אינדקסים ככלי עזר לחיפוש מידע מסונן – חלק ב'

5352

 חלק ראשון של מערך השיעור אשר התפרסם קודם 

אינדקס נענע : מפתח סיווג אתרים ישראליים

אינדקס האתרים של נענע 10  כיום כאינדקס האתרים הותיק והיעיל היותר בישראל . הוא מצליח לפעול כבר למעלה מעשור ולעדכן את הקטגוריות העיקריות של האתרים בעץ הנושאים ( הנקרא מפתח הסיווגים)  שלו.

אמנם הוא מאפשר גם קידום אתרים בתשלום אבל מצד שני ממשיך גם לעדכן את אינדקס האתרים מיוזמתו שלא בתשלום. היקף המידע המסווג באינדקס של נענע נאמד בעשרות אלפי אתרים בישראל.

כתובת האינדקס באינטרנט

כל אתר מסווג באופן ידני ע"י  מנהלי התוכן של האינדקס בנענע עפ"י הסיווגים הבאים :

כתובת האתר :

מיקום בעץ הסיווגים : ( לדוגמא , ראשי , לימודים והשכלה) .

שפה:

ציון איכות הניתן ע"י צוות נענע :

תאריך הוספת האתר למפתח הסיווגים :

פריט המסווג והמקוטלג באינדקס נענע נראה כך :

המיפוי של הסיווגים מופיע למעלה :

ראשי, לימודים והשכלה .

דוגמא נוספת של סיווג פריט המידע ע"י צוות המידענים/מנהלי התוכן של אתר נענע

http://index.nana10.co.il

ניתן גם לשלוח לאינדקס נענע תיאור סיווגים של האתר שלכם באינטרנט וצוות נענע יבדור ויוסיף את התיאור למפתח הראשי של האתרים .

כך נראה טופס הוספת תיאור וסיווגים ע"י בעלי אתרים ששולחים מיוזמתם לצוות האתר מידע על האתר שלהם .

 מדריך האתרים (אינדקס) של נענע מסודר לפי נושאים וסיווגים. האתרים מסודרים במדריך על ידי מבקרי האתרים המקצועיים של נענע, הבודקים ומדרגים את האתרים שמציעים הגולשים.

שיטות חיפוש באינדקס נענע

בעקרון , ניתן לחפש ב2 רמות באינדקס נענע , חיפוש רגיל ע"י נושא או סיווג כלשהו וחיפוש מתקדם עפ"י פרמטרים שונים במפתח הסיווגים , כגון ציון הניתן לאתר , מיון תוצאות עפ"י סיווגי האתר .

כך נראה החיפוש המתקדם :

http://index.nana10.co.il

אינדקס האתרים של YNET

אינדקס האתרים של YNET  פחות מקיף מאשר אינדקס האתרים של נענע , אבל עדיין נותן מפתח סיווגים יעיל לאיתור אתרים ישראליים עפ"י מפתחות סיווג. כל האתרים המוצעים לאינדקס  של   YNET  עוברים בדיקה וסינון על ידי עורכיו. תהליך הבדיקה והסינון מתבצע לפי שיקולים מקצועיים בלבד ובראשם איכות האינדקס.

   כתובת האינדקס של YNET :

כך נראה  מפתח הסיווגים הראשי  של אינדקס  YNET

   כתובת האינדקס של YNET :


 BUBL LINK: מלכת האינדקסים במידענות

 כל מידען או מנהל תוכן משתמש  מדי פעם באינדקס מקצועי כלשהו באינטרנט על מנת ללמוד נושא חדש או למפות תחום חדש שעליו לחקור ולהריץ חיפושי מידע . בעיקר אנו משתמשים באינדקסים כאשר אנו מעוניינים להגיע למספר מצומצם יחסית של אתרים  או להכיר את תתי הנושאים האפשריים. יש כמה וכמה אינדקסים טובים כגון DMOZ  או האינדקס המשובח והוותיק של יאהו , אבל מניסיוני אני יכול להעיד כי האינדקס הבריטי BUBL LINK הוא הידידותי ביותר.

החלוקה של תת-נושאים ברורה מאד, פריסת מקורות המידע המקוטלגים נוחה ביותר והניווט באינדקס הוא מלאכת מחשבת. מעבר לכך, האינדקס מאורגן גם עפ"י שיטת דייואי העשרונית , עובדה המקלה מאד על הניווט באינדקס נהדר זה.  כתב: עמי סלנט .

ראה גם :

Introducing BUBL LINK

קישור לאינדקס

 אינדקס IPL2

בעבר היה לנו את ה Librarian's Internet Index מאז זה הפך ל ipl2  והם עושים עבודה מצוינת. ספרנים ומידענים מתנדבים בונים מאגר גדול של אתרים ממופתחים לפי נושא. יש להם גם שירות של "שאל את הספרן". ( המלצת המידען דניאל ליפסון).

קישור לאינדקס

    אינדקס מאוחד ודינאמי לויקיפדיה

אחת הבעיות המרכזיות של ארגון הערכים באנציקלופדיה השיתופית ויקיפדיה  היא העדר אינדקס מרכזי ומעודכן לכל הערכים. כלומר , יש פיצול רב מאד בין הערכים בויקיפדיה המפוזרים בכל מליוני הדפים באינטרנט.   כדי לענות על הבעיה פיתחו אנשי בית  התוכנה  Surfwax אינדקס מרכזי  דינאמי לכל הערכים באנציקלופדיה ויקיפדיה.  הפיתוח של האינדקס מבוסס על מתודולוגיה לארגון מילות מפתח  בשם LookAhead rotations המאפשרת לראות באופן דינאמי את המונחים תוך כדי הקשתם. מדובר על אינדקס דינאמי לויקיפדיה האינדקס הדינאמי  יש בו כדי להקל רבות על החיפוש בויקיפדיה . בעקרון , אינדקס דינאמי נבנה ע"י תוכנה ולא ע"י אנשים, אך תבנית המונחים עוברת האחדה ע"י מידען.

 http://www.wikiwax.com

סיכום ביניים – עד כה למדנו כי :

כלי החיפוש באינטרנט נחלקים לשני סוגים עיקריים – "מנועי חיפוש אוטומטיים" ואינדקסים אשר נבנים בצורה ידנית.

 "מנועי החיפוש האוטומטיים" אוספים את הנתונים בעזרת "תוכנות שיטוט" הסורקות את אתרי האינטרנט ועוברות מדף לדף ומאתר לאתר (דרך הקישורים). הן יוצרות קובץ גדול מאוד של מאות מיליוני דפים שעברו אינדוקס. הקובץ עליו נעשה החיפוש כולל כל מילה שתוכנות השיטוט איתרו. ניתן לחפש במנועים אלה בצורה ישירה מילים או ביטויים כמאות מיליוני דפים. 

האינדקסים נבנים ע"י מומחי תוכן או מידענים המסווגים כל אתר באופן ברור לפי רשימה ממוינת של עץ-קטגוריות .

ראינו גם כי קיימים גם סוגי אינדקסים דינאמיים שאינם תוצר של סיווג ידני ( אנשים) אלא תוצר של תוכנה, אך עם בקרה מידענית של אנשים.

בשיעור הקודם הכרנו את האינדקסים הכללים כגון האינדקס של יאהו , אינדקס נענע 10 לאתרים בעברית ואינדקס  DMOZ , ועוד.  כאמור מדובר באינדקסים כלליים אשר אינם ממוקדים בתחום מסוים.

בשיעור הנוכחי נכיר את פעילותם של אינדקסים ייעודיים או ספציפיים לתחום עיסוק מסוים . אלו בדרך כלל,  מעמיקים יותר מאשר האינדקסים הכלליים ובכל תחום כדאי  להכיר את האינדקסים המובילים שפועלים בו.  דבר ראשון, נפנה לאינדקס הכי שימושי לתרבות הפנאי שלכם (אפשר עכשיו גם לגשת למקרר ולטרוף משהו בעת השיעור המקוון ) .

 אינדקס המסעדות הישראלי

  אם חשבתם שמרבית האינדקסים באינטרנט הם אינדקסים בעלי אופי אקדמי , הרי שטעות בידכם.

 יש יותר אינדקסים מקוונים ייעודים בתחומי הפנאי, מסעדות וכדומה. כלומר אינדקסים יעילים שנבנו באופן ידני על מנת לסווג  במדויק אתרים בתחום פנאי או תחום מקצוע כלשהו. כך , לדוגמא , יש בישראל אינדקס מקצועי מצוין בתחומי המסעדות ובתי האוכל בישראל עם סיווגים מלאים, עפ"י אזור גיאוגרפי ועפ"י סוגי המסעדות ( כגון מסעדת דגים).

 http://www.rest.co.il

 איתור או סינון תת-תחום: אינדקס מסעדות  דגים  או מסעדות יווניות  

 כאן עשויה להישאל השאלה הבאה? :

 הרי אנחנו  תמיד משתמשים במנוע החיפוש של גוגל לאיתור מסעדה או בית קפה מסוים, מדוע ללכת בדרך הארוכה יותר של אינדקס ?

  ובכן התשובה היא : אם אתם מחפשים שם של מסעדה מסוימת באזור שלכם , אז אכן עדיף במנוע החיפוש של גוגל , אבל אם תרצו לקבל רשימה מדויקת של כל המסעדות הכשרות באזור כפר סבא או מסעדות הדגים בראשון לציון , אז רק האינדקס הייעודי  ייתן רשימת ממצאים מדוייקים. 

אינדקסים במידענות רפואית

 אינדקס התרופות של INFOMED , פורטל הרפואה בישראל

 אינדקסים בתחומי הבנייה והאדריכלות

אינדקס אדריכלות ובניה בישראל 

 הקישורים באינדקס  זה  קובצו ע"י העורך של האתר  במטרה להקיף את כל המידע הרלוונטי לציבור הרחב: הבונים את ביתם, העוסקים בנדל"ן, בעלי המקצוע והמתכננים. 

קישור

 אינדקס ספקים בשוק הישראלי

 דוגמא 1 : אינדקס ספקים

 אינדקס ספקים מלא בכל הנוגע לתחום קידום מכירות, הפקת אירועים, הפקת כנסים, דיוור ישיר, ימי עיון, ארגון תערוכות ו- הפקת פסטיבלים.

 דוגמא 2 : אינדקס הספקים הגדול המפורט והמעודכן ביותר הקיים בתחום הדפוס והתקשורת השיווקית. 

 שימו לב : בחיפוש ניתן לסנן את הערכים עפ"י קטגוריה  מסוימת מתוך רשימה של קטגוריות בחלון הנגלל

 

· · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *