ימי למידה מקוונים מהבית, פעם בשבוע – האם הם חוזרים ?

1001

ליקט , חקר וערך : עמי סלנט , מידען , עורך האתר "ידע וסקרנות דיגיטלית"

בכל זאת , שנת סגרי הקורונה  חוללה כמה שינויים חיוביים מבחינת הנעת למידה עצמאית של תלמידים  , הימים המקוונים , למידה מהבית, חוזרים .

ראינו  לאחרונה כמה יוזמות מחודשות של בתי ספר ליצירת יום למידה מקוון מבית ,  הנה לדוגמא :

יום למידה מהבית 28.3.19 – בית החינוך המשותף חוף השרון (קישור)

רקע פדגוגי

התופעה של עריכת ימים מקוונים בבתי ספר היא במידה רבה תופעה חינוכית ישראלית ייחודית שנולדה  בשנת 2001 בבית הספר בכפר ורדים בצפון הארץ  (בהשראה וביוזמה של ד"ר אברום רותם) משם  הגיעה ההשראה ליוזמה הישראלית הייחודית בעולם של יצירת אירוע מתוקשב ייחודי בחיי ביה"ס.

הרעיון  המקורי של ד"ר אברום רותם :  לערוך יום מקוון בו מעבירים משימות דרך אתר בית הספר לתלמידים והם צריכים לבצען מבלי להגיע לבית הספר. עד מהרה אומץ הרעיון גם ע"י מנהלי בתי ספר אחרים בארץ, בכפר סבא, ראשון לציון ובראש העין.

אחרי דעיכה מסוימת של תופעת אירועי "ימים מקוונים" בבתי הספר הישראליים בשנים 2007-2008, חלה התעוררות מחודשת להפעלתם בעקבות מצב החרום בדרום הארץ בראשית 2009. אז נערכו ימים מקוונים בבתי הספר בעיר אשדוד אשר נדרשו למצוא פתרון מעשי להפעלת תלמידים מהבית.

מאז 2014 חלה שוב דעיכה של הפעלת ימים מקוונים בבתי הספר והתופעה החיובית הזו כמעט נעלמה , לצערנו לחלוטין מהשטח (מקור),

 ראיונות שערכתי  ב2004 וב2006 עם תלמידים ומורים שהשתתפו בימם המקוונים בבתי הספר בכפר סבא ובראשון לציון גילו כי האירוע המקוון הרב-שנתי מגביר את המוטיבציה של התלמידים ללמוד בנקודת הזמן שבה הופעל. התלמידים נרתמו בהתלהבות לאתגר של למידה מהבית באמצעות האינטרנט ונגשו להתמודד עם המטלות המקוונות ביתר עניין והתלהבות מאשר בבתי הספר עצמם.

לא הכל ורוד : פדגוגיה מסורתית מול פדגוגיה חדשנית

במרבית בתי ספר בארץ המדיניות הפדגוגית הייתה ונותרה להישאר צמודים לתוכניות הלימוד ואופי המטלות המסורתיות המקובלות בביה"ס , אבל היו כמה בתי ספר בודדים שהעזו לשנות את אופי המטלות ולהדגיש יותר משימות של למידת חקר פתוחות מהבית שאינן קשורות ישירות רק לתוכניות הלימוד הישירות.

בחטיבת הביניים "גוונים" בראש העין הייתה נכונות להרחיק לכת להפעיל ימים מקוונים עם מטלות חקר מאתגרות שאינן קשורות רק לתכניות הלימוד הקיימות. גם בחטבת הביניים בן גוריון בראשון לציון הייתה נכונות ליישם מודל פדגוגי של למידת חקר

ועוד פעילויות של ימים מקוונים  בבתי הספר

יום למידה מהבית – Google Sites

תלמידים יקרים,. יום הלמידה מהבית מורכב מ- 5 משימות אותן עליכם לבצע. על כל המשימות תקבלו ציון שיהווה מרכיב מציון התעודה שלכם

קישור

למידה מעבר לאופק- יום למידה מהבית לתלמידי כיתות ח – מקיף ט ראשון

וגם

יום למידה מקוון בחטיבה – חטיבת גוונים קדימה צורן

· · · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *