ההיבטים המתוקשבים ברפורמה החדשה של בחינות הבגרות, 2022

902
כל הסימנים מצביעים על כך כי הרפורמה החדשה של משרד החינוך  תעצים את הלמידה המקוונת בשנים הקרובות . ככל הנראה,  יהיו גם קורסי יסוד  שיועברו בלמידה מקוונת.
 מגיעה מילה טובה למשרד החינוך. 

מתוך הדיווח של אור קשתי ושירה קדרי-עובדיה , בעיתון " הארץ"

"בשבוע שעבר נערך בהנהלת המשרד דיון ברפורמה בחטיבה העליונה, הכוללת שינויים מרחיקי לכת בתוכנית הלימודים והבחינות, תחת הכותרת "התחדשות בלימודי המח"ר" (ראשי תיבות של "מורשת, חברה ורוח"). לדברי גורמים המעורים בפרטים, בכיתות י'-י"א יילמדו מקצועות הרוח והחברה ברמה של "קורסי יסוד", חלקם ככל הנראה מקוונים. המורים יבחנו את התלמידים אחת לכמה שבועות, לפי תקן שיוחל על כל מערכת החינוך.

לדברי חלק מהמקורות, הלימודים בארבעת המקצועות יהיו בהיקף זהה לתוכנית הלימודים הנהוגה כיום בבחינות הבגרות החיצוניות. עם זאת, גורמים אחרים העריכו כי חומר הלימודים יצומצם, בין השאר לטובת התמקדות במיומנויות חשיבה וכתיבה ברמה גבוהה יותר.

בכיתה י"ב, במשך כחצי שנה, יכינו התלמידים עבודת חקר בין-תחומית, שתעסוק בשניים מתוך ארבעת המקצועות. לפי הגורמים, הדגש יהיה על למידה עצמאית, שתתבסס על בחירת התלמידים. כעת שוקלים במשרד אם לקבוע שכל עבודה תועבר לבדיקה חיצונית או שהבדיקה תהיה מדגמית בלבד. עם זאת, נראה שהעבודות יועלו לפלטפורמה מקוונת, שאמורה לאפשר תהליך שקוף והשוואתי.

למאמר המלא בעיתון " הארץ"

למאמר המלא באתר MSN

"יכולת הסקת מסקנות וחשיבה היא בהחלט דבר נרכש, ועל זה צריכים לשים דגש בשיעורים. לעבוד על ההבנה של החומר ועל הקשרים בין הנושאים, גם כמובן לעבוד על שאלות חשיבה לאורך כל השנה ובעצם לשנות את אופן ההוראה. שלא מלמדים את החומר עצמו, אלא כיצד לעבוד איתו ולדעת להתמקד במושגים הרלוונטים לשאלה."

שר החינוך לשעבר, הרב שי פירון על הרפורמה החדשה

שר החינוך לשעבר, הרב שי פירון. "זהו עוד צעד חשוב וחיוני", כתב לה בחשבון הפייסבוק שלי. "אני מודה שאני נרגש למראה הצעד הכול כך חשוב וכל כך אמיץ של השרה. שבע שנים חלפו מאז שהתחלנו ברפורמת הלמידה המשמעותית. לצערי, היא נעצרה, לא התקדמה בקצב עליו חלמתי. אבל הנה – בזכותה של השרה וצוותה – אולי הפעם זה קורה".

לפירון היו עוד כמה דברים להגיד על השינוי הצפוי: "אני יודע מה יקרה עכשיו. שורה של מומחים יזעקו על ביטול בחינת הבגרות במקצוע 'שלהם' (איך אפשר בלי בגרות ב…; מה זה אומר על התרבות והמורשת שלנו). אני מבקש מהם לעצור! תחום הדעת שלכם, זוכה למתנה גדולה! אתם יכולים לחגוג במסיבת שחרור. עכשיו אפשר לדבר על מהות ומשמעות, ללמוד לעומק, לעורר סקרנות".

"צריך להעמיק שאלות של זהות ושייכות"

"אחרי הרפורמה בדרכי המדידה, צריכה לבוא רפורמה בתחומי הלמידה. יש להחליף/להוסיף/לשנות לא רק את דרכי ההבחנות. צריך להוסיף מקצועות, תחומי דעת: התנהלות כלכלית, דיבייט, בריאות, תזונה, מיניות. צריך ללמד פילוסופיה וחקר, מחשבה. צריך להעמיק שאלות של זהות ושייכות. אסור להתמכר למערכת השעות הישנה. חלקים ממנה לא רלוונטיים".

מקור

· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *