התרחבות בתי הספר מסוג סדברי בישראל

6229

בית ספר נוסף בשיטת סדברי ייפתח בשנת הלימודים הבאה בכפר סבא.

המודל החינוכי סדברי, כשם העיר בבוסטון ארצות הברית, שבה נוצר המודל על ידי שני אנשי חינוך יהודים, פועל בשלושה בתי ספר בארץ: ברמת הגולן, בירושלים ובעמק האלה.

בעולם יש כ־40 בתי ספר כאלה במדינות כמו אוסטרליה, בלגיה ודנמרק.

בבית הספר מסוג סדברי לומדים תלמידים ללא הפרדה לקבוצות גיל. השיטה מתאפיינת בין השאר בהתנהלות כמעט ללא מעורבות ההורים בקבלת ההחלטות, והוא מבוסס על עקרונות למידה במסגרת גבולות וסדר תוך כבוד לכל אדם ומתן אמון בכל אחד מהתלמידים.

רקע פדגוגי

דגם סדברי הוא מודל חינוכי בזרם החינוך הדמוקרטי שנקרא על שם בית הספר סדברי ואלי שבארצות הברית. אותו בית הספר, שנוסד ב- 1968, היווה מקור השראה לבתי ספר ומוסדות חינוכיים רבים וכיום ישנם למעלה מ-40 בתי ספר בדגם סדברי ברחבי העולם. שלושה פועלים בישראל: סאדברי ירושלים, בית הספר כנף ברמת הגולן ובית הספר סאדברי עמק האלה בנתיב הל"ה.

כל בית ספר בדגם סדברי מנוהל על ידי אספת בית ספר, בדרך כלל על בסיס שבועי. אסיפות אלה מבוססות במקור על אסיפות העיירה המסורתיות של ניו-אינגלנד, האזור בו נוסד הדגם. רוב בתי הספר מנהלים את אספה זו באמצעות כללי הסדר של רוברט, עם יושב ראש המנהיג את האספה ומזכיר שאחראי לרשום פרוטוקול.

כל ניהולו של בית ספר סדברי נופל בסופו של דבר תחת סמכותה של אספת בית הספר. סדר היום השבועי יכול לכלול בין השאר שינויים לחוקי בית הספר, ענייני תקציב ושימוש בכספי בית הספר והעסקה ופיטורין של אנשי צוות. כל חברי האספה הנוכחים מקבלים קול שווה וכמעט כל החלטה נעשית בהצבעת רוב פשוטה.

אין בדגם סדברי הפרדה בין התלמידים על פי גיל בשום אופן, וכך תלמידים בכל הגילאים חופשיים לפעול, ללמוד, לשחק ולדבר עם תלמידים בגילאים אחרים, כמו גם עם המבוגרים המרכיבים את הצוות החינוכי. כך למשל באספות בית הספר יכול לקחת ילד בן שבע את תפקיד היושב ראש, ושיעורים מאורגנים יחד עם קבוצותיהם בהתאם לתחומי העניין והיכולות של תלמידים, בניגוד למקובל בבתי ספר קונבנציונליים בהם הרכב השיעורים מבוסס על הגיל ותו לא.

עירוב הגילאים החופשי נובע מהתפיסות של הדגם לגבי שלמותו ועצמאותו של הילד בכל גיל, והראייה שהגיל איננו משקף בהכרח את כל תחומי העניין והיכולות של הילד. בנוסף רואים תומכי הדגם את המצב בו אין הפרדת הגילאים כמצב טבעי, המועיל ביותר ללמידה, והניסיון מראה שבמצב זה כל אדם יכול ללמוד רבות מהאינטראקציה עם אנשים בעלי תחומי עניין דומים ברמות הבנה שונות משלו.

בתי ספר בדגם סדברי טוענים שעירוב הגילאים החופשי הוא "הנשק הסודי" שלהם. הם מצהירים שהוא מגדיל בצורה ניכרת את כוח הלמידה וכוח ההוראה בבית הספר והוא יוצר סביבה אנושית אמתית חיה ונושמת. פעמים רבות השוו את בתי הספר לכפר, בו כולם מתערבבים, כולם לומדים ומלמדים ומשמשים כדגמים ועוזרים ונוזפים — ומתחלקים בחיים.

 למידה על ידי הוראה

תוצאה אחת מעירוב הגילאים האמור היא, שכמות גדולה של ההוראה בבית הספר נעשית על ידי התלמידים. להלן מספר אמירות על למידה על ידי הוראה בבתי ספר סדברי.

"ילדים אוהבים ללמוד מילדים אחרים. ראשית, לעיתים זה קל יותר, המורה-הילד קרוב לקשיי התלמיד יותר מאשר המבוגר, משום שחווה את אותם הקשיים לא מזמן. ההסברים הם בדרך כלל פשוטים יותר, טובים יותר. יש פחות לחץ, פחות ביקורת. ויש מוטיבציה גבוהה ללמוד מהר וטוב, על מנת להשיג את המורה.

ילדים גם אוהבים ללמד. זה נותן להם תחושה של חשיבות, של הישג. ויותר מכך, זה עוזר להם לתפוש יותר טוב את החומר בזמן שהם מלמדים; עליהם למיין אותו, להבין אותו, אז הם נאבקים עם החומר עד שהוא ברור בראשיהם, עד שהוא ברור מספיק כדי שתלמידיהם יבינו.

מעקב אחרי הבוגרים

 בית הספר סדברי ואלי (Sudbury Valley) נוסד בשנת 1968 בפריימינגהאם, מסצ'וסטס, שבארצות הברית.

במשך שלושים וחמש השנים האחרונות, פרסם בית הספר סדברי בארה"ב שני מחקרים על בוגריו. התגלה, בין השאר, כי בערך 80% מהתלמידים ממשיכים ללמוד במוסדות חינוך אחרים לאחר שהשלימו את לימודיהם בסדברי ואלי. רובם התקבלו לאוניברסיטה שהייתה עבורם הרצויה ביותר. עם זאת, ללא השוואה של נתוני רקע, אי אפשר להסיק מעובדה זו על הצלחת השיטה הלימודית של סדברי ואלי כשלעצמה.

·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *