רשימת מנועי חיפוש וכלי חיפוש 2023: רשימה שימושית

3415

הקדמת עורך האתר , עמי סלנט מידען ואיש חינוך

הפעם , בסקירה זו , אני  מופיע בכובע השני שלי כמידען .

גרסה מס' 6 ( 28 לדצמבר 2023)

עולם החיפוש באינטרנט ,אמנם , נשלט ע"י מנוע החיפוש של גוגל , אך על מנת  להניב תוצאות ממוקדות יותר כדאי להכיר גם מנועי חיפוש ייעודיים שמייצגים תחומי דעת ותחומי תוכן כגון אמנות ,  רפואה ובריאות או מדע.

מידענים העוסקים בחיפוש ובאיסוף מידע אינם מסתפקים עוד במנוע חיפוש אחד כמו גוגל, אלא מחפשים במקביל בכמה מנועי חיפוש. הסיבה לכך היא שאין בהכרח חפיפה בין תוצאות החיפוש של מנועי החיפוש השונים, ולעתים מוצאים דווקא במנוע החיפוש השני את הממצאים במקום בולט יותר.

הסקירה מאגדת במקום אחד ומאוחד את כל הידע בתחום שנצבר במשך 14 שנה בבלוג שלי : תמונת הַיֶּדַע המידעני : מִכָּאן וּמִשָּׁם

תחומי דעת , שיטות חיפוש ודיסצפלינות בסקירה

  • כלי עזר ושיטות חיפוש
  • חיפוש תמונות
  • מנועי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית
  • מנועי חיפוש  אינטגרטיביים (רב-מנוע )
  • מנועי חיפוש לפודקסטים
  • מנועי חיפוש חישוביים
  • דאטה ונתונים
  • מנועי חיפוש בתחומי המדע והאקדמיה
  • מנועי חיפוש לאיתור ספרים
  • מנוע חיפוש לאיתור חברות ותאגידים
  • מנועי חיפוש בתחומי הכלכלה והפיננסיים
  • מנועי חיפוש לאיתור אנשים
  • מנועי חיפוש בתחומי האמנות
  • מנועי חיפוש בתחומי הבריאות והרפואה
  • מנועי חיפוש בתחומי התעשייה

כלי עזר ושיטות לחיפוש

ממשק חיפוש מאוחד למילות מפתח

 Soovle הוא כלי פשוט ונחמד באמצעותו תוכלו לראות במבט אחד תוצאות למילה שחיפשתם במגוון מנועי חיפוש ואתרים נוספים, ביניהם גוגל, יוטיוב, וויקיפדיה, Answers.com, יאהו, בינג ואמזון. 

בהגדרות של הפלטפורמה תוכלו לקבוע באלו אתרים לבצע חיפוש, כאשר המקסימום הוא 15 בו זמנית.

באמצעות הממשק המועיל של soovle.com אתם יכולים לשגר את השאילתא (מילות חיפוש) בכל פעם בנפרד למנוע חיפוש אחר מלבד גוגל , למשל BING או אמזון  או ויקיפדיה וכמובן גם לגוגל. אבל התכונה העיקרית שלו  היא הצעות לצירופי מילים/מילות מפתח כפי שנמצאו במנועי החיפוש השונים כבר בזמן הקלדת השאילתא .

למי זה טוב ? בעיקר למידענים שצרכים לגבש מחרוזת חיפוש יעילה של מילות מפתח 

כתובת באינטרנט קישור

חיפוש מורכב בגוגל

כשאנו מדברים על חיפוש מורכב בגוגל , הכוונה היא לאותו מנגנון של חיפוש טבלאי המאפשר לנו להציב בו-זמנית  כמה וכמה מאפיינים בחיפוש במנוע החיפוש של גוגל.

המנגנון הטבלאי של גוגל , שהוסר מהדף החיפוש הרגיל שלהם ( מוסתר היטב)  מקל עלינו מאד ביצירת שאילתת חיפוש מורכבת , כלומר בקשת חיפוש שיש בה כמה וכמה מאפיינים שונים ,

קישור

  מנוע החיפוש Million Short

לעתים אני עושה בו שימוש ומוצא יותר מאשר במנועי החיפוש של גוגל ובינג .!!!! 

Million Short שכולל אופציה להשמיט את התוצאות שמופיעות בראש התוצאות של גוגל – 100 , 10000, 1000, 100000 ובכך מאפשר לראות תוצאות שאינן נמצאות בראש התוצאות בדרוג הרגיל של מנועי החיפוש, ושלא בנקל אפשר למצוא אותם בגוגל או במנועי חיפוש אחרים . כמו כן מאפשר  פילטרים של שפה , ארץ ועוד..

 קישור 

dedigger.com

 "כלי עם המון פוטנציאל שמוצא לנו קבצים פומביים בגוגל דרייב.
יכול לעזור לנו רבות בחיפוש רשומות על פי נושאים, רשומות שיתופיות, ולדעתי קרקע פורייה למציאת פרטים אישיים אם נתונה לנו כתובת המייל של יעד החקירה."

קישור

מקור וקרדיט , יהונתן חצבני בלינקאדין

חיפוש תמונות

כאשר אתם מחפשים תמונות עדיף להתחיל עם  BING ורק לאחר מכן עם מנוע החיפוש של גוגל כי האינדקסים של תמונות בBING  יעילים יותר .

קישור למנוע החיפוש

השיפורים של Cc search – מנוע חיפוש לתמונות חופשיות והחלופות הטובות יותר

CC Search 

מאגר Unsplash בו ניתן לחפש תמונות לפי נושאים והאוסף שלהם הולך ומתרחב כל שבוע.

קישור  

 אתרי תמונות להורדה חינם וללא זכויות יוצרים

קישור 2

חיפוש תמונות חופשיות במאגר Pixabay

מעל 1.3 תמונות חופשיות ( קישור)

Pixabay: Free Images

Public Domain Pictures

קישור

Flickr Common

פרוייקט משותף של האתר פליקר וספריית הקונגרס בארה"ב, שעלה לאוויר בשנת 2008, ומכיל תמונות ממוסדות שונים ברחבי העולם. החיפוש כולל סינון לפי פרמטרים שונים כולל צבע.

קישור

מנועי חיפוש מבוססי בינה מלאכותית

הפלטפורמה של  Perplexity נותנת תוצאות יחד עם הקישורים למקור. התוצאות של Perplexity AI בהשוואה ל-ChatGPT Plus נמצאו מסוננות ( refined) יותר וכללו גם תוכן רלוונטי בכמה וכמה הקשרים  עם קישורים נוספים  בתשובה . עם Perplexity, אתם יכולים לאמת את המידע ולציין אותם בעבודתכם.

לסקירה

מנוע החיפוש Bing החל לשלב בתוכו את ChatGPT

בינג החדש כולל כמה פיצ'רים חדשים. ראשית, הוא נועד לספק "תשובות מלאות", כלומר לסרוק את הרשת ולסכם את התשובות לשאלה שחיפשתם. למשל, לקבל הוראות מפורטות לגבי איך להחליף ביצים או רכיבים אחרים לעוגה שאתם אופים, בלי לגלול על פני הרבה לינקים ומתכונים.

על פי  חברת מיקרוסופט אמרה כי יכולות החיפוש של בינג שופרו בארבעה תחומים מרכזיים. ראשית, החיפוש מופעל כעת על ידי גרסה חדשה של מודל השפה הגדול של OpenAI, שתספק תוצאות מדויקות ומהירות יותר, לדברי החברה. שנית, מיקרוסופט התקינה את מה שהיא מכנה 'מודל פרומתאוס', שעובד בשיתוף פעולה עם הטכנולוגיה של OpenAI, כדי לספק תוצאות בטוחות ולא זדוניות למשתמשים. שלישית, מיקרוסופט יישמה AI על אלגוריתם החיפוש המרכזי שלה, כדי לשפר את הדירוג הכולל של התוצאות המתקבלות. ולבסוף, דף הבית של בינג עבר מהפך כדי לספק חוויה "מאוחדת" יותר למשתמשים.

למנוע החיפוש של בינג מבוסס ChatGPT

ג'מיני : מנוע החיפוש החדשני החדש של גוגל ( עדיין בשלבי ניסוי)

ג'מיני, שאמור לסייע לגוגל לנצח במרוץ ה-AI, יודע לעבד טקסט, תמונות, וידאו וקוד. בשלב הראשון הוא יגיע לצ'אטבוט בארד ולמכשירי פיקסל 8 פרו, ובהמשך ישולב במנוע החיפוש ובמוצרים נוספים. הגרסה הגדולה של המודל עוקפת את GPT-4 בשורת מדדים,

לכתבה בעברית

למידע נוסף

מנוע החיפוש You.com

מנוע החיפוש You.com  מנסה משהו אחר: מנוע חיפוש שבנוי סביב מיון והשוואה של תוצאות והצגתם בצורת קטגוריות. השירות שלו נוטש את רשימת הקישורים הליניארית שמצויה ברוב מנועי החיפוש הכלליים, ובוחר ברשת של תשובות מאורגנות לפי מקור. לאחרונה שולב במנוע החיפוש שלהם מנגנון AI יעיל למדי .

מנוע החיפוש  you.com  מציג תוצאות חיפוש ממוינות לפי אתרים ספציפיים, למשל, Reddit. ניתן למיין את הקטגוריות הללו  על ידי המשתמש עצמו עבור תוצאות אינטרנט,  מנוע החיפוש you.com אינו מאנדקס את רשת האינטרנט בעצמו , הוא משתמש בתוצאות של Microsoft Bing. מבחינה זו ניתן להגדירו כמנוע תצוגה וארגון מידע יעיל (מקור ) , מה שכן ד"ר ריצ'רד סוצ'ר  צוותו משתמשים יותר  ויותר בבינה מלאכותית (AI ) והם מתקדמים היטב ביישום שלה בתצוגת התוצאות ( מקור 2022) .  

בהשוואה לרשימת האפשרויות המוצעות על ידי גוגל You.com  נראה הרבה יותר מודרני. התוצאות מוצגות בבלוקים וממויינות : אינטרנט, תמונות, וידאו, חדשות, מפות. החלק הראשי מכיל את המידע המלא ביותר ממקורות שונים, כולל ויקיפדיה, Reddit, Quora, YouTube ואחרים לבחירתך. זה לא רק חוסך זמן, אלא גם מאפשר לכם לחקור את הנושא מזוויות שונות.

קישור למנוע החיפוש

קישור 2 ( לסקירה)

 מנועי חיפוש  אינטגרטיביים (רב-מנוע )

רב-מנוע הינו מנוע חיפוש אינטגרטיבי המפעיל בו-זמנית כמה וכמה מנועי חיפוש אחרים וממיין את התוצאות ומציגם.  רב-מנוע  מצרף את כל דפי התוצאות שקיבל לדף תוצאות אחד.

 רב מנוע. מכונה גם "מנוע-על". (Meta search). מנוע לחיפוש מידע ברשת, אשר אין לו בסיס נתונים משל עצמו, אלא הוא מריץ את השאילתה במאגרי נתונים של מספר מנועי חיפוש אחרים במקביל ומקבל מהם את ההפניות המתאימות למילות החיפוש.

Dogpile רב -מנוע ותיק שפותח בשנת 1996 

, Dogpile הותיק והיציב, תומך בשימוש באופרטורים בוליאניים ומניח קיום) and וגם), גם אם ישנם מנועי חיפוש שאינם מושפעים מהאופרטור. ניתן להשתמש גם במירכאות ובסוגריים לביטויים ולקבוצות מילים מדויקות. המנוע יוצר אשכול קטגוריות רלוונטיות הנוצרות on the fly. 

יחסית להרבה מנועי חיפוש מסוג Meta-serarc שנעלמו במשך השנים האחרונות רב-המנוע DOGPILE   שומר על יציבותו וחוסנו ומערכת האיסוף שלו תמיד יעילה.

כתובת באינטרנט

רב-מנוע לחיפוש סרטי וידאו

רב-המנוע מחפש מעל  430 מיליון סרטי וידאו .

כתובת הרב-מנוע לחיפוש סרטי וידאו (קישור)

יכולות הדלייה של Info.com

Info.com – Displays results from 14 search engines

רב-מנוע חיפוש יעיל  המצליח בו-זמנית  לדלות ממצאים מ14 מנועי חיפוש שונים הוא  Info.com . הצליחו בשנתיים האחרונות לשפר אותו מבחינת הכיסוי הגיאוגרפי  . 

קישור

                                רב-מנוע לחיפוש ברשתות חברתיות

Social Searcher הוא רב-מנוע חיפוש המאפשר חיפוש מוצלב בפייסבוק, בטוויטר ובגוגל+.

המנוע יעיל גם כממשק לחיפוש ישיר (שאינו מוצלב) בכל אחד מהמקורות הללו ואף ב-Myspace ו-LinkedIn. והכי טוב – לא צריך הרשמה מוקדמת או חשבון כלשהו כדי לבצע חיפוש.

קישור

Metager רב-מנוע יעיל מאוד , המאפשר גם סינון

פותח בגרמניה

קישור

Gigablast 

Gigablast  הוא רב-מנוע ותיק למדי ועדיין יעיל

מנועי חיפוש לפודקסטים

כל חיפוש  באמצעות Listen Notes  מניב ממצאים מתוך בסיס נתונים מקיף הכולל מיליוני פודקאסטים וכולל תיאור הפודקסט , מידע על קטעים ועוד .

מאחר וחלק מצוות הפיתוח הוא בישראל , יש גרסה גם בעברית והיא מכסה היטב את  עולם הפודקסטים בישראל . בחיפוש מתקדם ניתן להציב שורה של מסננים וגם לקבל פודקסטים דומים ( גרסת החיפוש המתקדם היא בתשלום ) . ניתן גם ליצור עדכנים מבוססי RSS  לפודקסטים ולתוצאות השאילתא .

הגרסה בעברית  (קישור)

הגרסה באנגלית (קישור)

מנועי חיפוש חישוביים

וולפרַם אַלפַא הוא מנוע חיפוש חישובי, שפותח על ידי מעבדות וולפרם והושק במאי 2009. ייחודו הוא בביצוע שאילתות בשפה טבעית, בשילוב עם חישובים והחזיית מידע נרחבת. 

וולפרם אלפא מבוסס על תוכנת Mathematica ומאגרי מידע בתחומים כגון היסטוריה, מזג אוויר, נתונים מקרו-כלכליים, מוזיקה ועוד. הוא מאפשר גם ביצוע ניתוח נתונים אישי על סמך מידע בפייסבוק.

וולפרם אלפא נמצא בשימוש על ידי מנועי החיפוש Bing ו-DuckDuckGo ועל ידי מערכות בינה מלאכותית (כגון עוזרות אישיות דיגיטליות) של אפל, סמסונג ובלקברי

כן , אני יודע שתגידו אבל יש לנו את מנוע החיפוש של גוגל והוא עונה על רוב בקשות החיפוש שלנו , אבל לוולפרם אלפא יש ערך נוסף משמעותי : הוא מסייע לנו למצוא נתונים שמוצגים בתוצאות החיפוש לאחר חישוב מצטבר

 האתר של Wolframalpha.com וולפראם אלפא) מבקש להגדיר עצמו לא כמנוע חיפוש, אלא כמנוע לחישוב מידע (Engine Computational Knowledge), ואילו עבורנו מדובר בסופו של דבר באפשרות לחיפוש ולקבלת תוצאות. האתר מאפשר לכם לחפש תשובות לשאלות שאתם מציבים לו, ואת השאלות אפשר לנסח בחופשיות והמנוע הדינמי של החברה מסיק מהן את המידע המלא שאתם מחפשים. 

קישור

דאטה ונתונים

Dataset Search 

Dataset Search  כלי נוסף מבית גוגל, אך מעט שונה ממה שראינו עד עכשיו. זהו מעין מאגר מידע של נתונים המבוסס על מסדי נתונים של רשויות ממשלתיות וגורמים ציבוריים. בעזרתו ניתן להגיע למידע שיכול להיות רלוונטי לחוקרים ומדענים על משרדי ממשלה, שווקים ומדיניות.

הכלי מאפשר לחפש מידע מאוד ספציפי בעזרת שאילתות מורכבות, כמו – מה היו מותגי הקפה המובילים בספרד ב- 2020? מי שינסה למצוא את התשובה דרך מנוע החיפוש הרגיל של Google  ילך לאיבוד בתוך בליל של תוצאות לא בהכרח רלוונטיות. דרך Dataset אפשר לקבל את התשובה באמצעות חיפוש  בסיסי ופשוט.

Dataset Search (google.com)

מקור וקרדיט : ד"ר יפה אהרוני

Worldometer

אתר וורלדומטרס (Worldometers) מאפשר לצפות בנתונים סטטיסטיים  מכל הסוגים בזמן אמת, זהו אתר סטטיסטי  בינלאומי ראשון במעלה , ללא פרשנות או הטיה פוליטית. מראה בקלות את האמת.

אתר שמראה מה קורה בכל רגע – כמה מתים, כמה נולדים,

האתר הוקם לפני 12 שנים ע"י קבוצה בינלאומית של מפתחים , חוקרים ומומחי מחשב. המידע נאסף כל יום מ5,000 מקורות מידע ברחבי העולם ועובר עיבוד סטטיסטי ופילוח.  האלגוריתם שפותח על ידם מבצע הצלבת מקורות מידע ומציג את הנתונים הסטטיסטיים האמיתיים . משרדי הפרוייקט הם בשוויץ  (מקור).

 כתובת האתר

  •  Registry of Research Data Repositories  – מאגר לחיפוש מאגרי נתונים. ניתן להשתמש בו כחלק מהחיפוש הראשוני אחר מקורות נתונים על פי דיסציפלינה, סוג הנתונים, אפשרויות גישה לנתונים, רישיונות לשימוש בנתונים  ועוד. ויזואליזציה נוחה של תחומי המאגרים הקיימים נמצאת כאן.
  • Data.gov  – מאגר של ממשלת ארה"ב המאגד נתוני ממשל פדרלי ומדינתי. החל משנת 2019 החוק האמריקאי מחייב גופי ממשל לפרסם את הנתונים שלהם במאגר, באופן שקוף המאפשר עיבוד ממוחשב.
  • Zenodo  – מאגר נתונים רב תחומי. הנתונים נגישים בו על פי עקרונות המדע הפתוח. המאגר מתופעל על ידי CERN. מדובר באחד ממאגרי הנתונים המדעיים המרכזיים הפועלים כיום. המאגר מאפשר גם הפקדה של נתוני מחקר. 

תודה לצוות ספריית מדעי החברה ,ניהול וחינוך באוניברסיטת תל אביב על המידע

מנוע חיפוש לאיתור חברות ותאגידים

קישור

מנועי חיפוש לתחומי הפיננסיים ושווקי ההון

קישור 1

קישור 2

קישור 3

Major Financial Databases: A Comparison (PDF)

קישור

Company Search – ZoomInfo

ZoomInfo, שמייסדיה ישראלים,

קישור

מאיה – מנוע החיפוש של הבורסה הישראלית

קישור

https://maya.tase.co.il/

מנוע חיפוש לאיתור אנשים

קישור

מנועי חיפוש מדעיים-אקדמיים

מנוע החיפוש הסמנטי Semantic  Scholar

Semantic Scholar הוא מנוע חיפוש רב תחומי המבוסס על אלגוריתם של בינה מלאכותית.

קישור

Google Scholar 

 יתרונו של גוגל סקולר הוא בכיסוי הרחב שלו ויכולות החיפוש .

 
Coverage: approx. 200 million articles

  Abstracts: only a snippet of the abstract is available

  Related articles: ✔

  References: ✔

  Cited by: ✔

  Links to full text: ✔

  Export formats: APA, MLA, Chicago, Harvard, Vancouver, RIS, BibTeX

התוסף של Google Scholar  הוא שימושי מאד וכעת ניתן לעשות באמצעותו כמעט כל מה שניתן לעשות גם מהאתר עצמו, מכל דף אינטרנט שבו נמצאים. בלחיצה על התוסף ניתן לעשות חיפוש, לנסות לאתר טקסט מלא של מאמר, לקבל ציטוט מעוצב, לחזור לחיפוש קודם, לראות מי ציטט את המאמר, לחפש מאמרים דומים ועוד.

לאחר העדכון החדש ניתן לשמור ישירות מהתוסף מאמרים לספריה האישית ב – Google Scholar, וגם לגשת לספריה האישית. בנוסף, גם בקריאת קובץ PDF מהרשת Google Scholar יזהה את המאמר באתר ויאפשר שמירה שלו, קבלת ציטוט, חיפוש מאמרים דומים ועוד. דבר נוסף שיש בגרסה החדשה הוא כפתור חזרה לדף קודם.

 להתקנה בדפדפן כרום

BASE 

 BASE מנוע חיפוש מדעי שפותח ומתופעל על ידי הספרייה באוניברסיטת בילפלד שבגרמניה. המנוע כולל למעלה מ 250 מיליון מסמכים מלמעלה מ- 7000 מקורות מידע. 60% מהם נגישים בטקסט מלא בגישה פתוחה למשתמש. נחשב כמנוע הגדול ביותר למאגרים מוסדיים.

ניתן גם לעלעל בנושאים השונים בBASE עפ"י DDC   (דיוואי (

  BASE  מנוע חיפוש שמחפש במאגרים המוסדיים תומך בפרוטוקול OAI שלא נתמך במלואו על ידי מנועי חיפוש כללים ולכן כדאי לחפש גם בו

קישור ישיר למנוע החיפוש BASE

Science.gov

Science.gov הוא משאב חיפוש  פדרטיבי מעולה מכיוון שהוא מאגד ומציע גישה חופשית לתוצאות חיפוש מיותר מ-15 סוכנויות פדרליות בארה"ב. אין צורך יותר לחפש בכל המשאבים הללו בנפרד!

Coverage: approx. 200 million articles and reports

  Abstracts: ✔

  Related articles: ✘

  References: ✘

  Cited by: ✘

  Links to full text: ✔ (available for some databases)

  Export formats: APA, MLA, RIS, BibTeX (available for some databases)

קישור

Internet Archive Scholar

מנוע חיפוש למאמרים בטקסט מלא מבית  Internet Archive  שנקרא  Internet Archive Scholar הושק לאחרונה בגרסת אלפא. הוא מכסה כעת כ – 25 מליון מאמרים בטקסט מלא. פרוייקט נוסף של Internet Archive שנקרא Fatcat מכסה את אותם מאמרים בטקסט מלא,  בתוספת פרסומים להם קיים מטא דאטה (מידע על מידע) בלבד.

האתר מכסה מאמרים מהמאה ה – 18 ועד היום, וכולל גם כיסוי של מאמרים מכתבי עת בגישה פתוחה שלא ניתן יותר למצוא ברשת במקומות אחרים.

קישור

RefSeek   מנוע חיפוש לחומר אקדמי

למעשה מדובר במנוע חיפוש אקדמי, המציע לגולשים תוצאות יותר ממוקדות שכן הוא מציע רק כאלו הקשורות לתחום המדעי, המחקרי והאקדמי.

קישור

FreeFullPDF

FreeFullPDF הוא מנוע חיפוש  לקובצי pdf  חופשיים  שפותח על ידי KnowMade. על פי מה שנראה הוא מנוע מותאם אישית של גוגל. על פי מה שמוצהר באתר מנוע החיפוש כולל למעלה מ- 80  מיליון פריטי מידע חופשיים בתחומי המחקר השונים : מדעי הרוח והחברה,  מדעי החיים, מדעי הפיסיקה ומתמטיקה .

 את תוצאות החיפוש אפשר לעדן על פי סוגי חומרים:  מאמרים, פטנטים, פוסטרים ותזות

 למנוע החיפוש

Dimensions

Dimensions הוא מנוע חיפוש מדעי שהושק במתכונתו הנוכחית ב- 15 בינואר 2018. במנשק דומה למאגר מידע  מסורתי.

הייחוד שלו שבנוסף לאינדקס שכולל  מאמרים, ציטוטים למאמרים, ומדדים אלטרנטיביים,  הוא כולל מידע גם על מענקי המחקר, המוסדות המממנים, פטנטים, והניסויים הקליניים הקשורים, ובכך מספק לחוקרים מידע גם על ההיבט הפיננסי של המחקר.

מאגר המידע של המנוע מבית היוצר של Digital Science נבנה תוך שיתוף פעולה עם למעלה מ- 100 מוסדות מחקר וגופי מימון, והוא מהווה למעשה הרחבה של מוצר קודם שנקרא אף הוא Dimensions והתמקד במענקי מחקר. חיפוש במאגר המאמרים, חופשי לכול. למוסדות וגופי מימון, המוצר עם מאפיינים מתקדמים הוא בתשלום.

OpenTexts.World   מנוע חיפוש לספרים/טקסטים דיגיטליים

מדי שנה מאות אלפי ספרים  ופריטי  מידע ברחבי העולם עוברם תהליך של דיגיטציה. opentexts.world   מאפשר לחפש באותם אוספים.

על פי מה שנכתב באתר,  האוספים כוללים 8 מיליון פריטים, ב-85 שפות החל מהמאה ה-15  ואילך.

מקורם של הטקסטים הדיגיטליים בספריות שונות ברחבי העולם ו- opentexts.world מאגד מהן את הרשומות הדיגיטליות. 

קישור

מקור וקרדיט : הבלוג של ד"ר יפה אהרוני

WorldCat 

WorldCat הוא קטלוג בין-לאומי מאוחד, בו רשומים אוספים של 71,000 ספריות שונות ב-112 ארצות ברחבי העולם, השותפות לפרויקט הבין-לאומי הנקרא מרכז הספריות הממוחשב און-ליין: Online Computer Library Center – OCLC

WorldCat- הקטלוג הבין-לאומי המאוחד מתוחזק ומתעדכן במשותף על ידי הספריות השותפות בפרויקט.

קישור

חיפוש ברשתות חברתיות אקדמיות

רשתות חברתיות אקדמיות הן רשתות שבהן מעלים חוקרים את פרסומיהם, לעתים קרובות בטקסט מלא. רשתות חברתיות אלה הן researchgate.net ו – academia.edu.

לסקירה

Virtual Learning Resources Center- VirtualLRC  הוא מנוע חיפוש מותאם אישית של גוגל לחומרי לימוד ומידע אקדמי  בתחומים שונים. האינדקס של המנוע כולל אלפי אתרים נבחרים שכוללים מידע אקדמי  .

קישור

PubAg- מנוע חיפוש לחקלאות

בינואר 2015 הושק מנוע חיפוש חדש של הספריה הלאומית לחקלאות, המאפשר לציבור גישה נוחה וללא תשלום לפרסומים המדעיים של החוקרים במשרד החקלאות האמריקאי. 

מנוע החיפוש נקרא PubAg. השם דומה ל – PubMed, אך מדגיש את ייחודו של המאגר לנושאי חקלאות. קיימת חפיפה מסויימת בין שני המאגרים, אך קיימים ב -PubAg מאמרים שלא יופיעו ב -PubMed.

עבור תזונאים זהו מאגר חשוב מאוד, היות וכל נושא התזונה, בטיחות המזון ואיכות המזון בארצות הברית נמצאים תחת משרד החקלאות.

תודה למידענית טל קמינסקי רוזנברג על המידע

קישור

PubChem

PubChem הוא  מנוע חיפוש בגישה חופשית הגדול בעולם בנושא כימיה, המנוהל על ידי הספריה הלאומית לרפואה בארה"ב והושק ב – 2004. כמובן שכימאים ימצאו פה מידע מקצועי רב, אבל לא חייבים להיות כימאים כדי ליהנות מהמאגר. המידע כאן הוא רב ומגוון, כפי שניתן ללמוד מדף הסטטיסטיקה:

מעל 100 מליון תרכובות, מעל 250 מליון חומרים, מעל 30 מליון מאמרים מדעיים ומעל 3 מליון פטנטים.

דוגמה לחומרים שניתן למצוא עליהם כאן מידע מפורט – תרופות, ויטמינים, פפטידים, שומנים, פחמימות ונוקלאוטידים.

תודה למידענית טל קמינסקי רוזנברג על המידע

קישור

מנועי חיפוש בתחומי האמנות

Artvee   הוא מנוע חיפוש חדש ליצירות אמנות חופשיות . כולל אוספים מלמעלה מ-40 מוסדות ברחבי העולם בתוכם New York Public Library , Art Institute of Chicago, מוזיאונים בצרפת ורבים נוספים.

 אפשר לחפש במנוע החיפוש על פי אָמָּן, או מילת חיפוש כלשהי,  ואפשר לדפדף על פי קטגוריות נושאיות מגוונות  כגון :דתחיותמיתולוגיהאמנות יפניתבוטניקה ועוד

אפשר לדפדף גם על פי . אָמָּנים,

לסקירה בבלוג של ד"ר יפה אהרוני

ראו גם:

Art cyclopedia

artnet – The Art World Online

Web Gallery of Art, searchable fine arts image database

קישור

מנועי חיפוש בתחומי הרפואה והבריאות

seenso

מנוע חיפוש למידע רפואי עבור הציבור הרחב, ולא למידע אקדמי, אבל מדי פעם יכולים לצוץ בתוצאות החיפוש גם מאמרים רפואיים אקדמיים.

מדובר על מנוע חיפוש המציג תוצאות באמצעות טכנולוגיות סמנטיות (הבנת הטקסט ומשמעותו), ולא על פי מאפיינים מקובלים במנועי חיפוש אחרים כמו מספר קישורים לאתר או מספר הפעמים שבה מופיעה מילת החיפוש.

האתר מציג מידע מאתרים אמינים בלבד, ללא פרסומות, כפי שמודגש בהצהרת הכוונות.

האתר גם שומר על פרטיות המשתמשים, דבר חשוב במיוחד כשמדובר במידע רפואי.

האתר נבנה ופותח על ידי חברת Cogilex R&D Inc הקנדית.

קישור למנוע החיפוש

PubMed

PubMed הוא אחד האתרים החשובים בעולם לאיתור ספרות מדעית בתחום הרפואה,. בספריה הלאומית לרפואה, NLM, האחראית לאתר PubMed,

קישור למנוע החיפוש

MeSH

מאגר המלים המבוקרות של Medline, הקרוי  MeSH. חשוב לדעת ש – Medline הוא המאגר המרכזי המרכיב את PubMed , לכן חשוב להכיר את המאגר והשינויים החלים בו, היות והם משפיעים על תוצאות החיפוש ב – PubMed.

קישור

MeSH on Demand

MeSH on Demand הוא כלי נוסף של PubMed המבוסס על בינה מלאכותית. הכלי מאפשר להדביק בתוכו טקסט של עד 10,000 תוים (כחמישה עמודים מודפסים), אך ניתן לכתוב בו גם מספר מלים בודדות. מתוך הטקסט שנכניס אליו, יודע MeSH on Demand להדגיש את המלים מתוכו שמתאימות למונחי MeSH קיימים, ולתת הסבר על כל מונח. בנוסף, הוא נותן רשימה של 10 מאמרים המתאימים למונחים הללו  ב – PubMed.

תודה למידענית טל קמינסקי רוזנברג על המידע

קישור

Trip

מנוע החיפוש Trip מכסה מידע רפואי איכותי ממגוון מקורות מידע. כלי שימושי שמציע האתר נקרא Latest & greatest. כאן תוכלו למצוא ריכוז של מאמרים לפי נושאים, ובתוך כל נושא חלוקה למאמרים החדשים ביותר (Latest) או הפופולריים ביותר (Greatest).

קישור

Epistemonikos

מנוע החיפוש Epistemonikos ( המילה היוונית  Epistemonikos משמעותה דברים ששווה לדעת), המכסה מעל 350 אלף סקירות שיטתיות בתחומי הבריאות והרפואה,

קישור

מנועי חיפוש בתחומי התעשייה

בין המאגרים החינמיים: 

  • DirectIndustry – אתר שמאפשר חיפוש מוצרים לפי קטגוריות ותחומים, פרויקטים, חדשות וטרנדים.  
  • EngNet: Engineering Directory – מנוע חיפוש בתחומי ההנדסה שמאפשר חיפוש מוצרים, מותגים ושירותים לפי קטגוריות שונות ולפי ותחומים שונים.

BCC Research מקור מעולה לתחזיות כלכליות, סקרי שוק, טכנולוגיות וסקירת פטנטים של מוצרים טכנולוגיים ומגמות בעולם המדע, המחקר וההנדסה. 

קישור 2

Industrial Info Resources | Providing Constantly Updated …

קישור

נספחים

הסקירה אינה כוללת את מאגר המידע ERIC בתחומי החינוך , כי מדובר על מאגר מבוסס מטה-דאטה ולא על מנוע חיפוש ( קישור) .

Top 8 Best Search Engines (of 2022) – Rapid Blog 

הרשימה גובשה ונערכה ב4 לינואר 2023 ע"י עמי סלנט , מידען ואיש חינוך ( לשעבר המידען הראשי של מכון מופ"ת ומשרד החינוך וכיום המידען הראשי של מיזם התיעוד המקוון ילדים בשואה )

· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *