מרחב למידה דיגיטלי כיתתי , מאפיינים , כלים ודגמים

6572

ליקט וערך : עמי סלנט , גרסה מס' 14 , 19 ליולי 2020 (נשמח לקבל תוספות והשלמות ) .

הדומיננטיות של פלטפורמות מקוונות סינכרוניות כגון ZOOM בלמידה מרחוק בחודשים האחרונים העלו מחדש את הצורך לחזק את מרחב למידה הדיגיטלי הכיתתי שיש בו מאפיינים של פינה א-סינכרונית יציבה ושיתופית בין המורה ותלמידיו , מרחב למידה מקוון שהוא פחות רועש ויותר ידידותי ותומך ללומד .

לפני שאתם מתחילים לקרוא את הסקירה שליקטתי להלן חשוב שתקראו את מה שכתבה חפציה בן ארצי ב11 ביולי 2020 :

נוכחות אנושית

"אפשר ליצור תחושת קירבה אנושית גם מרחוק – ולא רק במפגש וידאו. תחושת הקירבה נולדת מתוך דיבור משותף, פנייה שמקבלת תשובה. מרגע שהצלחנו להיפגש במקום וירטואלי ולייצר שיחה: מורה-תלמיד-מורה, מתחילה להיווצר הרגשה שאנחנו ביחד במובן מסוים. ההרגשה הזו מתחזקת ככל שהתקשורת יותר 

  1. מגוונת, כלומר שיש דיבור גם על החומר וגם על נושאים רגשיים ועל מה שמעסיק את התלמידים,
  2. מתרחשת בזמן אמת ולא בהפרש של שעות בין מסר למסר 
  3. ואישיתבסגנון שמותאם לכל ילד ולא“העתק הדבק”. 

נשים לב שדווקא במפגש וידאו של כיתה שלימה יש בעיה עם התקשורת ההדדית. אני אמנם רואה את כולם, שומע את המורה ולפעמים את החברים – ועדיין לא מרגיש ששמעו או ראו אותי. מגבלות הטכנולוגיה לא מאפשרות לכמה אנשים לדבר בבת אחת, וכך ההשתתפות במפגש וידאו עלולה להיות חווייה מדכאת ומצמצמת בשביל התלמיד, והלמידה שלו מתמעטת בהתאם ".

חפציה בן ארצי, להכין את כיתת הלימוד הדיגיטלית שלי לשנה הבאה, הגיע זמן חינוך , יולי 2020

למאמר החשוב של חפציה בן ארצי

מרחב למידה דיגיטלי כיתתי הוא עוגן הלמידה מרחוק. ניתן לארגן במרחב  המקוון בנוחות את התכנים הדיגיטליים ,  לקיים שיח עם הלומדים ולספק להם תמיכה לפי הצורך,  לשלוח סרטונים, לתת לתלמידים להעלות בעצמם תכנים דיגיטליים וסרטונים.

הוא מאפשר למורה לעמוד בקשר רציף עם התלמידים באמצעות צ'אט או וידאו, לשלוח משימות לימודיות, לשתף קבצים ולעקוב אחר הלמידה.

מרחב למידה דיגיטלי מנגיש לתלמידים משימות למידה מגוונות ומאפשר לתלמידים להגיב, … חיזוק הקשר בין המורה והתלמיד הן באופן אישי, במפגש קבוצתי ו/או במפגש כיתתי יעצים את האינטראקציה בין המורה ותלמידיו.

מרחב למידה כיתתי מאפשר למורה לקיים שיעור א-סינכרוני באמצעות:

  1. הזמנת התלמידים למרחב הלמידה הדיגיטלי הכיתתי
  2. שליחת תוכני לימוד בנושא השיעור המתאימים ללמידה עצמית או בקבוצה
  3. צירוף משימה אישית או קבוצתית והצעת תמיכה ללומדים
  4. מתן משוב לתלמידים על ביצוע המשימה ועידודם לכתוב רפלקציה

מקור וקרדיט : משרד החינוך ,  פורטל עובדי הוראה (קישור )  

הסביבה הכיתתית הדיגיטלית מאפשרת:

  • לתת לתלמידים משימות כתיבת מסמכים שיתופיים או הכנת מצגות שיתופיות
  • להפיק דוחות של ביצוע משימות הלומדים
  • להשתמש בשאלונים מקוונים עתירי מדיה
  • לקדם דיונים כיתתיים בסביבה הדיגיטלית
  • לתרגל התקשרות באמצעות דוא"ל
  • לארגן את המשימות ביומן דיגיטלי
  • לנהל מידע אישי באחסון ענן
  • להעלות תמונות לאחסון בענן
  • להקליט לתלמידים הנחיות או טקסט

פלטפורמות מקוונות וכלים מתוקשבים למרחב דיגיטלי כיתתי

"כדאי לבחור בתשומת לב פלטפורמה מתאימה – גמישה, אמינה ורחבה מספיק כדי לקיים את כל סוגי התקשורת המגוונים. קריטי גם להקל על החלקים הטכניים של הנגשת חומרי הלמידה ואיסוף המשימות שתלמידים ביצעו, ועל מתן משוב משמעותי וניהול שיחה גם סביב המשימות. "

חפציה בן ארצי, להכין את כיתת הלימוד הדיגיטלית שלי לשנה הבאה, הגיע זמן חינוך , יולי 2020

קיימות שלוש זירות עיקריות :

  • גוגל קלאסרום,
  • מחברת כיתה של מייקרוסופט
  • מוודל משרד החינוך/משוב

חשיבותה של פלטפורמת גוגל סייטס

מעבר לפלטפורמות המקוונות המוזכרות לעיל  ע"י משרד החינוך יש עוד פלטפורמה  מקוונת חופשית אשר באמצעותה פיתחו מורים בעצמם מרחב כיתתי מקוון , הפלטפורמה הזו שנקראת גוגל סייטס עברה כמה וכמה שידרוגים בשנים האחרונות והיא מאוד ידידותית וניתן בקלות לפתח באמצעותה מרחב דיגיטלי כיתתי וגם לחבר אליו פורום מקוון כיתתי של גוגל . על חשיבות הפורום המקוון הכיתתי כחלק מהמרחב בכיתתי דיגיטלי תוכלו לקרוא בהמשך .

דוגמאות של מרחבי כיתה דיגטליים שפותחו בעזרת גוגל סייטס :

 דוגמא למרחב לימוד מקוון שמורה בנתה בעצמה באמצעות גוגל – סייטס

דוגמא מס' 2

דוגמא מס' 3

דוגמא מס' 4 : מרחב למידה מקוון – שכבה ט' ( קמפוס אביב )

פרקי הדרכה :

מדריך לשימוש ב-Google Sites | אורט דיגיטל

הוספת בלוג ופורום לאתר – בניית אתר בסביבת גוגל  Google Sites

גוגל קלאסרום

המורה תמי וייס על השימוש שלה בגוגל קלאסרום :

השימוש ב Google classroom מחייב את המורה והתלמידים להשתמש במייל בית ספרי של גוגל, ומאפשר להם לנהל פעולות למידה במסגרת מרחב כיתתי אינטרנטי. המורה יכול לשלוח מטלות לתלמידים, לתת ציונים ומשובים, לשלוח קישורים, סרטים וכולי, ליזום ולהשתתף בדיונים בפורום עם התלמידים.

בפעם הראשונה שלמדתי על ה Google classroom באחת מההשתלמויות, התרשמתי שהכלי נוח לשימוש, מאוד אינטואטיבי ואפילו די מדליק, אך קצת חששתי מתהליך ההטמעה שלו מול התלמידים.

השנה "קפצתי למים" ומיד בשעור הראשון יצרתי כיתת Google classroom לכל כיתה שאני מלמדת, והתחלתי להשתמש בה באופן שוטף. השלב הראשון הינו להזמין את התלמידים לכיתה. מסתבר שזה יותר קל ממה שחשבתי. הפתעה !!! בדרך כלל דברים לכאורה פשוטים מסתבכים להם בצ'יק צ'ק וללא התראה. מתי לאחרונה קרה לכם התהליך ההפוך – משהוא שנראה לכם די "תיק" ועם פוטנציאל לעורר בעיות, פתאום הולך בקלות?

אז איך מתחילים?

ברגע שהמורה פותח כיתה ב Google classroom , היא ריקה מתלמידים. בדף של הכיתה, מוצג קוד, שהתלמידים יכולים להקליד אותו וכך להצטרף לכיתה. תוך שתי דקות היו בכיתה 23 תלמידים, ואני הייתי מרוצה עד הגג. נכון שלתלמידים היה מראש מייל בית ספרי של גוגל, והם זכרו אפילו איך להכנס אליו. היו שני תלמידים שלא זכרו את המייל שלהם, אז איתרתי את המייל שלהם, הזכרתי להם אותו, ושלחתי לכל אחד מהם הזמנה אישית לכיתה.

בתהליך ההכנה של שיעור, אני מכניסה לכיתה שלי ב Google classroom את החומרים הרלבנטים, בסטטוס טיוטה. רק בזמן "הנכון" אני "מפרסמת" את החומרים, ואז לתלמידים יש גישה אליהם. אחרי השיעור אני יוזמת דיון על נושא או מטלה מהשיעור. למשל, בשעור האחרון עבדנו על אלגוריתמים. לשיעורי בית נתתי להם להתמודד באמצעות משחק עם אלגוריתם המשבר המשפחתי, ואחרי השיעור יזמתי דיון על הפתרונות ובאופן כללי על שיטת המשחק כאמצעי להבין אלגוריתם. ההשתתפות הערה שלהם גרמה לי להבין ש"עליתי" פה על משהו. איזה כיף!

 מקור וקרדיט תמי וייס (קישור)

פרקי הדרכה

הכרות עם קלאסרום ויצירת כיתה (שרון מרגולין)

מדריך שימוש ב Google Classroom

על המרחב הכיתתי של  מיקרוסופט 365

עבודה בקבוצות במחברת  Class Notebook

פיתוח מרחב דיגיטלי כיתתי באמצעות פלטפורמת משוב

המוודל בפלטפורמת משוב מאפשר בצורה קלה וידידותית לפתח מרחבים מקוונים לצוותי המורים ולשתף בהם חומרים, פורומים וכל כלי שיש במוודל . לכל מורה גישה במשוב מורים למרחב מוודל (קורס) אוטומטי לכל קבוצת לימוד שלו, רשימת התלמידים מסונכרנת אוטומטית ממשוב למוודל.

תוכנת ניהול פדגוגי משוב מסופקת לבתי ספר במימון משרד החינוך. בתשפא מחוברים למשוב מעל 1400 בתי ספר ברחבי הארץ מכל המגזרים וכל טווח הגילאים. 

המערכת נמצאת בשימוש בעשרות אלפי מוסדות אקדמאיים ובתי ספר ברחבי העולם, וידועה בתפיסה פדגוגית חדשנית, המאפשרת תהליך למידה אינטראקטיבי, בו התלמידים יכולים בעצמם ליצור תוכן.

מקור :ד"ר מירה המאירי , משוב מיידיות שקיפות ובקרה בע"מ

למידע נוסף

מדוע יש לחבר את המרחב הדיגיטלי הכיתתי לפורום כיתתי מקוון ?

"למידה משמעותית היא תוצאה של דיאלוגים, של משא ומתן, של התייעצויות ושל עבודה משותפת,
סביבות למידה חדשניות מאפשרות מגוון רחב של אינטראקציות ושל סוגי שיח, כפי שניתן לראות בשיטות של הוראה דיאלוגית, של למידה מבוססת פרויקטים ושל למידה שיתופית.
הוראה דיאלוגית קוראת לתלמידים ולמורה לנהל דיאלוג שבו המורה מוביל את התהליך על ידי שאלות מבררות ידע ומעודדות חשיבה, המקדמות מעורבות פעילה של התלמידים.  בשיח דיאלוגי השאלות פתוחות ומעוררות דיון, והמורה לעתים קרובות אינו יודע מראש את התשובה. השיחה יכולה להתבצע בין תלמיד למורה וגם בין התלמידים לבין עצמם
עיקר האתגר בעיצוב סביבות למידה חדשניות ובפיתוחן הוא בהרחבת רפרטואר ההתנהגויות של המורים והתלמידים. לעתים נכון שהמורה תעביר ידע, ולעתים נכון שתאפשר את יצירתו; לעתים דרושה עשייה פעילה של התלמידים, ולעתים די בהקשבה; יש שנכון לכוון את התלמידים, ובזמנים אחרים ללכת בעקבותיהם.

מקור וקרדיט :אינטראקציות ושיח בסביבת למידה חדשנית אורנה הייזמן ודורית טובין, כתב העת דפים , גליון 64

על חשיבות מרחבי למידה כיתתיים המבוססים על פורומים מתוקשבים

עדיין לא נָס לֵחו

ממבט ראשון הפורום המקוון נתפס כאמצעי תקשורת מיושן מהדור הקודם , אך בכמה בתי ספר מצאו כי הפורום המקוון הוא עדיין אמצעי מצויין לגיבוש הכיתה באינטרנט ולאינטראקציה מתפתחת בין המורה והתלמידים.

יתרון הפורום המתוקשב כמרחב למידה כיתתי הוא שכל תלמיד יכול להשתתף בשיעור ( גם הביישנים יותר..). הפורום יכול לחזק גם את ההבעה בכתב ( יש לתלמידים שגיאות כתיב רבות…)

מה צריכים להיות מאפייני הלמידה בפורומים מתוקשבים בכיתה ובביה"ס ?

  • מעורבות
  • למידה חברתית
  • התייחסות
  • ניסוח ההתייחסות
  • הקשבה
  • שיתוף במידע, בידע, ברגשות.
  • שיתוף במידע, בידע, ברגשות.
  • זיהוי הקול האישי והבאתו
  • חשיבה ביקורתית
  • למידה של משהו חדש

 "מה מטרת הפורום הכיתתי ? המורה איתה דיברתי – א' לצורך הדיון – טענה שגם אם הפורום מהווה , ברובו , לוח מודעות – יש לו קיום חשוב בכיתה , ואילו אני טענתי – שאם לכך משמש הפורום הרי ניתן לוותר עליו . אני רואה בפורום כלי למידה , מקום לחילופי רעיונות , מקום אשר תומך בלמידה ומהווה מסגרת נוספת ללמידה בכיתה , הוא יכול בהחלט להיות גם חלק מחיי התרבות והחברה של הכיתה אבל לא רק .

א' מעצם היותה מתוקשבת ובעלת אחד הבלוגים המדהימים והמלמדים ביותר בתחום ההוראה והלמידה , טוענת כי גם בשימוש חברתי , משמש הפורום במה לחילופי מסרים בין התלמידים והמורה ובכך משלים את הדיון הקהילתי בכיתה .

המורה נעמי בורשטיין

פרקי הדרכה

האפשרויות הרבות להגדרות הקבוצה מאפשרות גיוון גדול – מעבודה בקבוצה קטנה וסגורה כשרק חברי הקבוצה רואים את התכנים ומשוחחים ביניהם ועד ניוזלטר – לא מעוצב גרפית אבל אפקטיבי וקל לתפעול.

קבוצות גוגל

יצירת קבוצה ובחירת ההגדרות לקבוצה – קבוצות Google עזרה

Google Groups –  מדריך גוגל

ראו גם :

קבוצת למידה ברשת החברתית FACEBOOK
איך לבנות אתר עם פורום מקוון -WordPress (תוסף bbPress) 

הגישה הנכונה להוראה במרחב  הכיתתי הדיגיטלי

דברים שפירסמה לשכת המדען הראשי במשרד החינוך:

בימים אלו בהם אופן ההוראה של מורות ומורים השתנה, רבים עוסקים בשאלה:
כיצד ניתן לשפר ולהתאים את דרכי ההוראה שלהם לסביבה הדיגיטלית?
בעוד שהתשובה הברורה מאליה היא שיפור והרחבה של הרפרטואר הטכנולוגי, החוקרת רונדה בונדי מאוניברסיטת הרווארד מציעה להתמקד דווקא ביכולת של מורות ומורים בקבלת החלטות.
בונדי טוענת כי מצוינות בהוראה היא תוצר של קבלת החלטות: כיצד מורים מחליטים להגיב וליצור קשרים עם תלמידים, בחירת חומרי לימוד, ארגון הלמידה ובחירת אסטרטגיות תקשורת. כך, היא טוענת, גם כאשר למורים שליטה גבוהה בסביבה הטכנולוגית, היא לבסוף מוטמעת בהקשר של הוראה ולכן חיזוק היכולת לקבלת החלטות היא חשובה עבור הוראה במרחב הווירטואלי לא פחות מאשר הוראה בכיתה.
בהתייחסותה למושג "קבלת החלטות," בונדי מתייחסת לארבעה היבטים: ידע דיסציפלינרי, ידע פדגוגי, מודעות תרבותית ומודעות עצמית.
היא טוענת שבמעבר להוראה דיגיטלית, שני שיקולים משמעותיים משתנים והם משפיעים היבטים אלו של קבלת החלטות: המרחב הכיתתי וזמן הלמידה.
בעוד שהמפגש הפיזי יוצר הזדמנויות טבעיות לניהול תלמידים ללא שימוש (בהכרח) באסטרטגיות הוראה מפורשות, לדוגמא, יצירת מוטיבציה לתקשורת ואינטראקציה בכיתה; ההוראה במרחב הדיגיטלי מחייבת מורים לקבל החלטות מודעות לגביי יצירת תחושה של קהילה בכיתה.

ההיבט הנוסף—ניהול זמן, משפיע גם הוא על קבלת החלטות בהוראה. בעוד שהכיתה הפיזית תוחמת את הזמן, לדוגמא, תלמידים צריכים לסיים מטלה בזמן הקצוב של השיעור; בכיתה הווירטואלית הזמן יותר גמיש ותלמידים הופכים לעצמאיים יותר בניהול הזמן שלהם. לכן, מורים צריכים לקבל החלטות אשר יסיעו לתלמידים לנהל ביעילות את הזמן שלהם, לדוגמא: לספק לתלמידים הזדמנויות לרפלקציה על הזמן הדרוש שלהם לביצוע משימות, תיווך ניהול זמן כמו למשל שימוש בלוחות זמנים, לתת לתלמידים אפשרות בחירה רחבה בחומרי למידה בהתאם לעניין שלהם.
כתבה זו פורסמה במסגרת של סדרת קיץ מטעם אוניברסיטת הרווארד, בה יתקיימו ויפורסמו וובינרים, כתבות הכוללת ידע ומשאבים למורים, הורים, תלמידים ומחנכים עבור פתיחת שנת הלימודים הבאה בצל מגפת הקורונה."

מקור וקרדיט :רונית מאור

קישור למאמר באנגלית : What Makes an Excellent Online Teacher?

Strong decision-making skills can help educators build engaging and welcoming virtual classrooms

בלוגים שיתופיים כמרחב לימודי דיגיטלי

  שימוש בבלוגים כמרחב למידה דיגיטלי כיתתי ( קישור) .

בלוג שיתופי לכיתה

לבלוג הכיתתי שיצרה המורה שלומית כמה יתרונות לתהליכי הלמידה הקוגניטיביים :א. תהליך הכתיבה משתפר.ג. חשיפה לטכנולוגיית המחשבים: צרוף עבודות ותיקונם דרך הדוא"ל, הוספת רשומות וכתיבה בבלוג.ב. מתן דגש לנושאים כמו : איכות הסביבה ועצים מההיבט הקרוב הבית ספרי ומשם להיבט הכללי.במאמרונים שכותבים התלמידים בבלוג הלמידה הכיתתי ניתן לראות התפתחות של כתיבה בנושאים העשרה שונים . ניתן גם להבחין בהבניה של המידע ע"י התלמידים , שימוש במקורות מידע וביבליוגראפיה  תוך יצירת הרגלי איסוף מידע הולמים באינטרנט אותם מטפחת המורה שלומית רדניק באמצעות הבלוג הכיתתי

קישור לבלוג

הדרכה

Blogger in the Classroom – Google

המרחב הכיתתי המקוון אינו תופעה חדשה : עלייתם וירידתם של הפורטלים הבית ספריים

מרחב למידה כיתתי מקוון היה נפוץ כבר לפני 15 שנה בבתי ספר ברחבי הארץ. הוקמו אז פורטלים בית ספריים גדולים ע"י מחלקות חינוך בעיריות שונות ברחבי הארץ , אך משום מה היתה דעיכה שלהם . בתוך כל פורטל חינוכי עירוני היה מרחב מקוון בית ספרי ולכל כיתה מרחב דיגיטלי משלה עם כלים מועילים לארגון תכנים ושיעורים .

כותב ד"ר עוזי מלמד המתכנן הפדגוגי בזמנו של כמה פורטלים עירוניים וביניהם הפורטל החינוכי של עיריית הרצליה :

עוזי מלמד: "את הפורטל של הרצליה אני הקמתי בזמנו, היה פורטל פעיל מאד מפני שהעירייה השקיעה בו, מינתה אשת חינוך  מסורה להפעיל את הפורטל ולקשרו לבתי הספר, לספרייה ולקהילה, הפעילה פרויקטים עירוניים משותפים לכל בתי הספר באתר, ועוד. אבל, כרגיל, התחלפו ראשים בעירייה שלא התייחסו לפורטל כדבר חשוב, בשלב והאתר לאט לאט גווע.
לעומת זאת, הקמתי אתרים דומים ברשויות אחרות, שהעירייה השקיעה בהם כדי להראות שגם להם יש, אבל לא ממש טיפחה אותם, והם גוועו תוך זמן קצר.
אני עדיין סבור שלפורטלים יכולה להיות תרומה עצומה לחינוך, לפעילות נוער תרבותים גם מחוץ לביה"ס, לגיבוש ושיתוף, ועוד, אם הם מנוצלים נכון" ( 12 ביולי 2020).

ראו גם מאמר על הפורטלים החינוכיים בהרצליה , 2007

כותבת ד"ר סיגל בן-עמרם על תופעת הפורטלים הבית ספריים :

Sigal Ben-amram

פורטלים בית ספריים ואתרים כיתתיים אכן מוצגים כחלק מתכנית התקשוב. כמו גם עוד כמה רעיונות חשובים ליישום. הבעייה היא שהתכנית הזו אינה מוטמעת ברמה הפדגוגית. אין לה 'הורים" – מפמ"ר, מדריכים פדגוגיים, הכשרות מקצועיות וכד'. היא מוצגת בחלקה במחסן הענק של האינטרנט, אבל שוכבת שם כאבן ואיש אינו טורח לעדכן אותה"

יש עדיין גורמי חינוך עירוניים כגון עיריית תל אביב שמפעילים בהצלחה ומטפחים היטב מרחבי כיתות מקוונים במסגרת פורטל בית ספרי (מקור) .

הפורטל הבית ספרי- אתרי כיתות

​האתר הכיתתי הוא אתר לניהול למידה המשותף למורה- תלמידים, תלמידים- תלמידים והורים. במרחב זה הודעות שוטפות, שיעורי הבית, אירועים כיתתיים ועוד. 

האתר הכיתתי מפנה את התלמידים לאתרי המקצועות, שם נמצאות המשימות המתוקשבות.

האתר הכיתתי הינו מרחב שיכול להיות פתוח או סגור. במידה וביה"ס מחליט כי הינו פתוח, אין להזין פרטים אישיים על התלמידים (למשל כתובות מגורים). 

מרכיבי האתר:

  • מערכת שעות
  • לוח אירועים
  • לוח הודעות
  • לוח שיעורי בית
  • פעילויות כיתתיות
  • תוצרי תלמידים
  • רשימת ספרי לימוד
  • חומרי עזר למבחנים
  • קישורים למשימות באתרי המקצועות
  • רשימת מורים מקצועיים
  • פורום כיתתי
  • תמונות (באישור)

מקור וקרדיט :קהילת מובילי תקשוב עירונית , תל אביב

בראייה רטרוספקטיבית הפורטלים הבית-ספריים לא פעלו  לטפח ולעודד את המורים להפעיל מרחב כיתתי דיגיטלי,  

במחקר  של טופז  אופיר ואחרים מהאוניברסיטה העברית (2019 ) נבחנו סוגי השימוש בפורטלים הבית-ספריים, והיקף השימוש הפדגוגי שנעשה במרחבים הכיתתיים כדי להבין באיזו מידה הם משמשים כסביבת הוראה-למידה אינטגרלית.

במחקר נותחו 201 פורטלים בית-ספריים שהוקמו בפלטפורמת "אשכולות 022" באמצעות מחוון שפותח לצורך מחקר זה.

נמצא כי השימוש העיקרי בפורטל הבית-ספרי הוא למטרות שיווק ויחסי ציבור של ביה"ס. מנגד נמצא שימוש מועט במרחבים הכיתתיים/תחומי-הדעת למטרות פדגוגיות. רמת השימוש הגבוהה ביותר לשם למידה נעשית רק ב"תרגיל למידה בחירום" בו מחויבים בתי הספר. המסקנה היא,כי הפורטל הבית-ספרי לא תפס את מקומו כ"שער ראשי ליישום תהליכי הוראה-למידה מתוקשבים.

טופז אופיר (האוניברסיטה העברית, ירושלים).  יפעת בן-דוד קולקנט ( האוניברסיטה העברית , ירושלים) . "השימוש הפדגוגי בפורטל הבית-ספרי , אופיו והיקפו , המקרה של "אשכולות 022 " , הכנס הארבעהעשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס: האדם הלומד בעידן הטכנולוגי. י' עשת -אלקלעי, א' בלאו, א' כספי, נ' גרי, י' קלמן, ש' אתגר (עורכים),  רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, 2019

 לסקירה המלאה (קישור) .

סיכום

המרחבים הכיתתיים הדיגיטליים המקוונים אינה התפתחות חדשה מבחינה פדגוגית . הם הופעלו ע"י בתי ספר כבר לפני כ15 שנים . למרות הכלים הטכנולוגים שסופקו למורים ליצירת מרחב דיגיטלי מקוון כבר משנת 2005 רק חלקם התמיד לטפח מרחב כיתתי דיגיטלי מקוון לאורך זמן .

טיפוח מרחב דיגיטלי מקוון אינו מתבטא רק בהעלאת מטלות מקוונות , לוח הודעות מקוון או יצירת ספריית קבצים אלא לא פחות באינטראקציה שוטפת של המורה עם תלמידיו בפורום מקוון , תמיכה רגשית , מענה לצרכי התלמיד המתקשה בלמידה והעשרת עולמם של הלומדים מעבר לספרי הלימוד.

כיום אחרי התפרצות מגיפת הקורנה , חשוב לתת עדיפות גבוהה יותר לטיפוח מרחבי הלמידה הכיתתיים המקוונים לא רק כלוח מודעות מקוון אלא גם כמקום לאינטראקציה אמיתית בין המורה לתלמידיו.

· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *