טאבלטים בבתי ספר – תמונת מצב , אפריל 2013

18302

לטאבלט, מחשב לוח, יתרונות רבים: קל מאוד, נייד וזול. מאוד אטרקטיבי עם מסך מגע. בנוסף הוא מאפשר לתלמיד לצאת (לא במובן הפיזי) מחוץ לגבולות הכיתה, בכך שהוא מאפשר הרחבת הידע והסקרנות עבור התלמיד.

tablet 1

ספרי הלימוד האינטראקטיביים בטאבלט לא כוללים רק טקסט ותמונות, אלא גם מצגות וסרטונים. בספרים אלה לא צריך לקרוא עמוד אחר עמוד, אלא ניתן לנווט בין הנושאים עם היפר טקסט וקישורים – לקפוץ מנושא אחד לנושא קשור אחר שמעניין את התלמיד.

בניסוי מוקדם בישראל נמצא כי בתחומי הגיאוגרפיה תלמידי בתי ספר יסודיים מגלים סקרנות רבה יותר בלמידה עם ספרים דיגיטאליים המשולבים בטאבלטים לעומת ספרים מודפסים רגילים בילקוט .

לכן , יש בישראל היערכות של משרד החינוך (בשיתוף מט"ח) לבסס את מקצוע הגיאוגרפיה על סביבה מתוקשבת של  מכשירי קצה  מתוקשבים שונים , ביניהם טאבלטים.

טאבלטים והגיל הרך

 שילוב מחשבי טאבלט בגיל הרך – מחקרים    (מקור וקרדיט : מכללת אורנים).

 ספרים דיגיטליים "בכותר" אתר ספרי הלימוד הדיגיטליים של מט"ח ומכשירי טאבלט

 יש כיום כ-450 ספרים דיגיטליים אינטראקטיביים במקצועות שונים, בפורמט המאפשר סימון טקסט, שילוב סרטון מאתר "יוטיוב", הערות מורה, אנימציות ועוד.

עד כה, ניתן היה לגשת לספרים רק דרך האתר שדרש מחשב המחובר לאינטרנט, כעת, משיקים במט"ח לראשונה אפליקציה חדשה לאייפד ולטאבלטים שתאפשר לקרוא ולהשתמש בספרים אלו גם דרך המכשירים הניידים. הספרים הדיגיטליים יהיו זמינים גם ללא חיבור לאינטרנט, בהורדת תוכנה למחשב או אפליקציה לטאבלט. ניתן יהיה להוריד ספרים למכשיר ולהמשיך לקרוא אותם גם ללא חיבור לאינטרנט.

שילוב זה, מאפשר פתרון לחוסר התשתיות הקיימות במרבית ביה"ס.

המורים ומחשבי הטאבלט בבתי הספר

המורים למדו להתגבר על הקושי

"אנחנו רואים שינויים בשיח הפדגוגי של המורים. זה משנה את דרכי החשיבה וההוראה של דרך הלימוד. המורים מפסיקים לחשוב שהמחשב הוא דבר מאיים, מה שהיה קיים בהתחלה והם מסתכלים על הכלים שהמחשב נותן לתהליך", אומר פלד.

הממצא המעניין היה שהמורים דווקא הצליחו להתעלות על הקושי הטכנולוגי וגם התמודדו עם החששות שלהם שהמחשבים יפגעו באוטוריטה שלהם אל מול התלמידים.

מקור וקרדיט : ד"ר אינה בלאו מהמחלקה לחינוך ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה, ד"ר יהודה פלד מהמכללה האקדמית גליל מערבי ומכללת אוהלו וענת נוסן מהמכללה האקדמית לחינוך אורנים שהציגו  את מחקרם בכנס צ'ייס של האוניברסיטה הפתוחה פברואר 2013 .

 יוזמות מעניינות בישראל לשילוב טאבלטים בחינוך

tablet 2

בהשוואה לארה"ב הבעיה העיקרית בישראל היא שכמות האפליקציות החינוכיות בעברית מצומצמת למדי ולכן מגוון התוכניות החינוכיות המותאמות לטאבלטים מוגבל יחסית.

יחד עם זאת , יש בישראל כמה וכמה יוזמות מעניינות לשילוב הטאבלטים בבתי הספר והן הולכות ומתרחבות מחודש לחודש .

המיזם החדשני ביותר בישראל לשילוב טאבלטים בכיתות לימוד ובלמידה פעילה נערך ע"י רשת בתי הספר של אמ"ית . רשת אמית משלבת את הלמידה של טאבלטים בעזרת פיתוח פלטפורמה טכנולוגית ישראלית חדשה ששמה . AURA   מערכת AURA  נועדה לאפשר לתלמידים ולמורים לנהל ביניהם דיאלוג פרטי מתמשך, והיא מותאמת לתפיסה הפדגוגית של בתי הספר. יצוין כי המערכת כבר עברה פיילוט ברשת בתי הספר אמי"ת וכבר מוטמעת בכמה בתי ספר ברשת. מאז הכנסת הטאבלטים ללימודים, נמצא כי המורים  צריכים להתעכב פחות על כל נושא, כי התלמידים כבר למדו אותו כשהם באים לכיתה. כך ניתן לשמור על ההטרוגניות של הכיתה מבחינה חברתית, אך לא לעכב את התלמידים החזקים בגלל אלה החלשים יותר.

גם לרשת "עמל"  פיילוט גדול של אייפדים עם המגמות הטכנולוגיות של מינהל מדע וטכנולוגיה (ניו מדיה, ומטרוניקה) בארבעה תיכונים שאחד מהם – הולץ – הוכרז כתיכון מדגים ובו תהיה הצטיידות מלאה של כל התלמידים וכל המורים וגם משלבים אותם עכשיו לקראת למידת פרויקטים.

רשת עמל מתמקדת באייפדים והיא הראשונה בארץ שמפעילה פרויקט במודל 1:1 (אייפד לכל מורה ולכל תלמיד). בית הספר התיכון הולץ הוא הראשון להצטייד במאות אייפדים ואחריו יבואו עוד. בנוסף שוקדים ברשת "עמל" בימים אלו על פיתוח תכניות לימוד יחודיות לניו מדיה ומציאות רבודה שתעשנה שימוש באייפדים ועזרים נלווים.

על מיזם שילוב הטאבלטים בעיר בת ים

tablets 6 bat yam

 יש גם יוזמות של ישובים שונים בארץ  להכנסת טאבלטים לבתי ספר יסודיים:  שלושה בתי ספר יסודיים בפרדס חנה-כרכור ( מעיינות, אלונים ומורשה) יעברו בשנת הלימודים תשע"ד לעידן הספרים הדיגיטליים ויחלו ללמוד באמצעות מחשבי לוח (טאבלטים) במקום ספרים מודפסים.

הפרויקט הוא חלק מהתכנית הלאומית "התאמת מערכת החינוך למאה ה – 21" בה השתלבו כל בתי הספר היסודיים ביישוב, בתמיכת המועצה אשר אפשרה להשקיע בתשתיות הנדרשות ליישום התכנית -מ קרן בכל כיתה, חיבור לאינטרנט וניידים למורים.

בבתי ספר אלו לא יהיו יותר ספרים בגרסת דפוס בלבד וספרי הלימוד יופיעו גם במהדורה דיגיטלית. בשלב הראשון יועברו ספרי הלימוד במקצועות השפה, המדעים, הגיאוגרפיה, החברה ובחלק מספרי המתמטיקה למתכונת דיגיטלית. בהמשך יועברו כל ספרי הלימוד למתכונת זו .

הנהנים הראשונים יהיו תלמידי כיתות ה' , ו' בשלושת בתי הספר (מעיינות, אלונים ומורשה).

בתי ספר יסודיים נוספים במחוז הצפון של משרד החינוך נערכים לקליטת  מחשבי טאבלט בכיתות הלימוד והם התחילו כבר להכין תכנית פדגוגית שנתית להטמעת הטאבלטים בלמידה.

מחשבי טאבלט בחינוך המיוחדadd 1 tablets

  תחום הטאבלטים פעיל במיוחד במסגרות של החינוך המיוחד בישראל . בהנחיית המדריכה הארצית של משרד החינוך  לתקשוב בחינוך המיוחד , הגב' רינה כהן,  נערכים מיזמים ייחודיים בהם יש כיתות שלמות של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים עם אייפדים-כולל המורים. בעיר ראשון לציון המיזם מלווה גם במחקר של אורית חצרוני, פעילות לימודית  מגוונת עם אייפדים מתקיימת גם בכיתות בהרצליה, רעננה , תל אביב . האפקטיביות של האייפדים בקרב תלמידים עם לקויות תקשרותיות היא גבוהה מאד .

      למידע נוסף

קבוצת פייסבוק יעודית בנושא אייפדים בחינוך המיוחד

E-spark

בזמן שאצלנו עדיין תוהים האם המעבר לאייפד יגרום לכך שהתלמידים לא יידעו לכתוב עם עט ונייר, ישנם מספר מיזמים באסיה ובארצות הברית שמטרתם להשתמש ביכולות של המכשיר כדי ליצור משהו חדש. המיזם האמריקאי e-spark, למשל, הוא מערכת לימוד מותאמת-אישית, שמשתמשת בטאבלט לא רק כדי להציג מידע אלא גם כדי לקלוט נתונים מהתלמיד. e-spark מקדם את התלמידים בחומר על פי הקצב שלהם, כשהוא גם מעודד אותם עם משחקים אינטראקטיביים וחידונים יומיים. אך מאחורי הקלעים המערכת עובדת עם המחנך: מתחשבת במבחני התלמיד כדי להבין איפה הוא צריך לקבל תגבור, מראה למורה גרף התקדמות שמאפשר להבין איזה סוג של עזרה התלמיד צריך, ומציג שלל נתונים נוספים.

tablet 4

בהדגמה של המערכת בפני המועצה הפדגוגית של העיר מינאולה בניו יורק, בה הוצג e-spark, דיווחו המורים כי מאז הכנסת האייפד ללימודים, הם צריכים להתעכב פחות על כל נושא, כי התלמידים כבר למדו אותו כשהם באים לכיתה. כך ניתן לשמור על ההטרוגניות של הכיתה מבחינה חברתית, אך לא לעכב את התלמידים החזקים בגלל אלה החלשים יותר.

לכתבה של דניס ויטצ'בסקי במערכת וואלה

יש לקחת בחשבון שהמורים בארה"ב נמצאים במציאות קצת אחרת מהמורים בארץ, בעיקר בכל מה שקשור לשימוש בטאבלטים בכיתות, אך גם כאשר מדובר בתוכן מה שיימצא הוא בדרך כלל תוכן באנגלית.

סיכום

במבט כולל ומפוכח נראה כי במרבית בתי הספר בארץ ובעולם הפכו הטאבלטים לפלטפורמה לספרים דיגיטאליים ולא בהכרח לכלים פתוחים ללמידה פעילה וקונסטרוקטיביסטית .

מקורות המידע

tablets-in-school

אתר המתאר את תהליך הכנסת מחשבי טאבלט לשכת כתות ה' בבית הספר היסודי ע"ש וילקומיץ בראש-פינה.

המיזם העירוני בבת ים לשילוב טאבלטים בלמידה

ד"ר גילמור קשת , " לקראת טאבלט בכיתה "

כדי ליצור סביבת לימוד מתאימה למאה ה-21 לא מספיק להכניס טאבלטים לכיתות

מס"ע – התפתחות תכנית למידה 1:1 בשילוב מחשבי טאבלט בביה"ס תיכון בארה"ב

חדש בביה"ס: הספר הדיגיטלי מגיע לטאבלט

המעבר ממחשבים לטאבלטים בבתי הספר : האם מאבדים את המהות ?

מחקר: האם טאבלטים משפרים את הישגי התלמידים?

שילוב טאבלטים בלמידה בכיתה : תמונת מצב – פברואר 2013

בקרוב בבית ספרנו: "נא להוציא טאבלטים"

מס"ע – לימוד באמצעות טאבלט-מסקנות ראשונות בישראל

כך נראית כיתה י' בביה"ס בכפר בתיה ברעננה, כיתת הטאבלטים הראשונה

למידע נוסף אודות המיזם של הטאבלטים בביה"ס כפר בתיה של רשת אמית

פרויקט סד"ן (ספר דיגיטלי נייד) באו"פ – האוניברסיטה הפתוחה

שלום לספרים || ילדי כיתה ז' בבת ים מסכמים שנה עם טאבלט

מגמות וכיוונים במערכות חינוך בחו"ל

איך הגיעו טורקיה וקוריאה להובלת העולם במעבר לטאבלטים בחינוך

כיוונים אפשריים בהם כדאי ליישם עקרונית את הטאבלטים בלמידה פעילה ומעוררת עניין

מחקר הערכה: איך השפיעו הטבלאטים על תהליכי למידה , מעורבות הורים ופעלתנות של מורים ותלמידים בסקוטלנד?

כיצד מנוצלים מכשירי הטאבלט בהוראה מקוונת ובלמידה מקוונת בכיתות לימוד בעולם ?

A Guide to the iPad in Primary Education

Why Tablets Will Kill Smart Boards In Classrooms

25 Ways To Use Tablets In The Classroom

שילוב טאבלטים בהוראה ובלמידה : ספר חדש

Top 3 problems with tablets in the classroom

Tablets vs. Laptops in K-12 Education

יש סיכוי שהטאבלטים ייגרמו לשינוי הלמידה בכיתה

Using Tablets in the Classroom

טאבלט לכל ילד: מהפכה, לטוב ולרע

שימוש ב iPad לשיפור מיומנויות למידה אצל ילדים בעל  ADHD

Can classroom tablets revolutionize education?

The Rise Of Tablets As Textbooks

Top 3 problems with tablets in the classroom

Why Tablets Will Kill Smart Boards In Classrooms

6  Examples Of Successful Classroom Tablet Integration – Edudemic

· · · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *