אפשר גם אחרת

747

למד וסיכם : עמי סלנט ,מידען ואיש חינוך האוסף מידע, מנגיש אותו ומנסה לחבר בין הנקודות.

הפעם , ליקטתי וריכזתי כמה יוזמות חינוכיות מעניינות בבתי ספר ברחבי הארץ וגם בעולם והגעתי מהודו ועד כוש. !

תלמידי כיתות ז' בתיכון עירוני ה' בוחרים את תכנית הלימודים שלהם אחת לשבוע

במסגרת תכנית פל"א (פה לומדים אחרת) שפותחה בחטיבת הביניים עירוני ה', בוחרים תלמידי כיתות ז' את תכנית הלימודים אותה הם ילמדו מידי יום שלישי בשבוע

חטיבת הביניים בעירוני ה' החליטה לשנות את תכנית הלימודים, כך שתאפשר לתלמידי בית הספר בחירה בתחומי הלימוד המעניינים אותם. לאורך כל שנת הלימודים, במהלך יום לימודים אחד בשבוע, לומדים תלמידי החטיבה בתכנית פל"א – פה לומדים אחרת. יום הלמידה מבוסס על לימודי בחירה. חלקו הראשון של היום מתחיל באחד משיעורי "בוקר כושר" – מגוון רחב של שיעורי ספורט שהתלמידים יכולים לבחור, וביניהם: כדורשת, כדורגל, כדורסל, יוגה, מחול, רוגבי ואתלטיקה.

לאחר מכן, מתקיימים שיעורי חינוך בדגש על מעורבות חברתית, ולאחריהם התלמידים בוחרים שיעורים מתוך מגוון תחומי תוכן, ובהם: אמנות השיח (דיבייט), רובוטיקה, פוטו- תרפיה, תיאטרון, אפייה במעבדת כימיה, אמנות, מל"ח הארץ ועוד.

יום הלימודים מסתיים במבחר שיעורי משחק בתחומי האנגלית, ערבית ומדעים. בשיעורים אלה חומר הלימודים מועבר בעזרת משחקים שבנו המורים ובהמשך יבנו גם התלמידים עצמם.

לכתבה המלאה ( קישור)

בביה"ס הרצל עברו ללמד בסגנון האוניברסיטה הפתוחה למשך שבוע

בבית הספר הרצל התקיים שבוע למידה בסגנון האוניברסיטה הפתוחה במסגרת תוכנית רב גילית שמעודדת למידה עצמאית ובניית מערכת לימודים בהתאם לתחומי העניין של התלמיד. מנהלת בית הספר תמר רבינר: "השיטה מעודדת את התלמידים להתמודד עם אתגרים חדשים ולהרחיב את תחומי העניין שלהם"

מאת: שושן מנולה

לכתבה המלאה ( קישור )

חטיבת הביניים רעות הפכה לארץ הפלאות של אליסה

במשך שבוע שלם עסקו תלמידי חטיבת הביניים רעות לאומנויות בספר "אליסה בארץ הפלאות" בהתאם לתוכנית שנבנתה באשכול הפיס של בית הספר בשיתוף עם המחלקה לנוער שוחר סביבה תרבות ומדע באוניברסיטת חיפה. התוכנית הביאה את עולם הדמיון והפנטזיה אל תוך מערכת הלימודים

לכתבה המלאה ( קישור)

הודו : תכנית לימודים חדשה לבתי הספר היסודיים: האושר

תכנית הלימודים של האושר בבתי הספר בהודו תהפוך  לחובה בכל בתי הספר בהודו . התכנית מורכבת משיעורי חובה בני 45 דקות יומיים במטרה לפתח תשומת לב, חשיבה ביקורתית, רפלקציה ומיומנויות חברתיות-רגשיות בקרב תלמידים , והיא כבר מופעלת -1,000 בתי ספר בדלהי, הודו.

תכנית הלימודים כוללת שלוש יחידות – חקר האושר באמצעות למידה ומודעות; חווית אושר במערכות יחסים באמצעות רגשות; ואושר באמצעות השתתפות פעילה – המבוססים על "שלישייה של אושר" ופילוסופיית הדו-קיום נלמדים מהגן ועד לכיתה ח'.

למחקר המלא באנגלית ( קישור)

State-led education reform in Delhi, India

ירושלים – מרכז החדשנות פואנטה

מרכז החדשנות פואנטה הוקם לפני כשנה בשכונת גוננים בירושלים. כל בתי הספר בשכונה מגיעים ליום לימודים אחד בשבוע במרכז, הכולל מרחבי למידה חדשניים רבים, המאפשרים ללמוד את המקצועות "הרגילים" בדרכים יצירתיות ותוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת. בין היתר פועלים במרכז מרחבי הלמידה הבאים: יצרנות דיגיטלית, אולפן ניו מדיה, מרחב אמנות והאב טכנולוגי. התלמידים מתנסים בפתרון בעיות תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, בין היתר חיתוך לייזר ומדפסות תלת ממד. המרכז מהווה מעבדה פדגוגית למורי ותלמידי השכונה המתנסים בו בלמידה חווייתית מבוססת מיומנויות.

מקור

 ראו גם :

הפואנטה של ביה"ס – ליווי מנהלות וצוותים מובילים

חדרה – המרחב האינטראקטיבי בבית ספר צליל

במתחם האינטראקטיבי בבית הספר נעשה שימוש במקרן ייחודי המבוסס על חווית למידה תוך משחק ומאפשר הפנמה של תכנים באופן אפקטיבי, זאת כדי להטמיע למידה משמעותית בצורה יצירתית ומגוונת. לתלמידים יש אפשרות לבחור בעצמם את תכני הלימוד והלמידה נעשית תוך משחק משותף, המעודד למידה בתנועה לשיפור הריכוז ומאפשר פיתוח קשת רחבה של מיומנויות חברתיות ותקשורתיות, יצירתיות וסקרנות. כמו כן, בעזרת המקרן האינטראקטיבי המורה יכולה לתת מענה טוב יותר להטרוגניות בכיתה. המשחק הוא כלי דידקטי משמעותי המשפר את יכולת החשיבה והדמיון, מעניק לרבים תחושת מסוגלות והצלחה ומאפשר לתלמידים חווית למידה אחרת מזו שקורית בכתה.

מקור

תל אביב יפו – אופן ספייס בבית ספר שפירא

בית ספר השכונתי שפירא בתל אביב-יפו שובר את תפישת ההוראה והלמידה המסורתית בכיתה, ורואה בכל המרחב השכונתי והבית ספרי, כיתה אחת גדולה, על פי רוב ניידת ומשתנה. בחרנו במתחם הלימודים המופיע שהוא אחד ממרחבי הלמידה הפתוחים בבית הספר. מדובר בשטח של 3 כיתות תקניות ששברנו את הקירות ביניהן והסרנו את הדלתות. יחד עם המסדרון יצרנו חלל למידה משותף לטובת 80-70 תלמידות ותלמידים. בחלל יש אזורים פעילים יותר וכאלה שקטים יותר. יש אביזרי למידה כמו קוביות או כוורות ששם נמצאים אמצעי הלמידה והתלמידים יודעים לזוז ולהתמצא בחלל הזה. המטרה היא לפתח את העצמאות של התלמידים ללמוד, הם צריכים להיות אקטיביים ושותפים ללמידה. אצלנו המורה לא עומד ליד לוח- כי אין לוח וגם אין דלתות ואין קירות.

מקור

ראשון לציון – מרחב הלימודים החדשני בקריית החינוך איינשטיין

בקרית החינוך אלברט איינשטיין הוקם מרחב למידה  המשמש ככיתת לימודים המותאמת לעידן הנוכחי. הכיתה, שנבנתה ועוצבה לפי צרכי צוות בית הספר, מעניקה חווית למידה אחרת שמסייעת בפיתוח ידע, ערכים ומיומנויות התואמות את המאה ה-21. הכיתה מאפשרת מרחבי לימוד חדשניים עם עזרים טכנולוגיים כגון טאבלטים, טלוויזיה חכמה, מחשבים ניידים ומצלמות תקרה. כל חלל החדר מרושת במיקרופונים, כך שניתן לקיים לימוד מרחוק הכולל אינטראקציה של כלל הנוכחים בחדר. בניית חדר הלימודים החדשני הינו חלק מתוכנית משרד החינוך למרחבי למידה חדשניים בבתי הספר. שלא כמו כיתה רגילה, חלל הלימודים מכיל עמדת מרצה המשמשת גם כהצגת פרזנטציות, מגוון גדול של כסאות, ספות ושולחנות, וכן סידור ישיבה מודולרי המאפשר הוראה דיפרנציאלית ובחירה בין עבודה בקבוצות לעבודה פרטנית.

מקור

ראו גם:

ההתרחבות המשמעותית של תוכניות BYOD בבתי הספר בעולם

· · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *