בתי ספר תיכוניים וירטואליים – תמונת מצב בארץ ובעולם 2020

4872

מאת: עמי סלנט, עורך האתר

גרסה מס' 16 , 15 ליולי 2020

בעקבות הכתבה של שירה קדרי-עובדיה היום בעיתון " הארץ" אודות הפסקת התיקצוב של התיכון הוירטואלי בישראל ביקשתי לבדוק שוב מה קורה בארץ ובעולם בתחום של בתי ספר תיכוניים וירטואליים .

ראשית,  תקציר לכתבה של שירה קדרי-עובדיה:

"משרד החינוך הפסיק לתקצב את "התיכון הווירטואלי", תוכנית מקוונת להוראת מתמטיקה, פיזיקה ואזרחות ברמת חמש יחידות לימוד לתלמידים בפריפריה, והמשך הפעלת התוכנית מוטל בספק. במשרד הצהירו כי בכוונתם לצאת למכרז חדש שיאפשר את הפעלת התוכנית בשנה הבאה, אך לפי שעה לא פורסם מכרז כזה. מורים שלימדו בתוכנית בשנים האחרונות מתריעים כי גם אם המכרז יפורסם בקרוב, הגוף שיזכה בו לא יספיק להיערך לפתיחת התוכנית יחד עם שנת הלימודים, כנהוג.

תוכנית "התיכון הווירטואלי" פועלת בשמונה השנים האחרונות ברחבי הארץ, במטרה לאפשר לתלמידים שבית הספר שלהם אינו מפעיל מגמות פיזיקה ומתמטיקה ברמת חמש יחידות לגשת לבגרות באותם מקצועות. ב-2014 החלה לפעול גם מגמת אזרחות. את התוכנית תקצב עד השנה החולפת משרד החינוך, והיא הופעלה על ידי המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח). היא נותנת מענה לכאלף תלמידים בשנה, ועלותה מוערכת בכ-12 מיליון שקל בשנה.

התלמידים המעוניינים נרשמים למגמה הווירטואלית בתיווך בית הספר שלהם, ומחולקים לקבוצות של כ-27 תלמידים ממקומות שונים בארץ. לכל קבוצה מתלווה מורה מקצועי ובנוסף מועסקים בתוכנית סטודנטים למקצועות המדעים המשמשים כחונכים לקבוצות של 4-3 תלמידים. הלמידה מתבצעת במתכונת משולבת: שיעורים משודרים באמצעות המחשב וכן תרגולים עצמאיים של התלמידים. בין היתר לומדים בתוכנית תלמידים מבתי ספר בערד, דימונה, באר שבע, רמת הגולן ושלומי, וכן תלמידים מהחברה הבדואית ומבתי ספר חרדים וחרדים-לאומיים שלא פועלות בהם מגמות מדעיות".

לכתבה המלאה בעיתון "הארץ"

התיכון הווירטואלי  של מט"ח לא משתווה לאף אחד מהפתרונות הישראליים האחרים. הוא נמצא בליגה אחרת לחלוטין (הוקם בהשראת בתי הספר הווירטואליים באוסטרליה וארה"ב, ראו בהמשך הסקירה ).


מדובר בתיכון רשמי בעל סמל מוסד שמתנהל בדיוק כמו בית ספר פיזי. יש לו מחוייבות אדירה לתלמידים שלומדים בו, למורים המועסקים במסגרתו ולבתי הספר הפזורים בארץ שבהם הוא משתלב במלאכת מחשבת מיוחדת במינה. התלמידים לומדים בתיכון הווירטואלי במסגרת מערכת השעית הבית ספרית שלהם. הם מתחברים לכיתה סינכרונית עם התלמדיים האחרים שלומדים איתם מרחבי הארץ ועם מיטב המורים. בנוסף לשיעורים הסינכרוניים הם מקבלים גם מתרגל/ת שעובדים איתם בקבוצות קטנות אחרי שעות בית הספר במטרה למקסם את הפוטנציאל שלהם ולסייע יורת ממה שניתן בשיעור סינכרוני עם הכיתה המלאה. אלן ההבדלים הטכניים או הבירוקרטיים בין התיכון לפתרונות האחרים, אבל ההבדל הגדול והמשמעותי ביותר הוא האפשרויות שהוא מזמן לתלמידים מכל רחבי הארץ, כולל בפזורה הבדואית, שרוצים ללמוד מקצועות ספציפיים ואינם יכולים (או כי אין מורה מתאים בבית הספר שלהם או כי אין מספיק תלמידים לפתוח מגמה).
מדובר באחד הפרוייקטים הכי חדשניים, מוצלחים ומופלאים שקמו פה. כל כך עצוב שכך נראה סופו, במיוחד בתקופה כזו שבה היה אפשר ללמוד המון מהמודל שפותח בתיכון ומהכיוונים הרבים שאליו הוא יכול היה להתפתח. הפסקת התקצוב לתיכון הוירטואלי של מט"ח היא ללא ספק פגיעה אנושה במערך הלימודים המקוונים בישראל תוך התעלמות מהניסיון הרב והחדשנות של מט"ח בתחומי ההוראה המקוונת.

בית הספר הוירטואלי הראשון בישראל היה "אביב" אשר החל לפעול בשנת הלימודים תשנ"ח. בי"ס הוירטואלי "אביב", אשר הוקם ע"י אורט ישראל ו"סנונית" הוא בעיקרו ביה"ס וירטואלי משלים, עם דגש על קורסים אסינכרוניים איכותיים ועשירים בתכנים.

כיום מופעל ביה"ס הוירטואלי "אביב" רק ע"י אורט והוא נקרא קמפוס אביב .

קמפוס אביב ( קישור) .

לפני 20 שנה הקים צוות המרכז הפדגוגי- טכנולוגי של רשת "עמל" בית ספר וירטואלי לתרגול אנגלית כשפה זרה, הכולל פעילויות אינטראקטיביות באנגלית, כולל חדר חדשות המחובר לערוצי החדשות העיקריים כגון BBC או CNN לשידור כתבות וסיפורי רקע באנגלית לתלמידים בבתי הספר. הפעילויות האינטראקטיביות בשיטת ה-WEBQUEST  אפשרו אז  מתן הערכה ומשוב לתלמידים בזמן אמיתי. ניתן היה לתרגל תלמידים לפעילויות עפ"י רמות קושי או תחומי עניין.

קישור

התיכון האקדמי המקוון באוניברסיטת תל אביב

התיכון האקדמי המקוון, מיזם משותף של המזה"פ , המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך , אוניברסיטת תל אביב והמרכז לטכנולוגיה חינוכית, סיים בהצלחה את שנת הפיילוט הראשונה ומתרחב בשנת הלימודים, התש"פ.

המיזם המקוון מעניק הזדמנות שווה של חשיפה והתנסות בלימודים גבוהים לכלל שכבות האוכלוסייה, וללא תלות במיקום גיאוגרפי, ומאפשר לתלמידי התיכון: להכיר מקרוב את הלמידה באקדמיה, לצבור נקודות זכות ללימודים אקדמיים עתידיים ואת האפשרות להתקבל ללימודים אקדמיים ללא מבחן פסיכומטרי.

המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך זיהתה את הפוטנציאל הטמון בתוכנית והפכה את "תיכון אקדמי מקוון" לתוכנית לאומית. המשרד פירסם קול קורא המציע שעת הוראה שנתית למורים נבחרים אשר ילמדו בכתתם את הקורסים המקוונים. המפמ"רים במשרד החינוך אישרו לשלב את הקורסים במסגרת "למידה משמעותית", כלומר, התלמידים ילמדו את הקורס במסגרת שעות בית הספר ובהובלה של מורה מצטיין\ת.

להמשך הכתבה באתר ידע וסקרנות דיגיטלית ,  התיכון האקדמי המקוון – קווים לדמותו

מכון דוידסון ( מכון וייצמן)  : כימיה ברשת

" מה עושים כשאין בבית הספר שלכם מגמת כימיה? לפני שאתם מוותרים והולכים על מקצוע שמעניין אתכם פחות, יש לנו פתרון מושלם עבורכם ועבור בית הספר שלכם: בכל שבוע, תהיה לכם שעה קבועה אחת שבה תתחברו מכל מקום שתרצו למערכת וידאו-צ'אט, שבה מורה לכימיה מטעם מכון דוידסון לחינוך מדעי ומכון ויצמן למדע תעביר לכם – קבוצה איכותית של תלמידים מכל רחבי הארץ – שיעור כימיה ברשת.

השיעור יכלול מצגות, סרטונים, משימות ואפילו ניסויים שתוכלו לבצע בבית. ואם זה לא מספיק, אתם תוזמנו מספר פעמים בשנה למכון דוידסון לחינוך מדעי כדי להפוך את הכיתה הווירטואלית לכיתה ממשית, להכיר את שאר חברי הקבוצה, לבצע ניסויים במעבדות אמיתיות ולסייר במתקני המכון. אז הכינו את המחשב, הטאבלט או הסלולרי, כי השנה אתם הולכים ללמוד כימיה – ברשת. למי: תלמידים העולים לכיתה י', מורים ומנהלים מבתי ספר שאין בהם מגמת כימיה ברמה של 5 יח"ל

לאתר של מכון דוידסון (קישור)

מערך הקורסים המקוונים yschool

שיעורי האונליין ב- yschool מתקיימים באמצעות מערכת אונליין חדשנית, מתקדמת, ופשוטה לשימוש, אשר אינה מצריכה כל התקנה. השיעור כולל תקשורת וידאו ואודיו בין המורה לבין המשתתפים בשיעור, לוח חכם המאפשר כתיבה חופשית, העלאת קבצים וריבוי לוחות לכל מפגש מקוון ועוד. yschool.co.il  הוא מיזם לימודי – פדגוגי, טכנולוגי וחברתי, שנוסד בשנת 2014, במטרה לצמצם את הצורך בשיעורים פרטיים, לסייע לתלמידים בחטיבות הביניים ובתיכון לקדם את עצמם ואת הישגיהם האקדמיים, ולהנגיש את חומר הלימוד לבגרות.

 למידע נוסף

בית הספר הוירטואלי של GOOL בישראל נחשב כאחד מסיפורי ההצלחה בתחומי ההכנה המקוונת לבגרות
GOOL בגרויות
 הוא האתר היחיד בישראל שקיבל את אישור משרד החינוך לקורס ההכנה לבגרות במתמטיקה שלו ברמות 4 ו-5 יחידות לימוד (3 יחידות בתהליך מתקדם).

האישור ניתן לאחר 3 שנים של בדיקות מדוקדקות של רמת התוכן והתאמתו לתוכנית הלימודים של משרד החינוך.

 הקורסים המקוונים של GOOL  לבגרות בישראל

קישור

בתי ספר תיכוניים וירטואליים מלאים קיימים רק בארה"ב ובאוסטרליה

כפי שניתן לראות בדיווחים  שליקטנו לעיל , בניגוד לארה"ב ולאירופה אין בישראל תיכון וירטואלי ממשי אלא מערך קורסים מקוונים משלימים לתלמידי תיכון .

לעומת זאת, בארה"ב יש עשרות בתי ספר תיכוניים וירטואליים מלאים , כלומר כל מקצועות הלימוד מועברים ONLINE רק מהבית ויש כיתות מקוונות , מרחבי למידה מקוונים וגם מחנכים מקוונים ותומכי למידה -מנטורים לכל כיתה וירטואלית.

יש רשת מקיפה של בתי ספר תיכוניים  וירטואליים מלאים כאלו שהחלה עוד ב1998 בפלורידה .

לרשת בתי הספר הוירטואלים בפלורידה יש מרכז משאבים אזורי ממוחשב המשרת את תלמידי ביה"ס המקוון. שורה של חברות מסחריות גדולות כגון יב"מ השקיעו בבית הספר המקוון FLVS. לרשת בתי הספר FLVS מנהלים במשרה מלאה וצוות מסור של מאות מורים ומנחים התומכים בתלמידים. שיטת ההוראה מבוססת בעיקרה על למידה מבוססת פרוייקטים וגם למידה עפ"י תוכניות הלימוד הקיימות בארה"ב, כולל הכנה לבחינות כניסה לקולג'ים.  

רשת בתי הספר הוירטואליים של פלורידה מפעילה את אחד ממרכזי הLMS המתקדמים בעולם .

לאתר האינטרנט הראשי של רשת בתי הספר הוירטואליים של פלורידה – FLVS

המאפיינים של הלמידה המקוונת בבתי הספר התיכוניים הוירטואליים בפלורידה (קישור).  

התיכון הוירטואלי של פלורידה נחלץ לעזרת כל תלמידי התיכון של פלורידה בעת מגיפת הקורנה בחודשים מרץ-יוני 2020 והצליח לספק שיעורים מקוונים למאות אלפי תלמידי התיכון שם , מעבר לתלמידי בתי הספר שלו.

בחלק מהמקומות בארה"ב בתי הספר הוירטואליים המלאים הפכו להיות יוקרתיים והביקוש של התלמידים (כגון סיאטל בארה"ב) אליהם הוא רב. הם נותנים מענה לאותם משפחות המחפשות פתרון אלטרנטיבי לבתי הספר המסורתיים.

ההיקף של בתי הספר התיכוניים הוירטואליים המלאים בארה"ב הולך וגדל משנה לשנה בארה"ב ומדובר על היקפים של מאות אלפי תלמידים הלומדים רק מהבית (מקור).

מקור

למידע נוסף אודות היקף התופעה של בתי ספר תיכוניים וירטואליים בארה"ב

לאתר של בתי הספר הוירטואליים המלאים בקליפורניה (קישור)

לאתר של רשת בתי הספר הוירטואליים המלאים  בטקסס, Online High School In Texas | Fully Accredited Curriculum

התחזיות הם שבתי הספר הוירטואליים המלאים ימשיכו להיפתח בכל רחבי ארה"ב בשנים הקרובות (מקור).

רשימת בתי הספר התיכוניים הוירטואליים המובילים  בארה"ב , 2020 (קישור).

בעלויות : חלק מבתי ספר אלו פרטיים ( 70%) וחלק ציבוריים של מחוזות החינוך בארה"ב.

הפלוגה המסייעת של המנחים הוירטואליים בבתי הספר הוירטואליים

בנוסף למורים הרגילים קיים בביה"ס הוירטואלי המלא בארה"ב גם מנחה, מתאם המשמש איש קשר עם התלמידים, למעשה מדובר כאן על מעין חונך. במידה רבה, סוד הצלחתם של בתי הספר הוירטואליים הם החונכים הוירטואליים, אשר יש להם אזן קשבת לתלמידים ותקשורת אינטרנט אליהם במשך כל שעות היממה, בדרך כלל, מדובר בסטודנטים הפעילים ברשת הוירטואלית מעבר לשעות הקונבנציונאליות. החונך הוירטואלי תומך בקבוצה של 40 תלמידים בנוסף למחנך המקוון של הכיתה הוירטואלית.

בעצם החונך הוירטואלי פועל במידה רבה כמו אסיסטנט למרצה באוניברסיטה. הצורך בחונך וירטואלי נובע גם העומס העצום המוטל על כתפי המורים הרגילים הנדרשים להתמודד בו-זמנית גם עם חומרי הלימוד, העברת התכנים ותרבות התקשוב. תרבות התקשוב, פירושה שהמורה צריך להיות זמין באינטרנט מעבר לשעות ההוראה והוא נדרש לענות בדואר אלקטרוני או בפורום המקוון (וגם בקבוצת פייסבוק סגורה ) לתלמידים על כל פנייה שלהם.

מקור וקרדיט : Liat Zwirn

בתי ספר וירטואליים היברדיים

מידע רב הנוגע ללמידה היברידית ולמידה מקוונת מרוכז באתר חברת EverGreen Education החברה מפרסמת דוחות הכוללים תיאורים תמציתיים לאופן הפעילות של בתי ספר היברידיים ווירטואלים, פעילות קורסים מקוונים עם ליווי מורים בסביבה המקוונת/הפיזית, כלי תוכנה לתכנים ומיומנויות, ופלטפורמות הערכה ושיקוף מידע לגבי הלומדים (קישור).

מקור וקרדיט : Liat Zwirn

תודה ל: Noa Lahav

בתי הספר הוירטואליים המלאים באוסטרליה

באוסטרליה פועלים כ64 בתי ספר תיכוניים וירטואליים מלאים ,  והמתכונת שלהם שונה מאלו של בתי הספר הוירטואליים האמריקאיים. היחס בין מורה לתלמיד הוא בממוצע 1 ל16 לעומת 1 ל34 בארה"ב . אצל האמריקאיים שיקולי כלכליים מכתיבים יחס זה , באוסטרליה מרבית בתי הספר התיכוניים הוירטואליים הם ציבוריים הזוכים לתקצוב המדינה.

מתוך כתבה משנת 2017 על בתי הספר התיכונים הוירטואליים שם ניתן ללמוד כי באוסטרליה  ניתן דגש יותר ללמידה קבוצתית שיתופית מקוונת של הלומדים מרחוק ולכיתות תיגבור וירטואליות ללומדים מתקשים מרחוק. שיעור מקוון מתחיל באופן יחידני ואחר כך עובר לשיעור מקוון של קבוצה עם המורה המקוון .

ההנחייה הפרטנית המקוונת של המורה נמשכת גם אחרי השיעור המקוון , דבר המעיד כי העומס על המורים המלמדים מרחוק גדול יותר מאשר מורים המלמדים פנים-אל-פנים. היה מעניין לבדוק במחקר אם השחיקה של מורים המלמדים מרחוק גבוהה יותר מאשר מורים המלמדים פנים -אל-פנים בביה"ס רגיל.

המלצה : אם רוצים ללמוד כיצד להפעיל נכון מבחינה פדגוגית ביה"ס תיכון וירטואלי , כדאי להרחיק לנסוע לאוסטרליה ולאמץ את דפוסי ההוראה ושיטות ההוראה שלהם.

מקור : Inside Australia’s first virtual school  ראו : רשימת כל בתי הספר הוירטואליים באוסטרליה

סיוע באיסוף הנתונים : פז כהן, ומשה (קינליטורפז

למידע נוסף  על היקף התופעה של בתי ספר וירטואליים מלאים בארה"ב:

Virtual Schools in the U.S. 2019

· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *