משבר ההוראה – לא רק בישראל : מה גורם למורים בעולם לעזוב את מקצוע ההוראה ?

1981

 הקדמת עורך האתר "ידע וסקרנות דיגיטלית" , עמי סלנט

משבר ההוראה בשנה האחרונה לא מתחולל רק בישראל אלא במדינות לא מעטות בעולם , כגון  ארה"ב , אנגליה , אוסטרליה ועוד . אני עוקב בשנה האחרונה אחרי הנושא מקרוב וליקטתי כאן כמה וכמה מאמרים מעודכנים ותחקירים על מצוקת המורים בעולם , בעיקר בארה"ב ובאנגליה . הגורם העיקרי למשבר ההוראה בארה"ב ובאנגליה הוא הפיחות במעמדם של המורים והיעדר אוטנומיה מקצועית ופדגוגית.

נקודות עיקריות:

  • ארה"ב : היקף  הנטישה  של המורים הגיע השנה ל11% בהשוואה ל8% בשנה רגילה .
  • שליש מהמורים בארה"ב אומרים כיום שהם רוצים לעזוב את המקצוע וזה  משמעותי יותר מ-8% מהמורים שעוזבים בשנה ממוצעת.
  • מראיונות עם מורים באנגליה עולה כי ירידת הערך שיש לחברה לגבי מורים. הכשרה מוסדית לקויה. הכשרה מוגבלת מבחינה פדגוגית , וציפיות גבוהות יותר של ההורים לביצועי המורים ולתוצאת התלמידים הם הם הגורמים העיקריים לעזיבת המורים בשנים האחרונות.
  • הסיבה העיקרית היא שמטילים על המורים באנגליה יותר מדי אחריות  לדברים שבהם יש להם שליטה הולכת ופוחתת.  כיום בחינוך לא צריך רפורמה אלא מהפכה. דבר אחד שכל המורים  מדגישים :  מורים צריכים להחזיר לעצמם את השליטה בניהול תוכנית הלימודים ושיטת ההערכה.
  • שחיקת מורים ושכר נמוך תמיד היו בעיה מבחינת שימור המורים בבתי הספר בארה"ב ובאנגליה.  הוראה היא מקצוע אחד שנותר בו רבים רואים את עצמם בתפקיד אחד במשך כל הקריירה שלהם. אבל השנים האחרונות הראו למורים שהכישורים שלהם מוערכים במספר תפקידים אחרים. מורים מתחילים להבין שהנתיב שלהם יכול להיות לא ליניארי והם מסוגלים כעת לנוע לתפקידים אחרים מחוץ למערכת החינוך.
  • חברות EdTech מבוססות וחדשות רבות קופצות על ההזדמנות להעסיק מורים שמחפשים צמיחה או שינוי בקריירה.
  • מורים בארה"ב : "למרות אהבתנו למקצוע ההוראה אנחנו נשחקים [כל כך] בדרכים רבות על ידי כוחות חיצוניים. יש ישיבות ועדות, ישיבות, ישיבות מורים, ישיבות  מורי שכבה, ישיבות מורי הכיתה, ישיבות צוות, ישיבות תחום נושא, והרשימה עוד ארוכה, בנוסף , כל פגישה דורשת יותר מיילים ויותר ניירת . ללמד תלמידים זה נפלא. זה כל האחר שמתיש."
  • היעדר תמיכה . המורים החדשים בארה"ב הצביעו על אי קבלת תמיכה מספקת מצוות המורים המנוסה ומהנהלת בית הספר, היעדר עבודת צוות ושיתוף פעולה בין מורים, אי קבלת משוב התומך בתחושת המסוגלות ויחסי חונכות נעדרי תחושת אמון.
  • עבור מורים, השחיקה נראית קצת אחרת מאשר במקצועות אחרים. למעשה, אחת המומחיות הבכירות  בארה"ב  לחוסר שביעות רצון של מורים,  פרופסור דוריס סנטורו, יושבת ראש מחלקת החינוך במכללת Bowdoin, ממעטת להשתמש במונח כלל. היא מעדיפה דמורליזציה. מכיוון שהמורים לא נכנסים למקצוע תמורת השכר, הם דורשים תגמולים אחרים כדי לחזק אותם .

הסקירה המלאה

אנגליה

סקר מראה שכמעט מחצית מהמורים באנגליה מתכננים לעזוב בחמש השנים הקרובות.

לקראת הכנס השנתי של איגוד החינוך הלאומי (NEU) בבורנמות', הוא פרסם  לאחרונה נתונים שחושפים כי 44% מהמורים מתכננים לעזוב את המקצוע עד 2027.

בסקר שנערך בקרב 1,788 מורים, 22% אמרו שיעזבו תוך שנתיים. המורים אמרו שהעומס הרב שלהם היה גורם משמעותי בהחלטתם לעזוב. יותר ממחצית מהנשאלים (52%) אמרו כי עומס העבודה היה "בלתי ניתן לניהול" או "בלתי ניתן לניהול רוב הזמן", לעומת 35% ב-2021.

עבור אלה שמתכננים לעזוב תוך שנתיים, עומס העבודה היה המניע העיקרי של 65% מהנשאלים, בעוד שהאכזבה לגבי רמת האמון במורים מהציבור ומהממשלה היו גם גורם משמעותי.

המורים גם ציינו שכר ואחריות כסיבות לשקול לעזוב. "אני נואש לצאת מהחינוך בגלל עומס עבודה, פיקוח  חינוכי מתמיד וניירת", אמר אחד המורים.

מקור

מראיונות עם מורים באנגליה עולה כי ירידת הערך שיש לחברה לגבי מורים, הכשרה מוסדית לקויה,הכשרה מוגבלת מבחינה פדגוגית , וציפיות גבוהות יותר של ההורים לביצועי המורים ולתוצאות התלמידים הם הם הגורמים העיקריים לעזיבת המורים בשנים האחרונות. .

John Tapscott, מומחה ויועץ בריטי בניהול חינוך, "אני חושב שהסיבה העיקרית היא שמטילים על המורים יותר מדי אחריות  לדברים שבהם יש להם שליטה הולכת ופוחתת.  כיום בחינוך לא צריך רפורמה אלא מהפכה. דבר אחד שלגביו מורים צריכים להחזיר את השליטה הוא תוכנית הלימודים. כיום זהו מקור התסכול הגדול ביותר – לדעת שאתה מחויב על פי חוק ללמד תוכנית שאינה מתאימה לחלוטין לרמת ההתפתחות הקוגניטיבית של התלמידים שלך, ואז לקבל את האשמה כשהיא נכשלת, זה העלבון האולטימטיבי למורים שמייאש אותם ."

מקור

ארה"ב

שליש מהמורים בארה"ב אומרים כיום שהם רוצים לעזוב את המקצוע וזה  משמעותי יותר מ-8% מהמורים שעוזבים בשנה ממוצעת.

מורים משמיעים בבירור קולות של תסכול ואי-נחת לגבי מתח, שחיקה, חוסר שביעות רצון מהנהגת בית הספר והמחוז ותנאי עבודה אחרים – גם אם הם נשארים בעבודתם.

מקור

כפי שכתב מורה אחד בחטיבת הביניים באינדיאנה: " למרות אהבתנו למקצוע ההוראה אנחנו נשחקים [כל כך] בדרכים רבות על ידי כוחות חיצוניים. יש ישיבות ועדות, ישיבות, ישיבות מורים, ישיבות  מורי שכבה, ישיבות מורי הכיתה, ישיבות צוות, ישיבות תחום נושא, והרשימה עוד ארוכה, בנוסף , כל פגישה דורשת יותר מיילים ויותר ניירת . ללמד תלמידים זה נפלא. זה כל האחר שמתיש."

מקור

הוראה היא עבודה תובענית בזמנים הטובים ביותר. לפני המגיפה של הקורונה , ההוראה הייתה בין המקצועות המלחיצים ביותר, בדומה לסיעוד. אבל יש אינדיקציות שזה רק החמיר מאז שה-COVID-19 נכנס ונשפיע לגבי מקצוע ההוראה . ההוראה כעת היא המקצוע השוחק  ביותר והעבודה המלחיצה ביותר,  זאת על פי סקר RAND מיוני 2021, שמצא, בין היתר, כי מורים היו בסבירות גבוהה כמעט פי שלושה לדווח על סימפטומים של דיכאון מאשר מבוגרים אחרים. ברור שהמורים לא רק הגיעו לנקודת השבירה שלהם, אלא התעלו עליה, נוכח האיפיונים של  מקצוע שנאבק זה מכבר בשכר נמוך ובמורל יורד.

לפני שנתיים, כשהמגיפה פגעה לראשונה, המורים בארה"ב שלימדו במסירות ONLINE  בצורה מקוונת הוכרזו כגיבורים. נראה היה ש"המניות" שלהם זינקו בן לילה. הכבוד למקצוע הוחזר לרגע, אבל הוא היה חולף. ככל שהמגיפה נמשכת, הלחץ נערם מכל עבר. בשנה האחרונה הם ספגו התקפות מכל הכיוונים , החמרה בהתנהגות התלמידים, ביקורת של הורים ,  ושינויי תקנות בריאות ובטיחות אינסופיים.

התוצאה : היקף  הנטישה הגיע השנה ל11% בהשוואה ל8% בשנה רגילה .

במחקר שפורסם בשנה שעברה על יותר מ-300 מורים ברחבי מחוזות החינוך בארה"ב החוקרים זיהו את הגורמים המובילים התורמים לשחיקה בעקבות תקופת המגיפה, כולל חרדה מפני מחלה, תקשורת בעייתית עם הורים קשים והתמודדות עם מנהלים תובעניים מדי. שחיקה של מורים הייתה נפוצה – ועקבית – בכל  רבדי הדמוגרפיה בארה"ב , כולל מוצא אתני, מיקום, שנות ניסיון, ובין אם לימדת פנים אל פנים או וירטואלית. "זה לא משנה אם אתה מורה חדש לגמרי או ותיק של 30 שנה, לא ראינו שום הבדל בין המורים האלה בכל הנוגע למדדי  השחיקה שלהם", אומר מחבר המחקר, טים פרסלי, פרופסור לחינוך באוניברסיטת ניופורט בווירג'יניה.  

עבור מורים, השחיקה נראית קצת אחרת מאשר במקצועות אחרים. למעשה, אחת המומחיות הבכירות  בארה"ב  לחוסר שביעות רצון של מורים,  פרופסור דוריס סנטורו, יושבת ראש מחלקת החינוך במכללת Bowdoin, ממעטת להשתמש במונח כלל. היא מעדיפה דמורליזציה. מכיוון שהמורים לא נכנסים למקצוע תמורת השכר, הם דורשים תגמולים אחרים כדי לחזק אותם .

"מורים רבים נכנסים לעבודה ומחפשים סוג של סיפוק מוסרי", אומרת סנטורו, שספרה, שפורסם עוד לפני המגיפה  "Demoralized", הציג פרופיל של יותר מתריסר מורים שמצאו עצמם לכודים במערכת חינוך לא סלחנית, תובענית  ואשר היא גם חסינה  בפני שינויים. "אם לא נוכל למצוא עבורם דרך למצוא סיפוק והכרה באמצעות הוראה, הם ימצאו דרך להשיגה אחריה במקום אחר."

רוב המורים שרואיינו ע"י כותבת התחקיר הסכימו שהחלק הקשה ביותר בהוראה במהלך המגיפה לא היו חודשי מרץ -יוני 2020, או ההשלכה שלהם ללמידה מרחוק ללא הכשרה או זמן להתכונן. אז, הייתה תחושה של אחווה,  סולדיריות , של ידיעה שאף אחד לא יודע מה הם עושים אלא שכולם מנסים. והעבודה מהבית לא הייתה בהכרח מלחיצה !!. מורה אחד אפילו מצא את היעדר ההפרעות של התלמידים ,  והודעות ביורקרטיות של ההנהלה כגורמים מרגיעים במהלך ההוראה המקוונת.

התקופה הקשה ביותר עבור רובם הייתה בשנה שלאחר מכן, כאשר התלמידים החלו לאט לאט להגיע חזרה לכיתות, ובתי ספר, באופן בלתי מוסבר, ביקשו מהמורים  ללמד תלמידים בכיתה וגם באופן מקוון לאלו שהעדיפו להישאר בבית.  התלמידים חוו משבר בריאותי נפשי משלהם, וחזרו עם שורה של בעיות חברתיות-רגשיות והתנהגותיות, בעוד שמנהלי בתי הספר הכפילו הלחץ על המורים  במטרה להביא לשיפור של  ציוני המבחנים הסטנדרטים וסגירת פערי למידה. האמפתיה התנדפה. רווחת המורים הייתה הדבר האחרון שעלה בראשו של מישהו בהנהלת ביה"ס או הנהלת מחוז החינוך..

המורים אשר רואיינו בתחקיר הדגישו שהם מרגישים שהם נשלטים ע"י מנהלים שלא מתחשבים בהם ( בארה"ב , מנהל ביה"ס הוא לא בהכרח מורה אלא איש מינהל החינוך) והם וגם סובלים מחוסר כבוד וחוסר הערכה  מצד ההורים, ומכל הכיוונים מאמינים שעומס העבודה וציפיות העבודה שלהם היו סבירים למדי.   אבל רובם הודו שעבדו יותר מ-50 שעות בשבוע, מה שבסופו של דבר שחק את בריאותם הנפשית.

מקור

ארה"ב : חברות חברות EdTech מציעות עבודה מעניינת למורים לשעבר

מורים עוזבים מסיבות שונות. שחיקת מורים ושכר נמוך תמיד היו בעיה מבחינת שימור המורים בבתי הספר בארה"ב ובאנגליה.  הוראה היא מקצוע אחד שנותר בו רבים רואים את עצמם בתפקיד אחד במשך כל הקריירה שלהם. אבל השנים האחרונות הראו למורים שהכישורים שלהם מוערכים במספר תפקידים אחרים. מורים מתחילים להבין שהמסלול שלהם יכול להיות לא ליניארי והם מסוגלים כעת לנוע לתפקידים אחרים מחוץ למערכת החינוך.

חברות EdTech מבוססות וחדשות רבות קופצות על ההזדמנות להעסיק מורים שמחפשים צמיחה או שינוי בקריירה. זה קורה ממגוון סיבות: ראשית, למורים יש רצון עז להישאר קרובים לתשוקה האמיתית שלהם, לתמוך בתלמידים ולהשפיע לטובה על החינוך. כאשר הם  שוקלים נתיבים חדשים, הם נמשכים באופן טבעי לעבודה עם חברות שהם מכירים או שהמשימה שלהן תואמת את הערכים שלהם.

מבחינת חברות ההיטק החינוכיות בארה"ב למורים יש כישורים רבים שהופכים את ההכשרה הארגונית לציר קריירה טבעי. זה כולל את היכולת שלהם לפרק מושגים מורכבים ולהסביר אותם היטב מבחינת ההדרכה  , כמו גם להעביר חומר חינוכי, מצגות ופיתוח מנהיגות. מורים לשעבר הם גם מנהלי הכשרה מצוינים וראשי צוותים. הם מסוגלים לתת משוב חיובי ולעזור בתהליך הלמידה להכנסת חברי צוות חדשים. זהו מסלול קריירה עבור מורים לשעבר שיש בו  הבטחה רבה לחברות ההיטק בארה"ב .

עיצוב הדרכה ( Instructional design ) הוא בחירה פופולרית נוספת עבור מורים המעוניינים להכשיר מבוגרים אך יש להם גם תשוקה לעיצוב גרפי וטכנולוגיית למידה. מעצבי הדרכה, כמו מורים, פועלים למציאת פערים בביצועים, במיומנויות ובידע של קהל יעד. הם יוצרים למידה דיגיטלית מרתקת כדי לעזור ללמד את הקהל הרצוי את יעדי היעד שלהם.

קרדיט לכותבת:

Daphne Gomez

Daphne Gomez is a former teacher who helps teachers change careers on the Teacher Career Coach Podcast.

מקור ( קישור למאמר באנגלית)

דו"ח עדכני יותר של משרד החינוך של ארה"ב ערך סקר בקרב מורים שעזבו את המקצוע, ושאל אותם כיצד התפקידים החדשים שלהם בהשוואה לתפקידיהם הקודמים. המחנכים לשעבר שיתפו כי בתפקידיהם החדשים, שאינם מלמדים, ההזדמנויות לכל האפשרויות הבאות היו טובות באופן ניכר:

 • קידום מקצועי

• התפתחות מקצועית

•  למידה מעמיתים

 • הכרה, גיבוי ותמיכה מצד מנהלים

•  יכולת השפעה על כיווני ההתפתחות של הארגון

 אוטונומיה מלאה מבחינת העבודה העצמית שלהם

מקור

נדחקים מהקריירה: הסיבות של מורים לשעבר לעזיבתם את המקצוע

Amitai, A., & Van Houtte, M. (2022). Being pushed out of the career: Former teachers' reasons  for leaving the profession. Teaching and Teacher Education110

מחסור במורים מהווה בעיה במדינות שונות ברחבי העולם. בנוסף לקשיי גיוס מורים חדשים למקצוע, המחסור הוא תוצאה של עזיבת מורים את המקצוע לפני גיל פרישה. לעזיבה של מורים השפעות שליליות על התלמידים, צוות המורים ובית הספר כולו. גורמים רבים ושונים עלולים לגרום למורים לעזוב את המקצוע. אלה עשויים להיות גורמים הקשורים לתפקיד ולסביבת העבודה כמו גם גורמים חיצוניים המושכים את המורים אל קריירות בתחומים אחרים.  

המחקר הנוכחי בחן את הגורמים הדוחפים את המורים לעזוב את המקצוע ואלו אשר מושכים אותם אל עבר קריירה אחרת. משתתפי המחקר היו 10 מורים ו-11 מורות לשעבר שפרשו לאחרונה מהמקצוע. כולם לימדו בבתי ספר בבלגיה והיו עם דרגות שונות של וותק, ביניהם מורים חדשים ומורים ותיקים. הנתונים נאספו באמצעות ראיונות.

 ממצאים

המורים הצביעו בעיקר על גורמים הקשורים במקצוע ובתנאי העבודה, אשר עמדו בבסיס החלטתם לפרוש מהמקצוע.

עבור מורים חדשים גורמים אלה היו:

היעדר ביטחון תעסוקתי. המורים החדשים הצביעו על הצורך לעבוד במספר בבתי ספר שונים כדי למלא משרה מלאה, דבר שאינו מאפשר יצירת קשר מבוסס עם תלמידים ותחושת שייכות לצוות בית הספר. יתרה מזו, המשרה של מורים חדשים היא ללא קביעות. המרואיינים הצביעו על תחושת לחץ מתמשכת הנובעת מהצורך להוכיח את עצמם באופן מתמיד על מנת לקבל קביעות ואחוזי משרה גבוהים.  

עומס עבודה גבוה. הצורך להכין את חומרי הלמידה לכל שיעור ושיעור יוצר עומס גבוה, אשר פוגע בחיי המשפחה ובחיי הפנאי של המורה החדש. טשטוש הגבולות בין החיים המקצועיים לאישיים העצים את העייפות והשחיקה.

קשיים בניהול כיתה ושונות תלמידים.  התמודדות עם בעיות משמעת של תלמידים וקונפליקטים בין תלמידים הותירה את המורים החדשים מותשים רגשית. כמו כן, הצורך להתמודד עם שונות ובמיוחד עם תלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך. המורים החדשים חשו שהם הגיעו לתפקידם לא מספיק מוכנים למציאות של מקום עבודתם, במיוחד באשר להתמודדות עם סיטואציות כיתתיות קשות.

היעדר תמיכה . המורים החדשים הצביעו על אי קבלת תמיכה מספקת מצוות המורים המנוסה ומהנהלת בית הספר, היעדר עבודת צוות ושיתוף פעולה בין מורים, אי קבלת משוב התומך בתחושת המסוגלות ויחסי חונכות נעדרי תחושת אמון.

המורים הוותיקים הצביעו על שני גורמים עיקריים לעזיבת המקצוע:

הזדמנויות מועטות לקידום ולגיוון. הידיעה שאין אופק לקידום ולגיוון תפקידם פגעה במוטיבציה שלהם להתפתח ולאתגר את עצמם.

תשתיות לקויות בבית הספר. המורים תארו תשתיות לקויות בבתי הספר, כמו חסר בחומרי למידה, מחסור במחשבים וכיתות לא מאובזרות.

גורמי משיכה חיצוניים למקצוע

המורים דיווחו על הצעות עבודה מחוץ למערכת החינוך או על רצונם לעבוד בתחום חינוכי אחר אך לא בהוראה כגורמים אשר משכו אותם לעבר קריירה אחרת. מחוץ לתחום החינוך המורים לשעבר עבדו בתחומים שבהם הרוויחו שכר גבוה יותר ונהנו מתנאי עבודה נוחים יותר (למשל, יותר גמישות וזמן פנוי).

המלצות

  1. קובעי מדיניות חינוכית צריכים להבטיח יותר ביטחון תעסוקתי למורים חדשים.
  2. יש להפחית את עומס העבודה המוטל על מורים חדשים ולבסס מערכות התומכות בהם (למשל, הוראה משותפת וביסוס עבודת הצוות בין עמיתים).
  3. השתלמויות מקצועיות למורים חדשים צריכות לחזק את מנגנוני ההתמודדות שלהם במסגרות חינוכיות שונות ובמיוחד באלה שבהן לומדים תלמידים המתמודדים עם קשיים שונים.
  4. מומלץ לפתח תוכניות חניכה למורים חדשים המתמקדות בפיתוח יכולות התמודדות עם שונות בין תלמידים.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: לסיכום כל המאמרים בנושא מחסור במורים

מקור וקרדיט : פורטל מס"ע

להמשך המאמר בפורטל מס"ע

· · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *