רק להתיישב מול המחשב ו… להקליק."

יש  טיולים וירטואליים מסוגים שונים: כאלה שיכולים לשמש הקדמה לטיול אמיתי ומאפשרים עבודת הכנה עם התלמידים לפני היציאה לטיול, ואולם יכולים גם להיות טיולים בפני עצמם למקומות מוכרים ונגישים מנקודת מבט קצת אחרת. בנוסף, יש טיולים וירטואליים שיאפשרו לתלמידים הצצה לעולמות ומקומות שאליהם יהיה למורה ולבית הספר קשה או בלתי אפשרי להגיע איתם, והמסע הווירטואלי מאפשר חוויה ייחודית ומעניינת של טיול וביקור משותף במקומות אלו.

מאפיינים של סיור וירטואלי


נושא מעניין המעורר סקרנות. חלוקת התהליך לשלבים. עריכה לשונית הכוללת מילות קישור וכתובות המחברות לאתרים מתאימים. כלי לרפלקציה ומשוב.

 סיור וירטואלי במוזיאון -ילדים בגטו

סיור וירטואלי במוזאון ילדים בגטו – מדור בגלים , מוזיאון ורטואלי

– כל תלמיד בוחר תצוגה שריגשה אותו ומתאר מה מתואר בתצוגה .

יפו העתיקה – סיור וירטואלי

 

tools 2

סיורים וירטואליים בעולם

לפניכם רשימה של מקומות ואתרים מדהימים, בהם תוכלו לבצע סיור וירטואלי ב-360 מעלות לחצו על השם או התמונה של כל אתר והוא יפתח בחלון נפרד. לאחר שייפתח החלון, תוכלו להשתמש בעכבר ובחצים כדי לנווט.

כל התמונות עובדות באותו האופן: בצד ימין של המרקע תוכלו להחליף בין אתרים שונים באותו המקום. בצד שמאל למטה יופיע סרגל השפה, המנגינה, הזום, האינפורמציה וההשתקה.

קישור

7 Good Virtual Tours for Students

 Picasso

Changing the Balance

Enviromysteries

virtual tour zikhron

סיור וירטואלי , זיכרון יעקב

 

זיכרון-יעקב חוגגת השנה

130 שנה להיווסדה.

באתר זה תוכלו לסייר ולהכיר כמה מן האתרים המצויים במושבה.

סיור מהנה ,

תלמידי כיתות ג' בית-ספר ניל"י.

לחצו כאן להתחלת הסיור

  להתחלת הסיור בזיכרון יעקב 

טיול וירטואלי בחיפה

 תלמידים יקרים

add 1 haifa

בשבוע הבא יבקרו אותנו תלמידי כיתות ד מהעיר אילת הלומדים אודות העיר חיפה.

כתושבי חיפה, אתם נבחרתם לארח אותם ולערוך להם היכרות עם העיר.

את הטיול התחילו בתצפית על העיר מטיילת לואי שברח' יפה נוף במרכז הכרמל.

 התבוננו בתמונות הנוף של אזור התצפית )היכנסו לקישור ובחרו "נוף ים והר") בעזרת התמונות   תארו את המאפיינים הטופוגרפיים של העיר חיפה.

  •  ציינו אתרים ומבנים שאתם מזהים (הנמל, בניין הטכניון ועוד).

 מהטיילת, נמשיך את טיולנו לכיוון הגנים התלויים שהוקמו על ידי הבהאים.

  •  הסבירו לאורחיכם מי הם הבהאיים, מדוע הקימו מבני דת בחיפה, אילו מבנים הוקמו על ידיהם בחיפה ?

 נרד במורד הגנים התלויים דרך מקדש הבהאיים ונגיע למושבה הגרמנית.

  •  הסבירו לאורחיכם מדוע נקרא המקום בשם זה? מתי נבנה, ע"י מי?

את טיולנו נסיים בשייט בנמל חיפה .

חנוכת הנמל התקיימה בתאריך 31.10.1933 בעיתון "הארץ" באותו הזמן נכתב: "היום נפתחה תקופה חדשה בהיסטוריה של ארץ ישראל. היום נכנסת חיפה עיר הנמל והארץ כולה למשפחת הארצות המודרניות. ארץ ישראל נפתחת בפני המסחר העולמי. נמל חיפה יביא אפשרויות חדשות לפיתוח הארץ".

  •  על פי הכתבה, כאשר נבנה הנמל תלו בו תקוות רבות לפיתוח העיר. האם לדעתכם, תרם הנמל לפיתוח ולכלכלת העיר? נמקו תשובתכם והביאו דוגמאות.

טיולנו תם

אך לא נשלם.

הזמינו את האורחים לביקור נוסף באתרים נוספים בחיפה.

בהנאה

חנה סומך.

 מקור וקרדיט : חנה סומך, ביה"ס נופים , חיפה , כיתה ד'/2 ( עבודה במולדת)

 web 2 2013הרציונל  הפדגוגי להפעלת תלמידים  בהפקת סיורים וירטואליים

אין עוד משמעות בללמד את המידע עצמו, אלא ללמד להשתמש בו. להכשיר לומד עצמאי "לטיפול" בידע על פי נורמות האוריינות המקובלות בקהיליות שיח אקדמיות בעולם המערבי המתקדם, ולפתח בלומד את הכישורים האינטלקטואלים, המאפשרים טיפול בידע על פי נורמות אלה, הנחלקים לשלושה מכלולים הכרוכים זה בזה:

1. כישורי רכישת ידע – מכלול הכישורים הקשורים בהתמקדות במקורות ידע, הרלוונטיים לנושא העיון והחקירה, באיתורם, בליקוטם ובהבנתם.

2. כישורי יצירת ידע –  הכישורים הקשורים להמשגה מקורית ובעלת משמעות אישית של מקורות הידע. המשגה זו היא תוצר של דו – שיח רפלקטיבי  ויצירתי בין הלומד ובין  מקורות הידע השונים.

3. כישורי הפצת ידע – הכישורים הנדרשים, לשם ארגון הידע באופן המאפשר את הצגתו והפצתו.

בכל המיומנויות הנ"ל גלומה היכולת לקלוט מידע חדש על בסיס ההבנה של דרך הפקתו , וכן היכולת לבנות מידע ולעצבו. סינתזה ובנייה של מידע נתפסים כיום ,על ידי תיאורטיקנים בתחום החינוך והפסיכולוגיה הקוגניטיבית, כתהליכים חיוניים לעיבוד משמעותי של מידע.

ההנחה המרכזית היא, שהלמידה תתרחש על ידי תהליך הבנייה של משמעות. הנחה זו עומדת בבסיסן של תיאוריות למידה קונסטרוקטיביסטיות הגורסות, שידע אינו ניתן להעברה באמצעות מסירתו מגורם אחד לשני (בניגוד למידע), אלא חייב להבנות ע"י הלומד עצמו, באמצעות תהליכים של חשיבה פעילה. תהליכי הבניית הידע כרוכים בעיבוד והטמעה של הגירויים החדשים במבנה הקוגניטיבי ובקישורם למערכת המושגים הקיימת. במונחים של פיאז'ה, ילדים מטמיעים את הגירויים החדשים אל תוך מערכת המושגים שכבר יצרו על העולם. לפיכך, למידה היא אפוא תהליך של "שינוי בתפיסות מושגים" .(Conceptual Change) הידע העשוי להיות מופק מתהליך כזה, מכונה "ידע מחולל" (Generative Knowledge).

מקור וקרדיט : דבורה יוסף , חשיבה מסדר גבוה / הוראה למחוננים

virtual tours 1 jerusalem

מגמת "סיורים ווירטואליים בארץ ישראל" מורכבת מתלמידים בכיתות ה' – ו'. התלמידים חוקרים אתרי תיירות שונים בישראל ומכינים שיעור על אתר זה הכולל מצגת. את השיעורים מעבירים התלמידים לכלל תלמידי בית הספר (כהכנה לטיולים השנתיים).

בלחיצה על הטיפות הכחולות תוכלו לראות מצגת שיצרו תלמידים.

מקור וקרדיט : בית ספר עליות , רמת גן

sfinot-atikot "תלמידים רבים מסיירים במרחב הסייבר-ספייס ותוך כדי כך נחשפים לידע רב ומפתחים כישורים מגוונים. כמחנכים, עלינו להיות מודעים לכך ולנסות להפיק מזה תועלת לקידום הלמידה, כי האוריינות אינה מתחילה או מסתיימת בכתה. עלינו גם לכוון ולהדריך את תלמידינו היקרים בדרכם בעולמות הידע במרחבים הוירטואליים, על צדדיהם החיוביים אך גם על הסכנות הגלומות בהן. בדומה לאוריינות הטכנולוגית, גם הסיור הלימודי הוירטואלי , באם הוא מתוכנן כהלכה, הוא אמצעי חשוב להעמקת הלמידה ולשיפור ההישגים בתחומים הנלמדים.

באופן מפתיע, יש קווי דמיון בין הסיור המעשי לבין הסיור הוירטואלי. ראשית, ניתן לקיים אינטראקציה חברתית, התורמת לתהליך הלמידה, גם בסיור וירטואלי בסייבר-ספייס, דוגמת לימוד משותף באמצעות גלישה ושיחת וידיאו במקביל עם חבר ללימודים (זה בדיוק מה שביתי בת ה-12 עושה, מבלי שהנחתי אותה אף פעם לעשות זאת)."

מקור וקרדיט :

 web 2 2013"תערוכה וירטואלית" כסוגה להפעלת תלמידים באינטרנט

עם התפתחות המטלות המתוקשבות בחינוך , החלו יותר ויותר מורים לתת את הדעת להפעלת תלמידים באינטרנט ביצירת פרויקט אישי או קבוצתי של תערוכה וירטואלית באינטרנט . התנסויות שונות שנערכו בבתי ספר בארץ הוכיחו כי תלמידים מגלים עניין רב בהתמודדות עם יצירת תערוכה וירטואלית על נושא כלשהו באינטרנט.

זהו מודל פדגוגי חשוב כיום המביא לידי ביטוי את ההיבט היצירתי בהבניית-הידע. הרעיון כאן הוא ליצור, באמצעות כלי מתוקשב פתוח באינטרנט או במצגת תערוכות וירטואליות בנושאים שונים (אמנות, ספרות, מדע, היסטוריה וכו'). הכנת התערוכה מתבצעת ע"י בחירת נושא, חלוקתו לתת-נושאים (שכל אחד מהם יהיה "חדר" בתערוכה) ובחירת הפריטים שיוצגו בכל חדר. בתערוכה המוגמרת ניתן "לשוטט" או "לסייר" במסלול אקראי או במסלול שנבחר/הוגדר מראש על פי המטרה הלימודית.

לסקירה המלאה

ראה גם : Education World: Students Create a Virtual Tour of Their Community

 research1מחקרים בחינוך

 מחקר המוכיח את חשיבות הפעלת תלמידי חטיבות ביניים בסיורים וירטואליים.

Read the Research Study by an independent research firm, showing that middle school students who used the online field trips scored higher on national standardized reading comprehension tests than those who used traditional learning methods alone.

 divider-daat-good

מחוון לפעילות מתוקשבת – הכנת סיור וירטואלי בנושא : " ארצות ים התיכון "

מקור : הערכה בסביבה מתוקשבת

 

סביבות טכנולוגיות מתקדמות לסיורים וירטואליים

google virtual tours 1

גוגל מציעה לכם להצטרף לסיור וירטואלי עוצר נשימה במגדל אייפל

אם אין לכם תקציב לנסוע לחופשה בפריז הקיץ ולבקר את מגדל אייפל, בגוגל עמלו בשבילכם ויצרו סיור וירטואלי במגדל המפורסם וסביבתו בעזרת גוגל סטריט וויו.

החברה לא רק אוסף של תמונות ב-360 מעלות של המגדל, אלא גם אפשרות וירטואלית לטפס על המגדל ולצפות מפסגתו על עיר האורות.

קישור

יפו העתיקה – סיור וירטואלי

virtual tours for start

גוגל  העלתה לרשת גם את "המכון התרבותי", . מיזם האינטרנט הענק מציג ב־42 תערוכות נושא אינטראקטיביות את ההיסטוריה של המאה ה־20 ‏(בחלוקה לעשורים‏) כפי שהיא משתקפת ב־6 מיליון צילומים, מסמכים וסרטונים שסיפקו 18 מוזאונים, לרבות יד ושם, בית אנה פרנק, מוזאון אושוויץ, מרכז נלסון מנדלה ומוזאון המלחמה האימפריאלי בלונדון.

 

 

hide2

 סיור וירטואלי לתלמידים לקראת יום השואה  

 

 

Glamorgan-Rhondda-Valleys-Tylorstown-General-View-Numbers-6-and-7-Pits

 סיור וירטואלי לתלמידים על המהפכה התעשייתי ( פרק אחד בנושא המכרות) 

מסע בזמן : עיירות הפחם 1860-1991

sp_g

 

 

מה זה סיור סינכרוני ?

רשת האינטרנט מאפשרת קיצור מרחקי מקום וזמן

הצטרפות לסיור ווירטואלי מאפשרת לכל גולש לצפות במיצגים – תערוכות, אתרים היסטוריים, רחובות, כתבים ועוד, המצויים מרחק רב ממנו ואף כאלו שאינם זמינים עוד לקהל הרחב (תצוגות שהועברו לארכיון וכד').

קיימות מספר אופציות לסיורים ווירטואליים, החל מהרמה הפשוטה יותר, של צפייה בסרטון ועד כניסה לתצוגה אינטרנטית אינטראקטיבית המאפשרת לגולש לטייל ולכוון את דרכו באופן עצמאי במוזיאון / אתר.

דוגמה לסיור פשוט ניתן למצוא בסרטון המצורף. היתרון מבחינת המורה הוא בכך שהוא יודע בדיוק מה המידע אליו ייחשף התלמיד. החיסרון הוא בכך שהלמידה אינה פעילה וחסרה את אפקט הסקרנות.

דוגמה לסיור שמתבסס על סרטונים, אך עדיין מאפשר אינטראקטיביות כלשהי ניתן למצוא באתר הקרן למורשת הכותל המערבי, בסיור במנהרות הכותל.

סיורים אינטראקטיביים המאפשרים תנועה מלאה במרחב (הסתכלות ימינה/שמאלה/למעלה/למטה) ניתן למצוא במגוון פלטפורמות. כאשר המובילות הן של גוגל:

 google earth

פרויקט פלאי עולם של GOOGLE

Google Cultural Institute

המלצה: בעת השימוש בפלטפורמות המתקדמות יותר, מומלץ לכוון מראש את התלמידים למטרת הסיור, כדי שלא ייווצר מצב של שיטוט סתמי (על אף שלעתים גם זה בסדר…).

מקור וקרדיט : אפרת מעטוף בבלוג כלים קטנים גדולים

 כלים מתוקשבים ליצירת סיורים וירטואליים

curation 2 better

יצירת מסלול קישורים מקוון לתלמידים

Roojoom הישראלית נולדה מהצורך הפשוט של סידור ושיתוף מספר רב של קישורים באותו הנושא, מבלי ללכת לאיבוד בנבכי האינטרנט ולפתוח למעלה מ-10 טאבים שונים לנושא אחד ספציפי. החברה מציעה למשתמשים כלי מקוון, שהוא למעשה אתר האינטרנט של החברה, המאגד את כל התוכן הרלוונטי ל"מסלול" אחד בו יכול המשתמש לנווט בכל יום מחדש. המורה רחל קינן היא אחת המורות החדשניות במערכת החינוך והיא   אחת הראשונות  שאימצה את הכלים המתוקשבים ליצירת מסלולי תוכן של קישורים   כותבת רחל קינן" :  זה אכן כלי נהדר, אני אישית עובדת אתו בכתתי על בסיס יומיומי, מומלץ בחום מצרפת דוגמה ליחידת לימוד שהכנתי לקראת הבחירות".

קישור ישיר

 לסקירה המלאה באתר "למידה מרחוק ומבט מקרוב"

  ראה גם : שימוש נוסף בכלי המתוקשב  ROOJOOM

מקורות מידע לאמנים ומעצבים

 

 כלים מתוקשבים פתוחים לאוצרות דגיטאלית

tools 2

 מתוך הסקירה רצינו להמליץ על :

learni.st – לוחות תצוגה דינאמיים עם קוביות תוכן 

יישום המציג תכנים ואינטראקציה הקשורה אליהם בצורת לוח הודעות או לוח תכנים.

הליווח של התכנים מאד ברור וניתן ליצור בצורה נאה קוביות תוכן ברורות בלוח התכנים

מדובר על יישום חדש יחסית ( עדיין בגרסת בטא)  ליצירת אוצרות דיגיטאלית  והדוגמאות שהבאנו מעידות על  קלות השימוש ע"י  המשתמשים בכלל  וע"י  אנשי חינוך בפרט . 

Grockit’s New Web-Based Teaching Product Makes Learning Look Pretty

 כלים ויזואליים: עצי תוכן ו"פניני רשת" 

כלי עזר להמחשה ויזואלית הוא   Pearltreesיישום נהדר המאפשר הצגת תכנים ומידע בצורה אסוציאטיבית באמצעות מפה ויזואלית של נושאי התוכן . יש לו הרבה פוטנציאל בתחום החינוך ואכן אנו רואים לאחרונה יותר ויותר מורים העושים בו שימוש ככלי עזר חינוכי להמחשב ולהבניית מידע . 

פרלטריז תואר על ידי בלוגר ככלי סימניות חברתי המבוסס על "שש דרגות של קווין בייקון", ולמעשה מזכיר במראהו את פיצ'ר ה-Wonder Wheel של גוגל, אבל אופן השימוש בו שונה. ממשק הפרלטריז מושך ואינטואיטיבי לשימוש ומורכב מעצמים עגולים הנקראים פרלים – פנינים – המהווים את יחידת התוכן הבסיסית.

איסוף וארגון לינקים הם הפעילות הבסיסית, אבל "פרלטריז" עושה הרבה יותר מזה. פונקציית החיפוש מאפשרת למשתמשים לצלול בעקבות פנינים ולמצוא לינקים של אחרים. תוצאות החיפוש יופיעו כעצי הפנינים של המשתמשים הנוספים.

PearlTrees: השלב הבא באבולוציה של המועדפים?

wikis spaces

 לוחות קיר ויזואליים באינטרנט : Pinterest פינטרסט כלי נוסף להמחשה ויזואלית של תוכן הוא חדש יחסית ושמו    Pinterest

מה בעצם הרעיון מאחורי ? Pinterest  כל אחד יכול בעת שיטוטיו ברשת לשמור לעצמו באתר תמונות וסרטוני וידאו (מדריכים, שיעורים , מוסיקה) של מה שאהב על פי קטגוריות. ניתן אף להעלות תמונות מתוך המחשב האישי. היתרון באתר בוקמרקינג הוא שהמידע שמור במרחב האינטרנט (הענן) וניתן לגשת אליו מכל מחשב בעולם המחובר לרשת. ניתן אף לשמור מידע בכדי לשתפו עם אחרים. משמעות השם  Pin לנעוץ  + Interestעניין .

כל משתמש פותח לוחות (כמו לוח השעם שאנו מכירים בכל מטבח במקומות העבודה) אליהן הוא נועץ (PIN) תמונות. המשתמש יכול לתת ללוח שם, תאור , לאפשר לאחרים לנעוץ על לוח זה תכנים משלהם , ולשייכו לקטגוריה (עיצוב, גינון, משקאות וכו).  כל חבר אחר ברשת יכול לעשות REPIN לתמונה שראה אצל אחרים ובכך יצמידה לאחד הלוחות אצלו (אלמנט ויראלי).

למידע נוסף

web 2 2013

 כלי וורדפרס

אחד מהכלים המאפשר ניהול תוכן מעמיק הוא מערכת הכלים הפתוחה של "וורדפרס" ההולכת ומשתכללת משבוע לשבוע ומאפשרת אין סוף תבניות עיצוב למטרות שונות . ניתן להשתמש בקלות בוורדפרס בקלות ליצירת טיול וירטואלי באינטרנט. גם תודות למערכת הקישורים המסתעפת בוורדפרס המאפשרת יצירת מאגר קישורים אפשר למיין בצורה יעילה את הקישורים שמבקשים לתעד במאגר כזה באינטרנט . 

 

ניתן גם להשתמש בכלי המתוקשב "בלוגר" ( שייך לכלים הפתוחים של גוגל) לצורך הפקת סיור וירטואלי עתיר תמונות בחינוך ,

מדריך מומלץ שכתבה נעמי פורת  

 לסקירה המלאה , כלים מתוקשבים פתוחים לאוצרות דגיטאלית

curation 2 better

  על כלים מתוקשבים נוספים ליצירת סיורים וירטואליים  ניתן לקרוא בבלוג המועיל של אפרת מעטוף

 

בניית אתר בסביבת גוגל סייט – אתר הדרכה של קרין – Google Sites

 

GOOGLE SITES | בניית אתר | כלים קטנים גדולים

 

מדריכים לכלי Google – יאיר פרבי – Yair Farby

 

 דוגמאות לסיורים וירטואלים ( האתר של עמי סלנט )

 

"אלה הם כל חיי, אנא שמור עליהם" ( אמנות ושואה)

פליקס נוסבאום – נצחון המוות ( אמנות ושואה)

 Art-Deco-Vintage-Mid-century-Design

מכשירי רדיו של פעם – תערוכה וירטואלית באינטרנט

 

 

 

 

 

 

חלונות אר-נובו ועוד

art-novou-window_treatment_2-682x1024

· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *